Bmwf650gs erg direct op het gas en rijdt 'bokkig' in lage versnellingen.

InaH

Rookie
4 jun 2022
24
6
Sinds 3 jaar rijd ik de BMW f650gs.
Ik vind het een fantastische motor, maar waar ik niet aan kan wennen is de directe reactie op het gas. Als je het gas abrupt loslaat of juist weer gas geeft klapt dat in de motor. Stapvoets rijden is ook lastig, dan loopt de motor niet lekker soepel. Dan bokt hij ahw. Dit is allemaal te ondervangen door veel de koppeling er bij te gebruiken. Maar ik vind dat erg onrustig rijden.
Ik weet dat dit gedrag hoort bij een 1 cilinder.(ik had hiervoor een BMW f650.)
Maar had niet verwacht dat een 2 cilinder dat ook kan hebben.
Ik heb eerder een Transalp 2 cilinder gereden, die dit rijgedrag totaal niet had.
Mijn vraag is nu, is dit normaal voor de BMW f650gs en kan daar iets aan gedaan worden in bijv. de afstelling?
Zie uit naar jullie antwoord 👍
 
Inderdaad zou ik beginnen met het controleren van alle afstellingen (motor, aandrijving), en idem op slijtage. Want bij de F800GS (heeft hetzelfde blok) is het me nooit erg opgevallen. Misschien komt dat omdat ik nu eenmaal graag met tweecilinders rij, maar het kan geen kwaad om even vast te stellen of de motor helemaal in orde is. Als de fiets technisch helemaal in orde is, dan wordt het wennen, vrees ik.

Want het hoort er een klein beetje bij, omdat bij een tweecilinder er doorgaans nu eenmaal meer tijd zit tussen de verbrandingsslagen van alle cilinders tezamen, in vergelijking met b.v. een viercilinder. Wat je daarvan merkt hangt erg af - afgezien van de staat van onderhoud - van de onstekingstiming (primaire/secundaire onbalans, zie: filmpje ), de vliegwielmassa en de overbrenging, alsook de manier waarop commando’s met het gashendel worden overgebracht naar de gaskleppen (mechanisch of electronisch). Dit kan deels - i.c.m. met het gangbare verschil in gasaanname tussen fietsen met carburateurs en injectie - verklaren waarom je er op de Transalp geen of minder last van had, en met “dit” doel ik dan m.n. op de injectie, en de door fabrikant gekozen kalibratie van het gashendel.

Verder speelt nog mee hoe je op de motor zit: als je je armen ontspannen houdt en stevig zit, dus steun halen uit je been-, buik- en rugspieren, dan kan de motor bokken wat-ie wil, maar heb je er veel minder last van dan wanneer je b.v. met gespannen armen in je stuur zit te knijpen. Maar omdat je van een 1-cilinder af komt kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat hier de oorzaak van het probleem zit.

Tot slot heb je nog de optie om bij lage toerentallen, in plaats van de koppeling te laten slippen, de achterrem een klein beetje te laten slepen, waarmee je ook meer rust in de motorfiets kunt brengen. En je kunt die twee - slippende koppeling en slepende achterrem - ook combineren natuurlijk, als het heel erg langzaam moet gaan. Met een beetje oefening kun je je op die manier aanwennen om het gas onderweg niet helemaal dicht te draaien, en ben je af van de aan/uit reactie die veel injectie-fietsen nu eenmaal kenmerkt.
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is een heel uitgebreid antwoord en ben ik heel blij mee!
De motor gaat binnenkort naar de dealer voor een beurt. Dan zal ik vragen naar het technische gedeelte. Wb het aanpassen van de rijstijl vind ik lastig. Dat is ook juist wat ik niet prettig vind aan de motor.
We zullen eerst de onderhoudsbeurt afwachten. Anders misschien toch op zoek naar een andere ' adventure' motor.
 
Ik herken het van mijn 800gs. Zelfde blok. Ik kon er niet aan wennen. Zo’n transalp, veel van gehad, rijdt in verhouding zijdezacht. Op duurdere motoren heb je rijmodi, maar die zitten daar niet op. Een goede afstelling helpt, maar supersmeuïg gaat ie niet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: InaH
Ik herken het van mijn 800gs. Zelfde blok. Ik kon er niet aan wennen. Zo’n transalp, veel van gehad, rijdt in verhouding zijdezacht. Op duurdere motoren heb je rijmodi, maar die zitten daar niet op. Een goede afstelling helpt, maar supersmeuïg gaat ie niet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan