BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ter lering ende vermaack... :/

U weet, er wordt 'geklust' aan een GS.
En 1 van die dingen is het nalopen van min of meer vitale delen.

Hebben de remblokjes nog voldoende vlees ?
Op papier staat wel dat het luchtfilter toen-en-toen vervangen is, maar is dat wel zo ?
Klopt vering setting wel ? (nee, maar dat ik tijdens het rijden al wel gemerkt !)...
Is de alu achterwielflens vervangen in het kader van de terugroepactie ? (nee..., dat heeft de vorige eigenaar verzuimd om te laten doen - is gratis !!)

...en..., is bijvoorbeeld zoiets simpels als een dynamoriem al een keer vervangen, want dat was in historie nergens te lezen (voorschrift = 40.000 km)


Riempje dus niet vervangen.
Het ding was ook droog, en hard.

Naast wat ander spul ook het riempje besteld.
Niet bij BMW zelf, want dan is het ding dubbel zo duur.

Ik check de riem, en ik check ff de REAL OEM site, en het klopt in de beide gevallen : er moet een 4PK592 riem op.

De spulletjes komen binnen, en wat heb ik gekregen..., een riem 4PK611 (592) ELAST... :/

Gelijk in de mail, en dan van 'verkeerd spul gekregen'.

Antwoord : nee hoor, die 611 zou moeten kunnen passen, dat weet ik zeker. Maar ik heb die 592 ook niet liggen, daarom heb ik je die 611 gestuurd.

Ik : :X:X:X

Nou weet ik dat het omleggen van een dynamo riempje misschien anderhalve minuut is ofzo, maar..., wat ik probeerde de ELAST riem was toch echt niet ELASTisch genoeg. De ribbelriem lag ook niet lekker op geribbelde poelies.

Nou heeft natuurlijk niemand in mijn directe omgeving zo'n WEL passende riem liggen, en daarom gisteren met enige tegenzin maar WEER naar die Motor-en-barbier-juwelier... :/

Bij thuiskomst zat de 592 riem er zoals voorspeld binnen een paar tellen op.

De moraal van dit verhaal..., soms is het beter om op je eigen eigenwijzigheid te vertrouwen, dan op die van een ander... :?


Oh ja, en die 'overgebleven' 611 rem wissel ik tzt wel ff om voor een 582 versie..., omdat de PolaRT er tenslotte een 582 om heeft zitten..., en die mag bij 80K kilometers ook weer vervangen worden...
 
z1.jpg


De oude riem.
Kon niet in de historie ontdekken dat het ding ooit vervangen was geweest ; dus dan maar ff doen.
Riem was op sommige plekken ook licht rafelig.

Voor de zekerheid wel even de nummeRTjes controleren natuurlijk.




REAL OEM 1.JPG
REAL OEM 2.JPG





De oude riem knip je er gewoon af, en de nieuwe is dan al onderweg.
...om dan een 4PK611(592) ELAST te ontvangen... :/



z2.jpg




...dusz..., een 2e keer in 1 week naar die 'tweewieler-kapperszaak', en een 'echte' 592 halen...


z3.jpg



Vers riempje met de correcte aanduiding.
Montagetijd amper 2 minuten.

En misschien dat zo'n 611 best over die poelies heen te trekken is, maar ik kreeg er geen beweging in... :/
 
Ik mag deze eenvoud wel zonder opsmuk, zonder gebakken lucht en met de juiste beleving van daar word ik blij van. Geen voorbij vliegende advertenties, niet alle kleuren van de regenboog niet moeten zoeken naar waar je iets kunt selecteren maar bovenal wat men noemt intuitief:
1658491595663.png
 
Tja, een duivels dilemma.
Als je budget zeker EUR 15k is, dan zou ik naar zo jong mogelijk voor dat bedrag kijken bij een motor juwelier en kom je waarschijnlijk uit op een R1200RT-LC met nog een serieuze garantie ook.
De R1200RT-LC is mij uitstekend bevallen en ik heb er met zeer veel plezier en probleemloos zo'n 5 jaar opgereden, tussendoor vaak even een R1250RT bereden maar het minimale verschil tussen die twee heeft me er nooit toe gezet de 1200 in te ruilen voor een 1250.
Wil je wat geld overhouden voor andere leuke dingen dan is de DOHC een aanrader welke ik ruim 4 jaar bereden heb.
De R1200RT-LC reed wel weer aanmerkelijk beter vond ik, of minstens anders want meningen verschillen: heel groot verschil is de plaatsing van de spiegels welke op de R1200RT-LC en R1250RT weer op de juiste hoogte zitten, en de hele zit op de R1200RT-LC vond ik beter, maar dat kwam misschien door de hoge buddy (in plaats van de standaard midden-hoog).

Zo kwam er vanmiddag een 2017 RT met 30K op de teller op m'n pad dus gelijk maar gekocht.
Bij een juwelier dus met standaard 6 mnd garantie, ik heb nog de mogelijkheid om garantie bij te kopen...misschien dat ik dat wel ga doen.
Carbon Zwart, donker blauw dus., wel mooi. Ik heb ook nog een rode (Mars Red) gezien welke ik ook erg mooi vond, misschien wel iets mooier maar ik heb gekozen voor een plaatselijke juwelier (BMW motorraddealer). Die rooie stond 200 km verder.
Alles er op en eraan, zelfs een Navigator 6, ben er content mee!

295296170_5247750768651208_8142468886413895887_n.jpg
 
...wel tzt ff die PilotRoad4 banden er af ; want met iets anders knapt een RT zomaar 100 punten op... ;)
 
Zo kwam er vanmiddag een 2017 RT met 30K op de teller op m'n pad dus gelijk maar gekocht.
Bij een juwelier dus met standaard 6 mnd garantie, ik heb nog de mogelijkheid om garantie bij te kopen...misschien dat ik dat wel ga doen.
Carbon Zwart, donker blauw dus., wel mooi. Ik heb ook nog een rode (Mars Red) gezien welke ik ook erg mooi vond, misschien wel iets mooier maar ik heb gekozen voor een plaatselijke juwelier (BMW motorraddealer). Die rooie stond 200 km verder.
Alles er op en eraan, zelfs een Navigator 6, ben er content mee!

Bekijk bijlage 1785542
Mooi man, had die van mij geweest kunnen zijn (die was zonder verstralers en geen meegespoten bagageruim achterop).
Goeie banden hoor, ik heb er op krek zo'n machine (met een paar banden wissels) bijna 40k mee weg getuft.
Is het een full optie - minus audio versie (cruise control, bandenspanning dinges, dynamic ESA, schakelassistente, sleutel-loos)?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uiteindelijk de Mars-Rode van bj 2019 (op kenteken 02-03-2019) gekocht. Die rooie is echt in nieuwstaat en heeft slechts 10.500 km gereden, verder compleet met Navi 6 nieuwe voorband en alle 3 de paketten.
Er zit het Style Sport pakket op: dus nieuwe kleur Marsred metallic/Schieferdunkel metallic matt met stroken, goudkleurige remklauwen, Sport windscherm, Asphaltgrau wielen, zwarte aandrijflijn. Het sport windscherm is gelukkig door de vorige eigenaar bij aankoop vervangen door het standaard scherm, uiteindelijk koop ik een RT oa vanwege de prima windbescherming.
De 10.000 beurt heeft hij februari '21 al bij een BMW Motorrad dealer dus dat is ook fijn.
Er liggen idd de eerste PR4 banden onder en voor was hij behoorlijk heen dus op mijn verzoek steken ze er dinsdag nog even een nieuwe PR 6 voorband op.
En woensdag wordt hij thuis bezorgt.

En ja hij is sleutelloos :)

294646322_5250044235088528_4357429543766146570_n.jpg
294988609_5250044061755212_7811768563448617325_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
.

...en dan toch nog 1 puntje van sooRT van onderhoud... :/

Van nul naar 49.000 kilometers hebben destijds de set originele achterste remblokken dienst gedaan, en toen bleek ook wel dat ze Zeer Ernstig Op bleken te zijn.

Maar..., dat mag ook na 49K aan kilometers.
Vind ik.

Omdat we 'de boel' toch aan het opfrissen zijn, had ik al een blik op de 'nieuwe' set achterste remblokken geworpen, en eigenlijk gedacht van 'ach..., dat kan ook nog best !'... :Y

...maar..., toch maar vervangen. Ook omdat ik nog wel een set ergens in 1 of andere hoek had liggen...

In theorie had het dus pas bij 2x 49.000 = 98.000 'nodig' geweest, maar..., de telleRT staat (nog steeds...) op 74.300.

Moraal van dit verhaal : de originele remblokken gaan langer mee, of ik remde met de originele remblokken minder vaak. Of ik remde met de 'vanaf 49.000 km set' meer, en/of harder, of..., de TRW Lucas blokken gaan minder lang mee.

Oké, de TRW Lucas set had dan in theorie nog 98.000 - 74.300 km = 23.700 km mee moeten gaan, maar..., heel eerlijk gezegd zie ik dat er niet meer in zitten.

En zo kan het toch zo maar weer een heel gereken worden... :+ :+ :+



Lucas oud, versus Lucas nieuw : remblokje wielkant.

i-sKXcHHn-L.jpg




Lucas oud, versus Lucas nieuw : remblokje cardankant.

i-prdG7KN-L.jpg




...das verschil...

i-3cBCFRK-L.jpg




...als de km.trend DE trend blijkt te zijn, dan bij 99.600 km weer vervangen... :+


i-fXWk8zr-L.jpg
 
Zoals vergeten groente is carboleum en de lucht ervan ook vergeten.
Het spul mag je in Nederland niet meer gebruiken.
Vroegâh, in het dorp waar mijn opa woonde, liepen we van en naar het dorp en in het dorp langs van die zwarte halfhoutse schuren, als ik diep in adem ruik ik het nog. Soms was zo'n schuur vers in de tjet gezet dan rook het hele dorp er naar of je had ineens een vlek op je witte zondagse hemd.
 
Laatst bewerkt:
Twee weken geleden heb ik mezelf ook weer een RT cadeau gedaan. Min of meer de goedkoopste R1150RT op marktplaats (net geen 2K).
Compleet met 3-delige kofferset, radio (inmiddels verwijderd), Z-technik ruit en 124.000 km ervaring.

da98a936-0c86-4a9e-998c-be2b99f5eb50.jpg


Ik heb een soortgelijke motor al eerder gehad, en hij rijdt heerlijk en remt zo mogelijk nog harder dan m'n K1200S.

Nieuwe remblokjes achter waren nog wel even nodig, en helaas heeft de persoon die het laatste onderhoud heeft gedaan de kuipschroeven met een slagschroefmachine vastgezet. Van de 6 schroeven in de tank, zaten er 5 scheef, en zo vast dat ze er niet meer uit kwamen. Uiteindelijk de koppen van de schroeven eraf geboord, en een tweedehands brandstoftank aangeschaft.

Nu alweer 500km verder, zonder echte problemen.

Er zit wel wat speling op het cardan (zowel horizontaal als verticaal). Het lager schijn je wel te kunnen stellen, maar ik lees over het algemeen dat dit een tijdelijke oplossing is. Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de cardan lagers?
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor en een twin spark, dus dat wordt genieten.
Jammer van het achterstallige onderhoud maar dat komt vast goed.
 
Kep zoon ding van MachineArtMoto. Zelfde idee, maar dan zonder gaatjes boorderij. Geeft een hoop minder prut aan, en rond het motorblok idd.
 
Ja, die werkt ook goed. Deze vond ik iets beter staan ivm de aansluiting op het originele spatbord.
Zeg Ron welke olievuldop heb jij. Ik zit zelf aan die van LSL te denken.
 
Ook gelijk een voorspatbordverlenger besteld bij:
Pyramid Extenda Fenda | Mat Zwart | BMW R1200 RT 2014>2018 voor 18,33 Britse ponden.
 
Dit dus.
Heerlijk zo'n eerlijk Brits product:
All Pyramid branded accessories are designed on site at our premises in Gainsborough, Lincolnshire and are manufactured, assembled and hand-painted right here in the UK.

The business we do with local suppliers and the funds we invest in our new product ranges go straight back into the UK economy, thus helping to support the UK Design and Manufacturing industry every step of the way.

We have never imported substandard Far Eastern copy products to then rebrand as our own and we will never do so.

We are a family run business, now in its second generation, and we have been designing motorcycle accessories since 1986. Our aim is to carry on doing so for generations to come!

Dan zie ik daar de hele familie werken en elk zijn of haar taak doen, met producten gemaakt van plastic van koeien die ten minste 120 dagen per jaar. minimaal 6 uur per dag in de Britse wei lopen tot aan groot moeder boven in de piramide toe die de zwarte verf aan brengt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan