• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

bos of leovince

ElTapeovic

Rookie
Lid geworden
24 sep 2008
Waarderingsscore
0
Ken iemand me vertellen wat het verschil is tussen een bos en een leovince demper.
Het prijs verschil is wel de moeite waard.
En worden beide typen compleet met ophang beugels e.d. geleverd?

Ken iemand me vertellen wat het verschil is tussen een bos en een leovince demper.
Het prijs verschil is wel de moeite waard.
En worden beide typen compleet met ophang beugels e.d. geleverd?

je kunt er bij elk merk vanuit gaan dat alle montagematerialen meegeleverd worden en dat alles dat je nodig hebt òf van je motor af komt, zolang deze in originele staat verkeert òf uit het pakket komt.

Het verschil? Ik vind (persoonlijk) Bos een mooiere, beter afgewerkte, beter doorgerekende en beter klinkende uitlaat dan de Leovince. Leovince is best een aardige uitlaat, maar nou niet bepaald state-of-the-art :)

:} !!! LeoVince !!! :}

Op al mijn eerder motoren en zo ook mijn huidige heb ik LeoVince.
LeoVince heeft een erg mooie GROM in het volledige toerengebied. Veel dempers zoals BOS en Laser gaan schreeuwen zodra de motor hoger in toeren komt. Persoonlijk vind ik dat helemaal niks, LeoVince blijft })

Het schreeuwen hoger in toeren doet mij altijd denken aan de opgevoerde brommertjes met een rotte uitlaat.

Ieder zijn / haar voorkeur. Ik ga voor de GROM !

LeoVince :]

Ik heb ervaring met beide:
LeoVince: Grote stevige doos, goed gevuld met verpakkingsmateriaal, Ieder los onderdeel in een los zakje (getuigd van net productieproces)
Dempers zijn erg netjes afgewerkt, geen bramen scherpe randjes oid en nette lasrupsen, geen kieren, geen lasnaad in de lengterichting bij titanium of aluminium demper.
Carbonne demper zit niet in de blanke lak dus is redelijk ruw en de carbonstructuur is vrij grof.
De demper die ik van binnen heb gezien heb had geen demperwol maar los vulmateriaal.
Ze gebruiken allemaal een losse beugel (die om de demper heengaat). Pasvorm is goed. Meestal krijg je er een nieuwe pakking bij (bij bolt-on) en een verentrekken (bij slip-on). DB-killer kan lastig te verwijderen zijn (door het vastgelaste imbus boutje). Linkpijp is van RVS dus kleurt mooi geel en roest niet :)

BOS: Kleiner doosje, demper wel netjes verpakt. Alle schroefjes, beugels en stickers en certificaat in 1 zakje. Lasnaad in de lengte duidelijk zichtbaar aan de achterkant van de demper (bij de alu versie) Bolt-on stuk had wat braampjes en de beugel en (die bij BOS vastgebout zit aan de achterkant van de demper zelf) 'wipte' op de popnagel (vond ik geen probleem, zelf netje gevijld). Originele pakking moest hergebruikt worden.
Pasvorm is goed en demper voelt solide aan. DB-killer makkelijk te verwijderen (boutje is makkelijk los te draaien)

De aluminium versie van de BOS vind ik persoonlijk qua kleur mooier dan de Leovince: Bij de laatste is het gewoon blank en redelijk ruw aluminium en BOS is zilver geanodisseerd :Y

LeoVince maakte op mijn motor meer geluid dan de Bos (beide E-keur + killer). Beide op een CBR954
Heb meerdere Leo's op 600rr, VTR SP-1 en RSV's geplaats en dat pastte altijd goed.

Laatst bewerkt:
Waarom alleen keuze tussen bos of leo :?

Er zijn zoveel gave merken te koop....

Als je echt een goed afgwerkte demper zoekt -------> Akrapovic (tis alleen gemiddeld wel wat duurder..)

Laatst bewerkt:
ik had op mijn r6 een superpole zitten (www.superpole.nl) kun je in alle maten en vormen krijgen, zowel met als zonder e-keur, en dat is toch wel zo'n bruut geluid. ook de e-keur uitlaten klinken geweldig zonder de db-killer, en.... hele schappelijke prijzen :D

succes met je keuze!

Superpole houd er soms rare bochten op na om een demper te monteren :?
Performanceverschil tussen de verschillende dempers is bijna te verwaarlozen tenzij je misschien zwaarder gaat tunen (PC + filter, CAT eruit ed)

Ik vind dat je bij Leo Vince wel vaak meer keuze hebt tussen verschillende types dempers.
BOS maakt vaak alleen een ovale demper, that's it.

Ik heb nog nooit met beide merken gereden (tot op heden met standaard, Laser en Akrapovic) maar ik vind de Leo's vaak wel beter in het oog springen.

Ik vind dat je bij Leo Vince wel vaak meer keuze hebt tussen verschillende types dempers.
BOS maakt vaak alleen een ovale demper, that's it.

Ik heb nog nooit met beide merken gereden (tot op heden met standaard, Laser en Akrapovic) maar ik vind de Leo's vaak wel beter in het oog springen.

Leovince heeft de EVO en de EVO Factory
Bos heeft GP-1 dempers, Ovals, Superbike , GT en GTS dempers, niet allemaal voor 1 motor, maar qua vormgeving toch net ff meer dan Sito :Y

Laser is ook goed :P

Mwa als je je eindstuk verliest dan kan je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de dempers (nee met deze motorfiets is niet gevallen) :P
Bovendien vind ik ze aardig aan de prijs

[Dode link verwijderd]

Laatst bewerkt:
Heb een laser hotcam carbon gehad onder mijn ex- thundercat een erg mooi demper met een goede pasvorm alleen vond het geluid een beetje tegenvallen voor een open demper.

Toen een D&D demper onder mijn ex- thundercat gehad en dat is echt aso herrie }) ala moto-gp dus absoluut geen e-keur.

Heb een setje superpole dempers onder mijn ex- yamaha xt660x supermoto gehad en die klapten echt bruut echt een super geluid bij een 1 cilinder.

Heb nu een akrapovic shorty (ingekort }) ) van titanium en die heeft nog het beste en mooiste geluid van allemaal en is het netst afgewerkt en past het best.

Keus genoeg dus succes :W

Ik zou vooral kijken naar hoe de demper past bij de motor. Qua looks dus :Y De rest is toch allemaal om-en-nabij hetzelfde. Ja, er zijn wel verschillen maar die zijn (naar mijn mening) minimaal.

Ik vind overigens de nieuwe Leo dempers (EVO 3 ofzo) er vaak wel erg gaaf uitzien! Maar ook dit hangt van het type motor af natuurlijk.

Een Leovince heeft wat mij betreft een betere pasvorm, mooiere afwerking/constructie en mooiere materialen dan een Bos. Overigens was mijn Bos-killer wel degelijk vast gelast. De Leo-killer daarentegen niet.

Zoals hier al geopperd werd er is meer en inderdaad, Akrapovic staat wat mij betreft toch echt bovenaan qua bouwkwaliteit, materiaal en pasvorm!

Heb een setje superpole dempers onder mijn ex- yamaha xt660x supermoto gehad en die klapten echt bruut echt een super geluid bij een 1 cilinder.
:W
Maar die beugel heeft niet de schoonheidsprijs :/

:} !!! LeoVince !!! :}

Op al mijn eerder motoren en zo ook mijn huidige heb ik LeoVince.
LeoVince heeft een erg mooie GROM in het volledige toerengebied. Veel dempers zoals BOS en Laser gaan schreeuwen zodra de motor hoger in toeren komt. Persoonlijk vind ik dat helemaal niks, LeoVince blijft })

Het schreeuwen hoger in toeren doet mij altijd denken aan de opgevoerde brommertjes met een rotte uitlaat.

Ieder zijn / haar voorkeur. Ik ga voor de GROM !

LeoVince :]

:^

Terug
Bovenaan Onderaan