BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Soww, sapperdeflap. Ik ben paar daagjes de hoRT op, wat toestandjes met wel/niet/wel sneltest moeten doen, beetje sneeuw hier en daar, beetje woei hier en daar, kortom, werk hield me ff bezig, en we zijn zomaar 4 bladzijden berichtjes verder!

Enfin, voor dat werk riedeltje (dat ik straks afrond met vluchtje Wenen vv), toch naar mijn zussie gereden, in de regen. Dus het is officieel: ik ben motor verslaaft...

Paar constateringen: ondanks dat de Navigator VI uit staat, batterij van de Navigator VI dus plat na 3 weken stilstand. Echt een ontwerpfout als je het mij vraagt. Wat doet dat ding dan dat stroom vreet als ie uit staat? Gevolg: hij floept aan. Weet niet meer hoe laat het is (oh, dat zal het zijn: hij houd de tijd bij! Dat kan een beetje Made in China horloge met zo’n knoop batterijtje voor een jaar of 2...) dus gooit scherm Full Bright in het gezicht, goed bedoeld want het ding denkt dat het 15:20 is en dus licht. En ja, de brightness van de Navigator is Het Sterke Punt en dus verblind die des te beter in het donker. Ja, dan kan je in het menu gaan grasduinen om hem handmatig in de nachtstand te zetten, of je wacht tot de Navigator de satellietjes heeft gevonden.

Tweede constatering: Pirelli Angel GT 2 houden het op nat, ook na 11k slijtage, nog best prima. Gevoelsmatig niet zo goed als de Dunlopjes RoadSmart 3, maar best aardig. GT 2 en RS 3 ervaar ik als zeer vergelijkbare banden waarbij ik het gevoel heb dat de “wangen” van de GT 2 (in “zware motor” uitvoering) toch net toefje stijver zijn dan die van de RS 3. Enfin, als de pekel weggespoeld is van de straten, is het met 2 maanden forenzen wel gedaan met de GT 2. Misschien dat ik dan wel weer setje RS 3 probeer.

Mijn ex-RS krijgt van de huidige eigenaar nog voor die tijd een Clear Coat behandeling. Laat hij doen (ik heb DIY keramische coating toegepast, ben toch te onzeker over mijn applicatie kunsten om mijn tRoTs door de pekel te sleuren). Dat bedrijf is een ander bedrijf dan die precies een jaar terug de MTS 1260 van een andere collega/motor maat heeft gecoat. Beide bedrijven claimen pekel bestendigheid door hun behandeling. De Multi is sedertdien wel wat door de pekel gegaan (die man woont in Amsterdam, zijn ouders in Winschoten en hij heeft geen auto), maar niet gek veel. Onlangs is hij met de trapfiets ongelukkig onderuitgegleden (gladheid) en zodanig geblesseerd dat ook hij enige tijd niet heeft kunnen motor rijden. We weten dus niet echt goed of die pekel bestendigheid echt wordt waargemaakt.
E4196396-B389-485F-B75D-BE49A05680F6.jpeg

Dus ga ik voorlopig 25 minuten eerder van huis en laat het Pumaatje hier maar op me wachten. De buslijn is omgelegd, wel een verbetering. Toch ben ik blij als de pekel weer weg is. Hopelijk is de Sneltest Voorziening Voor Crew op Schiphol Centrum dan ook op orde (is nu vlakbij het Ibis hotel, P4 in de richting van de McDonalds langs de Buitenveldert baan). Dan kom ik in de loop van de overdekte motorstalling naar het bemanningencentrum langs de “FF Uw Hersens Toucheren Test Steeg” (“straat” is te groot woord voor die test locatie).
 
...
Paar constateringen: ondanks dat de Navigator VI uit staat, batterij van de Navigator VI dus plat na 3 weken stilstand. Echt een ontwerpfout als je het mij vraagt. Wat doet dat ding dan dat stroom vreet als ie uit staat? Gevolg: hij floept aan. Weet niet meer hoe laat het is (oh, dat zal het zijn: hij houd de tijd bij! Dat kan een beetje Made in China horloge met zo’n knoop batterijtje voor een jaar of 2...) dus gooit scherm Full Bright in het gezicht, goed bedoeld want het ding denkt dat het 15:20 is en dus licht. En ja, de brightness van de Navigator is Het Sterke Punt en dus verblind die des te beter in het donker. Ja, dan kan je in het menu gaan grasduinen om hem handmatig in de nachtstand te zetten, of je wacht tot de Navigator de satellietjes heeft gevonden.
...
Accu gedrag is een Garmin 660 / 590 / 595 en Navigator IV / V / VI dingetje.
Hoofdoorzaak is dat je die dingen niet werkelijk uit kunt zetten: je kunt ze in standby zetten (aan/uit kort indrukken), of in slaapstand (aan/uit langer indrukken en bevestigen dat je het ding uit wilt zetten). De navigator ontbeeRT een echte UIT knop: een schakelaar die de voeding onderbreekt.
Het druktoetsje achter op de navigator is een ingang van de microprocessor, toets indrukken en de microprocessor gaat iets doen. De microprocessor lurkt dus doorlopend een beetje aan de accu.
Dit zelfde heeft de sleutelloze RT ook: de motor heeft geen contactslot waarmee je de 12V onderbreekt. De drukknop midden op het stuur staat in contact met de boordcomputer die voortdurend aan de accu lurkt. Druk je de knop in dan kijkt de boordcomputer of de juiste sleutel in de buurt is, zo ja dan wordt het stuurslot ontgrendeld en de motor uit slaapstand gehaald.
Ga er maar van uit dat elk apparaat met een aan/uit tip toets constant wat stroom verbruikt.
Oplossing voor de navigator is accu volladen en dan het stekkertje los voor je het ding voor 3 maanden in de kast legt.
Beter is het ding elke maand even met een snoertje en geleende USB lader op te laden.

De Navigators met een accu met snoertje en stekkertje kunnen ook last hebben van slecht contact tussen stekkertje en de aansluiting in de navigator:
1611751212178.png

Met een speld kun je de contactjes in het stekkertje wat verbuigen voor beter contact.

Mocht je trouwens ooit met de Navigator VI naar het verre noorden gaan: als je noordpoolcirkel richting noord gepasseerd bent, dan is de kans groot dat de navigator spontaan in nachtstand gaat. Dit is een bekende bug.
Oplossing is dan dat je een donkere plek zoekt zodat je de navigator weer kunt aflezen en het ding handmatig in dagstand zet, wat weer heel vervelend is als je één van de onverlichte tunnels induikt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan