Bokkige GSXR600 2001

Gixxercin

Rookie
5 mrt 2024
9
3
Ik heb een Gix van 2001 we hebben net een ander motorblok geinstalleerd , kabelboom vervangen, alles gewisseld / vervangen wat moest en kon vervangen worden.
Ze reed super goed tot vandaag...vandaag was echt niet leuk, ongeacht welk toerental...ze bokt, en nog geen beetje. Dit deed ze ervoor niet, zelf een paar dagen geleden niet...nu bokt ze zowel ze koud staat als warm...het voelt niet juist...vanaf hoge toeren schiet ze vooruit maar bokkend...iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Injectoren zijn gereinigd, nieuwe bougies , koeling ,olie , alles is vervangen en het blok is gereviseerd...
Hopelijk weet iemand iets en kan die me helpen. 🙏🏍
 
Lijkt me toch iets van CDI aansturing probleem.

Zit alles goed de luchtinlaten / slangen die gekneld zitten ?
Stekkers die gecorrodeerd zijn ?
Aangezien hij eerst prima reed na de vervangingen lijkt het een rot contact ergens waardoor de CDI aansturing in de soep loopt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met zoeken in het elektrische gedeelte inderdaad. Is vervelend, maar dat wordt een hoop meten en inderdaad massa's en connectoren controleren om mee te beginnen. Daarna doormeten van componenten.
Ik ben ooit een keer geëindigd met bougiedoppen die de motor gigantisch lieten stotteren onder belasting....
 
Electrisch is alles in orde en volledig uitgemeten. , slangen en draden zitten niet gekneld, bougies zijn droog en hebben een goede kleur( niet zwart, niet wit). Kga vant weekend nog wel eens de benzinefilter checken. Dat is het enige dat nog niet gechecked is geweest....mss zit er vuil in wat me zou verbazen...pffft...tis een oud beestje maar wil ze niet opgeven. Kga de dingen die hieboven vermeld zijn nogmaals checken.
1 ding is wel verandert op het dashboard...streepje voor C28 staat nu vanboven en dat moet centraal staat. Dus dat ook ff aanpassen. Die FI code moet ik nog omzeilen met een stv eliminator. In elk geval bedankt voor de reacties
 
Electrisch is alles in orde en volledig uitgemeten. , slangen en draden zitten niet gekneld, bougies zijn droog en hebben een goede kleur( niet zwart, niet wit). Kga vant weekend nog wel eens de benzinefilter checken. Dat is het enige dat nog niet gechecked is geweest....mss zit er vuil in wat me zou verbazen...pffft...tis een oud beestje maar wil ze niet opgeven. Kga de dingen die hieboven vermeld zijn nogmaals checken.
1 ding is wel verandert op het dashboard...streepje voor C28 staat nu vanboven en dat moet centraal staat. Dus dat ook ff aanpassen. Die FI code moet ik nog omzeilen met een stv eliminator. In elk geval bedankt voor de reacties
Je meent dit ?
alles is electrisch in orde ?
behalve dan die foutcode van de STVA ... en je vindt het raar dat hij bokt. en dan denken dat je een foutcode kan omzeilen ?
 
Edit . Had niet goed gelezen .

Zitten de plus en min op de accu goed aangedraaid ?
Had een keer zon zelfde probleem .
Bleek dat ik te voorzichtig was geweest met aandraaien van de plus en min pool na het installeren van zon stekker voor een druppellader .

Bij elke trilling tijdens het rijden stotterde de motor en hield hij in .
 
Op de dyno hebben ze er 4 vd 8 vlinderkleppen uitgehaald en ja met een stva eliminator kan je de code omzeilen. Het probleem zit niet bij de stva. Die kleppen zijn eruit ( niet mijn eerste keuze) die man is was opgegroeid met Gixxers en ervaren racepiloot die wist wel wat hij deed. Het probleem zit elders. .zaterdag gaan we de naftpomp eruit halen en reinigen+ een externe filter plaatsen want dat is niet bij de gsxr van 2001. Ze krijgt genoeg lucht, ofwel ergens een slechte bobine ofwel iets met de naftpomp vermoeden we...accu is goed aangesloten en staat allemaal goed vast.
 
Laatst bewerkt:
Op de dyno hebben ze er 4 vd 8 vlinderkleppen uitgehaald en ja met een stva eliminator kan je de code omzeilen. Het probleem zit niet bij de stva. Die kleppen zijn eruit ( niet mijn eerste keuze) die man is was opgegroeid met Gixxers en ervaren racepiloot die wist wel wat hij deed. Het probleem zit elders. .zaterdag gaan we de naftpomp eruit halen en reinigen+ een externe filter plaatsen want dat is niet bij de gsxr van 2001. Ze krijgt genoeg lucht, ofwel ergens een slechte bobine ofwel iets met de naftpomp vermoeden we...accu is goed aangesloten en staat allemaal goed vast
Wie verzint het de 4 vlinderkleppen eruit te halen die worden aangestuurd door de ecu?.
Suzuki heeft ze er niet voor niks opgezet.
Die vlinderkleppen zorgen voor betere luchtstroming en verneveling van de injectie.
En voor beter -lees goed reageren van de motor bij elk toerental.
En betere trekracht in lage toeren.

Nu zit jij met een c28 code op je display die verwijst naar je stva.
En is hij verstoort getuige het streepje wat je nu ziet voor c28 op je display wat verkeerd staat en niet meer af te regelen is omdat hij 4 vlinderkleppen mist.
Hierdoor raakt de motor in de war en gaat onregelmatig lopen en stotteren.
Je ecu /computer weet nu niet meer precies hoe of wat inzake gasklepstand etc.
Precies de klachten die jij nu ervaart.
Maar iemand maakt je nu wijs dat dit op te lossen is met een stva eliminator.
Maar dat lost het probleem niet op.

Denk jij op zoek moet naar een goed gasklep huis met wel 8 bijhorende vlinderkleppen
Dat eruit slijpen wat ik ook soms op youtube filmpjes zie van die vlinderkleppen gaat nergens over.
Fi code=fault indication kan je uitlezen met je diagnose stekker.

Btw die vlinderkleppen halen ze soms eruit als ze volgas op circuit racen en dan regelen ze hem af met een powercommander op de dyno.
Maar eruit slopen levert vaak meer ellende op lees ik op engelse GSX-R forums en op het wereldwijde web.
 
Laatst bewerkt:
.zaterdag gaan we de naftpomp eruit halen en reinigen+ een externe filter plaatsen want dat is niet bij de gsxr van 2001. Ze krijgt genoeg lucht, ofwel ergens een slechte bobine ofwel iets met de naftpomp
Zie bijgevoegde foto brandstofpomp GSX-R600K1(2001)
Volgens werkplaatshandboek is nr 3 en 4 de brandstof filter/zeef.
Dus die zit er wel in.
Vraag me af hoe je extern brandstof filter plaatst- want vanaf de brandstofpomp loopt nummer 16 rechts op de onderdelen foto.
En dat is een voor gevormde brandstof slang die rechtstreeks op je gasklephuis injectie gaat.
Hier tussen een brandstof filter plaatsen wens ik je succes mee.

Screenshot_20240308-030346.png


IMG_20240308_031901.jpg


IMG_20240308_031855.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie verzint het de 4 vlinderkleppen eruit te halen die worden aangestuurd door de ecu?.
Suzuki heeft ze er niet voor niks opgezet.
Die vlinderkleppen zorgen voor betere luchtstroming en verneveling van de injectie.
En voor beter -lees goed reageren van de motor bij elk toerental.
En betere trekracht in lage toeren.

Nu zit jij met een c28 code op je display die verwijst naar je stva.
En is hij verstoort getuige het streepje wat je nu ziet voor c28 op je display wat verkeerd staat en niet meer af te regelen is omdat hij 4 vlinderkleppen mist.
Hierdoor raakt de motor in de war en gaat onregelmatig lopen en stotteren.
Je ecu /computer weet nu niet meer precies hoe of wat inzake gasklepstand etc.
Precies de klachten die jij nu ervaart.
Maar iemand maakt je nu wijs dat dit op te lossen is met een stva eliminator.
Maar dat lost het probleem niet op.

Denk jij op zoek moet naar een goed gasklep huis met wel 8 bijhorende vlinderkleppen
Dat eruit slijpen wat ik ook soms op youtube filmpjes zie van die vlinderkleppen gaat nergens over.
Fi code=fault indication kan je uitlezen met je diagnose stekker.

Btw die vlinderkleppen halen ze soms eruit als ze volgas op circuit racen en dan regelen ze hem af met een powercommander op de dyno.
Maar eruit slopen levert vaak meer ellende op lees ik op engelse GSX-R forums en op het wereldwijde web.
I know,...kwist toen veel minder dan dat ik nu weet. En de problemen met de stva waren er al voor de kleppen eruit gingen. Dat was de reden dat hij ze eruit had gedaan. Dat streepje vr de C28 staat al terug centraal( simpel opgelost > relantie stond te laag > relantie op 1300 gezet en streepje staat centraal> die is nu in orde. Ik heb men kleppen nog > die had ik meegenomen, kmoet enkel nog 2 vijsjes hebben en die kunnen er terug in.
Kleppen waren eruit gegaan (omdat ik ook op circuit rij )en dan is ze op de dynobank gegaan maar dit is oldschool afstellen doordat ze een oldie is.
Ik heb een diagnose stekker en kan ze ten alle tijde uitlezen zonder probleem😊
 
Zie bijgevoegde foto brandstofpomp GSX-R600K1(2001)
Volgens werkplaatshandboek is nr 3 en 4 de brandstof filter/zeef.
Dus die zit er wel in.
Vraag me af hoe je extern brandstof filter plaatst- want vanaf de brandstofpomp loopt nummer 16 rechts op de onderdelen foto.
En dat is een voor gevormde brandstof slang die rechtstreeks op je gasklephuis injectie gaat.
Hier tussen een brandstof filter plaatsen wens ik je succes mee.

Bekijk bijlage 1981940

Bekijk bijlage 1981941

Bekijk bijlage 1981942
Ik heb het boek hier bij mij,. Men vriend wil er ergens een externe opzetten. Kzal al bij zijn dat er een nieuwe filter en zeefje ingaat( kan ze terug jaren mee🫣
 
Wie verzint het de 4 vlinderkleppen eruit te halen die worden aangestuurd door de ecu?.
Suzuki heeft ze er niet voor niks opgezet.
Die vlinderkleppen zorgen voor betere luchtstroming en verneveling van de injectie.
En voor beter -lees goed reageren van de motor bij elk toerental.
En betere trekracht in lage toeren.

Nu zit jij met een c28 code op je display die verwijst naar je stva.
En is hij verstoort getuige het streepje wat je nu ziet voor c28 op je display wat verkeerd staat en niet meer af te regelen is omdat hij 4 vlinderkleppen mist.
Hierdoor raakt de motor in de war en gaat onregelmatig lopen en stotteren.
Je ecu /computer weet nu niet meer precies hoe of wat inzake gasklepstand etc.
Precies de klachten die jij nu ervaart.
Maar iemand maakt je nu wijs dat dit op te lossen is met een stva eliminator.
Maar dat lost het probleem niet op.

Denk jij op zoek moet naar een goed gasklep huis met wel 8 bijhorende vlinderkleppen
Dat eruit slijpen wat ik ook soms op youtube filmpjes zie van die vlinderkleppen gaat nergens over.
Fi code=fault indication kan je uitlezen met je diagnose stekker.

Btw die vlinderkleppen halen ze soms eruit als ze volgas op circuit racen en dan regelen ze hem af met een powercommander op de dyno.
Maar eruit slopen levert vaak meer ellende op lees ik op engelse GSX-R forums en op het wereldwijde web.
 
Screenshot_20240308_091801_Chrome.jpgScreenshot_20240308_091752_Chrome.jpgik ben intussen terug gegaan naar de dyno en die gast wou dat kabeltje losknippen om het lampje uit te schakelen maar dan heb je niks meer vandaar die eliminator. Deze is een bypass om dat lichtje uit te schakelen ...er zitten geen kleppen meer in dus de functie ervan is ook weg. Ik wou dat ik toen wist wat ik nu allemaal weet. En idd mss beter uitkijken naar een ander gasklephuis en nieuwe stv
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1981967Bekijk bijlage 1981968ik ben intussen terug gegaan naar de dyno en die gast wou dat kabeltje losknippen om het lampje uit te schakelen maar dan heb je niks meer vandaar die eliminator. Deze is een bypass om dat lichtje uit te schakelen ...er zitten geen kleppen meer in dus de functie ervan is ook weg. Ik wou dat ik toen wist wat ik nu allemaal weet. Melding en lampje uit te schakelen. En idd mss beter uitkijken naar een ander gasklephuis en nieuwe stv
Nou zo verzinnen ze weer iets.
Emissie /milieu eisen werden geprogrameerd in de ecu en bij bepaalde toerentallen werd er minder brandstof ingespoten waardoor de motor te arm loopt maar zo aan de emissie eisen voldoet.
De gsxr is zo afgesteld.
Althans dat begrijp ik er van en heeft Hoegee mij toendertijd ook verteld.
Daarop zetten sommigen de gsxr weer op de dyno om zo weer de ecu te programeren dat hij bij juiste toerentallen weer juiste hoeveelheid brandstof en lucht en krijgt.
En hierdoor beter loopt en ook meer vermogen heeft.

De extra vlinder kleppen in gasklephuis zorgen voor een goede luchtstroming in gasklephuis.
Waardoor de motor bij elk toerental zonder schokken en haperen goed reageert als je gas geeft.
Dat die vlinderkleppen in gasklephuis nu worden aangehaald om zo aan de emissie eisen te voldoen althans Healtech beweerd dit weet ik niet en ook nooit zo gehoord.

Verder zegt iets me dat die dyno man ook maar doet en nu een draad wil door knippen om zo een Fi melding en daarbij oplichtend lampje uit te schakelen.
Daarmee is het probleem niet opgelost.
En die man is opgegroeid met gsxr,s en raced ermee.
Maar een C28 melding oplossen door de 4 vlinderkleppen weg te halen is helemaal niet de goede manier zoals hij gedaan heeft.
Dus ook weer iemand die zegt ik weet er alles vanaf maar eigenlijk zit te rotzooien en het niet goed oplost.
Welke gsxr alwetende man is dit dan?-ben nu wel nieuwsgierig.
Wat ik wel weet is dat er in motorwereld een hoop onzin verteld word over dingen waar men niet goed van weet wat het werkelijk doet.
Dat is mijn ervaring.
Ze hebben ergens de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
 
Laatst bewerkt:
Nou zo verzinnen ze weer iets.
Emissie /milieu eisen werden geprogrameerd in de ecu en bij bepaalde toerentallen werd er minder brandstof ingespoten waardoor de motor te arm loopt maar zo aan de emissie eisen voldoet.
De gsxr is zo afgesteld.
Althans dat begrijp ik er van en heeft Hoegee mij toendertijd ook verteld.
Daarop zetten sommigen de gsxr weer op de dyno om zo weer de ecu te programeren dat hij bij juiste toerentallen weer juiste hoeveelheid brandstof en lucht en krijgt.
En hierdoor beter loopt en ook meer vermogen heeft.

De extra vlinder kleppen in gasklephuis zorgen voor een goede luchtstroming in gasklephuis.
Waardoor de motor bij elk toerental zonder schokken en haperen goed reageert als je gas geeft.
Dat die vlinderkleppen in gasklephuis nu worden aangehaald om zo aan de emissie eisen te voldoen althans Healtech beweerd dit weet ik niet en ook nooit zo gehoord.

Verder zegt iets me dat die dyno man ook maar doet en nu een draad wil door knippen om zo een Fi melding en daarbij oplichtend lampje uit te schakelen.
Daarmee is het probleem niet opgelost.
En die man is opgegroeid met gsxr,s en raced ermee.
Maar een C28 melding oplossen door de 4 vlinderkleppen weg te halen is helemaal niet de goede manier zoals hij gedaan heeft.
Dus ook weer iemand die zegt ik weet er alles vanaf maar eigenlijk zit te rotzooien en het niet goed oplost.
Welke gsxr alwetende man is dit dan?-ben nu wel nieuwsgierig.
Wat ik wel weet is dat er in motorwereld een hoop onzin verteld word over dingen waar men niet goed van weet wat het werkelijk doet.
Dat is mijn ervaring.
Ze hebben ergens de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
Als ik toen wist wat ik nu allemaal weet had die nooit de kans gekregen om de kleppen eruit te halen. Deze zorgen inmiddels voor meer koppel bij vertrek en lagere toeren. Ik probeer ze volledig terug origineel te krijgen. Tijd en geldrovende kwestie😅
 
Als ik toen wist wat ik nu allemaal weet had die nooit de kans gekregen om de kleppen eruit te halen. Deze zorgen inmiddels voor meer koppel bij vertrek en lagere toeren. Ik probeer ze volledig terug origineel te krijgen. Tijd en geldrovende kwestie😅
Maar nog steeds heb je dit gedaan op aanraden van die gixxer man die ermee is opgegroeid.
Die zou ik het laten oplossen want hij heeft jouw overtuigd dat die kleppen eruit moesten en hij wist wat hij deed schrijf jij nog.
Ik zou die gixxer man die ermee is opgegroeid nooit meer aan me motor laten komen.
Komt bij mij allemaal erg amateuristisch over.
 
Laatst bewerkt:
Maar nog steeds heb je dit gedaan op aanraden van die gixxer man die ermee is opgegroeid.
Die zou ik het laten oplossen want hij heeft jouw overtuigd dat die kleppen eruit moesten en hij wist wat hij deed schrijf jij nog.
Ik zou die gixxer man die ermee is opgegroeid nooit meer aan me motor laten komen.
Komt bij mij allemaal erg amateuristisch over.
Die gaat er ook nooit meer aan werken, en men vorige mechanieker ook ni meer...die heeft dingen vervangen maar nooit probleem aangepakt of opgelost. Daar zijn we nu mee bezig....problemen aanpakken en verhelpen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan