BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
En verder gaan wij, een BMW GS, een Ducati Multi Pikes Peak en ondergetekende, morgen gewoon een ritje in en om de Peel rijden
 
OK, Het verslag...

Bij de 130K beurt kreeg ik gisteren een K1600GT mee als vervanger. De Fameuze 6-Cyl.

Kijken: Ziet er indrukwekkend uit, met dat grote "liggende blok", en je weet tussen de oren dat hij met 345kg ook ruim 60kg zwaarder is dan je "eigen fietsje". Mij Valt op dat de richtingaanwijzers voor wat laag aan de kuip zitten, en de kuip is iets minder "breed". De 13cm extra wielbasis valt niet op. De kachel-openingen die bij de RT op kniehoogte zitten, ontbreken op de GT.

Zitten: De spiegels zijn kleiner en staan hoger en je handen gaan buitenboord meer wind vangen. Het scherm lijkt ook in de hoogste stand iets lager dan een RT. De zijstandaard zit verder naar achteren, en oja: dat iPad dashboard is even wennen.

Starten: het geluid is totaal anders, en je hebt in het begin het idee dat hij stationair te veel toeren draait, ook nadat hij enkele seconden warmgelopen is. Geluid geeft associaties met een stofzuiger, of beter: een straaljager... (ik zie ook wat spitfire-posts...)

Rijden: Zeer Soepel. Die extra kilos merk je niet, en al in de 1e bochtjes (en een rotonde) heb je de indruk dat deze fiets iets strakker stuurt dan de RT: Hij Wil Elke Bocht In. Kan verbeelding zijn, maar de hele dag, dik 200km, vond ik dat de GT erg lekker, en wat "Eager" stuurde. Hij wil Bochtjes en gaat erg Lekker op Rotondes! Ben nu toch wel nieuwsgierig hoe deze grote bak in de bergen gaat...

Blok: Het blok is zo krachtig dat je bij alle toerentallen wel souplesse hebt, en ik zat vaak 1 of 2 versnellingen "te hoog" voor mijn gewoonte. Je merkt er niets van: blok pakt altijd wel op, zelfs onder de 2000 rpm. Gevoelsmatig is hij in lage toeren iets luier dan de (1250-)boxer, maar dat is schijn: deze mammoet gaat er vrijwel altijd als een Jachtluipaard vandoor.
Rotondes deed ik met de GT ongemerkt in 3, met de RT in 2.
Als je vlot wilt: boven 4000 rpm zit een Diep Reservoir met Enorme Power. ik meen dat je bij 3000 rpm in 6 ongeveer 100km/h doet (vergeten exact te noteren..). En niet getest, maar de redline zit volgens de iPad-display ergens in de 8000. Ik tokkelde, ongemerkt, vaak in 6 op <2000rpm, en dat ging ook prima. Maar de motor en het blok nodigen wel uit tot "Vlot Rijden". Dus pas op met de Vmax.

Opgezocht: de power-to-weight en de Torque-to-weight ratios zijn voor de GT hoger dan voor de RT: de 25% zwaardere GT is Aanzienlijk Vlotter! Zowel op papier als op de weg.

Schakelen: Deze Shifter is Next-Level vergeleken met de wat bokkige RT shift-assist. 1e gedachte bij vlot opschakelen: Zo Hoort een Shifter te Werken. En voor je het weet zit je weer boven de Vmax. De combinatie van betere (software)shifter, 6-cyl, en de extra kilos maken dat deze motor Heerlijk Schakelt zonder koppeling, zowel op als neer, en ook in de lagere versnellingen (ook van 2 naar 3 of terug van 3 naar 2 gaat prima op de shifter).
Note: reken bij de 1600 niet op de motorrem, dit is geen blok wat je "opvangt" bij terugschakelen. Veel gezoem en gefluit, maar weinig motorrem.

Filefilteren (ochtend, twee files gehad): Heel Makkelijk. Ik zat in de 1e 5min met genoeg vertrouwen op de fiets om door allerlei kleine gaatjes te piepen. Zo ga je, met een geval van 350kg tussen een (inconsiderate) Tesla en een (vriendelijke) Vrachtwaggel door.

Remmen en optrekken: 1 woord: Power.
Heb de ABS en andere foefjes niet getest, maar de remmerij is Krachtig.
En vlot Weg bij stoplichten is... Vanzelfsprekend (en verleidelijk).

Wind: ik had merkbare turbulentie op de helm. Wellicht een hoger/groter scherm op de GT monteren ? En inderdaad: je handen zitten niet in een luchtbel, maar vangen gewoon wind. Ook vond ik dat mn jeans wat meer zijwind ving, die flutter kan in no-time je regenbroek kapotwaaien bij serieus autobahnrijden (dat Weet ik uit ervaring met de F-ST/GT). Al met al is mijn indruk dat de windbescherming op de GT minder is dan op een RT. Benieuwd hoe dat op lange trajecten gaat voelen nadat ik sterk verwend ben met de RT (wil nu wel eens een dagje autobahnsturmen met een GT... dat kan wel heel erg Fun zijn met die Power, maar wellicht kost me dat weer een regenbroek...).

Kinderachtige opm: de Ventilator die er bij stadsverkeer inkomt is nog luider dan die van de RT. Er moet veel hitte afgevoerd worden...

Al met al een Heerlijke motor.
En stof tot nadenken.

geschreven na een zonnige rit van DenHaag naar Luxemburg, op de RT - ik moest toch wel vaak aan die GT denken...
Tijd voor een Biertje.
 
Mooi verslagje. Paar dingetjes: rotondes neemt mijn R1250RT ook meestal in de 3. Qua Kwik Sjift: geen klachten bij die van mij eigenlijk.
Zelf mis ik niets aan Powerrrr met die RT van mij en ben zeer gehecht aan het wind-opvang-comfoRT en het Afremmen Op de MotoRT bij het Kwik Down Sjiften.
Al met al denk ik dat zaken qua motor beleving zeer persoonlijk ziin, maar grappig genoeg staat er voor mij in jouw lovende review van die K genoeg om mij niet tot een proefrit op dat Pauworrrt kolos te ondernemen…
 
Over de schakelassistente: dat het op een twee-cylinder boxeRT totaal anders voelt dan een de zes-cylinder of vier-cylinder lijn motor heeft alles te maken met het krachtenspel en bewegende massa in de motor. Of te wel het koppelverschil tijdens een schakelactie tussen 600cc of 250cc per cylinder. Dit laatste zou kunnen verklaren waarom (zo te zien en volgens mij) de R18 met 900cc per cylinder geen schakelassistente heeft.
 
ik heb er 3 jaar eentje gehad. Het motorblok is echt een feest en met de AC Schnitzer dempers was het geluid een feest. Ik heb ervan genoten maar het gewicht en handelbaarheid in stilstand gingen me steeds meer tegen staan. BoxeRT is toch meer handelbaar. Vind ik
2A23F34A-8ABD-4A25-936A-75883616F5F5.jpeg
 
.

...ja, ja, ja..., leuk allemaal die 1600 dingen..., maar als je goed kijkt, dan gaan ze kapot waar je bij staat... :+



i-BL88X7J-XL.jpg




...terwijl die RT's op hetzelfde moment stoïcijns door blijven gaan... :Y :Y



i-8vDmsdR-XL.jpg




:+
 
Over de schakelassistente: dat het op een twee-cylinder boxeRT totaal anders voelt dan een de zes-cylinder of vier-cylinder lijn motor heeft alles te maken met het krachtenspel en bewegende massa in de motor. Of te wel het koppelverschil tijdens een schakelactie tussen 600cc of 250cc per cylinder. Dit laatste zou kunnen verklaren waarom (zo te zien en volgens mij) de R18 met 900cc per cylinder geen schakelassistente heeft.
Lijkt me een Plausibele Verklaring.
 
.

...ja, ja, ja..., leuk allemaal die 1600 dingen..., maar als je goed kijkt, dan gaan ze kapot waar je bij staat... :+


:+
Die Reputatie ken ik.
Daar zou ik wel eens wat objectieve statistieken van willen.

Hoeveel "stilstaan-problemen per 100.000 km" heeft een K16 t.o.v. een 1250RT ?
heeft iemand daar data van? ANWB, ADAC ?
(BMW zelf geeft die data natuurlijk niet, en dankzij de BMW-pechservice blijven veel problemen stiekum "buiten de statistiek", dat is volgens mij 1 vd redenen dat die pechservice zo "goed" is: Marketing...)
 
.

...een jaar later naar Frankrijk geweest, en ook toen moesten we die 1600 op sleeptouw nemen...

Echt..., je kunt er nix mee... :+


i-2X9QXxL-XL.jpg
 
Nog even over het gevoelsmatig "lekkerder sturen" van de 16GT: zijn er anderen die dat is opgevallen ?
zit dat tussen mijn oren, of is het een combi van andere geometrie, de lekker spinnende 6cyl motor en de boterzachte shifter.. ?
 
.

Gelukkig onderkende broeder GLK ook het ongemak van zo'n 1600, en werd de situatie drastisch gewijzigd..., en dat zagen we zelfs langs de kant van de weg terug... :Y



i-cBVSbSq-XL.jpg




Want de 1600 werd vervangen door de veel sportievere 1200... :Y :Y



i-gVD4xqF-XL.jpg
 
Nog even over het gevoelsmatig "lekkerder sturen" van de 16GT: zijn er anderen die dat is opgevallen ?
zit dat tussen mijn oren, of is het een combi van andere geometrie, de lekker spinnende 6cyl motor en de boterzachte shifter.. ?
Het is een beetjes appels met peren vergelijken, allebij fruit maar toch anders. Of vet-lederen schoenen met leren zool vergelijken met gympen, allebij schoeisel maar toch anders.
De RT met 2 cylinder boxer motor of de K1600 met een 6 cylinder lijn motor zijn allebij motoren maar totaal anders, gemaakt voor ander publiek met een ander gebruik, andere voorkeuren en net wat andere portemonnaie. Naar mijn idee zijn beide goede motoren zolang er geen stukken onderuit vallen.
Een oneigenlijk vergelijk wat ik graag maak is toch stiekem naar overheids diensten kijken: waarom rijdt dat voor een groot deel RT? Vast niet omdat het een motor is die slecht stuurt of zit of onbetrouwbaar is.
Ik heb vaak genoeg tijdelijk even iets anders dan één van mijn RT's gereden en was altijd weer blij op de RT plaats te nemen.
Onder het mom "alles kan beter" zal er best iets zijn of te bedenken zijn dat beter is dan een RT, waarschijnlijk kom je dan uit op een RT modeljaar 2023 of 2024. Want van de R1150RT naar de R1200RT-DOHC naar de R1200RT-LC vond ik altijd wel weer duidelijk beter.
Een K1600 zal in belaalde opzichten beter zijn, maar komt minstens met de nadelen dat 'ie langer en zwaarder is, en als iemand de R18 in het vergelijk wilt meenemen dan kan ik alleen maar concluderen dat deze voor degene is die geld te veel hebben en iets anders willen hebben stil staan in de garage.
Ook RT rijders moeten geen smalle beurs hebben, dat mogen we best blijven beseffen maar dan rijd je wel een stevige all round motorfiets met de nodige (of onnodige) toeters en bellen die je solo kunt rijden of met passagier of vol bepakt, die je vanwege het weer niet hoeft te laten staan en waar niks patserigs aan is.
 
.

Gelukkig onderkende broeder GLK ook het ongemak van zo'n 1600, en werd de situatie drastisch gewijzigd..., en dat zagen we zelfs langs de kant van de weg terug... :Y



i-cBVSbSq-XL.jpg




Want de 1600 werd vervangen door de veel sportievere 1200... :Y :Y



i-gVD4xqF-XL.jpg
En op de voorgrond mijn R100RT ( heb ik ook
nog steeds) uit 1990, dus met mono achtershock en voorvork/remmen net als de K75. 18 inch wielen, voor 90 en achter 120 of 130 breed. En dat stuurt eigenlijk prima. Op natte dijkjes houd ik 1000XR en en superdukes achter me😂😂
 
Nog even over het gevoelsmatig "lekkerder sturen" van de 16GT: zijn er anderen die dat is opgevallen ?
zit dat tussen mijn oren, of is het een combi van andere geometrie, de lekker spinnende 6cyl motor en de boterzachte shifter.. ?
Ik denk dat het torretje wel veel doet tussen de oren. Met vrinden in de Eifel was men stevig onder de indruk van capaciteiten .Met de vrouw achterop maakte het niet uit in welke versnelling je naar boven zoeft. Het 6 pittertje blijft gaan. Maar ondanks de prima remmen was het gewicht heuveltje af goed merkbaar. En niet alleen aan de banden slijtage. Soms was het net aan om bochtje te halen zeg maar
 
En op de voorgrond mijn R100RT ( heb ik ook
nog steeds) uit 1990, dus met mono achtershock en voorvork/remmen net als de K75. 18 inch wielen, voor 90 en achter 120 of 130 breed. En dat stuurt eigenlijk prima. Op natte dijkjes houd ik 1000XR en en superdukes achter me😂😂
Peter met de neus vooraan zeg maar :)
 
Laatst bewerkt:
.

...ja, ja, ja..., leuk allemaal die 1600 dingen..., maar als je goed kijkt, dan gaan ze kapot waar je bij staat... :+



i-BL88X7J-XL.jpg




...
wellicht voor de bezorgde kijkeRT toch enige uitleg. Een stelletje onverlaten, zichzelf motorvrinden noemend, had het onderdeel ergens gevonden tijdens een stop bij een bakkeRT en deze onder mijn brommeRT gelegd. Flesje water op straat geleegd en maar hopen dat Gerwin en Hennie uit de panty zouden schieten……….
Lukte niet.
 
Zo, het is weer even geleden dat ik hier actief ben geweest. En hoewel het voor mij zeker geen 9+ maanden was zoals sommigen hier (@Jeroen1969 ahum.....), toch langer dan ik had gewild.... De zomermaanden heb ik eigenlijk ook te weinig tijd op de brommeRT doorgebracht. Nu hopelijk nog een beetje inhalen. Maar, na 4000 km op de boxer nog steeds dik tevreden met de aanschaf.
Ben wel bang dat er een wat duurdere operatie aan zit te komen, de koppeling lijkt langzaam aan zijn beste tijd te hebben gehad. Maar dat is risico van het vak als je een motor met 110k op de teller koopt. Iemand van hier ervaring met het vervangen van een koppeling van een R1150RT? is dit een klusje dat je zelf kan doen of sla ik dan 20 x met m'n kop tegen de muur???

Die onvrijwillige landing van de Spitfire ziet er trouwens lelijk uit. Jeroen.... Gelukkig geen gewonden! Is er inmiddels al meer bekend over mogelijkheden om hem weer luchtwaardig te maken?
 
Zo, het is weer even geleden dat ik hier actief ben geweest. En hoewel het voor mij zeker geen 9+ maanden was zoals sommigen hier (@Jeroen1969 ahum.....), toch langer dan ik had gewild.... De zomermaanden heb ik eigenlijk ook te weinig tijd op de brommeRT doorgebracht. Nu hopelijk nog een beetje inhalen. Maar, na 4000 km op de boxer nog steeds dik tevreden met de aanschaf.
Ben wel bang dat er een wat duurdere operatie aan zit te komen, de koppeling lijkt langzaam aan zijn beste tijd te hebben gehad. Maar dat is risico van het vak als je een motor met 110k op de teller koopt. Iemand van hier ervaring met het vervangen van een koppeling van een R1150RT? is dit een klusje dat je zelf kan doen of sla ik dan 20 x met m'n kop tegen de muur???

Die onvrijwillige landing van de Spitfire ziet er trouwens lelijk uit. Jeroen.... Gelukkig geen gewonden! Is er inmiddels al meer bekend over mogelijkheden om hem weer luchtwaardig te maken?

Ik kan je helaas niet voorzien van je klus vraag voor je R1150RT, het spannendste wat ik ooit aan een R1150 boxeRT heb geklusseRT was het vervangen van het tupperware (mislukt off road experiment ging daar aan vooraf) en het aanpassen van het slot van een zijkoffeRT en topkoffeRT aan mijn sleutel…. En dat was een RS, geen RT…

Voor wat betreft het luchtwaardig maken van High Lady: dat moet wel lukken. Het komt er wel op neer dat we haar voor rond de 80% vernieuwbouwen…. Hopelijk vlot het een beetje want ik mis stiekem dat vliegen met die Spit nogal…
 
Over dat K1600 en RS en GS en RT gebeuren. Het mooie is dat er “voor elk wat wils” beschikbaar is, zelfs binnen slechts 1 merk zoals bijvoorbeeld BMW. Van S1000RR Kamikaze Straat Racer, via G310GS, naar F900XR, naar R9T, ommetje langs de R1800 Bagster naar een R1250RT en dan sla ik ongeveer de helft van het pallet over….

Zelf heb ik uit dat pallet leuk wat variantjes mogen proeven. De R1150R, R1150RS, R1200ST (stiekem een heeeeeel fijne fiets!) R1200RT DeeOoHaaCee, de R1200RS Mk.1, de R1200RS Mk. 2, de F700GS en de R1250RT Mk.1 wat uitgebreider omdat dit clubje namens meneer en mevrouw vd Berg langere tijd bij ons in de vloot waren. Korter: de G310GS, de K100RT, F900R, R1200GS, R1250GSA.

Echt sprake van “brakke fiets” was niet 1 van het stelletje. Maar er gaat voor mij persoonlijk uiteindelijk toch niets boven de R1250RT.

Grootste aangename verassing na 30K km: BMW Speziahl zadel zit nog altijd VORSTELIJK goed. Dat is voor mij een primeur: een zadel met BMW logo dat goed blijft zitten!

Nee, ik ben niet zodanig veel aangekomen dat er sprake is van toegenomen zit comfoRT door extra “kussen” vulling onder het velletje van mijn derrière.
 
Ik hoor dat we gewoon unaniem voor de RT zijn, niks nieuws onder de zon.
Hier voorzover juist over model jaar 2023, alwaar behalve een extra menu instelling voor de knippRTs (iets wat denk ik tot nu toe alleen door de motorjuwelier in de booRTcomputer gezet kon worden, althans dat liet ik doen: knippeRTs nooit vanzelf uit) ook niks nieuws op wielen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan