BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

U bedoeld:

2a6s5fq.jpg
 
De H7 lampen hebben 1 gloeispiraal.
De reflector waar het lampje in gemonteerd zit bepaald de lichtbundel en daarmee of het groot-licht of dim-licht mag heten.
Je kan die functie dus niet zomaar wisselen op de 1250 of LC.

[EDIT]
Ik zie net dat dimlicht een H7 is en grootlicht H1.
De H7 heeft een zwart hoedje wat het typisch een dimlicht maakt, de H1 gooit ongehinderd al het licht eruit.

Dus: 1x H7 in het midden en 2x H1 aan de buitenkanten?

LED dan tegenwoordig.
Cyclops bij AFS motoparts vandaan bijvoorbeeld.


Gaat dat zomaar passen? Staat mij iets bij dat in een DOHC koplamp met een dremel gedremeld moest worden om de LED’s er in te kunnen prutsen..
 
Ik heb in de mijne, DOHC, de grootlicht vervangen door die cyclops led. Die had ik meegenomen van de F800ST.
(een van de weinige dingen die nog heel waren)

Volgens mij moeten de dimlichten ook passen.
 
Dus: 1x H7 in het midden en 2x H1 aan de buitenkanten?



Gaat dat zomaar passen? Staat mij iets bij dat in een DOHC koplamp met een dremel gedremeld moest worden om de LED’s er in te kunnen prutsen..
Correct:
[H1-groot] [H7-dim] [H1-groot]
Echte LED lampen hebben een totaal andere reflector of diffusor dan een gloeilamp.
Een echte LED vervanger kan niet anders zijn dan een serieuze ombouw van de RT borstpartij.
Ik geloof niet in een LED vervangings peertje voor de H7 of H1 gloeilamp.
 
Correct:
[H1-groot] [H7-dim] [H1-groot]
Echte LED lampen hebben een totaal andere reflector of diffusor dan een gloeilamp.
Een echte LED vervanger kan niet anders zijn dan een serieuze ombouw van de RT borstpartij.
Ik geloof niet in een LED vervangings peertje voor de H7 of H1 gloeilamp.
Daar ben ik het mee eens, however....die plug en play led peertjes kunnen wel nuttig zijn. Ik rijd al jaren met achterlichtjes ( meestal een stuk of tien rode ledjes op een socket), ze gaan langer mee en hebben een mooi constant en iets sterker lichtbeeld. Sinds een jaar of twee heb ik in de R100RT voor ook een H4 LED zitten met een koelmotortje achterop. Ik heb daartoe wel de achterkant uit het koplamphuis gezaagd. De motivatie was niet de lichtopbrengst, maar het verbruik. Die tweekleppers hebben een dynamo van , uit het hoofd, 280 watt en nu met navigatie, koplamp ook aan overdag, handvatverwarming etc. Is dat soms wat veel. 20 ipv 55/60 watt scheelt dus een stuk.
Op de RS heb ik niet zo die behoefte, die alternator levert bijna het dubbele en de latere modellen nog wel meer.
Omdat de lichtbron in het brandpunt van de lens/reflector moet komen, zit er maar een LEDje aan de dimlicht kant en twee aan de grootlichtkant. Om die ene diode genoeg licht te laten produceren, voeren ze de frequentie op en dat leidt tot hitte. Moderne LED koplampen zijn om meerdere LED's geconstrueerd en hebben dat koelingprobleem niet meer.
 
Hij is wel blij met zijn aanwinst en ik ben blij dat die topfiets bij hem terecht gekomen is. Hij heeft daar dus wel die LED lampies aan toe laten voegen.
Effe in het algemeen:

Meer = minder ……….

In de rijke R1200RT topic geschiedenis is al veel over de RT's belicht.
Al jaren ben ik een fel tegenstander van meer licht.
De reden hiervoor vind ik dat men aan twee zaken voorbijschiet: zicht en zichtbaarheid.

zicht:
In de egocentrische wereld waarin we leven willen we voor onszelf het beste: we vergeten de mede weggebruiker.
Hoe vaak komt je niet een tegenligger met verkeerd afgestelde verlichting, meestal aftermarked gemonteerd.
Extra lampjes die men vergeet uit te zetten in donker. Bijvoorbeeld Harley's die twee van die extra lampen naast de koplampen hebben gemonteerd. Vroeger was dit (een aanvulling) op grootlicht, tegenwoordig is het normaal: men vergeet ze uit te zetten, war vooral in donker vervelend is voor tegeliggers. Als je een seintje geeft, krijg je een seintje terug, maar de extra verlichting blijft aan.

Ja, die aftermarked Xenonsetjes passen in de fitting en geven een bak licht. De reflector echter is er niet op gemaakt en geeft een verkeerd beeld. De tegenligger ziet geen moer meer.
Daarnaast is het bij iemand met zo'n felle koplamp niet in te schatten hoe ver hij nog weg is. Ik wacht regelmatig als ik voorrang moet geven op zo'n vallende ster, terwijl ik er wel zes keer voor langs gekund had. (Nee, ze rijden dan niet met groot licht)
Let maar op: origineel Xenon of LED geeft ook heel veel licht en door bijbehorende koplampen (en afstelling) word je als tegenligger niet verblind. De bestuurder van zo'n voertuig heeft een prachtig afgebakende licht bundel voor zich, welke hij vertaald als beperkt.
Als je beladen bent wordt de lichtbundel van een LED of Xenon auto in hoogte gecorrigeerd. (Is dit trouwens bij de Xeono/LED RT ook zo ? Bij de halogeen RT moest je een hendeltje overhalen als je met een passagier rijdt.)

Overigens komt verblinden ook bij goedkope halogeen lampen voor, gekocht bij de Action oid. De gloeidraad is niet altijd even nauwkeurig gemonteerd, waardoor de positie ten opzichte van de reflector niet meer klopt en de bundel verblindend wordt. Vergelijk het met een verkeerd ingezette lamp: het beeld is verkeerd.

resumé: extra verlichting is prima, maar voer het alleen als het ook kan.


Zichtbaarheid:

Zelf heb ik natuurlijk ook extra verstralertjes op de RT. In het begin met 2x55w extra. Ik gebruikte het om tussen de file door te rijden. In het begin (2007) werkte het prima: de auto's zagen me aankomen en maakten ruimte.
In donker was het een aanvulling op grootlicht.
Door de jaren heen merkte ik op dat dit effect steeds minder werd.
De motorwereld hulde zich in gele hesjes en de fluoriserende helmen. In mijn ogen lelijk en nutteloos.
Extra verlichting verscheen op motoren en zelfs oranje flitsers heb ik voorbij zien komen. (soms even verderop aan de kant gezet door een RT rijder die beroepsmatig een fluoriserende helm draagt)
Om mw.Ootje's VT (Honda VT500c) was de hoffelijkheid van de automobilisten nog wel aanwezig. Dat lag niet aan de charmes van mw.Ootje, maar aan een gele H4 met de (Amerikaanse) runninglights.
De stadslampjes vervangen door een oranje exemplaar was de eerste stap, maar het grote effect kwam pas bij montage van twee gele H7's.
In de extra verstralertjes heb ik de 2x55w lampjes vervangen door 4w LED. Deze geven weinig licht en kunnen blijven branden.

Resumé: zichtbaarheid krijg je niet door meer licht, maar door je te onderscheiden van de anderen.




Qua licht ga ik me eens in dat hexa hatsaflats gebeuren verdiepen. Bijv allebei de koplampen als dimlicht lijkt me feestelijk. Ik zal ook op zoek in het vooronder naar een lampverstelpikkie.

@Jeroen:
Doordat de reflectoren van grootlicht anders zijn als dimlicht, lijkt het me niet mogelijk om twee dimlichten op jouw RT te maken: in de MK1 en de DOHC zitten drie dezelfde lampjes in de koplampunit waarvan twee afgeschermd zijn voor dimlicht.
Ook (effe) de draadjes wisselen lijkt me niet wijs vanwege het can-systeem. Dit gaat dan opeens storingen geven of rare dingen doen.
Daarnaast heeft bij BMW een heel team ingenieurs zijn best gedaan om jou zoveel mogelijk licht te geven zonder de tegenliggers te verblinden.
Eenvoudiger is om gewoon altijd te rijden met je grootlicht aan. :/
 
Ik heb net ff zitten neuzen op die web-site van HexEzCan. Kan jij uitleggen hoe je de dagrijverlichting in het donker hebt aangekregen? Is dat “legaal”? Kan je middels die HexEzCan ook die andere 2 H7’s van BMW programmeren?
Ik denk dat ik LED’s in combi met de buitenste H7’s in Dimlicht stand zou willen en dan de middelste voor groot licht. Is dat zo te programmeren met een HexEzCan?
De hexcan zat alleen op de twee leds. Dat die angel eyes branden op de foto....eh......geen idee hoe, volgens mij kreeg je dat als je hem alleen op contact had staan met de motor uit of zo. Ik kan het nu ook niet meer proberen, want de rt is weg. Voor zover ik weet Kun je met de hexcan niet de standaardverlichting bedienen. Hij is juist bedoeld om een of meerdere aanvullende led-sets te bedienen en andere zaken als een ‘slim’ extra remlicht, een volwassen toeter of bijvoorbeeld een extra stroomaansluiting met per kanaal digitaal in te stellen weerstand
 
Correct:
[H1-groot] [H7-dim] [H1-groot]
Echte LED lampen hebben een totaal andere reflector of diffusor dan een gloeilamp.
Een echte LED vervanger kan niet anders zijn dan een serieuze ombouw van de RT borstpartij.
Ik geloof niet in een LED vervangings peertje voor de H7 of H1 gloeilamp.

Dit geld ook voor Xenon ;)
 
Daar ben ik het mee eens, however....die plug en play led peertjes kunnen wel nuttig zijn. Ik rijd al jaren met achterlichtjes ( meestal een stuk of tien rode ledjes op een socket), ze gaan langer mee en hebben een mooi constant en iets sterker lichtbeeld. Sinds een jaar of twee heb ik in de R100RT voor ook een H4 LED zitten met een koelmotortje achterop. Ik heb daartoe wel de achterkant uit het koplamphuis gezaagd. De motivatie was niet de lichtopbrengst, maar het verbruik. Die tweekleppers hebben een dynamo van , uit het hoofd, 280 watt en nu met navigatie, koplamp ook aan overdag, handvatverwarming etc. Is dat soms wat veel. 20 ipv 55/60 watt scheelt dus een stuk.
Op de RS heb ik niet zo die behoefte, die alternator levert bijna het dubbele en de latere modellen nog wel meer.
Omdat de lichtbron in het brandpunt van de lens/reflector moet komen, zit er maar een LEDje aan de dimlicht kant en twee aan de grootlichtkant. Om die ene diode genoeg licht te laten produceren, voeren ze de frequentie op en dat leidt tot hitte. Moderne LED koplampen zijn om meerdere LED's geconstrueerd en hebben dat koelingprobleem niet meer.
Ik heb zo’n flauw vermoeden dat Jeroen de garantie van die mooie 1250 niet op het spel wilt zetten door een stuk uit de nieuwe koplamp unit te zagen.
De LC en 1250 hebben standaard al LED knippers en heklicht, afblijven dus.
 
Effe in het algemeen:

Meer = minder ……….



Zichtbaarheid:

Resumé: zichtbaarheid krijg je niet door meer licht, maar door je te onderscheiden van de anderen.
Dit klopt toch niet helemaal. Natuurlijk krijg je óók meer zichtbaarheid door je te onderscheiden. Maar dat onderscheiden Kun je deels doen door meer verlichting, andere verlichting, etc. Ook door wat meer te slingeren bijvoorbeeld. Ik ben het met je eens dat je niet moet gaan verblinden, maar er is natuurlijk veel mogelijk tussen geheel standaard en erg verblindend.
En ik lees vaak de dooddoener: als iemand niet in zijn spiegel kijkt, ziet hij ook die extra lamp of dat fluohesje niet. Natuurlijk klopt dat. Maar al die mensen die wel in de spiegel kijken, die zijn je ook vaak onbewust niet tenzij je door iets extra’s opvalt. Dus met een extra lampje of een fluo helm verbeter je je zichtbaarheid niet opeens 100%, maar het zorgt wel degelijk voor een verbetering. En veel kleine beetjes tellen ook aardig op 😃👍
 
Misschien ligt het aan mij, of aan het feit dat ik nu eenmaal op de ST standaard een dubbel dimlicht voer, maar welk probleem wordt opgelost? Ik heb zelden het idee dat ik over het hoofd wordt gezien, ook niet bij filefilteren. Ik voer daarbij nooit extra licht of knipperlichten (zoals de gedragscode voorschrijft). Een enkele keer schiet een automobilist van rechts naar links of andersom en heeft mij daarbij (denk ik) niet gezien. Dat ligt niet aan mij, maar aan die automobilist die gewoon een gaatje ziet en z'n blik erin duwt. Extra lichtjes waren dan ook niet de oplossing denk ik.
Als ik zelf meer behoefte heb aan licht vanwege de weg- of weersomstandigheden vervult het dubbele grootlicht een prima taak.
 
.


ik lees het al..., het wordt tijd voor gele xenon... :+



i-zxPRdRk-L.jpg




oh ja..., been there, done that... :Y



...best een soort van sfeervol... :Y
i-jskfpmT-L.jpg




...zag er alleen bij 'motor-uit', niet uit... :/
i-7D3T6Fz-L.jpg
 
Ik laat de verlichting maar ff standaard....

Voor mijn RT heb ik 4 van deze dingies geklust.... Ra ra waarvoor?
Hint: mijn garantie staat fier overeind.
ADED974F-7B92-444D-B8B4-2EAEEA2CD68D.jpeg
 
Moet ik ook nog maken Jeroen....
4 'kapstokhaken' om aan de muur te schroeven en daar keurig je koffers aan de wand te hangen.
 
@ootje Mijn Airbag vest kwam alleen in fluoriscerend geel. Ik heb wel het idee dat zo'n Michelin-Mannetje-Converter-Vest van waarde kan zijn. Dat ie dan fluoriscerend geel is. Ach ja. Ik zit er zelf niet zo mee.

Pletterpet moest toch ook iets van een kleurtje hebben. En ik vindt dat fluoriscerend geel niet mis staan.

Voor de rest ben ik het met je verhaal helemaal eens. Ik erger me inderdaad regelmatig wild aan van die oogverblindende verschijningen...
 
i-kL8Nhzm-XL.jpg





...wat de koffeRTs betreft..., aan deze kant een Multi-Functioneel-Plafond... :Y

Dikke haken in het plafond geschroefd, en die broodtrommels hangen er op die manier eigenlijk al jaren..., vanaf de 1200- (ik mag geen 1150 hier meer schrijven natuurlijk..., want dit is een 1200 topic, dus dan maar 1200- ; en in dat verlengde is de 1250 dan natuurlijk de 1200+... :/ ) versie.

Met deze soort van 'IEKEEJA-hånghøken' moet je echter wel opletten..., het kan maar zo gebeuren dat de (al dan niet persoonlijke...) schedel redelijk vlot in contact komt met de hangbakken...


:/
 
Laatst bewerkt:
En over haakjes uit alu vouwen gesproken..., ook ooit aan het zagen, vouwen, boren, schuren, prutsen, schroeven, knippen, hameren, en RoTzooien geweest.
Maar..., ook dit 'systeem' gaat al jaaaaaaaren mee, en het werkt nog altijd als een tierelier !

De thermoskan met (hete) koffie gaat bijvoorbeeld on tour, altijd achter het elastiek.



4 haakjes gevouwen uit een alu.stripje
i-tvkZTV7-M.jpg




haakjes in rechter zijkoffer geschroefd (en daar zit al een schroefje, dus lekker makkelijk)
i-jShD7sT-M.jpg




...dus, zo...
i-qKD3zx4-M.jpg




...timmeR, TimmeR, Timmer...
i-Z8FBcrw-M.jpg




elastiek langs de spijkers frotten, en waar er gekruist wordt, een klein trekbandje ff snotstrak aantrekken...
i-MRgH7kD-M.jpg




...desnoods daar waar 'gekruist' wordt, nog iets verschuiven...
i-9QMmhmW-M.jpg




...maar dit kan dus ook gerust een thermoskan-koffie zijn, of 'n lekkere suikerbrood, of 'n plastieken bakje met haRTgekookte eitjes...
i-zXDvC3H-M.jpg




nou..., zo dus... :Y Nix geen geschuif of gerammel door de koffer heen ; de thermoskan-koffie blijft fijn op z'n plek... :Y
i-w3bMqSp-M.jpg




...ooit al een keer eerder gepost, maar voor de (her)intreders..., doe Uw voordeel ermee..., vraag dus niet hoe het kan, maar profiteer ervan... :/

En bij het plaatsen van de (of 'een') binnentas zit dit elastiek, en zitten de 4 haakjes geenszins in de weg !
 
Laatst bewerkt:
En over haakjes uit alu vouwen gesproken...
haakjes in rechter zijkoffer geschroefd (en daar zit al een schroefje, dus lekker makkelijk)
De moderne LC en 1200+ koffers hebben geen 4 schroefjes op de juiste plek, wel die extra smokkelplek achter de binnentassenruimte.
Ik frot daar wel eens een extra paar handschoenen.
 
i-GCRvb9G-M.jpg


...nou..., dit sooRT fratsen gaat dus achter het elastiekje..., voor de versnapering on-toer zeg maar... :Y


'N bakje eigengemaakte salade met schijfjes mini-tomaat.
'N bakje eigengemaakte salade met mayo, curry, en zilveruitjes.
'N bakje met knoflook-kruidenboter-on-round-toast.
'N bakje met koude-bbq-kip-brokjes in een vettige pindasaus.


En dat gaat dan prima. Dat 'klotst' dan niet door die koffer heen, en wordt dan geen 'salade-round-toast-kip-brokjes-pindasaus' stampot, dat gestaag uit de koffer sijpelt bij het nemen van een rechter bocht... :+


i-XSVVRtz-M.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan