BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
...
Twee stekkertjes, weerstandje, draadjes, en best leuk gemaakt.
Dat ding kwam inderdaad op de temperatuur-peil-meet-dinges die in het luchtfilter van de RT hangt.

En hij (forum naam was destijds Doug, of Dougie) bood die zelf gemaakte dingen voor een paar grijpstuivers aan..., dus ik denk : Ron werpt zich op als proefkonijn-zonder-vacht.

En daarom vlak voor een rit naar (achteraf...) een snoeiheet Italië / Dolomieten dat ding in de brommer gepropt, en warempel..., tijdens een eerste Nederlands proefrondje voelde de boxer-1200 inderdaad net ff wat fruitiger van onderuit de toeren... :Y

En dus een paar weken later vol goede moed, en vooral met volle koffers, duo, en tanktas richting Süd-Tirol.
So far, so good.

Op een gegeven moment, we rollen vanuit de verkoelende heuvels, naar beneden, een grotere Italiaanse stad in, en de 'buiten' temperatuurmeter (alsof je binnen kunt zitten op een motoRT...) gaf daar tussen de gebouwen een ernstig warme 36 graden aan..., en daar kon de RT, in combi met die temperatuur-fopper, maar moeilijk mee overweg.

Sterker nog..., bij elke keer afremmen, sloeg de motor gewoon af, en zo heel makkelijk kreeg je het ding ook niet aan de praat op dat soort momenten... :/
En eigenlijk was het zo, dat zodra het boven de 20 graden werd, die hele fiets niet meer lekker liep.

Rauw. Ploffen. Slecht stationair. Uitvallen. Moeilijk willen starten.
Enz.

Nou had 'de Doug' er voor mij 1 gemaakt met een aan/uit/uit schakelaar..., en U mag het raden..., het ding heb ik in Italië maar dik op 'uit' gezet, en het ding is ook nooit weer op 'aan' gegaan.

...kweet het niet zeker, maar volgens mij heb ik 'm nog ergens op zolder liggen... :+

De 'Dougie-Fob 1.0' dus..., en nadat mijn 'review' niet zo heel positief was inzake deze temperatuur-fopper, is er dacht ik nog een 2.0 versie gekomen.

Maar..., ook bij deze was het allemaal niet helemaal lekker, en dat werd geventileerd (en daarop volgend nog wat ander vervelend commentaar van deze en gene die zich er ook dachten mee te moeten bemoeien - maar dat schijnt het pure 1200RT-topic eigen te zijn geworden - ), is 'Dougie' met stille trom vertrokken..., of hij heeft zich een andere forum-naam aan laten meten, dat kan natuurlijk ook..., maar van de beste knutselaar hebben we nooooooit meer wat vernomen... :/
...
Tja, als het werkelijk heel simpel met een extra weerstandje gemaakt is, dan werkt dat redelijk binnen een bepaald buiten-temperatuur bereik.
Schiet je buiten dat bereik dan raakt de lucht/brandstof regeling echt in de war.
Destijds ook wel eens zoiets (maar toch anders) ondervonden met een eerste generatie diesel-Kadett, in Nederland reed dat prima, hoog in de bergen kwam dat ding in adem nood en moest je 'em bijna naar boven duwen.
 
Nou lees ik elders iets over knippers die automatisch uit moeten gaan.
Dat heb ik bij mijn huidige LC en vorige DOHC uit laten zetten, de knippers blijven aan tot ik ze uit zet.
Laatst met de proefrit op die blauwe R1250RT met snuffel neus weer ondervonden: geef je netjes richting aan op de snelweg, zie ik even later ineens dat de knippers weer uit staan. Zeker bij een dubbele afrit om het zo maar te noemen (afrit die over gaat in de volgende afrit) dan laat ik ze graag lekker knipperen.
De oude en nieuwe R1250RT handleiding is wat dat betreft ook zo helder als koffiedik:

1617176455251.png

De typevout zij vergeven.
Dat snelheidsafhankelijk traject maakt het vaag, waarschijnlijk hoe sneller je rijd, hoe meer afstand je moet overbruggen voor de knippers uitgaan.
De boeken vermelden niets over uit bij overschrijden van een hellingshoek.
 
Ik lees dat zo: bij langer indrukken geldt 'acceleratie' en 'meer dan 100 km/u' niet meer. Dan dus alleen de afstand die afhankelijk is van de gemeten snelheid (bij indrukken? of 'voortschrijdend inzicht?;)).
 
Ik lees dat zo: bij langer indrukken geldt 'acceleratie' en 'meer dan 100 km/u' niet meer. Dan dus alleen de afstand die afhankelijk is van de gemeten snelheid (bij indrukken? of 'voortschrijdend inzicht?;)).
Ja, zoiets lees ik er ook uit.
Het verheft richting aanwijzen tot een kunst :+
 
Ik heb goede ervaringen met Quispel Motoren Deurne, geen officiële dealer, maar doet alleen maar BMW. Kan hier en daar dus wat flexibeler met klachten of advies omgaan voor de goede verstaander.
 
Even een technische vraag: wie in de regio Tilburg adviseren jullie om een onderhoudsbeurt uit te voeren aan mijn R1100RT uit 1997?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Biqer Eindhoven denk ik

Ik heb goede ervaringen met Quispel Motoren Deurne, geen officiële dealer, maar doet alleen maar BMW. Kan hier en daar dus wat flexibeler met klachten of advies omgaan voor de goede verstaander.
Zometeen komt er eentje met Keram in Maastricht.
Ik zeg Mofra in Tiburg 8-)
 
Heet nu Renova zie ik...als je BMW Tilburg invult krijg je die meteen...dan hoef je het hier niet te vragen lijkt mij....voor een oudere BMW is een specialist vaak handiger.
 
Goedeavond,

Mijn naam is Joost, op het forum bekend onder SystematicChaos, ik ben op dit moment in afwachting van levering van een BMW R1200RT uit 2007. (zie avatar).

Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden bij deze motor?
Heb op dit moment alleen proefgereden, en dit beviel dusdanig goed dat ik tot aankoop ben overgegaan.

de motor bevat o.a.
-ABS
-cilinder beschermers
-elektrisch verstelbaar scherm
-cruisecontrole
-handvatverwarming
-zadelverwarming
-boordcomputer

en twee side-koffers.

nu is het alleen nog even wachten op de verplichte afleverbeurt en dan is't lekker toeren :) .

Hey..., er zit geen ESA op deze motor ?

(...als in..., is ook niet zo errug natuurlijk, want..., dat wat er niet op zit, gaat ook niet kapot...)
 
Vandaag mooi weer dus de motor gestart en nieuwsgierig naar de (vooralsnog fietser en brommers) nieuwe sluis in IJmuiden.
De verkeersregelaar, aan het begin van de route, uitgelegd dat ik op een wat grote brommer ben gekomen (ik mocht door als ik het niet doorvertelde).

Oude sluis 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep

E6A6AFA6-1D35-461D-8015-9A338E7809A5.jpeg


Nieuwe sluis 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep

5B70FBFE-BDDB-42C5-986C-7EA0184C3354.jpeg



De 2 sluisdeuren zijn gewoon 2 flatgebouwen van 80 meter lang, 11 meter breed en 24 meter hoog
 
Zo waren wij voor de voor aardigheid in het najaar van 2014, na een lang weekend Oostende, in het Belgische Doel.
En vlak voor Doel waren ze destijds (nog) bezig met de bouw van de Kieldrechtsluis.

Met nagenoeg dezelfde afmetingen.

500 mtr. lang
68 mtr. breed
17.8 mtr diep

En op het moment dat wij er langs reden, was die kale betonbak net zo'n beetje gereed..., en dan kijk je toch wel in een mega betonbak zeg... :/

...mooi om te zien !...





sluis.JPG
 
Dit is wel de uitvinding van BMW, lijkt mij wel handig en echt de trend voor 2021.
Veiligheid boven alles.

 
Vandaag mooi weer dus de motor gestart en nieuwsgierig naar de (vooralsnog fietser en brommers) nieuwe sluis in IJmuiden.
De verkeersregelaar, aan het begin van de route, uitgelegd dat ik op een wat grote brommer ben gekomen (ik mocht door als ik het niet doorvertelde).

Oude sluis 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep

Nieuwe sluis 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep

De 2 sluisdeuren zijn gewoon 2 flatgebouwen van 80 meter lang, 11 meter breed en 24 meter hoog
Zo waren wij voor de voor aardigheid in het najaar van 2014, na een lang weekend Oostende, in het Belgische Doel.
En vlak voor Doel waren ze destijds (nog) bezig met de bouw van de Kieldrechtsluis.

Met nagenoeg dezelfde afmetingen.

500 mtr. lang
68 mtr. breed
17.8 mtr diep

En op het moment dat wij er langs reden, was die kale betonbak net zo'n beetje gereed..., en dan kijk je toch wel in een mega betonbak zeg... :/

...mooi om te zien !...
Ik heb dat ook met veel van die tunnels rond Antwerpen: daar lijkt het wel of je door een enorme fabriekshal rijd, breed en vooral erg hoog vergeleken met de Nederlandse kunstwerken:
Deze bijvoorbeeld, de Craeybeckxtunnel (richting Mechelen):
1617250694242.png

Of wat te denken van een scheepstunnel die Noorwegen gaat bouwen:
1617251242878.png

Of het plan voor een drijvende tunnel, ook Noorwegen:
1617251449592.png
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel de uitvinding van BMW, lijkt mij wel handig en echt de trend voor 2021.
Veiligheid boven alles.

Wat gaaf zeg. Maar het is vandaag 1 april dus ben ik bang dat we in het Ootje genomen worden.
Maar ik heb mijn nieuwe stappertjes snel aan de opladeRT gelegd Kijken of ze dat ook kunnen
 
Of het plan voor een drijvende tunnel, ook Noorwegen:
Bekijk bijlage 1614113

...het gaat goed, zolang het goed gaat..., en dan zeker met her en der flexibele stukken om beweging van het water op te vangen... :+

Of dat je denkt dat je in Denemarken uitkomt, en dat plots door een stevige stroming de drijvende tunnel is weggedreven, en tegen de Zweedse kust aan ligt te klotsen... :+ :+
 
Actie bij Waypoint 15% korting op alles. Morgen een Garmin Zumo XT ophalen.
En maar eens zien of we hem kunnen plaatsen zoals hier omschreven.
 
Ik heb dat ook met veel van die tunnels rond Antwerpen: daar lijkt het wel of je door een enorme fabriekshal rijd, breed en vooral erg hoog vergeleken met de Nederlandse kunstwerken:
Deze bijvoorbeeld, de Craeybeckxtunnel (richting Mechelen):
Bekijk bijlage 1614110
Of wat te denken van een scheepstunnel die Noorwegen gaat bouwen:
Bekijk bijlage 1614112
Of het plan voor een drijvende tunnel, ook Noorwegen:
Bekijk bijlage 1614113
Ach die tunneltjes in NL of Antwerpen stellen helemaal niet voor. In Noorwegen heb je een tunnel van 24 kilometer lang met stopplaatsen.

been there, dat is pas leuk.
 
Ach die tunneltjes in NL of Antwerpen stellen helemaal niet voor. In Noorwegen heb je een tunnel van 24 kilometer lang met stopplaatsen.

been there, dat is pas leuk.
Zo heb ik er ook nog wel een paar in Noorwegen:
Hordatunnel waar je 360 graden rond gaat, omhoog of omlaag:
Hordadtunnel.png

Even verder bij de Hardanger fjord:
Hadangerfjord.png

Eerst de Butunnel met rotonde:
Butunnel.jpg

Tunnel uit, direct de Hardangerbrug op:
Hardangerbrug.jpg

En na de brug duik je de Vallaviktunnel in, weer met rotonde:
Vallaviktunnel.png
 
Zo heb ik er ook nog wel een paar in Noorwegen:
Hordatunnel waar je 360 graden rond gaat, omhoog of omlaag:

Even verder bij de Hardanger fjord:

Eerst de Butunnel met rotonde:

Tunnel uit, direct de Hardangerbrug op:

En na de brug duik je de Vallaviktunnel in, weer met rotonde:
We gingen toen (2017) natuurlijk goed voorbereid richting Noordkaap, de route helemaal uitgestippeld in BaseCamp, ons kon niets gebeuren.
Kwa route inderdaad niets, maar kwa toeristische hoogtepunten hadden wel alleen maar NOORDKAAP.
Die Horda tunnel-krul had ik al wel in BaseCamp gezien, ik dacht aan een oprit (kwart klaverblad) met een viaduct of zoiets, de verrassing was groot dat het een tunnel-achtbaan was.
Groter was de verrassing nabij Hardanger waar mijn navigator in de eerste tunnel iets aangaf van "op de rotonde rechtdoor" - ja hoor dacht ik nog, tot die blauwe vliegende schotel in beeld kwam en ik echt dacht spoken te zien. Ben je daar omheen, kom je de tunnel uit rij je ineens een soort Golden Gate brug op met een schitterend uitzicht over de fjord.
Aan het eind van de brug zag ik al het portaal van een volgende tunnel en jawel weer eentje met een rotonde.
In 2018 hebben we dit stuk tegengesteld met de auto gereden, ik wist wat er kwam, mijn vrouw die ik express liet rijden was stom verbaasd verrast.
 
Bijna boven op die 360 tunnel geslapen in het nabij gelegen hotel, ik was daar al weer een paar jaar geleden maar oh oh oh wat verlang ik daar weer naar zeg.
 
Bijna boven op die 360 tunnel geslapen in het nabij gelegen hotel, ik was daar al weer een paar jaar geleden maar oh oh oh wat verlang ik daar weer naar zeg.
Die vakantie Noordkaap heb ik met een collega in 20 dagen uit en thuis gedaan, 18 nachten in onze tentjes, 1 nacht in een hutje.
Het jaar er na met mijn vrouw en de auto, de Lofoten over en weer terug in 18 dagen, 15 nachten in hutjes en 2 nachten in een hotel op de Lofoten.
Prachtig land, we gaan er zeker een keer terug maar dan niet zo ver noordelijk en wat langer op 1 plek.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan