BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou vindt ik het dikke prima dat auto bouweRT VW toch zo eigenwijs is geweest om de e-Golf te voorzien van sim kaart en mij de mogelijkheid heeft geboden een Appie op mijn mini computer/zaklamp/waterpas/woordenboek/fototoestel/e-mail ontvanger (onlangs ontdekt: je kan zelfs ouderwets bellen met dat wonderlijke stuk glas) te plaatsen. Kan ik op afstand 5 minuten voor vertrek de auto vast laten opwarmen.
 
Zou dat de volgende stap zijn voor de RT? Standkachelfunctie voor je zadel en handvat verwarming? (naast het opwarmen van je koelwatersysteem)
 
Zou dat de volgende stap zijn voor de RT? Standkachelfunctie voor je zadel en handvat verwarming? (naast het opwarmen van je koelwatersysteem)
Vooral dat zadel en handvat op afstand zou me niets verbazen.
We leven in een tijd dat je je broodrooster via Bluetooth aan kunt zetten en we koelkasten met webcams erin hebben 😎
Dat is natuurlijk ook wel het voordeel/nadeel van de huidige ontwikkeling: alle functies in een auto/motor zijn centraal aan te sturen en een verbinding via het www is al realiteit. Daarmee worden dit soort dingen puur nog softwarematige trucjes in de software en dus relatief makkelijk te realiseren.
 
En zo wordt Internet een onmisbaar deel van ons leven.
Water, electriciteit en gas waren dat al, maar daar zijn redelijkerwijs alternatieven van voorhanden.
Van het gas moeten we blijkbaar af of toch weer niet, van met micro plastics vervuild water hebben we voorlopig genoeg.
Om Internet te maken is veel electriciteit nodig en een overheid en hackers die niet vervelend doen. Als iemand het juiste bitje om zet stort het hele kaartenhuis van Internet in, heeft een heel land ineens geen Internet meer, of gaan alle sluisdeuren wijd open en kun je ineens niet meer op afstand in je ijskast kijken.
Dan even terug naar die electriciteit: als iemand denk dat groene stroom bestaat dan beweer ik dat varkens kunnen vliegen.
 
Nou, nou. Niet zo pessimistisch. Nu klink je echt als de zure oude man. 🙄
En groene stroom bestaat, maar jij zult ongetwijfeld een andere definitie hanteren.
 
Nou, nou. Niet zo pessimistisch. Nu klink je echt als de zure oude man. 🙄
En groene stroom bestaat, maar jij zult ongetwijfeld een andere definitie hanteren.
Hoe breed dit topic ook mag zijn, misschien beter om geen diepgaande discussie op deze plek hier over aan te gaan.
Ik heb er wel ideeën over, ik ben ook niet pessimistisch maar wil wel graag anderen prikkelen verder te kijken dan hun neus lang is.
Kan het niet laten wel wat te noemen:

De pluspunten:
  • De electrische of waterstof auto rijdt op zich zelf emissie vrij.
  • Een éénmaal geplaatste windturbine en zonnepaneel wekken electriciteit op zonder CO2 uitstoot.
  • Electrisch koken en verwarmen met een warmte pomp verminderen de CO2 uitstoot van je huis.
Om over na te denken:
  • Het maken van bruikbare hoeveelheden waterstof kost enorm veel (electrische-) energie.
  • Enorme hoeveelheden wind turbines (en binnenkort nog veel dan er nu al staan) halen energie uit de wind. Wind is een factor in het totale weersysteem, welke in een fragiele balans is. Veel energie uit de wind halen kan niet anders dan een verstoring in het weersyteem veroorzaken.
  • De fabricage, het transport, de installatie, het onderhoud en aan het eind van de (economische-) levensduur verwijderen, opnieuw transporteren en hopelijk recyclen van een accu, windturbine of zonnepaneel is tot nu toe niet zonder negatief millieu effect (in CO2 uitstoot, en delving en verbruik van zeldzame en minder zeldzame grondstoffen). Veel afgedankte windturbines en zonnepanelen worden nu trouwens nog gewoon gedumpt.
  • De bladen van een windturbine zijn gemaakt van een composiet materiaal dat tijdens het gebruik slijt (het composiet materiaal verdwijnt waardoor de vorm van het blad veranderd en de efficientie afneemt). De turbine bladen zijn daarom onderhevig aan onderhoud (herstel van bladen waarbij composiet materiaal wordt aangebracht om de vorm van het blad te herstellen of vervangen van het blad). Het "verdwenen" composiet materiaal komt in het milieu terecht (in zee of op land) waar het bijdraagt aan vervuiling door micro plastics.

En bovenstaand kan nog ellenlang uitgebreid worden.
Oh ja, wij hebben een auto en motor met benzine motor, stoken en koken op aardgas en ik draag ook fleecevesten. Allemaal met (voor ons) goede redenen en ik voel me daar niet schuldig door.
Ik heb plekken in de wereld gezien waar onze afgedankte "vieze" auto's nog heel lang door rijden, waar mensen in hutjes en op bergen plastic afval leven en waar kinderen op straat moeten bedelen. Ik heb een redelijk beeld van hoe de wereld in elkaar zit.
Zuur ben ik geloof ik niet en ik kijk optimistisch en met humor de wereld in, maar we moeten allemaal blijven nadenken (iets met meer bomen en minder mensen) en ook de achterkant van de medaille bekijken.
 
Hoe breed dit topic ook mag zijn, misschien beter om geen diepgaande discussie op deze plek hier over aan te gaan.
Ik heb er wel ideeën over, ik ben ook niet pessimistisch maar wil wel graag anderen prikkelen verder te kijken dan hun neus lang is.
Kan het niet laten wel wat te noemen:

De pluspunten:
  • De electrische of waterstof auto rijdt op zich zelf emissie vrij.
  • Een éénmaal geplaatste windturbine en zonnepaneel wekken electriciteit op zonder CO2 uitstoot.
  • Electrisch koken en verwarmen met een warmte pomp verminderen de CO2 uitstoot van je huis.
Om over na te denken:
  • Het maken van bruikbare hoeveelheden waterstof kost enorm veel (electrische-) energie.
  • Enorme hoeveelheden wind turbines (en binnenkort nog veel dan er nu al staan) halen energie uit de wind. Wind is een factor in het totale weersysteem, welke in een fragiele balans is. Veel energie uit de wind halen kan niet anders dan een verstoring in het weersyteem veroorzaken.
  • De fabricage, het transport, de installatie, het onderhoud en aan het eind van de (economische-) levensduur verwijderen, opnieuw transporteren en hopelijk recyclen van een accu, windturbine of zonnepaneel is tot nu toe niet zonder negatief millieu effect (in CO2 uitstoot, en delving en verbruik van zeldzame en minder zeldzame grondstoffen). Veel afgedankte windturbines en zonnepanelen worden nu trouwens nog gewoon gedumpt.
  • De bladen van een windturbine zijn gemaakt van een composiet materiaal dat tijdens het gebruik slijt (het composiet materiaal verdwijnt waardoor de vorm van het blad veranderd en de efficientie afneemt). De turbine bladen zijn daarom onderhevig aan onderhoud (herstel van bladen waarbij composiet materiaal wordt aangebracht om de vorm van het blad te herstellen of vervangen van het blad). Het "verdwenen" composiet materiaal komt in het milieu terecht (in zee of op land) waar het bijdraagt aan vervuiling door micro plastics.

En bovenstaand kan nog ellenlang uitgebreid worden.
Oh ja, wij hebben een auto en motor met benzine motor, stoken en koken op aardgas en ik draag ook fleecevesten. Allemaal met (voor ons) goede redenen en ik voel me daar niet schuldig door.
Ik heb plekken in de wereld gezien waar onze afgedankte "vieze" auto's nog heel lang door rijden, waar mensen in hutjes en op bergen plastic afval leven en waar kinderen op straat moeten bedelen. Ik heb een redelijk beeld van hoe de wereld in elkaar zit.
Zuur ben ik geloof ik niet en ik kijk optimistisch en met humor de wereld in, maar we moeten allemaal blijven nadenken (iets met meer bomen en minder mensen) en ook de achterkant van de medaille bekijken.
Exact, het gaat dus om de definitie.
Jouw punten hierboven zijn volkomen terecht. Als je onder groene stroom, stroom verstaat die zonder enig effect op of gevolg voor het milieu geproduceerd, gedistribueerd en verbruikt wordt, dan bestaat die in elk geval niet. Versta je er stroom onder die op een duurzame wijze wordt opgewekt en die tot een veel lagere milieubelasting leidt dan het gebruik van fossiele grondstoffen of stroom opgewekt middels fossiele brandstoffen in bijvoorbeeld kolencentrales, dan bestaat het wel.
Afval is linksom of rechtsom een groot probleem aan het worden. Daarnaast denk ik dat waterstof voorlopig nog ontzettend overaten is als grootschalige oplossing. Dat gaat pas zin hebben als sprake is van overtollige duurzaam opgewekte stroom en dan als tijdelijk opslagmiddel. Zo ver zijn we nog niet. :)
 
Zo raken we ons ook eindelijk bewust dat zonnepanelen samen moeten gaan met een energie opslag systeem.
Van een hele wijk of stad de energie van alle zonnepanelen het net op willen duwen dat gaat niet, en het merendeel van de zonnepanelen willen dat om die overdag energie opwekken op een moment dat er niemand in huis energie verbruikt.
Dus: iedereen aan de zonnepanelen, ja graag maar met een energie opslag systeem (liefst niet per huis maar per straat of per wijk) zodat we 's avond slimste mens kunnen kijken met onze eigen eerder op de dag opgewekte electriciteit.
 
Hoe breed dit topic ook mag zijn, misschien beter om geen diepgaande discussie op deze plek hier over aan te gaan.
Ik heb er wel ideeën over, ik ben ook niet pessimistisch maar wil wel graag anderen prikkelen verder te kijken dan hun neus lang is.
Kan het niet laten wel wat te noemen:

De pluspunten:
  • De electrische of waterstof auto rijdt op zich zelf emissie vrij.
  • Een éénmaal geplaatste windturbine en zonnepaneel wekken electriciteit op zonder CO2 uitstoot.
  • Electrisch koken en verwarmen met een warmte pomp verminderen de CO2 uitstoot van je huis.
Om over na te denken:
  • Het maken van bruikbare hoeveelheden waterstof kost enorm veel (electrische-) energie.
  • Enorme hoeveelheden wind turbines (en binnenkort nog veel dan er nu al staan) halen energie uit de wind. Wind is een factor in het totale weersysteem, welke in een fragiele balans is. Veel energie uit de wind halen kan niet anders dan een verstoring in het weersyteem veroorzaken.
  • De fabricage, het transport, de installatie, het onderhoud en aan het eind van de (economische-) levensduur verwijderen, opnieuw transporteren en hopelijk recyclen van een accu, windturbine of zonnepaneel is tot nu toe niet zonder negatief millieu effect (in CO2 uitstoot, en delving en verbruik van zeldzame en minder zeldzame grondstoffen). Veel afgedankte windturbines en zonnepanelen worden nu trouwens nog gewoon gedumpt.
  • De bladen van een windturbine zijn gemaakt van een composiet materiaal dat tijdens het gebruik slijt (het composiet materiaal verdwijnt waardoor de vorm van het blad veranderd en de efficientie afneemt). De turbine bladen zijn daarom onderhevig aan onderhoud (herstel van bladen waarbij composiet materiaal wordt aangebracht om de vorm van het blad te herstellen of vervangen van het blad). Het "verdwenen" composiet materiaal komt in het milieu terecht (in zee of op land) waar het bijdraagt aan vervuiling door micro plastics.

En bovenstaand kan nog ellenlang uitgebreid worden.
Oh ja, wij hebben een auto en motor met benzine motor, stoken en koken op aardgas en ik draag ook fleecevesten. Allemaal met (voor ons) goede redenen en ik voel me daar niet schuldig door.
Ik heb plekken in de wereld gezien waar onze afgedankte "vieze" auto's nog heel lang door rijden, waar mensen in hutjes en op bergen plastic afval leven en waar kinderen op straat moeten bedelen. Ik heb een redelijk beeld van hoe de wereld in elkaar zit.
Zuur ben ik geloof ik niet en ik kijk optimistisch en met humor de wereld in, maar we moeten allemaal blijven nadenken (iets met meer bomen en minder mensen) en ook de achterkant van de medaille bekijken.
Ach…. Dan moeten we terug naar de paardenkar, maar als het paard peen en uien heeft… 😂 Een auto op waterstof heeft wèl uitstoot: er is veel rubber en roetdeeltjes gevonden in waterafvoer van de snelwegen. Windmolens stoten geluid af, slagschaduw en technisch sneller afgeschreven dan ze energie-financieel hebben gekost. 1 zonnepaneel in een weiland of op je dak kan voor 10 voetbalvelden schade opleveren als er een vogel op schijt… tis nooit goed joh…
 
Ach…. Dan moeten we terug naar de paardenkar, maar als het paard peen en uien heeft… 😂 Een auto op waterstof heeft wèl uitstoot: er is veel rubber en roetdeeltjes gevonden in waterafvoer van de snelwegen. Windmolens stoten geluid af, slagschaduw en technisch sneller afgeschreven dan ze energie-financieel hebben gekost. 1 zonnepaneel in een weiland of op je dak kan voor 10 voetbalvelden schade opleveren als er een vogel op schijt… tis nooit goed joh…
buiten dan nog dat de wieken van windmolens ook heel smerig afval zijn dat nauwelijks nog afbreekbaar is. Die moeten op ze regelmatig vervangen worden omdat ze afslijten en waar blijven dan al deze niet afbreekbare deeltjes?
 
En dan is ook nog de vraag: waar komt die energie in die BP Ultimate nou precies vandaan? Volgens mij van dat gele bolletje dat zich zo nu en dan aan ons toont. Nadeel van dat foto synthese proces dat planten maakt die dan al rottend indikken tot een stroperige pasta die we “ruwe olie” noemen en waar de BP’s en SHELL’s van de planeet weer die BP Ultimate en V-Power uit destilleren: duurt lang.
Die route loopt op enig moment dood.
Is er dan echt geen goed nieuws? Jawel! Zo blijken de huidige auto accu’s met beetje goede inregeling veel langer kilometers te kunnen leveren dan gedacht. Die recycling is een kwestie van geld: leuke som statie geld op die accu’s zetten.
Er is een zonnepaneel ontwikkeld die rechtstreeks waterstof maakt zonder elektrolyse omweg waardoor dit paneel per oppervlakte meer H2 produceert dan de omweg variant.
Dat gele bolletje staat er nog wel even. Het dendeRT zoveel energie op de planeet af dat elke orkaan en elke onweersbui daar door “gepowered” is. Aan ons de uitdaging om dat op een slimme manier af te tappen. Daar komen we vast wel uit.

Puur op de planeet aanwezig zijn laat vervuilende sporen na. Die van de mens mogen best wel tikje minder. Maar al doen we keihard ons Niet-Stinkende Best (ons stinkende best heeft reeds tot volgestroomde rivieren met plastic en andersoortig afval geleid), we blijven poepen en piesen en kilo’s huidschilfers uitstoten. Ook in de helm (daarom: geen leen helmen! Yakkie!)
 
En dan is ook nog de vraag: waar komt die energie in die BP Ultimate nou precies vandaan? Volgens mij van dat gele bolletje dat zich zo nu en dan aan ons toont. Nadeel van dat foto synthese proces dat planten maakt die dan al rottend indikken tot een stroperige pasta die we “ruwe olie” noemen en waar de BP’s en SHELL’s van de planeet weer die BP Ultimate en V-Power uit destilleren: duurt lang.
Die route loopt op enig moment dood.
Is er dan echt geen goed nieuws? Jawel! Zo blijken de huidige auto accu’s met beetje goede inregeling veel langer kilometers te kunnen leveren dan gedacht. Die recycling is een kwestie van geld: leuke som statie geld op die accu’s zetten.
Er is een zonnepaneel ontwikkeld die rechtstreeks waterstof maakt zonder elektrolyse omweg waardoor dit paneel per oppervlakte meer H2 produceert dan de omweg variant.
Dat gele bolletje staat er nog wel even. Het dendeRT zoveel energie op de planeet af dat elke orkaan en elke onweersbui daar door “gepowered” is. Aan ons de uitdaging om dat op een slimme manier af te tappen. Daar komen we vast wel uit.

Puur op de planeet aanwezig zijn laat vervuilende sporen na. Die van de mens mogen best wel tikje minder. Maar al doen we keihard ons Niet-Stinkende Best (ons stinkende best heeft reeds tot volgestroomde rivieren met plastic en andersoortig afval geleid), we blijven poepen en piesen en kilo’s huidschilfers uitstoten. Ook in de helm (daarom: geen leen helmen! Yakkie!)
Nee hoor, begrijp het wel. T waren gewoon harige olifanten en grote hagedisjes welke een beetje ondergesneeuwd zijn, soort aligator-iglo en opeens na 3k-jaar komt daar een soort kroet (crude) uit waar je leuke dingen mee kan doen. Dus al die zooi komt voor op deze aardkloot en ja… soms ( mis) bruiken we het, en raken we in paniek als het op raakt, de boel verzakt, stijgt of….
 
Of efficiëntere motoren! 🙏🏻
 

Bijlagen

  • 51133ABF-A79F-4318-BF70-609420073DE0.jpeg
    51133ABF-A79F-4318-BF70-609420073DE0.jpeg
    105,9 KB · Weergaven: 30
...
en opeens na 3k-jaar komt daar een soort kroet (crude) uit waar je leuke dingen mee kan doen.
...
Die crude oil zullen we nog wel even nodig blijven hebben, is het niet om te laten ontploffen in een verbrandingsmotor dan is het wel voor die andere leuke spulletjes die er mee gemaakt kunnen worden.
Zit ik ineens te denken aan die staal producent aan het Noordzeekanaal of die fabrikant van PTFE (en ander machtig mooi spul) langs de Beneden-Merwede. Eerst profiteren we er met z'n allen van, daarna motten we er niks van hebben en gaat alles wat er mee te maken heeft in de ban. Sorrie niet in de ban, maar verplaatsen we de productie naar een plek waar het geen kwaad kan voor de mensen die daar wonen.
Asbest was te overduidelijk schadelijk, dus daar laten we volk veel geld aan verdienen om het te verwijderen. Sorrie, verplaatsen want waar blijft verwijderd asbest? Waarschijnlijk is het een soort kernafval dat we tot de eeuwigheid ergens veilig opbergen (veilig tot het tegendeel bewezen is). Ons kernafval bewaren we trouwens zuinig op een plek langs de Westerschelde.
Zo, heeft U weer een lesje waterwegen gehad :+
 
Laatst bewerkt:
Hahahah, dit is de nieuwste industriele rage: alles waar het woordt olie of gas in voor komt of daarmee kan worden geassocieerd wordt omgedoopt:
De grootste olieraffinaderij van Nederland (die met die twee schoorstenen van 200 meter hoog) heet nu: Shell Energy & Chemicals Park Rotterdam.
Het klinkt vet mooi :Z

[EDIT] Ik had het Energie Juwelier genoemd (en dan energie uitgesproken zoals Joop den Uyl dat zei).
 
Laatst bewerkt:
Die crude oil zullen we nog wel even nodig blijven hebben, is het niet om te laten ontploffen in een verbrandingsmotor dan is het wel voor die andere leuke spulletjes die er mee gemaakt kunnen worden.
Zit ik ineens te denken aan die staal producent aan het Noordzeekanaal of die fabrikant van PTFE (en ander machtig mooi spul) langs de Beneden-Merwede. Eerst profiteren we er met z'n allen van, daarna motten we er niks van hebben en gaat alles wat er mee te maken heeft in de ban. Sorrie niet in de ban, maar verplaatsen we de productie naar een plek waar het geen kwaad kan voor de mensen die daar wonen.
Asbest was te overduidelijk schadelijk, dus daar laten we volk veel geld aan verdienen om het te verwijderen. Sorrie, verplaatsen want waar blijft verwijderd asbest? Waarschijnlijk is het een soort kernafval dat we tot de eeuwigheid ergens veilig opbergen (veilig tot het tegendeel bewezen is). Ons kernafval bewaren we trouwens zuinig op een plek langs de Westerschelde.
Zo, heeft U weer een lesje waterwegen gehad :+
Ik volg het GenX verhaal al jaaaren! In Den-Haag ging men pas reppen op moment dat het goedje ook uit de waterkranen van het binnenhof kwam, dussss… Crude? Belangen!! Do I need to say more? Shell, BP, Gunvor, Vopak en consorten… ze liggen in mijn achtertuin, heel 010 wat heel 0031-… hangt hieraan vast, dus… Een aanvulling op jou Les! Prettige avond, nu ff Boos kijken, ook een samenhangsel van gedoe, maar nu smakeloos!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan