BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Warm de winter door, met deze "custom" handkappen, en handvat verwarming.
Ik kan er net over heen kijken, en zo toch nog de spiegels zien.
 

Bijlagen

  • handkapjes.jpg
    handkapjes.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 30
  • handkapjes 2.jpg
    handkapjes 2.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 27
  • handkapjes 3.jpg
    handkapjes 3.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 28
GLK SCHRIJFT :

Ik heb mijn e-bike ook maar gelijk ongebruikt in de woonkamer gezet . Zou het lukken?
Geld maakt geld zeg maar.


ADVERTENTIETEKST :

...e-bike in de woonkamer : van n oud mannetje geweest... 🤣
 
Laatst bewerkt:
Las ik nou iets over een Kaduukgatie die heel duur kost?
Sorrie, ik was even een paar dagen zakelijk buitenspelen.
IMG_4693.JPG
 
Fotos en notities vd laatste reis bekeken.
Nog eens over nagedacht, die K16 t.o.v. R1250...

zie het lange verhaal over die mooie GT...

(eigenlijk zou je een zelfde tocht met de K16 moeten maken... dream on)

Het Sturen in de bergen ging met de RT ook Heerlijk, en ik vermoed dat de kortere wielbasis zich beter leent voor de hele korte hairpins, bv de Vrsic en de Passo Stella.
Stelvio en Timmelsjoch bewust niet gedaan: Stelvio is een file-rijders-attractie, en Timmelsjoch/Rombo (heen en weer vanuit Merano om geen maut te betalen) had ik net even geen tijd meer voor.

De motorkarakteristiek van de boxer is al Prima. En ik waardeer de motorrem heel erg, vooral hellingaf. Dat zou ik missen in de 6cyl.
Dat de K16 nog soepeler en boterzacht is.. is Mooi, maar niet doorslaggevend.
De Extra power van de K16 heb ik niet strikt nodig. Is Heerlijk, maar niet noodzakelijk.
De RT, zeker de 1250, heeft ook Zat PoweRRRRR (al meer dan ik ooit nodig heb).

Het Schakelen met de Shifter van de K is zonder meer lekkerder...!! (verbeterpunt voor de boxer, Als dat tenminste mogelijk is)
En wat de verkoper "de Fun Factor van de K16" noemt is zeker een Feit, maar zit ook een beetje tussen de oren.

De deal-breakers, de reden waarom ik bij een RT blijf, zijn:
Aerodynamica, de windbescherming van de RT is toch beter (handen, benen en helm) De K16 heeft bv geen warme-lucht-uitlaat op beenhoogte.
Gewicht+comfort: de RT is lichter en heeft waarsch lager zwaartepunt. Voor een klein menneke is dat extra belangrijk.
Gewicht+kosten: die extra 60+kg gaan meer brandstofverbruik en snellere bandenslijtage opleveren.
ik heb ook een aantal keren, niet opzettelijk, over gravel (wegwerkzaamheden) en op onregelmatige helling-parkeerplaatsen gerommeld (bergen, mooie fotos maken...), en dan ben ik blij dat ik m "kan houden". ik vermoed dat de K16 een paar keer op zn kant gegaan zou zijn op deze route.

Voor het Serieuze (road)Touring Werk, met een component bergpassen en soms slechte wegen, lijkt me de RT toch beter geschikt.

Een K16, of iets soortgelijks lijkt me Ideaal voor "erbij",
of zelfs voor korte Tour- en geniet-ritjes in NL en Dld. Maar voor het echte werk..
een RT !

(of zou ik nog eens naar bv FJR moeten kijken?, c.f. les Gendarmes de France ?
duitse kennis, zeer ervaren met motoren, riep dat ik dan ook maar eens naar de Goldwing moest kijken,
maar dat is me een stap te ver, te groot...)

Screenshot 2022-10-27 at 16.45.50.png

20221007_100617.jpg


20221019_131423.jpg
20221020_122226.jpg
 
Laatst bewerkt:
NB: opm als "je moet m eens wassen" ben ik ongevoelig voor.
(nou ja, bijna ongevoelig).

Die motor is om te Rijden!
Niet om te poetsen, niet om te sleutelen, (meestal) niet om te patsen,
Maar om te Rijden.

ik neem wel elke dag (ja, Elke Rij-dag, en dat is vrijwel elke dag) een foto van het oliepeilglas...

van die lullig-stoere bordjes met "Bikers Welcome" ???
Ik Ben Geen Biker..
ik ben een Rider.
(nog een reden om op een RT werkpaard te blijven zitten,
die GT(L) is toch een beetje een luxebeestje, soort high-maintenance-biker-blondine...)

willekeurige foto uit oliepeilverzameling...
20221020_095321.jpg
 
Over de RT ben ik het (hoe anders) geheel eens, gewoon een comfortabel en veilig werkpaaRT zonder opsmuk, hooguit vinden rijders van andere motoren soms dat de RT met te veel toeters en bellen is uitgerust. Zelf had ik ooit het idee van "wat moet je met die toeters en bellen", maar de volle kuip en ruit, de schakelassistente, banden druk controle, verschillende rij modi en cruise control zijn toch zaken die je gaat waarderen als je veel rijdt. Glimmende boutkoppen hoeven van mij daarom ook niet.
Rij je alleen bij mooi weer op zondag dan kun je prima zonder alle toeters en bellen en wil je misschien wel glimmende boutkoppen.
De K1600 neigt naar groot en zwaar omdat het kan en de R18 doet daar een paar scheppen boven op.
Mijn motoren spoelde ik 2-4 keer per jaar met koud water af, voor velgen had ik pas heel laat de velgenreiniger meuk ontdekt omdat sommige zwarte meur er met water niet meer af wilde. Insecten resten verwijderde ik wel vrijwel direct na een rit van de ruit en het front.
Oliepeilen ben ik met de R1200RT-LC verleeRT, net als met auto's van de afgelopen jaren.
Gisteren heb ik voor het eerst sinds jaren olie bijgevuld ... in de auto van onze zoon, daar moest een liter bij.
 
Laatst bewerkt:
Olie in de R1250...

Alleen deze zomer, toen ik de 110.000 beurt oversloeg keer bijgevuld.
ik zag toen het nivo elke ochtend iieetsje zakken,
en ik vermoed dat het extreem warme weer in de Balkan (25+, 30+ Celcius) daar ook mee te maken had.
kreeg bij ongeveer 115000 een lampje, heb toen liter gekocht, 5W40, vol synthetisch, op advies garage.
300ml bijgevuld (die rare sleutel zit onder je zadel), en later nog eens 300ml (zonder waarschuwing, maar het nivo zakte nog wat).

Gek genoeg tussen de 120k en 130K en nu de 136K geen merkbare verlaging meer gezien, dus ik vermoed toch: die warmte ?

Insekten: ja, dat merk ik. als je die niet regelmatig afspoeld+wegpoetst komen er littekentjes op je ruit te zitten. En op het plastic.
Boeit mij niet zo, maar ziet er inderdaad wat "ervaren" uit.

Edit: @BMW-Wouter
- je bent minstens 1x vergeten een (verlee)RT vet te maken.
- Glimmende Boutkoppen: kan dat?? Dat Lijkt me Supergaaf!! Tuning! ;-)

(ik heb trouwens wel de klepdekselbeschermertjes, waarvan 1x, rechts, het rubber is verdwenen en 1x de bout wat losgetrild was, ook rechts)
 
Laatst bewerkt:
300ml bijgevuld (die rare sleutel zit onder je zadel), en later nog eens 300ml
Het oliepeilglas blijft een merwaardig fenomeen, op jouw foto staat het peil volgens het boekje net te hoog.
En om de sleutel te kunnen vinden moet men het handboek doorgelezen hebben :+
De enige zuivere manier om de juiste hoeveelheid olie er in te krijgen blijft denk ik aftappen en vullen met de voorgeschreven hoeveelheid.
Insekten: ja, dat merk ik. als je die niet regelmatig afspoeld
Ik heb altijd al een hekel aan insectenlijken gehad, met de brommer al, met de auto's en ook op de motoren.
je bent minstens 1x vergeten
Het blijft handwerk :Y
Glimmende Boutkoppen: kan dat?
Zekers.
klepdekselbeschermertjes
Die kreeg ik bij de R1200RT-DOHC, op de R1200RT-LC ben ik altijd vergeten ze aan te schaffen. De DOHC is een paar keer onderuit gegaan met vooral schade aan de topkoffer, de LC heeft een paar keer in de voortuin gelegen zonder schade die voorkomen had kunnen worden door de klepdekselbeschermertjes.
 
Dit blijft wel iets stoers:
FE3B9E27-CE83-4196-8A50-BD6688D16638.jpeg

Sta je daar voor de Drei Zinnen?
Ooit nog wel eens om heen gelopen, errug mooi.
 
Die drie toppen, foto is genomen 500m voor (zuidoost van) de Passo Stella.

Volgens mij niet de Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaro in italiaans?), die liggen meer oostelijk.
Goede tip voor volgend jaar!

en die vignette-stickers.
Jaaah. dat is mijn pats-dingetje. Af en toe "ziet" iemand het.
bv. een vrachtwagenchauffeur die uit zn raampje kijkt en "huh..? zoo! " doet.
paar leuke anecdotes van. later.

Op de vorige motor, de F800GT, zaten er op het laatst 11 vignettes.
helaas gaan die vignettes steeds meer eletronisch... (zoals nu al Hu en Slov).
 
Stelvio is een file-rijders-attractie

Misschien al een keer gedaan, weet ik natuurlijk niet.
Maar anders voor de aardigheid eens die Stelvio via de Zwitserse kant benaderen.

Dus via de Umbrailpass.

Enorm veel rustiger, en vooral nagenoeg geen wielrenners (of dikgebuikte zestigers die denken dat ze nog wel ff die iets van 48 haarspelden omhoog kunnen trappen...)
 
De rit naar Drei Zinnen is mooi maar geen rondweg om te rijden, wil je om die 3 zussen heen dan moet je lopen:
1666971682214.png

Google had pech toen ze er waren:
1666971921072.png
 
Misschien al een keer gedaan, weet ik natuurlijk niet.
Maar anders voor de aardigheid eens die Stelvio via de Zwitserse kant benaderen.

Dus via de Umbrailpass.

Enorm veel rustiger, en vooral nagenoeg geen wielrenners (of dikgebuikte zestigers die denken dat ze nog wel ff die iets van 48 haarspelden omhoog kunnen trappen...)
Gelukkig zitten er vast geen dikgebuikte zestigers in dit topic.
_O-
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Dank voor de tip, die Umbrailpass heb ik inderdaad nog nooit gedaan.
Stelvio een keer of 5, waarvan aller1e keer per koekblik, jawel.

Gavia kennen jullie natuurlijk al?
 
Auto-tegenliggers zijn onvermijdelijk en stijgend vond ik persoonlijk prettiger dan dalen.
Maar liever luxe auto's dan tobbende camperrijders.
 
In Sept 2010 was de Gavia gesloten, toen met koekblik alleen de Stelvio gedaan.
Sept 2016 eindelijk keer over Gavia gegaan, van N naar Z.

Ben die ochtend van Prato, via de Stelvio en o.a. de Gavia naar Merano gereden.
Herinner me niet dat Gavia bijzonder moeilijk of gevaarlijk was, wel wat krap, en matige kwaliteit wegdek.

Heb bovenop nog staan kletsen met groepje duitse pensionados waarvan 1 op een F700 zat (de lichtere versie van mijn blok).


20160831_114032.jpg


20160831_121945.jpg
 
Qua "krappe en steile bochten" : Slovenia !
(maar ook de Dolomiten hebben daar mooie voorbeelden van)
De Vrsic pass, de Wurzl, en vanaf Bad Vellach heb je nog twee routes Slovenia in met lekker kort+steil draaiwerk
(allemaal goed asfalt. wel zo lekker, alleen de N kant van Vrsic heeft een aantal bochten waar nog kinderkopjes liggen, die zien er raar-glad uit als ze in de ochtend spiegelend-vochtig zijn)

Dat soort wegen is 1 vd de reden dat ik op een RT wil blijven zitten: Kort Draaien, en Remmen op de Motor...
 
Kort Draaien, en Remmen op de Motor...
Ja precies, de rem is haast bijzaak als je de RT in de bergen rijdt, zeker gecombineerd met het rete snel schakelen met de assistente. Mijn eerste keer Trollstiggen, op de motor, met natuurlijk heel wat kilometers vers in het bloed ging echt razend snel zoef-zoef alles en iedereen voorbij.

Van mijn eerste rijervaringen in de Dolomieten in het Ascona 19 SR koekblik staat me vooral bij hoe alle auto’s in de toch wel pittige afdalingen door wielrenners ingehaald werden, dat fenomeen gaf een sooRT koRTsluiting in de hersens.
 
.

Over bochtjes.
En..., het hoeft dan niet altijd gelijk 'een pas' te zijn.

Ook gewone binnendoorwegen kunnen er wat van ; en dan heb ik het ff niet over de N360, van Delfzijl, naar 'stad', maar..., wel over bijvoorbeeld die guitige Italiaanse SP45, SP88, en zo door naar de SP48.



Als in :

i-VDgbC8w.gif


i-mtSXwZq-XL.jpg




En daar kom je dan onderweg best hele verrassende combinaties van bochten tegen..., en dan bijvoorbeeld zo'n bocht van ; ga je hier rechtdoor, dan scheelt je dat inderdaad een paar bochten, maar daarvoor krijg je als dank misschien toch die onhandige knik in de voorvork van de brommeRT er voor terug... :/



Als in :

i-7xhrz6q-XL.jpg
 
.

Bochtjes op Umbrailpass :


i-BmVnRX2-XL.jpg


i-m5Td6J5-XL.jpg




Motor daar toen ff neergezet.
Over de vangrail geklommen, en toch wel een beetje tricky daar op die nogal schuine 'toestand' gestaan..., want..., alles voor het plaatje tenslotte... :/



.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan