BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gij Brutus?? Goh en ik heb net een 3 jaar oude 1250RT gekocht die wordt over 2 weken afgeleverd.
Ik had niet verwacht dat jij nog zou overstappen.
Maar ik geloof gelijk dat de F900 ook geweldig rijdt. Het is alleen geen boxeRT he dat klinkt en voelt toch anders.
Maar hoe dan ook gefeliciteerd met de nieuwe aankoop en ga door met veilige km's
Die F900R …. Ik ga nu een beetje “vloeken in de kerk”, maar eigenlijk is het een BMW motor met een Ducati V-twin achtig blok. Althans, wel die beleving. Neem een Ducati Monster Plus Een Ducati Scrambler Tel Op En Deel Door Twee en je hebt de BMW F900R.

Nou maar hopen dat de gelijkenis niet verder gaat dan dat….

Want u weet immers…

“Ducati: Stuk Gaat Ie!”
 
Die F900R …. Ik ga nu een beetje “vloeken in de kerk”, maar eigenlijk is het een BMW motor met een Ducati V-twin achtig blok. Althans, wel die beleving. Neem een Ducati Monster Plus Een Ducati Scrambler Tel Op En Deel Door Twee en je hebt de BMW F900R.

Nou maar hopen dat de gelijkenis niet verder gaat dan dat….

Want u weet immers…

“Ducati: Stuk Gaat Ie!”
Je kunt een eigen topic beginnen, ik kon hier op MF zo gauw geen F900R afdeling vinden.
Na het afkraken wens ik je uiteraard alle succes en plezier toe met de nieuwe aanwinst.

[Edit] Toch een afdeling F.
 
Laatst bewerkt:
“BMW RT - Alles voor wie er op reed, rijdt of gaat rijden”.

Je kunt een eigen topic beginnen, ik kon hier op MF zo gauw geen F900R afdeling vinden.
Na het afkraken wens ik je uiteraard alle succes en plezier toe met de nieuwe aanwinst.

[Edit] Toch een afdeling F.

Hoezo zou ik dan een eigen topic beginnen? Ik voldoe aan minimaal 1 vd 3 toegangseisen toch?

Minimaal!
 
“BMW RT - Alles voor wie er op reed, rijdt of gaat rijden”.



Hoezo zou ik dan een eigen topic beginnen? Ik voldoe aan minimaal 1 vd 3 toegangseisen toch?

Minimaal!
Uwes voldoet ruimschoots aan alle toegangseisen voor deze uithoek van het forum, de pooRT blijft hier wijd open staan.
Er is zowiezo geen streng toegangsbeleid en er worden geen QR codes en ID's gecontroleeRT, zolang het wooRT RT maar regelmatig valt.
Ik zit er alleen vreselijk mee dat er zometeen bij dat SpifiRT feestje niet een lange ononderbroken rij van RT's staat.
Op de kepeRT beschouwd staan er geloof ik zelfs vijf voorwaarden en U hoeft slechts aan één ervan te voldoen, het is een wet met mazen zo groot dat als daar een RT door past er ook wel een F door past (mits gemaakt in Beieren).
 
Laatst bewerkt:
Wouter. Ik zat zo eensch wat te filosofeRen. Die fiets van mij. OK, geen EiPet Scherm (tis dat een F900R niet met klokken geleveRT wordt, maar van mij hoeft zo’n enkel EiPet dashboaRd niet persé). Maar. Slechts 30k km. BeuRTje keurig onlangs gehad. Oplaadvakje rechts. Kweet niet wat voor een sooRT Slimme Telefoon jij hebt maar ik zeg: multifocale bril en EiFoon 11 Pro (of 12 Pro of 13 Pro), let op: niet de Max (!) (iets wat ik qua vervanging van onze oudste B737 vloot ook roep, dit ter zijde). Dus de “gewone Pro”, past psies in het vakje. Vast dat die door VH zacht geprijsd gaat zijn wegens wat er deze week in Glasgow allemaal bekonkeld wordt. Zou je niet eens een kijkje gaan nemen aan de Bergstraat te A’foort zo begin april 2022 en zien of er voor jou geen goede deal te maken is?
 
Wouter. Ik zat zo eensch wat te filosofeRen. Die fiets van mij. OK, geen EiPet Scherm (tis dat een F900R niet met klokken geleveRT wordt, maar van mij hoeft zo’n enkel EiPet dashboaRd niet persé). Maar. Slechts 30k km. BeuRTje keurig onlangs gehad. Oplaadvakje rechts. Kweet niet wat voor een sooRT Slimme Telefoon jij hebt maar ik zeg: multifocale bril en EiFoon 11 Pro (of 12 Pro of 13 Pro), let op: niet de Max (!) (iets wat ik qua vervanging van onze oudste B737 vloot ook roep, dit ter zijde). Dus de “gewone Pro”, past psies in het vakje. Vast dat die door VH zacht geprijsd gaat zijn wegens wat er deze week in Glasgow allemaal bekonkeld wordt. Zou je niet eens een kijkje gaan nemen aan de Bergstraat te A’foort zo begin april 2022 en zien of er voor jou geen goede deal te maken is?

Blijft ie toch beetje “in de familie”
Tja, ik ziet (of dat juist niet en daarom) er van komen dat ik na de volgende controle van mij zelf in maart volgend jaar de RT aan de wilgen hang.
Ondanks dat ik recent voor groot rijbewijs ben *goedgekeurd twijfel ik er heel erg aan of tegen die tijd motorrijden nog verstandig is, mijn onderbuik heeft het meestal bij het rechte eind. De oogarts noemde recent mijn aandoening open en eerlijk progressief en dat denk ik te merken.
De R1200RT-LC mag nog mnstens een winter mee, daarna hou ik alles **open.

* Ik dacht die kan maar vast binnen zijn met alle keurings rompslomp: dus 5 jaar groot rijbewijs tot 2026 en gelijk weer alles wat niet groot is voor 10 jaar verlengd tot 2031.
** Gezien het aantal mensen uit prive en werk kring van ongeveer mijn leeftijd die recent naar de eeuwige jachtvelden zijn gegaan of momenteel kampen met serieuze problemen en in de weg tikkende blessure tijd spelen heb ik mijn horizon wat dichterbij gelegd en kan het zo maar zijn dat ik de inhoud van het spaarvarken ga gebruiken om de tijd te overbruggen tot de pensioenen vrijkomen en Drees de kassa laat rinkelen.
 
Kijk Wouter dat is precies wat ik ook heb gedaan, ik was 64 (met 47 dienstjaren) en dacht ik ben nu nog gezond en ik vind het wel mooi zo.
Dus pensioen naar voren gehaald ( kost geld, maar ik heb een goed pensioen van Hoogovens) en lekker gestopt om niets meer te moeten maar wel te mogen, kan je zeggen dat het lekker ontspannen is.
 
Nederland zou het ouderenbeleid dringend moeten herzien.
Geleuter over zware beroepen, waarbij iedereen snapt dat stratenmaken vooral vroeger zwaar was. Velen andere beroepen zijn ook zwaar, tegenwoordig vooral mentaal.
En hoeveel procent van het werkzame volk is 100% inzetbaar tot 67 laat staan daar voorbij? Werkgevers maken geen aanstalten met werkelijk ouderen beleid, in de praktijk mag je voor 100% tot je AOW leeftijd werken en als dat niet kan dan wordt je afgekeurd.
Ja we worden ouder, maar zijn daarbij niet langer gezond genoeg om ook langer voor 100% ingezet te worden. Mijn huidige werkgever is zo’n briljant voorbeeld: ja hoor je mag minder gaan werken, dan gaat alles in dezelfde procenten omlaag en mag je het zelfde werk in minder tijd doen.
Ik weet niet zeker hoe het nu is, maar Luxemburg heeft (of had) pensioen bij 40 werkjaren of op 65 jarige leeftijd. Dat is helder en verstandig. Ik zit op 42 jaar met het dienen voor hare majesteit meegerekend :Y
 
Kijk Wouter dat is precies wat ik ook heb gedaan, ik was 64 (met 47 dienstjaren) en dacht ik ben nu nog gezond en ik vind het wel mooi zo.
Dus pensioen naar voren gehaald ( kost geld, maar ik heb een goed pensioen van Hoogovens) en lekker gestopt om niets meer te moeten maar wel te mogen, kan je zeggen dat het lekker ontspannen is.
Idem, lekker genieten. Vandaag heerlijk rondje Posbank gereden. Niets moet alles mag.
 
Dan die ik wel iets heel raars.... ik ga over twee weken dus officieel met pensioen. Ik heb mijn tijd uitgediend en vroegeRT. wel zelf ook wat voorzieningen getroffen
Ze zijn minimaal 2 jaar te laat begonnen met zoeken voor opvolging, wat met mijn specialiteit dan ook tegenwoordig best lastig is.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat er nog af en toe beroep op mijn vaardigheden gedaan gaat worden waarmee ik dan weer het deukje in mijn pensioen geld door scheiding en mijn nieuwere RT kan opvullen.
Genieten doe ik volop want werk nog 2 dagen per week en ook gister een rit van ca 6 uur gemaakt op de RT , waarschijnlijk de laatste langere rit op de grijze hengst.
 
59E8F84E-7568-4332-8D3A-7A9837B0049A.jpeg
E7BBB41B-D52D-417B-9EB4-FAA97FA6B7CA.jpeg
Nederland zou het ouderenbeleid dringend moeten herzien.
Geleuter over zware beroepen, waarbij iedereen snapt dat stratenmaken vooral vroeger zwaar was. Velen andere beroepen zijn ook zwaar, tegenwoordig vooral mentaal.
En hoeveel procent van het werkzame volk is 100% inzetbaar tot 67 laat staan daar voorbij? Werkgevers maken geen aanstalten met werkelijk ouderen beleid, in de praktijk mag je voor 100% tot je AOW leeftijd werken en als dat niet kan dan wordt je afgekeurd.
Ja we worden ouder, maar zijn daarbij niet langer gezond genoeg om ook langer voor 100% ingezet te worden. Mijn huidige werkgever is zo’n briljant voorbeeld: ja hoor je mag minder gaan werken, dan gaat alles in dezelfde procenten omlaag en mag je het zelfde werk in minder tijd doen.
Ik weet niet zeker hoe het nu is, maar Luxemburg heeft (of had) pensioen bij 40 werkjaren of op 65 jarige leeftijd. Dat is helder en verstandig. Ik zit op 42 jaar met het dienen voor hare majesteit meegerekend :Y
Tja. Op mijn 50e ging ik van 100% naar 90%. En nu ik lekker aan de knutsel ben met de Spitfire en beetje vlieg instructie geef aan de Aero Club Hilversum Amsterdam viel mij het gedoe met dat vliegen in Corona tijd met muitende passagiers wat zwaarder. Dus per 1-1-2022 80%. Het aantal vliegers dat met 100% dienstverband over de Pensioen Streep gaat is op de vingers van 1 hand te tellen. Ik sluit voor mezelf bijvoorbeeld niet uit dat ik rond mijn 56e nog Een Tikkie Terug ga doen: 67%
Schuift bij ons de pensioendatum wel iets naar achter. Maar die is dan met 60 errug goed te doen (tegen die tijd waarschijnlijk 62, maar op zich nog steeds dikke prima).

Heb ik tot die tijd riant de tijd voor mijn hobbies: vliegclub en Spitfire.

Was gisteren wel een topdag om te vliegen.

Leuk dat we “Op De Schermen” stonden met ons vluchtje naar Teuge
 
Het is al zo lastig met 2 RT topics...
Het had ook niet mijn voorkeur, maar na herhaaldelijk op onze vingers getikt te zijn was de enige mogelijkheid uitwijken naar een plek waar als er even niks over de RT te zeggen valt ook treinen, vliegtuigen, automobielen, vuilnisauto's, brommers, tuin afrastering, ouwe lullen praat of wat je maar bezighoud de revue kan passeren.
En bonte verzameling dus, zoals mensen ook verzamelaars zijn: onze zoon woont nu bijna 2 jaar zelfstandig, bij de uithuisplaatsing ging de verhuizing met een klein busje. Gisteren verhuisde hij noodgedwongen naar zijn volgende plek, ondanks aanvankelijke kamervragen was ik blij dat we nu een bestelwagen met 16 m3 laadbak gehuurd hadden. De 16 m3 was middels de Tetris methode behoorlijk gevuld kan ik U zeggen.
Reed vader dus met zo'n gebakje:
1635574562374.png
 
Laatst bewerkt:
Toch even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: ik ga denk ik eens kijken voor een 1250rt (die met de led koplamp en groot tft scherm). Ik ben wel benieuwd of er verschil in windbescherming zit tussen die nieuwe rt en de eerdere 1200 rt lc. Ik ben 1,90m en bij die vorige of zat ik dan precies in de turbulentie.
 
Toch even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: ik ga denk ik eens kijken voor een 1250rt (die met de led koplamp en groot tft scherm). Ik ben wel benieuwd of er verschil in windbescherming zit tussen die nieuwe rt en de eerdere 1200 rt lc. Ik ben 1,90m en bij die vorige of zat ik dan precies in de turbulentie.
Zelf heb ik een R1200RT-LC, met een paar gelegenheden heb ik de nieuwe R1250RT gereden. De ruiten zijn volgens mij identiek maar door de andere neus en ander dashboard is de luchtstroom ook anders.
Ik ervaarde het als meer wind langs mijn lijf.
Je zou het heel kort achterelkaar op een zelfde traject met identiek weer en wind moeten proberen met het nieuwe en oude model RT.
Kortom, de nieuwe RT is wat windscherm betreft niet uitgeproken beter maar ook niet duidelijk slechter.
glk is de echte ervarings deskundige die de overstap zelf gemaakt heeft.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een R1200RT-LC, met een paar gelegenheden heb ik de nieuwe R1250RT gereden. De ruiten zijn volgens mij identiek maar door de andere neus en ander dashboard is de luchtstroom ook anders.
Ik ervaarde het als meer wind langs mijn lijf.
Je zou het heel kort achterelkaar op een zelfde traject met identiek weer en wind moeten proberen met het nieuwe en oude model RT.
Kortom, de nieuwe RT is wat windscherm betreft niet uitgeproken beter maar ook niet duidelijk slechter.
glk is de echte ervarings deskundige die de overstap zelf gemaakt heeft.
Maar er kan natuurlijk ook een andere tour ruit op.
In het andere RT draadje hebben we daar 'toevallig ' een discussie over.
Ik merkte zelf bij mijn proefrit met een 1250 uit eind 2018 (model 2019) dat ik het als wat rumoeriger rond mijn hoofd ervaar. Dit in vergelijking met mijn 1200RT van 2013 .
 
Maar er kan natuurlijk ook een andere tour ruit op.
In het andere RT draadje hebben we daar 'toevallig ' een discussie over.
Ik merkte zelf bij mijn proefrit met een 1250 uit eind 2018 (model 2019) dat ik het als wat rumoeriger rond mijn hoofd ervaar. Dit in vergelijking met mijn 1200RT van 2013 .
Ik heb zo'n idee dat ruiten en banden iets gemeen hebben: iedereen heeft daar een heel persoonlijke mening en ervaring mee :Y
Ieder mens is natuurlijk ook anders gebouwd, andere lengte, andere lichaamsbouw, andere helm, gewone buddy of een hoge of een lage.
Er is denk ik geen éénduidig advies voor een motorruit, waar de één lekker achter zit, zit de ander op de tocht of met vacuum gezogen oren.
De BMW Motorrad ruit is in elk geval ontworpen met het idee dat je daar niet geheel achter hoort te zitten, de vorm van de ruit moet de rijwind om je heen leiden, met de hoogte verstelling zal er voor de gemiddelde mens een comfortabele stand te vinden zijn, die nog steeds aan persoonlijke smaak onderhevig is.
 
ik denk dat die elektrische "schuifpui" bij mij het meest gebruikte gadget is... had ik niet verwacht.
het Optimum varieert per wegtype, per snelheid en per weerstype..
en altijd even kijken wat op dat moment voor mij het lekkerste zit..
 
ik denk dat die elektrische "schuifpui" bij mij het meest gebruikte gadget is... had ik niet verwacht.
het Optimum varieert per wegtype, per snelheid en per weerstype..
en altijd even kijken wat op dat moment voor mij het lekkerste zit..
ja is ook wel een beetje mijn beperkte ervaring tot nu toe. Een beetje afhankelijk van snelheid en weer heb ik hem ook wel eens lager staan zeker als het warmer wordt en ik veel binnenweggetjes rijd, maar op de snelweg gaathij bij mij al snel in de hoogste stand.
Wat voor ruit heb jij? @pdv_moto
 
standaard ruit, voorzover ik weet. ik heb bij bestellen niets aan ruit gedaan.
(wel laag zadel, en dat lage zadel staat dan al sinds 1e kms in de hoge stand, blij mee want op ongelijke grond heb ik op 1x na altijd alle onbalans kunnen opvangen.. )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan