BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
...geeft niet..., ik zal in het vervolg dan ook wat HARDER typen..., dan komt de boodschap duidelijker binnen...
 
Het was wel echt een lege accu... hoe lang had hij stil gestaan? 1,5 week...

Inmiddels staat hij bij de motorjuwelier voor een nieuwe
 
Het was wel echt een lege accu... hoe lang had hij stil gestaan? 1,5 week...

Inmiddels staat hij bij de motorjuwelier voor een nieuwe
Ja duidelijk, einde oefening.
Beter zo dan accu’s die zo slecht zijn dat de expansie doppen er af vliegen en hun gas laten ontsnappen, daar hadden we er laatst een paar van op een schip.
 
Bizar hoe snel het ene blok het andere opvolgt…. Zal ongetwijfeld de gedachte achter zitten dat nieuw blok uitnodigt tot jong gebruikt inruilen voor nieuw. Ik pas voorlopig. Ben nog veel te verliefd op Spätzi.
Telt U mee:
1993 1100
1999 1150
2003 1150 Twin spark
2004 1200
2010 1200 DOHC
2014 1200 LC
2018 1250
2022 …

Alleen ergens van Twin spark tot DOHC was iemand in Beieren de tel kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Ja duidelijk, einde oefening.
Beter zo dan accu’s die zo slecht zijn dat de expansie doppen er af vliegen en hun gas laten ontsnappen, daar hadden we er laatst een paar van op een schip.
Dat lijkt me idd wat heftiger... Gelukkig heb ik daar geen last van gehad😇
 
En over lekkende accus...
Ooit in 1980 toen ik nog onder den wapenen was in opdracht van hare majesteit, had ons geneeskundig departement de beschikking over één stuks HY1600 ziekentuut voor vredestijd en twee stuks Volkswagen 1200 van de laatste generatie. Alle voertuigen in de kleur wit.
De VW's werden gebruikt om de artsen rond te rijden voor hun bezoek aan zieke wapenbroeders.
Op een dag begon het binnen in één van de witte monsters tamelijk zuur te ruiken, starten lukte nog gewoon. Een klein onderzoek wees uit dat de bodem van de VW onder de rubbermatten volgelopen was met accuzuur uit de accu welke onder de achterbank stond. De accu vertoonde een duidelijke scheur. De oplossing was de doppen uit de bodem en de brandslang er op om het zuur weg te spoelen en een nieuwe accu.
We ontdekten ook dat je witte auto's prima schoon krijgt met Jif, alleen nadat het water of de regen is opgedroogd glimt de lak niet meer.
 
De HY1600 met hydropneumatische achteras en door die blauwe zwaailichten te hoog om het viaduct van de Prins Hendriklaan in Utrecht te passeren.
De witte VW’s staan er niet op, wel de blauwe 1302 (mijn eerste auto).
05107FDC-6E99-4E34-82C2-7B6BF8B58CB9.jpeg
 
Gisteren laatste ? ritje van dit jaar gemaakt. Fiets begint slecht te sturen. Ik denk dat nieuwe banden nu echt nodig zijn. Er zit nog wel profiel op, maar hij valt in de bocht. Ben niet ontevreden, heb er 13k kilometers op gereden.
 
Er is een gezegde "Een slechte schrijver geeft zijn pen de schuld".
Dat gaat toch zeker niet op voor motor banden?? :+
Vanadaag is het anders aardig motor weer, maar verrekte koud. Vanochtend het leaseblik voor bandenwissel weggebracht en tussendoor op de leentrapfiets naar huis, het was echt koud.
 
Nou lees ik hier wel eens mee zonder RT (het zal een deel verlangen zijn.....) en onlangs kwam @...Ron... met z'n boterhamzakjes voorbij en werden andere opties doorgenomen.

Welnu, hier wilde ik altijd nog eens op inhaken.

Voor hetzelfde doel heb ik namelijk ooit een zadelhoes gekocht. Genoeg rekbaar en trek je zo over stuur en/of "cockpit" heen. De keuze is reuze. Kijk en huiveRT en doe er al dan niet een voordeel mee :W

IMG_20221117_112707.jpg
IMG_20221117_112704.jpg
IMG_20221117_112011.jpg
IMG_20221117_112007.jpg
 
Dank RW, wellicht goede optie voor als de mijne deze winter een aantal weken buiten moet camperen.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Het is trouwens een scooter zadelhoes. Een tweede heb ik overwogen voor, jawel, het zadel..... Maar het bleef op het motorzadel niet zo goed zitten dus die veeg ik droog met een doek uit m'n koffer.

Groet, Rob
 
Ik kom hier ook voor de volgende vraag...
(in het hol van de LeeuwRT...)

Ik ben heel blij met mijn RT,
en ik heb maand geleden, tijdens een flinke meditatie rit besloten in elk geval niet te "upgraden" naar een K1600..

Maar ik moet over paar maanden waarschijnlijk een andere aanwijzen...
Wat ik nu zoek.. : Concurrerende Motoren..

Dus open vraag:
Welke vergelijkbare moteren zijn er behalve de RT nog te koop in dit segment ?


Mijn Pakket v Eisen is ongeveer:
- Betrouwbaar: Vrijwel elke dag Rijden. Veel Kms.
- Comfortabel Touren (windbescherming en baggagecapacity)
- Minimaal onderhoud, minstens 10K tussen beurten, en Cardan of Riem.

NB: Laatste "andere" garage die ik toevallig bezocht vertelde doodleuk dat de FJR niet meer geleverd wordt...
 
Ja RT, RT en RT, wellicht de keuze uit R1200RT-DOHC, R1200RT-LC, R1250RT-Classic, R1250RT-Modeljaar 2021 en nieuwer.
Honda heeft de Pan European en Deauville uit het programa gehaald (die zou je dus tweedehands kunnen proberen), nieuw blijven dan over de Gold Wing (die natuurlijk veel te groot is) en een NT1100 (met ketting aandrijving).
Zijn er meer serieuze tour kandidaten??
Binnen BMW, maar ook alleen nog tweedehands, de F900GT of F800GT, maar dat is wel heel anders dan een RT.
 
Zou op dit moment weinig concurrenten weten sinds de FJR en de Kawa GTR niet meer geleverd worden.
Ben zelf abonnee van het Motor en Toerisme blad uit België. die hebben ook een internetsite met een zoekmachine voor alles wat er te leveren is met de specs, mogelijk zie je hier wel iets van je gading.

 
Moto Guzzi V100 Mandello. Da’s de enige andere (sport)toerder met cardan als het geen BMW en/of een allroad zou mogen zijn.
 
Moto Guzzi V100 Mandello.

Leuke fiets, maar..., er wordt ook gevraagd om 'windbescherming', en nou heeft zo'n Mandello natuurlijk wel een windschermpje..., maar ik vermoed zomaar dat ongeveer alleen je ondergebit nog een beetje uit de wind blijft, maar..., voor het serieuze toerwerk, kon de windbescherming toch wel eens net te minimalistisch zijn.

...hoewel..., 'vrogger' stapte je ook op de HONDA CB750 en knorde je naar 'ginder & verre'..., zonder navi, zonder blue-tooth, zonder Gore-Tex onderbroek, en zonder smaRTwatch

Heb trouwens het idee dat de genoemde Mandello meer tegen de Yamaha TDM reeks aan moet schuren.


1668753692016.png



1668753712288.png
 


...je hebt dus helemaal geen cardan, en dik toerscherm nodig... :+


Dikke roadtrip ; dik avontuur !
(film van 49 minuten, maar..., leuk gemaakt)


.
 
.

De enige toerfiets die in mijn beleving behoorlijk in de buurt komt van de RT is de... (tromgeroffel !) Triumph Trophy SE.

Maar..., ook die wordt inmiddels niet meer gemaakt.

En waarom weet ik niet, maar deze brommer heeft nooit echt 'potten kunnen breken', terwijl elke praatgrage journalist riep dat het ding magnifiek klonk (want een dikke 3-pitter tenslotte), zeker vlot zat was, en dat bijvoorbeeld de windbescherming HE-LE-MAAL top was (is).

Heb er ook wel eens op gezeten.
Heb er ook wel eens over nagedacht.

Maar..., qua 'looks and feel', haalde de Brit het net niet bij de Duitser.

Iets met te veel knoppen ook allemaal.
Iets met te veel boutjes in het zicht ook allemaal.

...en zo verdween de 1200 Trophy in 2017, na slechts 5 jaren van productie, stilletjes via het achterdeuRTje van het toneel dat 'toerfiets' heet...


1668755110478.png




En dan blijft er op RT-achtig 'toerspul', niet zo heel veel meer over tegenwoordig.

Want 'we' willen allemaal op een veel te luxe-off-the-road-die-toch-nooit-een-zandpad-ziet rondploffen.
En daar speelt de fabrikant dan graag op in, vermoed ik zomaar.

Vlot gestylde nakeds.
Vlot ogende all-roads.
Hyper-laagvliegende spoRTbrommers.
Nakeds met vermogens waar Freddie Spencer vroeger in zijn race-days jaloers op zou zijn geweest.
Dikke motorscooters.
Dure gelimiteerde specials.

...maar het segment 'puRe Toer' heeft toch een beetje terrein, en aandacht van de fabrikanten verloren...



.
 
Ik had en heb nog steeds het vermoeden dat de RT in leven gehouden wordt door de bestellingen en behoeften van overheidsdiensten.
Je kan je afvragen of dit terecht is, en ook de vraag stellen of het niet andersom is.
Ook overheidsdiensten moeten dacht ik via aanbestedingen en keuzemogelijkheden kijken, afgezet tegen de normen die ze willen. Als die normen (ergonomie voor de bestuurder in het kader van werk omstandigheden bijv.) nou zodanig zijn dat er buiten de RT geen andere motoren meer binnen dit kader passen, dan is t eigenlijk vreemd dat er (wereldwijd) geen echte concurrenten meer zijn.
Maar ja, ook politieke keuzes (HD in de USA, Japanse produkten in grote delen van Azie) zullen daar wel in meespelen, maar het is en blijft gewoon een vreemd feit dat er geen andere fabrikanten een model in deze categorie meer hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan