BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Na de RS, daarna de Africa Twin en nu een RT? Je wisselt ook vlot ;) - maar wel goede smaak!

Al met al is de RT voor mij toch de fijnste en comfortabelste motor, zeker met 1250 blok en Puig ruit. Miste bij de CRF1100 toch wel het koppel onderin en windbescherming. En deze RT was nu wel voor een erg aantrekkelijke prijs te koop, anders had ik het niet gedaan.
 
Al met al is de RT voor mij toch de fijnste en comfortabelste motor, zeker met 1250 blok en Puig ruit. Miste bij de CRF1100 toch wel het koppel onderin en windbescherming. En deze RT was nu wel voor een erg aantrekkelijke prijs te koop, anders had ik het niet gedaan.
Gelijk heb je! En veel plezier alvast :)
 
Nou wat een test zeg :N

Er wordt echt niks over de RT gezegd behalve dat de rijders blijkbaar oud en lullig zijn. Door dit soort verslaggeving houd je het imago wel in stand. Terwijl die nieuwe RT er zo lekker uitziet :Y
Nou zegt die man wel een paar keer dat De RT een top motor is waar een geoefende rijder om een dubbeltje mee kan rijden en het indrukwekkende bak koppel een bus vooruit kan trekken. Moraal van zijn verhaal is basically: wat voegt de nieuwe telg toe aan het uitstervend Sport Toer segment, anders dan een vette breedbeeld TV.
Dat mag hij zich afvragen.

Voor wat betreft dat uiteindelijk niemand meer een Sport Toer motor zou willen. Ik geloof daar niet zo in. Als dat Off Road gebeuren is ook maar gehypet denk ik. Uiteindelijk wil men toch gemak, comfoRT en sportiviteit in 1 motor? Althans, een leuk deel van motor rijdend NL...
 
Voor wat betreft dat uiteindelijk niemand meer een Sport Toer motor zou willen. Ik geloof daar niet zo in. Als dat Off Road gebeuren is ook maar gehypet denk ik. Uiteindelijk wil men toch gemak, comfoRT en sportiviteit in 1 motor? Althans, een leuk deel van motor rijdend NL...
Lijkt me ook. Het is jammer dat het sportieve segment wat vroeger uit de Fazers, RS etc vrijwel helemaal weg is en nu het sport-touring segment er ook aan moet geloven. Terwijl ik er toch van overtuigd ben dat veel GS, Versys en Tiger rijders zich heel prettig zouden voelen op een RT.. maar het imago zit niet mee.

De 2021 RT gaat daar vast wel in helpen, die ziet er echt goed uit.
 
Ha Jeroen. Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan. Ik heb zelfs de NAV-5. Prima kastje verder, heeft ons al vele mooie reizen door Europa begeleid, maar de nieuwe "Garmin XT" heeft toch wel een paar zaken die erg interessant zijn. Met name de betere afleesbaarheid van het scherm, routes uploaden naar de navvie via WiFi/Cloud, beter omgaan met herberekenen bij afwijken van de route en zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar voordelen.
Via de adapterplaat zou de XT op de LC's gemonteerd kunnen worden. Adapterplaat
Uiteraard is er geen integratie meer met o.a. het 'wonderwiel' en de eventuele audio van de LC. Het enige dat ik daar aan zou missen is het in/uitzoomen via het magische wiel. Dat is wel een functie die ik vaak gebruik. Ben het niet altijd eens met het automatisch in/uitzoomen van de Nav-5 namelijk. Vergrendelen van de navvie vind ik zelf niet zo belangrijk. Consequent dat ding er af pakken gaat ook prima.
Kortom, als ik ga 'upgraden' denk ik toch wel sterk aan een XT. Nav-6 vind ik geen optie op dit moment.
Dit is een mooi alternatief.
 
Voor degene die meer willen dan een strak R1200RT regime (met de R1250RT werd er feitelijk al afgedwaald) een nieuw topic.
U bent van haRTe welkom :)
Moest dit nou ?
Jammer: 14 jaar RT naar de klote, dankzij een paar nieuwkomelingen die geen RT gevoel hebben.
Het RT topic ging al 14 jaar over de RT én vanalles en nogwat.

Jammer dit. :(
 
Met deze adapter uit Italië (3D AM) kun je de zumo XT zonder verder sleutelen op je BMW (navigator) houder klikken. Werkt prima!

Groet, Jack
 

Bijlagen

  • E-RTnavXT2.jpeg
    E-RTnavXT2.jpeg
    82 KB · Weergaven: 8
  • E-RTnavXT7.jpeg
    E-RTnavXT7.jpeg
    95,3 KB · Weergaven: 7
Nou. Dan heb ik wel een RT inbreng.

Spätzi is een mooi ding. Sterk ook. BMW heeft best wat motorrekes afgeleveRT die met gemak decennia / 100-duizenden kilometertjes mee gingen (u vraagt zich af: waar gaat dit heen? Nog ff geduld).

Dus, heel gek is mijn stelling niet dat ik er van uit mag gaan dat ik nog wel ff vooRT kan.

Nou heeft die RT een semi-geïntegreerde “BMW” navigatie apparaat. Mooi op slot te zetten via Central Lock. Echter. Niet echt toekomst bestendig gebleken. De Garmin XT is een veel fijner en veelzijdiger kastje (Garmin, u weet wel, de WegVindtKastjes bouwer die verantwoordelijk is voor onze BMW Navigator VI) heeft EN dat gave heldere scherm van de navigator EN is veeeel moderner (bijvoorbeeld niet enkel via USB kabeltjes routes inladen).

En dat gaat dus niet passen niet. Dus over enige tijd mot ik zo’n minder esthetische beugel (Nicht Zentrahl Zu Verschliessen!) monteren om daar een WegVindtKastje op te kunnen plaatsen dat dan tegen die tijd wel up to date is.

Maar wellicht bedenkt BMW wel een sooRT adapter plaat voor het publiek dat nog wel ff vooRT wil met de Niet TFT motoren en toch WegVindtKastjes die zeg maar wel van deze tijd zijn.
Heeft dus een slimme en handige Italiaan al gedaan....
 
Dit is ook genoemd door Black_bull. Het is ook een alternatief. Je hebt dan geen extra kosten voor de aanschaf van de adapter.
Hooguit een paar boutjes etc. en wat schroefwerk.
 
Voordeel van de Adapter van 3D Motorrad Shop is dat je dan kunt afwisselen mits je de Navigator VI besluit te houden. Dit in verband met de geinige data die je dan uit kunt lezen van de Boordcomputer, hetgeen niet lukt met de Zümo XT. Ik stel de aanschaf nog ff uit, wellicht dat ik al wel zo'n adapter ga aanschaffen. Ooit was de montage beugel voor de Navigator VI op de R1200RS ook zo maar ineens niet meer verkrijgbaar...
 
Ik vind de data voordelen van de NAV V of VI niet opwegen tegenover de kwaliteit van de Zumo XT. Da's echt een groot verschil. En, met de TFT schermen + bijbehorende app, heb je sowieso al veel data beschikbaar.

Moet je alleen nog even upgraden naar een nieuwe R1250RT. Of toch maar weer een RS want da's ietsje goedkoper.
 
Ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar de functie van de 4 knoppen in de kuip van de nieuwe RT als je geen radio hebt. Iemand al iets gevonden?
 
Met het voorjaar in aantocht maar eens aandacht aan de R1250RT gegeven.
Wax besteld, motor gewassen en gepoetst met Colinite Super Doublecoutwax No. 476S.
Het resultaat mag er zijn. Ik ben wel benieuwd wat deze Wax op lange termijn doet.
Volgens de info blijft het maanden lang zijn beschermende werk doen. Ze zullen zien.
R1250RTpoets4.JPGR1250RTpoets5.JPG

En de onderkant moet natuurlijk ook schoon en gepoetst.
R1250RTpoets3.JPGR1250RTpoets2.JPG
 
Met het voorjaar in aantocht maar eens aandacht aan de R1250RT gegeven.
Wax besteld, motor gewassen en gepoetst met Colinite Super Doublecoutwax No. 476S.
Het resultaat mag er zijn. Ik ben wel benieuwd wat deze Wax op lange termijn doet.
Volgens de info blijft het maanden lang zijn beschermende werk doen. Ze zullen zien.
Bekijk bijlage 1608841Bekijk bijlage 1608842

En de onderkant moet natuurlijk ook schoon en gepoetst.
Bekijk bijlage 1608843Bekijk bijlage 1608844
Ziet er weer strak uit, mooie hefbrug. Eigenbouw of, en hoe heb je die gemaakt?
Collonite blijft wel goed, maar je kunt er altijd een Meguiars SION overheen als Hybrid Ceramic Wax (goede ervaring mee).
 
Hefbrug is zelfbouw.
Op mijn werk was er de ruimte en de middelen om hem te maken. Inmiddels met pensioen en zo af en toe mis ik de werkplaats maar dat is dan ook het enigste:P.
De hoogte is prima zo en veel hoger kan het niet ivm het plafond.

DSC04376 kopie.JPG
 
Ziet er goed uit Jan, ik moet door de knieën om de boel te poetsen.
En ik kan je zeggen dat als ik weer overeind kom je kan merken dat ik al weer wat jaartjes met pensioen ben :Y
Moet nog enkele jaren (22) tot aan mijn pensioen, of wellicht nog langer. Maar op de knieën is iets wat ik nooit gekund heb...
Maar dan is zo'n tafel wel mooi, heb ook wel eens van die kleine hefbruggen gezien. Maar het ziet er zo ielig uit, zo'n stoofje onder een zware motor.
Iemand daar ervaring mee?

1616111914442.png
 
Inmiddels serieus gekeken naar de nieuwe BMW R1250RT bij meerdere 'dealers'.
Bevindingen tot nu toe:
- De zogenaamde waarde vastheid van een BMW. Een afschrijving van ruim 3500 euro per jaar, als je nieuw koopt, vind ik toch wat veel....
- Het niet uitmaakt hoe de inruiler er bij staat. In showroom-conditie of een pekelvergaarbak.... Inruilprijs maakt niet uit. Inruilprijs wordt op kenteken en kilometerstand bepaald.
- Er weinig tot geen onderhandelingsmogelijkheden zijn. Zelfs het spuiten van het deksel van de topkoffer is niet over te praten.
- Of de minimale verschillen van een 2021 t.o.v. een 2016 echt wel een dergelijke uitgave billijken...
- Ik de 'analoge tellers' mooier vind. Uiteraard is dat een kwestie van smaak.
- Ik de 11 PK en de 18 Nm niet echt mis. Al denk ik, nog niet op gereden, dat het blok en het schakelen wel wat soepeler zullen zijn.
- Mijn twijfels heb over de functionaliteit en werking van de ingebouwde navigatie op de nieuwe. Is deze qua functionaliteit vergelijkbaar met een recente TomTom of Garmin/NAV. Wat als je geen bereik hebt met je telefoon in de bergen?
- De nieuwe wel mooier is geworden qua vormgeving. Net effe wat sportiever en moderner. Ik heb alleen de blauwe (sport) en witte (719) mogen aanschouwen. De groenige/grijzige nog niet. Maar toch wel beperkt in de keuze van kleuren. Kan dat nou niet anders herren BMW?
- De 'option 719' onderdelen van goud gemaakt zijn...
- De audio-optie op dit moment niet leverbaar is. Dit roept bij mij de vragen op wat ze tijdens het testen doen en hoe de QA bij BMW functioneerd. Dit is zeker niet de eerste kinderziekte bij een 'nieuw' model...
- Dit alles 1 van de vele meningen is.
- Ik er nog lang niet uit ben of ik dit wel wil. Ben tenslotte erg tevreden over m'n huidige 1200. Kortom: ik wacht nog even. Ooit komt er wel een nieuwe maar nu nog even niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan