BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik hoop dat het niet zo werkt, je wil bij (bijv.) bijzondere verrichtingen in staat zijn om enkel de achterrem in te zetten.
ANTIBLOKKEERSYSTEEM (ABS) Volledig integrale rem Uw motorfiets is voorzien van een volledig integraal remsysteem. Bij dit remsysteem wordt bij bediening van een remhendel (voetrempedaal of handremhendel) zowel de voorwiel- als ook de achterwielrem bediend. Het BMW Motorrad volledig integrale ABS Pro past de remkrachtverdeling tussen voorwiel- en achterwielrem tijdens het remmen met ABS-regeling aan de belading van de motorfiets aan. Hoe werkt het Integral ABS? De maximaal op de rijbaan overdraagbare remkracht is o.a. afhankelijk van de wrijvingscoëfficiënt van het oppervlak van het wegdek. Grind, ijs en sneeuw en een nat wegdek hebben een aanzienlijk lagere wrijvingswaarde dan een droog en schoon wegdek. Hoe slechter de wrijvingscoëfficiënt van de rijbaan, hoe langer de remweg wordt. Indien bij een verhoging van de remdruk door de berijder de maximaal overdraagbare remkracht wordt overschreden, beginnen de wielen te blokkeren en gaat de rijstabiliteit verloren; onderuitgaan kan het gevolg zijn. Voor deze situatie zich voordoet, wordt het ABS geactiveerd en wordt de remdruk tot de maximaal overdraagbare remkracht aangepast. De wielen draaien daardoor verder en de rijstabiliteit blijft los van de toestand van het wegdek behouden.

Zo staat 't toch in de gebruiksaanwijzing
 
Dit is het boekje van de R1200RT

Edit: voor de volledigheid de DOHC-versie 2010-2013

E33F2201-EE50-47CB-98A2-DC8F1076C015.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bij mij kwam de tekst uit de gebruiksaanwijzing van BMW R1250 RT van 2021. Daarin staat volledig integraal systeem. Zal dus blijkbaar een ander systeem zijn.
 
Volledig integral remsysteem zat uiteraard op de R1150RT en op de R1200RT tot en met bouwjaar 2006 (of 2007). Dat was i_ABS of ABS-3. Daarna is ABS-4 gekomen waarbij je bij gebruik van de voorrem ook de achterrem bedient en met het rempedaal alleen de achterrem.

speciale verrichtingen die ik met een slepende achterrem heb geleerd (korte draai, achtjes) kon ik dus niet doen met de R1150RT
 
Hier nog even op een rijtje, BMW Motorrad is niet consequent over de jaren heen.

R1100RT:
Geen (deel) integraal remsysteem, voor- en achter dus gescheiden.

R1150RT (twinspark):
Volledig integraal remsysteem:
1638980342035.png


R1200RT-DOHC:
Deelintegraal remsysteem.
1638980431527.png


R1200RT-LC:
Deelintegraal remsysteem:
1638980484556.png


R1250RT (oer versie):
Deelintegraal remsysteem.
1638980530316.png

R1250RT-MY2021:
Volledig integraal remsysteem.
1638980574658.png


Noot:
Ik heb geen informatie over de oerversie R1150RT en oerversie R1200RT.
Opassen dus waar je opstapt, met rijden merk je niet zomaar hoe de remfunctie werkt.
 
Hier nog even op een rijtje, BMW Motorrad is niet consequent over de jaren heen.

R1100RT:
Geen (deel) integraal remsysteem, voor- en achter dus gescheiden.

R1150RT (twinspark):
Volledig integraal remsysteem:
Bekijk bijlage 1702121

R1200RT-DOHC:
Deelintegraal remsysteem.
Bekijk bijlage 1702124

R1200RT-LC:
Deelintegraal remsysteem:
Bekijk bijlage 1702125

R1250RT (oer versie):
Deelintegraal remsysteem.
Bekijk bijlage 1702127
R1250RT-MY2021:
Volledig integraal remsysteem.
Bekijk bijlage 1702128

Noot:
Ik heb geen informatie over de oerversie R1150RT en oerversie R1200RT.
Opassen dus waar je opstapt, met rijden merk je niet zomaar hoe de remfunctie werkt.

Mooi overzicht! Maar nu ben ik wel benieuwd hoe jullie het zouden willen hebben. Ik geloof dat ik er toch de voorkeur aangeef m'n achterrem los te kunnen bedienen bij sommige verrichtingen. Maar wellicht is het volledig integrale remsysteem zo intelligent dat die dat probleemloos voor je regelt.
 
Van het RT-forum gejat (even over de mening van degene die dit geschreven heeft heen lezen 😁)
Het ABS systeem van BMW is zeker tot 2007 een echt zorgenkindje en kan een aspirant koper op korte of iets langere termijn ook flink op kosten kan jagen.

BMW past als eerste motorfabrikant het ABS toe op de K75/100 serie. Het systeem is te herkennen aan een in het zicht geplaatste zwarte cilinder, met een rode of witte ABS bestickering. Deze motoren zijn inmiddels wat minder in omloop en bij mijn weten is deze eerste serie ABS op de zogenaamde tweekleps BMW RT boxermotoren nooit geleverd.

Met het uitkomen van de vierkleps R850RT en R1100RT boxers wordt het zogenaamde ABS 2 geïntroduceerd. Dit ABS 2 systeem is een eenvoudige module, die in een aantal gevallen hoorbaar te herkennen is aan een klik of piep na de eerste omwentelingen van het voorwiel. Bij deze vorm van ABS is nog geen CBS (Combined Brake System) toegepast. Het voorwiel wordt met het remhendel op het stuur bediend en het achterwiel met de voetrem. Alle remkracht wordt geleverd door de bestuurder, rembekrachtiging wordt bij de ABS 1/2 systemen nog niet toegepast.

Dit type ABS is door de tamelijk eenvoudige constructie ook niet bijzonder kwetsbaar. Op mijn R850 RT kon het zelfs met een schakelaar in de kuip worden in- en uitgeschakeld. Het is echter een stukje techniek waar de tand des tijds wel invloed op kan uitoefenen. De revisie/reparatie kan bij het ABS 2 systeem oplopen tot zo’n dikke 1000 euro aan toe.

Dit type ABS is tot ongeveer 2001 op de RT ees toegepast. De vernieuwing van de remvloeistof kan op de traditionele manier gebeuren en is daardoor zelf goed uit te voeren.
Met de introductie van de R1150 RT serie wordt door de BMW ingenieurs een buitengewoon knap en gecompliceerd stukje techniek afgeleverd met de toepassing van het Integraal ABS systeem, ook wel ABS 3 genoemd. Over dit systeem schreef ik eerder al het een en ander. Ook op het forum wordt er veel aandacht aan besteed. Er is zelfs een complete poll mee opgetuigd, waaruit blijkt dat de ABS pomp niet het betrouwbaarste onderdeel van de RT boxer is.

Juist omdat het systeem zo ingenieus is samengebouwd vanuit het ABS en nu ook met CBS en bekrachtigde remmen, blijkt de toegepaste servopomp gevoelig te zijn voor storingen. Het vervelende daarvan is dat bij het uitvallen van een de systemen de hele unit niet langer functioneert en dan gereviseerd of vervangen moet worden. Ernstiger is het acute verlies aan remkracht als de pomp het begeeft. De remkracht valt dan voor 80 procent weg en het is onveilig - ondanks het advies van BMW om zo naar een dealer te rijden - om daarmee verder te rijden. Houd er rekening mee dat de motor op een trailer opgehaald moet worden, wat heel vervelend is als de motor gebruikt wordt voor een buitenlandse trip.

Voor zowel het ABS 2 als het ABS 3 systeem geldt dat het systeem het langer kan volhouden als de oude rubber leidingen worden vervangen door staalomwonden exemplaren en de unit bij het ouder worden jaarlijks wordt doorgespoeld. Omdat de servopomp veel stroom verbruikt, is het ook van belang de spanning van de accu op peil te houden. Zelfs dan kunnen de pompen van het ABS 2 en 3 systeem het alsnog begeven. Sommige bestuurders hebben nog nooit een probleem gehad, bij anderen gaf de pomp éénmalig of zelfs vaker de geest ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Eigenlijk is er maar één bedrijf dat zich aan de revisie van de pomp met garantie waagt en dat is
RH Electronics in Duitsland

Een dealer in Nederland zal een defecte ABS pomp uitbouwen, opsturen naar Duitsland en weer inbouwen. Tijdens de zomer van 2020 bedroeg de wachttijd bij deze Duitse firma al tenminste vier weken, wat knap vervelend is als dat scenario zich midden in de zomer afspeelt. De revisie van de ABS 3 pomp is rond de 800 euro, ex in- en uitbouw. De vervanging met een nieuwe pomp valt met 2500-2800 euro nog veel duurder uit, maar kent dan alleen de levertijd van de nieuwe pomp en de wachttijd van de garage of dealer.

Het geheel uitschakelen van de ABS pomp - met een paar elektronische aanpassingen om de herhaalde foutmeldingen uit te schakelen - komt rond de 200 a 300 euro uit. Met het passeren van de pomp vervallen echter het ABS, het CBS systeem én de rembekrachtiging.
Bij het homogeniseren door de RDW is dit type R1150RT toegelaten voor de Europese wegen met die specifieke werkende ABS 3 unit. Het is dan ook de vraag of bij een ernstig ongeluk- waarna altijd technisch onderzoek plaatsvindt – de verzekering uitbetaalt in het geval de ABS unit verwijderd blijkt te zijn en de motor niet herkeurd is door de RDW.

Los daarvan moet iedere bestuurder die voor een dergelijke keuze staat zich afvragen of het verstandig is om met de pomp een aantal veiligheidsvoorzieningen van zijn/haar motor te verwijderen. Bij die overweging is het niet onbelangrijk om daar ook de veiligheid van de mede weggebruikers in te betrekken.

Het ABS 3 systeem is toegepast op R en K motoren vanaf 2001 tot en met 2006. Let op: ook de 1200 serie - die in 2005 geïntroduceerd werd - is het ABS 3 systeem tot aan 2007 toegepast. Het ABS 3 systeem is te herkennen aan een jankend geluid dat onder de tank vandaan komt en toeneemt naarmate er harder geremd wordt. Dat janken is wel eens vervelend, staand op een helling bij een langdurig rood stoplicht. Bij de R1150 RT remt het voorwiel mee met het achterwiel bij gebruik van zowel de remhandel op het stuur als de voetrem. Vandaar de naam ABS 3 oftewel het Integraal ABS. Uitsluitend achter remmen - een vaardigheid die handig is bij het langzaam draaien van korte bochtjes - is in deze uitvoering niet mogelijk. Bij ex- overheidsfietsen is het uitsluitend op het achterwiel remmen wel weer mogelijk gemaakt.

Ook hier geldt: het vervangen van de rubber voor staalomwonden leidingen en het jaarlijks spoelen van de remleidingen en de module kunnen de levensduur van het systeem verlengen. Bij een RT moet er veel plaatwerk worden verwijderd en is het doorspoelen een stuk ingewikkelder dan bij het ABS 2 systeem. De jaarlijkse kosten van het doorspoelen van het ABS 3 systeem bij een RT liggen dan ook tussen de 150 en 200 euro
In 2007 verlaat BMW de constructie van de samengebouwde bekrachtigde module voor al haar R en K modellen. Daarvoor in de plaats komt het ABS 4 systeem, waarbij met de voet op de rem uitsluitend de achterrem wordt bediend en met de remhendel op het stuur alle drie de remschijven aan de voor- en achterzijde aan het werk worden gezet. Daarmee is het zogenaamde slepend remmen - bij het draaien van korte bochtjes - met uitsluitend het achterwiel weer mogelijk.

Het ABS 4 systeem is betrouwbaarder dan het ABS 3 systeem en de meeste storingen doen zich voor bij de koolborstels van de elektromotor, in het bijzonder bij de uitvoeringen tot 2010. Zoals een forumlid schrijft: ‘De geleiding van de koolborstels is bij de eerste de beste boormachine beter uitgevoerd.’ Ook hier moet de beplating van de RT verwijderd worden om bij de elektromotor te komen. De koolborstels kunnen dan weer gangbaar in hun geleiding worden gemaakt, al is dat geen eenvoudig klusje. Een compleet gereviseerde elektromotor is echter al vanaf 250 euro te verkrijgen.

Met koolborstels die niet meer geleiden is nog steeds goed af te remmen, getuige het remmen met het contact uit. Ook het doorspoelen van het systeem kan op de traditionele wijze worden uitgevoerd en hoeft niet te worden uitbesteed. Een halve liter DOT 4 remvloeistof à 9.95 euro volstaat voor de complete verversing. De rekening van het láten doorspoelen ligt ook beduidend lager dan bij het ABS3 systeem, omdat er geen plaatwerk verwijderd hoeft te worden, er geen speciaal gereedschap (BMW trechter) en ook geen tijdrovende ingewikkelde procedure voor nodig is
 
Van het RT-forum gejat (even over de mening van degene die dit geschreven heeft heen lezen 😁)
Reuze interessant, maar incompleet omdat de nieuwste RT met volledig integraal remsysteem ontbreekt.
Ik heb op de R1150RT en daarna de DOHC en nu de LC nooit enige keer het idee gehad dat er iets miste aan de remmen. Ik rem meestal alleen door bediening van de rem hendel. Met krappe bochtjes is het lastig remmen en gasgeven tegelijk met de rem hendel, dan gebruik ik het rempedaal. Ik zou nu de nieuwe RT weer moeten proberen en me op het remmen moeten concentreren om verschil te kunnen ontdekken.
Ik reken er op dat ze er bij BMW Motorrad over nagedacht hebben en de nieuwe RT met alle toeters, bellen en intelligentie remt zoals je verwacht dat het remt.
 
De nieuwe DS Covers hoes doet het echt goed, ding lijkt nog beter dan de oude DS Covers hoes die ik had. Bij deze loopt het water er echt van af.
Praten over motorhoezen betekend niet veel goeds en dan hebben we hier op het forum ook nog eens sneeuw '(
De gemeente was de afgelopen dagen al weer enthousiast aan het strooien, geen idee waarom want hier hebben we nog geen sneeuw.
 
...eh..., ff vragen..., heb ik hier nog iets belangrijks gemist de afgelopen weken/maanden..., of kan ik gewoon verder gaan met de 'winterslaap'...? :Z
 
...eh..., ff vragen..., heb ik hier nog iets belangrijks gemist de afgelopen weken/maanden..., of kan ik gewoon verder gaan met de 'winterslaap'...? :Z
Gemist? Uh iets over RT's, vuilnisauto's, remsystemen, windschermen misschien.
Wij hebben wel de mooie plaatjes en praatjes van je gemist.
Oh verrek, ook al een kledder over mijn dingseligheidje.

Deze kledders zijn er ook nog, maar dan op straat:
1639312314316.png
 
Gemist? Uh iets over RT's, vuilnisauto's, remsystemen, windschermen misschien.
Wij hebben wel de mooie plaatjes en praatjes van je gemist.

Oh ja..., hier 'mag' er (wel) over vuilniswagens gepost worden..*O*

En wat de praatjes & plaatjes betreft..., sorry..., ben nogal een sooRT van druk geweest (en volgende week weer).
Heb zat praatjes & plaatjes, maar dat heeft dan vooral weer met de handel & wandel in 4 wielers te maken.

En 1 verhaal van een aangekochte boxermotorNineT die niet bleek te zijn wat het had moeten zijn..., en dat heeft vooral veel energie gekost.
...MIJN energie !...

Maar daar zal ik deze Gemeente verder niet mee 'lastig' vallen.
De zaak is opgelost, en de 'schurken' van een mij bekende motorzaak bieden het ding nu gewoon weer aan..., en dan blijkbaar in de hoop dat er WEL iemand in de/hun leugens trapt... :(

Druk dus..., zelfs zo druk dat ik pas sinds enkele dagen de motor-vakantiefoto's van afgelopen juli netjes voor elkaar heb (Duitsland / Oostenrijk / Italië / Slovenië)...



Een bieRTje halen op een snoeihete dag in Lienz ; de RT is zichtbaar in beeld...

i-krBXhMQ-XL.jpg




Een ijsco halen op een snoeihete dag in Villach ; de RT is zichtbaar in beeld...

i-96cwDLK-XL.jpg


i-R2MM2SW-XL.jpg




Lunchpauze op een snoeihete dag ergens in Italië ; de RT is zichtbaar in beeld...

i-swKvXLx-XL.jpg


i-cFfQdgm-XL.jpg




Ach..., en verder..., een bieRTje gehaald (op een snoeihete dag...) aan het meer van Bled (en wat is het daar mooi !!)
En nog 3 andere ritjes gedaan dit jaar...

Op 24 februari
Op 13 mei
Op 26 september


...als in : het ding is 4x buiten geweest dit jaar...

De S helemaal niet.
De GSX 1x, en dat was op 22 februari.

En toch heb ik serieus lopen twijfelen om voor het eind van het jaar nog een nieuwe 1250RT te kopen..., want wellicht leuk voor de BTW-verrekening van het 4e kwartaal, zeg maar.

Maar toen dacht ik ook van...'...wat ook weer een waanzin eigenlijk..., het ding komt blijkbaar tegenwoordig maar een paar keer per jaar buiten, en dat oude hobbelpaaRT van ons mankeeRT gewoon nix...'

Na een week dubben/denken/enz. maar besloten dat het ook eigenlijk wel prima is zo.

...en zo gaan we in 2022 jaar 11 in met die oude PolaRT..., en dan te bedenken dat ik het ding in 2011 neer heb laten zetten, met het idee om er max 3 jaar mee te rijden..., om daarna over te stappen op zo'n 'waterhoofdje'...


.
 
Laatst bewerkt:
.


22 februari

i-BkVQzTf-X2.jpg




24 februari

i-ZKrTz9C-XL.jpg




13 mei

i-HwFNpX4-XL.jpg




26 september ; en dan ook met humor in Deventer...

i-RLNZq55-XL.jpg


i-f4HgtCj-XL.jpg
 
.


...tja..., en zo is de teller dit jaar blijven steken op een zeer bescheiden totaal van iets boven de 73.000 km.

Want 72.722 kilometers was op 28 juli 2021 ; om 00.27 uur (enkele reis Berg im Drautal (Oostenrijk) -> huis...


i-nwzN9g6-X2.jpg



Sorry... :$


.
 
Oh ja..., hier 'mag' er (wel) over vuilniswagens gepost worden..*O*
Ja hoor.
En wat de praatjes & plaatjes betreft..., sorry..., ben nogal een sooRT van druk geweest (en volgende week weer).
Maar daar zal ik deze Gemeente verder niet mee 'lastig' vallen.
Zit U ons nu te vergelijken met een sectarisch genootschap dat een sooRT geloof in motoren van een bepaald merk en type aan de wereld probeeRT op te dringen?
En toch heb ik serieus lopen twijfelen om voor het eind van het jaar nog een nieuwe 1250RT te kopen...
Het sectarisch genootschap heeft dus wel degelijk invloed :')
humor in Deventer...
Ik vond Deventer een eind fietsen op de degelijke trapfiets vanuit Laren, maar dat terzijde,
AanvaaRT.
 
Ik vond Deventer een eind fietsen op de degelijke trapfiets vanuit Laren, maar dat terzijde,

...ik mocht het 'vrogger' doen op de brommert...

De eerste paar maanden op een 3-voet Puch Skytrack (om daarna het ding aan een schoolmaatje uit Schalkhaar te verkopen).
Daarna op een bijna nieuwe YAMAHA RD50M.
En nog weer daarna op twee maal een 60cc Puch Maxi. De eerste tijd op een N model (dus zonder achtervering), en daarna op een S model (dus met achtervering).

...en dat terwijl ik aangegeven had, dat ik het ook wel op de trapfiets-zonder-ondersteuning zou doen...8)7

Maar..., dat laatste vonden de ouders toch een beetje te gortig worden..., want 5 dagen per week Zutphen -> 'Deemter' -> Zutphen vonden ze toch ook weer iets van (jeugdige) waanzin...
 
Laatst bewerkt:
Veur de motor gebruiken wij natuurlijk Garmin BaseCamp en de Navigator, op den fiets hebben wij een paar jaar geleden de fietsknooppunten ontdekt.
1639393067114.png

Voor een verjaardag heb ik ooit een fietsatlas met fietsknooppunten gekregen, dus op vakantie in Nederland knoop ik graag aan de keukentafel een route aan elkaar, km optellen en na goedkeur van de directie schrijf ik de knoooppunt nummers onder elkaar op een papieretje, dat papieretje zet ik vervolgens op een houdertje op het fietsstuur. Fietsatlas in de fietstas.
Van Laren naar Deventer: 22, 04, 03, 11, 10, 09 (koffie), 17, 08, 07, 18, 13, 43, 62, 64 (lunch).
En voor terug liefst natuurlijk een beetje anders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan