@dylanpilot: ik ga al jaren met de dikke R1200RT tussen de file door. Het zal nooit een hobby van me worden en je hebt gelijk, als ik de R1200RS mee heb, dan gaat het een stuk relaxter. Maar het is ook met de RT wel te doen. Ik begrijp jouw keuze voor de scooter wel. Jouw RT is daarbij ook een klap jonger dan die van mij (3 jaar) en heeft 1/3 van de kilometers gelopen. Ik moet ongeveer 55 km naar het werk, deed dat eerst met een Yamaha Maxim 550 uit 1981. Toen ik weer eens in de kou liep te prutsen met aanduwen en de choke, zei mijn co-piloot van toen (die was ook toevallig met de motor, een R1150GS): "waarom koop jij nou niet gewoon een fatsoenlijke motor, jij bent toch de gezagvoerder van ons 2?". Dus toen kwam er een R1150RS. Hele fijne fiets, maar bij regen en kou keek ik steeds jaloerser naar die bestuurders van de R1200RT. Toen stonden er ook nog een flink bosje R1100RT's en R1150RT's in het motorhok. In het begin vond ik al dat RT spul veel te lomp, maar ik betrapte mezelf er op dat ik de R1200RT steeds "minder lelijk" begon te vinden.
Dus september 2014 een proefritje gedaan op zo'n lomp hobbelpaard....en ik was eigenlijk al meteen verkocht.
Als woon-werk motorfiets kan ik me echt geen betere vriend bedenken dan mijn Sidney. Die ik, na een diepte investering in Sidney blauwe lak (vandaar de naam), ook nog eens bloedstollend mooi vindt.
Voor het sportievere/speelsere rijden kwam er dus toch weer een RS bij ons. Die wordt inmiddels gedeeld met mijn lieve echtgenote. Nu met de Puma heb ik dus welgeteld 2 1/2 vervoermiddel tot mijn beschikking voor het woon-werk gebeuren. Maar ik sta er precies zo in als jij. Je leeft maar 1 keer en ik merk dat ik onwijs veel lol op de R1200RS heb. Naar het werk moet ik toch, dus waarom niet met een grijns op de snuit? En, als de temperatuur meevalt, dan ga ik met regen toch echt liever per RT dan per auto want het file rijden met de RT gaat weliswaar minder ontspannen dan met de RS, het is nog altijd 100 keer beter dan stilstaan in die rij en geen flauwe notie hebben van hoe lang de reis gaat duren....
Daar komt bij, ja de vaste kosten stijgen met het hebben van meerdere vervoermiddelen. Als je niet idioot weinig rijdt (uit ervaring kan ik zeggen dat 3.000 km in 3 jaar de kosten behoorlijk omhoog jagen, te veel stilstand is voor een auto niet goed), maar de kilometers een beetje over de 3 apparaten verspreid, dan dalen de variabele kosten per vervoermiddel weer wel: je komt immers minder snel aan de kilometers voor de onderhoudsbeurt, je verslijt je banden minder snel, etc. Dus ja, het is duurder, dat hebben van meerdere vervoersmiddelen, maar de troostende gedachte is dat de kosten van de slijtage onderdelen min of meer gelijk blijven. En anders noemen we het gewoon "hobby".