Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Tot nu toe heb ik alleen maar hoekverdraaiing gebruikt in aluminium, en dan gaat dat zo ongelooflijk vast dat je bang bent dat je het draad kapot draait. zeg, een 11mm bout met meer dan 100Nm in aluminium.

Moet je voor de gein eens een koppakking doen van een oude Peugeot 1.9. 70 Nm, dan los en op 20 Nm en dan 300° natrekken. M11 in aluminium. (daar moet overigens motorolie aan de draad en boutkop)
 

Je kunt toch niet vanaf niks met hoekverdraaiing beginnen? Je zal een startpunt moeten hebben, bijvoorbeeld 20 Nm.
Natuurlijk zijn de verschillen in voorspankracht tussen vette en droge bouten kleiner bij een lager aandraaimoment, maar ze zijn er wel degelijk.
 
Effe snel doorgelezen, man man man..... wat een discussie toch weer.


Keer op keer word er iets van kruipolie geadviseerd. Heeft nou helemaal niemand dit commentaar gelezen;
RR. in "Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in..."

Er zit een seal ring tussen bougie en kop. Die is inderdaad gasdicht. Denken jullie nou echt dat kruipolie daar gewoon langs gaat?
Met alle respect, maar denk nou toch eens na.

Het enige wat zal moeten werken is het juiste gereedschap. Of je maakt het elf, net als 9628AL al tikte hierboven. Als je dat voor elkaar hebt kun je maximaal kracht zetten en dan is het een kwestie van buigen of barsten.
 

Dat zal, maar je hebt de vraag niet beantwoord.
 
Te veel WD40 gesnoven waarschijnlijk met al die goedbedoelde regelvullende onzin


Maar graag een foto van dat mooie tooltje, daar zou ik wel blij mee zijn?


Edit: dit hoort boven Raymondw
 
Laatst bewerkt:
Dat zal, maar je hebt de vraag niet beantwoord.

Dat zal, maar de vraag is niet te beantwoorden.
Elke situatie is anders. De ene keer werkt dit, de andere keer dat.

Leeuwtje wil alleen zeggen, als niets werkt, ook niet met standaard gereedschap, en je kunt er ook nog eens slecht bij zoals in deze situatie, dan kun je alleen nog een goed tooltje maken.
En dan is het buigen of barsten.

Gebruik je boerenverstand en ga echt aan het werk, ipv van waarschijnlijk goedbedoelde adviezen waar je in 99% niets aan hebt.

540 postings waar een leek helemaal niets aan heeft en tien goeie.
Dit topic verdient echt de Loden Sleutel
 
De vraag was meer "wat smeer jij erop?"



Dit schijnt wel aardig te kloppen.
(knip en plak uit het meuk topic)

Hoeveel MF-ers heb je nodig om een bougie te vervangen?

1 om de bougie te vervangen en een post te plaatsen dat ie is vervangen.

14 om soortgelijke ervaringen te delen met betrekking tot het vervangen van bougies.

8 om te vertellen dat de bougie beter op een andere manier vervangen zou moeten worden.

7 om te waarschuwen voor de gevaren van het vervangen van een bougie.

27 om te wijzen op taalfouten en grammaticale fouten in de post over het vervangen van een bougie.

15 allesweters die beweren “in het vak te hebben gezeten” en dat “een bougie” een elektrisch onderdeel is met een schroefdraad die in een cilinderkop moet worden geschroefd van een inwendige verbrandingsmotor ten einde het mengsel te ontsteken door middel van precies getimede vonken tussen de beide elektroden.

2 om te melden dat deze groep niet bedoeld is voor discussies over een bougie en om te verzoeken de discussie te plaatsen op een bougie-Facebook-groep.

27 om degene die de oorspronkelijke post heeft geplaatst te verdedigen met als argument dat we allemaal bougies gebruiken en dat de discussie daarom wél relevant is in deze groep.

16 om te discussiëren over welke manier het beste is om een bougie te vervangen, waar je de beste bougies kunt kopen, welk merk bougie het beste werkt voor deze motor en welke bougies je absoluut niet moet gebruiken.

2 die URL's posten naar sites waar je verschillende bougies kunt bekijken.

12 om te vermelden dat ze niet meer gaan reageren en de groep verlaten omdat ze de discussie over bougies niet aankunnen.

4 om de oorspronkelijke plaatser van het bericht te wijzen op de FAQ over bougies.

16 om te reageren met "F".

44 om te vragen wat "F" betekend.

4 om te melden dat er kort geleden dezelfde vraag is
behandeld in de groep.

3 om te melden dat je eerst op “bougie” moet Googlen voordat je vragen in de groep gaat stellen over bougies.

14 om foto’s te posten van hun eigen bougies.

6 om te melden dat ze de post volgen.

3 om de flux-capacitor te vermelden.

1 om te vermelden dat de flux-capacitor te vroeg in de
discussie is ingebracht.

1 om 6 maanden na de oorspronkelijke post er op te reageren en het hele verhaal van voor af aan te laten beginnen....

 




227 MFers, hier zit het op 559 postings.
Waarschijnlijk een aantal van dezelfde personen. Zit er waarschijnlijk niet ver vanaf
 
De hamvraag na die lange post, kan je zelf wel een bougie verwisselen ?


Daar kan dus een volmondige NEE op geantwoord worden.

TS is overduidelijk niet capabel een bougie te wisselen, net als het feit dat ie ook geen tool kan maken. Is toch eigenwijs en smeert zijn onkunde hier dan maar uit, hopend op een magisch antwoord komende uit een digitale toverstaf. Dat blijkt dus mar niet te komen.

Wel worden er goede adviezen gegeven, wijzend naar passend gereedschap. Maar ja, waarom zou je dat nou tot je nemen.

Zijn eerste reactie na het topic gestart te hebben, ik citeer;

Lexo
Geplaatst op woensdag 20 december 2017 21:26

Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!




Cola. Juist.

 

Om ff bij te komen en rustig op te drinken