BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

@...Ron... Balen van het knoppie, vast dat het weer goed komt!

@BMWRoof: mij gevraagd: ik ben niet zo van de niet-boxer motoren... Misschien moet je het mij dan maar niet vragen. Als de R1200RT DOHC van mij aan het eind van zijn leven is, denk ik dat er gewoon weer een RT voor in de plaats komt. Of een Triumph Trophy 1200 3 cilinder. Een K1600GT hoor ik veel goede verhalen over, zal vast een fijne 6 cilinder zijn, maar voor mij ergens tussen factor 2 en 3 te veel aan cilinders Veel plezier met de jacht op een vervanger voor de RT!
 
Laatst bewerkt:
@BMWRoof, gewoon doen en ervaren 😉. Ik heb verschillende 1200 RT's gehad en ben sinds kort overgestapt op de K1600. Man, wat een fijn blok. In z'n 4 of 5 rotondes pakken en gewoon wegaccelereren alsof het niets is. Gewicht merk ik weinig van doordat het erg laag licht. En voor parkeren in het grind of gras heb je de achteruit versnelling ☺. Tussen de files gaat net zo goed als met de RT. Dus ja, ik ben heel erg enthousiast ☺. Gewoon doen dus ☺.
 
Leuk om te horen LeonD. Ik heb proefgereden en was wel onder de indruk. Van het gewicht merk je echt niets. Alleen overbrenging/schakelen is wat anders. Moest daar wel aan wennen.

Ik rij veel woon- werkverkeer.

Jeroen; ik ben ook altijd fan geweest van 2 en 3 cilinders en boxers geweest. Een 6 cilinder valt ook buiten de 4 cilinders😉.

Het geluid is subliem, dat heeft een boxer niet zo.
 
Dat geluid is machtig, van de keren dat ik ze langs heb horen komen. Daar heb je geen open pijp voor nodig.
Maar dat gewicht schrikt mij toch af, laat staan de overkill. Is gewoon een limousine...
 
Ik wil mijn 1200RT inruilen tegen K1600. Graag jullie mening.

Doen!!!!

Na 3 RT's en een K1200GT nu een K1600GT en die bevalt ons prima.
Is inderdaad zwaarder als een RT of 1200/1300GT maar dat merk je rijdend nagenoeg niets van, als je met de fiets moet duwen merk je het wel. (Alleen de nieuwste 2017 modellen hebben een achteruit versnelling)
En de windbescherming vindt ik persoonlijk (ik ben 1,8 m ) zeker niet slechter als van een RT of 1200/1300GT.
 
Laatst bewerkt:
Weigerend startknopje ...been there, done that :(

Zomer 2014, tegen de 30 °C op een parkeerplaats in Duitsland op weg naar de vakantiebestemming:

full

Daar sta je dan..


Met veel zweet en geluk hier weten te komen:

full


Daar werd de gehele knoppenwinkel van onze premium tweewieler onder garantie vervangen.

Wel een klasse zaak, de knoppenwinkel hebben ze gelijk besteld en om toch in de vakantie te kunnen rijden hebben ze een showroomfiets gesloopt :t
 
Ik wil mijn 1200RT inruilen tegen K1600. Graag jullie mening.

Volgens mij stel je zo'n vraag echt in het verkeerde topic :? ....maar gelukkig heb je de weg naar het K1600 topic gevonden. Ik schrok behoorlijk toen ik daar las dat om de 30.000 km de kleppen gesteld moeten worden en dat de rekening dan 1000 euro is!!!
Duur grapje zo'n fiets als woon werk verkeer :Y Voordeel is wel dat je veel bandjes nodig hebt dus misschien kan je die met korting inkopen :+

Ik hoop niet dat ik ooit ook zo'n weigerende startknop mag ervaren als ik in de binnenlanden van Portugal aan het :] ben .... Wat een ellende dan zeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mijn 1200RT inruilen tegen K1600. Graag jullie mening.

My two cents.

In 2013 als leenmotor tijdens een reparative van de R1200RT, voor twee dagen een K1600GT meegekregen. Toegegeven, je kan het slechter treffen.

De K voor het "normale" woon-werk verkeer gebruikt. Voor mij had en heeft de K geen toegevoegde waarde voor de wijze waarop ik een motor gebruik. Wat een K kan kan een R ook en andersom.

Het mooiste van een K, het geluid, merk je als berijder niets van. Het vermogen is wel lekker natuurlijk maar de R1200RT LC die ik nu berijd heeft aan de 125PK en 125NM meer dan genoeg. Koppel dat aan de lichtvoetigheid (met behulp van de juiste band), en mijn R is een blijvertje.

Overigens overweeg ik een R1200GSA LC als vervanger van de huidige R1200RT LC. Gewoon om eens wat anders te rijden. Maar ik blijf bij de boxer.
 
Dan ben ik gezegend met afgelopen zomer een weigerende cruise control...

Die heb ik liever dan dat ik in Frankrijk stond met de verkeerde knoppenwinkel kapot.
Maar kan het zelf nog wel enigzins verklaren, 's nachts staat die binnen en overdag op het werk staat die buiten. In weer en wind, alleen geen sneeuw of ijzel.
Hoop dus dat het daar maar bij blijft!
 
Ik heb geen 1200 meer, maar als dit euvel vaker voorkomt zou er een back-up mogelijkheid zijn om het startrelais wel te bekrachtigen met een draadje dat je even aan een andere bron houdt. Heel vroeger kreeg je een auto aan de praat door de twee dikke polen op de startmotor te verbinden met een (oude) schroevendraaier. Niet aarzelen, want anders smelt die schroevendraaier in een vonkenregen. Bij de 1100RS heb je heel gemakkelijk toegang tot de startmotor en op het deksel zit al een bron in de vorm van het Hella stopcontact.
Dit is bedoeld als noodmaatregel, om thuis te komen en om naar de dealer te rijden en voor 'peace of mind'.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Het is lastig. Al blijf ik voor het werk op een nieuwe 1200RT rijden. Jullie horen ervan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan