BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Note: reken bij de 1600 niet op de motorrem, dit is geen blok wat je "opvangt" bij terugschakelen.

Maar ondanks de prima remmen was het gewicht heuveltje af goed merkbaar. En niet alleen aan de banden slijtage. Soms was het net aan om bochtje te halen zeg maar
Dat afremmen op de motor is één van de hele sterke eigenschappen van de RT in de bergen!
Als dat niet zou gebeuren moet je heel wat remmen en dat zag ik vaak bij andere motoren bij tochtjes door de bergen.
Een vervelend iets is dat, laatst met wat vrinden naar Oostenrijk geweest waarbij ik regelmatig in de auto van een ander reed en die auto weigerde ook op de motor te remmen, zoiets had ik ook ooit met de 3-cylinder Opel Crossland, bergje op gaat prima en bergje af slaat zo'n ding gewoon op hol.
Doe me dan maar een RT of een ouwe VW Kever, die laatste kwam met zwart geblakerd motor deksel beneden na al het geknal en geplof bergje af.
 
Ik heb er vanmiddag een flinke bergetappe opzitten en JA, Motorrem. Blij mee!

ik lette extra op de shifter en de aanrijflijn.

Bergen = Back-shifter.. van soms van 5 -> 2. Lekker op de motorrem...
Maar up-shifting, pas vanaf 4->5 met de shifter, anders "BONK".
kan aan mij liggen, kan afstelling van mijn ene motor zijn, of mijn vooroordeel
maar Up-Shifter voor mij toch echt alleen boven de 80-100 km/h.

wel: Autobahn = vrijwel alles met Shifter, en dan gaatie wel Lekker,
boven de 150, shifter beter dan ik het zelf doe bij die snelheden.

Raar ?
Ach, de RT Rijd toch Fantastisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Nog even voor de duidelijkheid een motorrem of afremmen op de motor zijn technisch gezien niet gelijk aan elkaar.
Bij een verbrandingsmotor kun je afremmen op de motor, wat zoveel betekend als gas terug nemen waardoor de compressie van de motor meehelpt met afremmen.

Heel veel rijders denken op de motor af te remmen maar remmen daarbij op de koppeling af en dat is absoluut uit den boze (deze lieden remmen het voertuig af door gas terug te nemen, te onkoppelen, terug te schakelen en dan beheerst de koppeling laten opkomen). Dit geeft enorme slijtage op de koppeling. Zoiets als het voertuig tegen achteruit rollen te behoeden door in de eerste versnelling de koppeling iets te laten opkomen met zoveel slip als nodig is om het voertuig stil te laten staan.

Wil je nog meer afremmen op de motor dan met alleen gas loslaten gebeurd dan zou je kunnen terug schakelen, maar dan tijdens het laten opkomen van de koppeling toch weer gas bijgeven zodat de koppelings platen zonder snelheidsverschil aangrijpen en pas als de koppeling volledig los is weer gas loslaten. Met een schakelassistente moet je terug schakelen met teruggedraaide gashendel en zorgt de automatiek ervoor dat bij het terugschakelen voldoende gas wordt gegeven om de overgang soepel te laten verlopen, daarna kun je het gashendel weer zelf terug draaien. En ja dat werkt flitsend in de bergen, zowel opschakelen als terugschakelen.

Met mijn R1200RT-LC werkte de schakelassistente na een flinke gewennings periode tussen haar en mij best goed, alleen bij te veel koppel verschil (als eerder uitgelegd) dan kon het best knallen. Van 1 naar 2 en van 2 naar 1 lukte de assistente eigenlijk nooit goed, van 2 naar 3 ging bij fanatiek wegrijden ook vaak mis, de rest 3>4 | 4>5 | 5>6 | 6>5 | 5>4 | 4>3 | 3>2 ging altijd goed.
Even heb ik gedacht dat de schakelassistente van R1250RT beter werkte, maar de laatste die ik gereden hebt had denk ik bij mijn schakelassistente in de klas gezeten en gedroeg zich het zelfde. Kwestie van afstellen?

De schakelassistente van de S1000XR die ik een keer mee kreeg had er echt zin in, die hielp met elke schakeling. En als je het hebt over verschillende motoren dan heb je er daar eentje. Bij een inhaalmanoeuvre op de snelweg trok ik die S1000SR met mijn RT gashand vanaf 120 km/u bijna in een wheelie, ietsie meer pit dus dan de boxeRT.
 
@wouter : verhaal motorrem en "op de motor" duidelijk.
ik weet de de koppeling kan sluiten van slecht-terugschakelen, maar daarom is die combi van shift-assist + Boxer zo gaaf: je kan m bij gewoon terugzetten met de voet, zonder koppeling.
Bij vlot autobahnfahren, als er iemand voor je neus komt.
Bij bergaf, als je je rem wilt sparen.

en volgens mij, met de assist, blijf de koppeling gewoon "aan", dus geen sluitage (van de koppelingsplaten... dat is)
 
Even een andere vraag...

In Dld paar keer motor bij hotel zien staan met een hoes erover.
ik denk: Kom, het ding is niet van suiker...

Maar ik heb wel paar keer rijp gehad en altijd veel dauw op de motor.
Zou er niet een hoes zijn voor alleen het stuur en de knopperij ?
Die knopjes lijken me het meest kwetsbaar, dus die zou ik willen afdekken..

Wat denken de kenners ?
 
Even een andere vraag...

In Dld paar keer motor bij hotel zien staan met een hoes erover.
ik denk: Kom, het ding is niet van suiker...

Maar ik heb wel paar keer rijp gehad en altijd veel dauw op de motor.
Zou er niet een hoes zijn voor alleen het stuur en de knopperij ?
Die knopjes lijken me het meest kwetsbaar, dus die zou ik willen afdekken..

Wat denken de kenners ?
Heel simpel en even “out of the box” gedacht, is een blanco boodschappentasje of iets dergelijks, met een postbode-elastiek niet veel makkelijker, bij slijtage te vervangen etc….?
 
Ik laat mijn motoren dag en nacht buiten staan. Kunnen ze prima tegen.
Duidelijk.
dus die rijp etc.. doet geen kwaad ?
hoef ik ook niet met hoezen of plastic tassen te sjouwen.

(ik had net als Daffie ook gedacht aan twee boodschappentassen en elastiek maar dat is wel heel ... primitief, kan prima bij een Land-Gut-Tökking, maar sta soms ook op een Sheraton-parking naast veel-te-dure patsbakken... )


Over andere-rijders gesproken, gisteren in Slovenia een Pekarna (alleen brood + zoetigheid) met ernaast een Cafe-Bar (mag alleen Kava en Drank verkopen, hangt binnen altijd wel een locale drunk aan het eind vd bar, hier dus ook):
Kortom, De ideale lunchplek op de balkan... (of je moet een Janjetina treffen, Mjammie - die gaan we vandaag zoeken, samem met een local).

Ik had het bij aanrijden niet gezien, maar op barterras zaten twee "bikers", man en vrouw, mijn leeftijd (50+),
bleek een Harley Heritage om de hoek te staan, uit Wien. Blinkend. Maar dan ook Blinkend!
hij met leren cowboybroek, een "Iron Cross" achterop zn jack en duivelsoortjes op zn helm
zij met een zeer compleet nieuw pak (Held-laminaat of Klim ofzo, mooi pak, maar zag er wel zwaar uit)

Groetten niet, keken niet op.
(ik had mn stoffige boxertje op 5m van hun tafel gezet, wistikveel dat het bikers waren...)

Bij weglopen stapt de man met het iron cross stoer van terras af....
en staat plots neus in neus met mij "vignettes" (stoffig, maar wel leesbaar...)
Stond-ie toch 5 sec versteend te kijken + te tellen ...

Daarna heet "zij" nog wel 10 fotos van de Harley + haar man gemaakt (posend bij de Harley, niet bij mijn boxer...)
Ik meende nog aan te bieden:
en een Lawaai dat dat ding kan maken bij starten + wegrijden, rest vd locale terraszitters keek .. Hmpf!

Zo heb ik ook mijn "Patsmomenten"
 
Ik parkeerde mijn RT altijd onder een hoes voor de deur, maar die kwam daar soms drijfnat onder vandaan.
Een ex collega die echt dagelijks het jaar rond op zijn GS zo'n 130 km woon werk verkeer reed, parkeerde de GS gewoon open en bloot voor zijn huis en waste dat ding nooit.
Een andere collega die ook dagelijks ruim 240 km woon werk op de F900 reed sopte zijn motor geloof ik dagelijks af en parkeerde hem in de garage, daarnaast had hij een pekelfiets.
Elk wat wils dus, maar ik kan niet anders concluderen dan dat de motor gewoon tegen open en bloot buiten parkeren kan.
Misschien dat een flinke ijzel bui wel wat vorst schade kan veroorzaken (dan bedoel ik als er dus echt een paar milimeter ijslaag op de motor ontstaat), daar zou een hoes tegen kunnen helpen - maar als de motor drijfnat onder de hoes staat te bevriezen is dat ook niet bevordelijk voor het ding. Als ik in de winter een paar dagen niet reed haalde ik bij zonnig weer wel de hoes er af om de boel goed droog te houden.
 
Over andere-rijders gesproken...
Dat zijn dus van die nare patserige lieden die rijden om het zie mij en mijn dikke motor eens.
Wacht maar tot ze een flinke regenbui over die leren broek krijgen.
Figuren die met zo'n Roof Boxer helm rijden waarvan het kin deel altijd naar achteren staat neem ik zowiezo niet serieus.
 
Ik parkeerde mijn RT altijd onder een hoes voor de deur, maar die kwam daar soms drijfnat onder vandaan.
Een ex collega die echt dagelijks het jaar rond op zijn GS zo'n 130 km woon werk verkeer reed, parkeerde de GS gewoon open en bloot voor zijn huis en waste dat ding nooit.
Een andere collega die ook dagelijks ruim 240 km woon werk op de F900 reed sopte zijn motor geloof ik dagelijks af en parkeerde hem in de garage, daarnaast had hij een pekelfiets.
Elk wat wils dus, maar ik kan niet anders concluderen dan dat de motor gewoon tegen open en bloot buiten parkeren kan.
Misschien dat een flinke ijzel bui wel wat vorst schade kan veroorzaken (dan bedoel ik als er dus echt een paar milimeter ijslaag op de motor ontstaat), daar zou een hoes tegen kunnen helpen - maar als de motor drijfnat onder de hoes staat te bevriezen is dat ook niet bevordelijk voor het ding. Als ik in de winter een paar dagen niet reed haalde ik bij zonnig weer wel de hoes er af om de boel goed droog te houden.
De enige keer dat ik een hoes gebruik is als ik bijvoorbeeld door een blessure lang niet ga rijden. Ik zou hem niet zonder rijden langdurig laten staan zonder hoes maar als je er regelmatig op rijdt dan voegt het niks toe. Ik acht de kans op schade door zand dat onder hoes komt door wind groter.
 
Dat zijn dus van die nare patserige lieden die rijden om het zie mij en mijn dikke motor eens.
Wacht maar tot ze een flinke regenbui over die leren broek krijgen.
Figuren die met zo'n Roof Boxer helm rijden waarvan het kin deel altijd naar achteren staat neem ik zowiezo niet serieus.
Dikke motor.

In het RT topic.

Nice. :+
 
Een hoes beschermd minstens tegen vogelpoep, saharazand, boom bladeren of zoals ooit de troep van een buurman die zijn stoepje met een hogedrukspuit ging schoonmaken.
Een groot ondervonden nadeel van een hoes is dat het windvanger is: ik heb twee keer meegemaakt dat de motor omver geblazen werd, zonder hoes zou dat wellicht niet gebeurd zijn. Eerste keer de R1200RT-DOHC die op de midden bok stond en tweede keer de R1200RT-LC die op de jiffy en in de 1e versnelling stond.
 
Duidelijk.
dus die rijp etc.. doet geen kwaad ?
hoef ik ook niet met hoezen of plastic tassen te sjouwen.

(ik had net als Daffie ook gedacht aan twee boodschappentassen en elastiek maar dat is wel heel ... primitief, kan prima bij een Land-Gut-Tökking, maar sta soms ook op een Sheraton-parking naast veel-te-dure patsbakken... )


Over andere-rijders gesproken, gisteren in Slovenia een Pekarna (alleen brood + zoetigheid) met ernaast een Cafe-Bar (mag alleen Kava en Drank verkopen, hangt binnen altijd wel een locale drunk aan het eind vd bar, hier dus ook):
Kortom, De ideale lunchplek op de balkan... (of je moet een Janjetina treffen, Mjammie - die gaan we vandaag zoeken, samem met een local).

Ik had het bij aanrijden niet gezien, maar op barterras zaten twee "bikers", man en vrouw, mijn leeftijd (50+),
bleek een Harley Heritage om de hoek te staan, uit Wien. Blinkend. Maar dan ook Blinkend!
hij met leren cowboybroek, een "Iron Cross" achterop zn jack en duivelsoortjes op zn helm
zij met een zeer compleet nieuw pak (Held-laminaat of Klim ofzo, mooi pak, maar zag er wel zwaar uit)

Groetten niet, keken niet op.
(ik had mn stoffige boxertje op 5m van hun tafel gezet, wistikveel dat het bikers waren...)

Bij weglopen stapt de man met het iron cross stoer van terras af....
en staat plots neus in neus met mij "vignettes" (stoffig, maar wel leesbaar...)
Stond-ie toch 5 sec versteend te kijken + te tellen ...

Daarna heet "zij" nog wel 10 fotos van de Harley + haar man gemaakt (posend bij de Harley, niet bij mijn boxer...)
Ik meende nog aan te bieden:
en een Lawaai dat dat ding kan maken bij starten + wegrijden, rest vd locale terraszitters keek .. Hmpf!

Zo heb ik ook mijn "Patsmomenten"

Maak je geen zorgen, die stuurschakelaars gaan hoe dan ook stuk, inherent aan het merk :+
 
Een hoes beschermd minstens tegen vogelpoep, saharazand, boom bladeren of zoals ooit de troep van een buurman die zijn stoepje met een hogedrukspuit ging schoonmaken.
Een groot ondervonden nadeel van een hoes is dat het windvanger is: ik heb twee keer meegemaakt dat de motor omver geblazen werd, zonder hoes zou dat wellicht niet gebeurd zijn. Eerste keer de R1200RT-DOHC die op de midden bok stond en tweede keer de R1200RT-LC die op de jiffy en in de 1e versnelling stond.
Omvallen op de jiffy? Scary.....
Dat zou ik niet snel verwachten van zo'n bakbeest. Maar ik neem aan dat hij niet over de jiffy is geblazen maar de andere kant op?
 
Maak je geen zorgen, die stuurschakelaars gaan hoe dan ook stuk, inherent aan het merk :+
Vanuit elektrotechnisch oogpunt zijn de bedieningselementen in de armaturen van het stuur niet de naam schakelaar waardig.
Het zijn bedienings knoppen die een signaal naar de boordcomputer sturen.
Vroegâh had m'n Puch een schakelaar blok op het stuur, dat was een schakelaar die werkelijk de 6 volt naar de koplamp en het achterlicht schakelde.
De bedieningsknoppen in de armaturen van de motor doen iets door dat je met het bedienen een electrisch geleidend rubberdopje over een paar spoortjes van gedrukte bedrading drukt, dat geeft een elektrisch signaaltje naar de boordcomputer. Doordat de elektrische stroompjes zeer klein zijn en er geen sprake is van een schurende werking van twee contactvlakken is het allemaal erg storinggevoelig: een beetje vuil of vocht bederft de pret. Het komt er op aan dat het rubberdopje en contact vlak hermetisch gesloten moeten zijn.
De eerste jaargangen van de "nieuwe" armaturen (met het pietepeuterige knipper-knopje) waren van slechte kwaliteit en faalde nogal snel, latere producties lijken beter.
 
Omvallen op de jiffy? Scary.....
Dat zou ik niet snel verwachten van zo'n bakbeest. Maar ik neem aan dat hij niet over de jiffy is geblazen maar de andere kant op?
Inderdaad, de andere kant op terwijl de motor netjes op een horizontaal vlak stond, zie ook hier.
Of hier:
67057CD0-3807-4264-8DD7-04025FDA4E96.jpeg

Het ketting slot had ik voor de storm los barste er al afgehaald (onderbuik gevoel), de hoes voor een deel weggehaald om de motor beet te kunnen pakken om overeind te zetten, de Jiffy staat nog uit, ook handig bij het weer overeind zetten.
 
Dat zijn dus van die nare patserige lieden die rijden om het zie mij en mijn dikke motor eens.
Wacht maar tot ze een flinke regenbui over die leren broek krijgen.
Figuren die met zo'n Roof Boxer helm rijden waarvan het kin deel altijd naar achteren staat neem ik zowiezo niet serieus.
inderdaad, zulke helmen hadden ze..
 
Inderdaad, de andere kant op terwijl de motor netjes op een horizontaal vlak stond, zie ook hier.
Of hier:
Bekijk bijlage 1811459
Het ketting slot had ik voor de storm los barste er al afgehaald (onderbuik gevoel), de hoes voor een deel weggehaald om de motor beet te kunnen pakken om overeind te zetten, de Jiffy staat nog uit, ook handig bij het weer overeind zetten.
Au....deze foto doet mij pijn om te zien. Wat was de schade?
 
De schade was een putje in een zwaRTe afdekkap en een schampplekje op het kleppendeksel.
Niet slecht! Ik heb motoren gehad die total loss waren na een val. Heb een Yamaha FZ6 Fazer gehad die ruim 2800 euro schade had nadat iemand er op was gevallen toen hij aan een paal stond. Nu viel er wel een flinke vent op maar dan nog. Praktisch alle kuipdelen kapot links, spiegel kapot, voetsteun kapot etc etc etc.
 
De struiken en de hoes hebben verdere schade voorkomen. De schampplek op de cylinderkop kwam door de rol over het betonnen afzet bandje, of met de val of tijdens het overeind zetten.

Totall loss door een val buiten je schuld is wel zuur.
Onze zoon is nu in verwikkeling met schade afhandeling aan zijn eerste auto, terwijl hij stil stond vol van achter aangereden. Daar wordt je met een oudere auto ook niet wijzer van, kost veel tijd, z’n eigen WA verzekering doet er niets mee en de verzekering van de tegenpartij kijkt naar de dagwaarde die veel minder is dan de gebruikers- of handels waarde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan