Bol d'or 900

bolly 900

MF'er
28 apr 2012
127
5
Beste M-Fers.
Ik rij al 25 jaar een Bol d'or. Sinds kortvan een 750 over naar een 900. Dus alleen een ander blok overgebouwd met de carb uiteraard.

Goed, vorige week de carbs weer gedemonteerd en alles met nieuwe o-ringen in elkaar gezet.
Alle sproeiers eruit gehaald, carbs doorgeblazen en gereinigd.

Sproeiermaten nagekeken en het zijn de maten zoals het boek aangeeft.

Motor draait goed, start goed, trekt goed. Eigenlijk weinig op aan te merken. Bougies nagekeken en een mooiere koffiekleur, zoals dat gewenst is qua verbranding, kan ik me niet beter wensen.

Bougies die er nu zitten zijn NGK's >>type nummer NGK (R) DR8ES.

Toch klopt er iets niet.

Bij stationair loopt ie wel op 4 pitten, maar toch bemerk ik bij stationair dat ie een beetje roffelt.

Dit is helemaal duidelijk aanwezig, als ik uit welke versnelling dan ook mijn gas los laat.

Overdreven gezegd eigenlijk hetzelfde als bij een ducati.

Als de motor dan teruggevallen is naar circa 2500 toeren ook nog eens en plof uit de uitlaat.
Bij 2000 toeren zeg maar, hoor je de uitlaat zoals die qua geluid hoort te klinken.

Nieuwe bougiekappen en kabels.

Vorige week de carbs met een carbtune pro afgeregeld. Nog niet helemaal optimaal, maar mijns inziens mag dit toch geen naam hebben ??

Ik hoor heel graag jullie reacties.
 
Hierbij een aantal afbeeldingen:

Bezig met de carburateurs.

18z0j5.jpg



2yl69n9.jpg



En met de zoon op stap:

2418960.jpg
 
Wel toevallig, wij hebben ook ooit naar zoiets gezocht (bol d'or 900) en dat was uiteindelijk verholpen met nieuwe bougies. De oude zagen er best goed uit maar waren een keer nat geweest waarschijnlijk en vanaf toen wilde het niet netjes stationair lopen.
 
Klepseling gechecked? Synchroon gesteld? Zingt ie richting stationair, of 'valt' ie daar naar toe zoals hoort?
Back fire is altijd te schraal qua stationair sproeiers. Vergroot die eens iets en kijk wat er gebeurd.

8-)
 
Klepseling gechecked? Synchroon gesteld? Zingt ie richting stationair, of 'valt' ie daar naar toe zoals hoort?
Back fire is altijd te schraal qua stationair sproeiers. Vergroot die eens iets en kijk wat er gebeurd.

8-)


:N

Ook met een correct mengsel wil een motor knallen in de uitlaat. Een klein luchtlekje in de uitlaat, kan bij gas dicht onverbrande brandstof in de uitlaat doen ontbranden. Er wordt dan door het gaatje zuurstof aangezogen. Vervolgens Boem !! :+

In dit geval kan de K2 demper van Laser de oorzaak zijn, die zal wel redelijk open zijn en dan krijg je te maken met een armer mengsel. Een keer op de testbank zetten, of een A/V meter er aan hangen verteld je meer.
 
Synchroon moet nog wat beter.

De slangetjes zijn niet echt hittebestendig, gingen enigzins wellen, dus die moet ik van de week vervangen. Kan zijn bij het synchroniseren dat ik dit te laat door heb gehad, waardoor 1 carb misschien wel totaal van slag af is.

Ik zeg maar wat, ik weet het anders ook even niet.

Klepspeling is nagechecked en ok. Vanuit elke hoog toerental ( onbelast )valt ie goed terug in zijn stationair.

Ook met rijden, alleen dan roffelt ie tot circa 2000 toeren. Daarna gewoon een geluid wat behoort bij een 4 cilinder.

Dit blok komt onder een andere fiets vandaan, die ik 4 jaar geleden erbij gekocht had.

Destijds op gereden en totaal geen bijzonderheden, waar ik nu tegenaan loop.

Dus v.w.b. de sproeiers e.d. is niets veranderd.

Aftermarket sportdemper. Ja hij is inderdaad al wat jaartjes oud, maar altijd goed zijn werk gedaan, ook onder mijn 750 blok.

Ik begrijp er dus niets van.

En eventueel de bougies qua warmtegraad.??

Ik heb er 4 nieuwe ingezet, ervan uitgaande dat dit de goede types zijn.
 
Hallo redeemer. Dat is een goeie. Ik weet eigenlijk niet eens hoe dat je bougies door kan meten en welke waarde ze behoren te heben ??

Gassen, wederom een goedemiddag. De carbs zijn vorige week zondag nog gesplitst geweest om de o ringen te vervangen.
De membramen zijn ook gescheckt en er waren geen bijzonderheden Ook niet echt vuil waar te nemen.

Bedankt quideaux. Het zijn echt nog mooie motoren. De Bol wordt 30 jaar dit jaar. Heb em al 25 jaar.

Maar goed. Ik hoor graag over de bougies. Aan de andere kant redeemer. De bougies die eruit kwamen, ook NGK's, daar viel me wel iets aan op. De electrode ligt ietwat hoger dan de nieuwe bougies die er nu in zitten.

Ook die heb ik gisteren weer even gecheckt en de situatie blijft hetzelfde.

Zoals jij op de foto laat zien gassen, nee zo erg heb ik ze nog niet eerder gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan