Bouwjaar van deze SV650N

M87

Rookie
20 apr 2013
17
0
Hey,

Ik ben op zoek naar een Suzuki SV650N en heb er twee op het oog waar ik morgen een proefrit op wil gaan maken. Een daarvan staat bij een motorzaak in Zaandam.

de grootste in nieuwe en tweedehands motoren

Nu staat er bij de advertentie dat het bouwjaar 2014 is. Ik weet dat de SV650 sinds 2012 niet meer gemaakt wordt en volgens mij al langer dan niet meer in Nederland geleverd wordt. Ik heb de zaak gebeld, en volgens hen is 2014 het jaar waarin de motor geregistreerd is en dat hij dus heel laat als overjarig model is verkocht. Hij kon mij verder niet vertellen in welk jaar de motor gebouwd is. Ik ben hier wel een beetje verbaasd over en weet niet zo goed of ik dit moet vertrouwen, ook de zeer lage km stand.

Kan een van jullie aan de fotos zien uit welk jaar dit model is? En wat vinden jullie van dit verhaal? Komt zoiets vaker voor en ben ik gewoon paranoide?

Alle tips zijn welkom, bedankt!!
 
Zwart frame is van ná 2005, maar sinds dat bouwjaar zijn er ook geen wijzigingen geweest AFAIK.
Weet je het kenteken toevallig? Dan kun je hier: Ovi misschien wat meer info vinden.

En wat betreft de KM-Stand enz.
Ik heb ook een motor uit 2005 gezien met 0km op de teller, die was gewoon nog helemaal nooit gekocht. Er zijn een aantal topics over de aanschaf van overjarige motoren kopen en waar op te letten, ik zou daar zeker even kijken.
Sowieso even kijken wat ze doen met de fabrieksgarantie!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip Richardus. Ik heb het even opgezocht en volgens de RDW klopt het dus wel. Dan weet ik nog steeds niet wat het bouwjaar is, maar dat maakt in principe niet zoveel uit als er geen wijzigingen zijn gemaakt na 2005.

Ik ga zeker nog even goed inlezen over waar ik op moet letten. Bedankt!


Dit is de info die de RDW geeft:

Datum eerste toelating 15-04-2014
Datum tenaamstelling 24-05-2014
Tijdstip tenaamstelling 11:44
Datum eerste afgifte Nederland 15-04-2014
 
Ik dacht er net pas aan:
Als de fabrieksbanden er nog onder zitten zou je nog even naar de DOTcodes kunnen kijken, dan weet je zo wat het bouwjaar is
 
Ik heb zojuist Suzuki gebeld, en zij konden mij vertellen dat het bouwjaar 2006 is en dat hij in dat jaar ook voor het eerst op naam gezet is. Daarna met de RDW gebeld, en volgens hen is hij in 2014 voor het eerst op naam gezet en heeft hij daarvoor dus niet op de openbare weg kunnen rijden. Ze zeiden dat in 2006 de winkel misschien een kenteken heeft aangevraagd, maar dat hij in 2014 pas voor het eerst op naam van een persoon gezet is (dus dat hij 8 jaar in de winkel heeft gestaan). Ze kunnen dit niet bevestigen want daar staat niks over in hun systeem.

Dit is niet echt mijn vakgebied, maar het klinkt mij erg vreemd in de oren. De lage KM stand (1800) zou kunnen kloppen met dit verhaal. Hoe denken jullie hierover? Is dit verdacht of ben ik gewoon paranoide? :)
 
Voor zover in weet is de datum eerste toelating de datum dat er voor het eerst een kenteken wordt aangevraagd. Dus dan zou deze pas in 2014 op kenteken zijn gezet, niet in 2006.
 
Het klinkt allemaal een beetje shifty eerlijk gezegd...
Als er inderdaad maar een jaar mee is gereden zou het een goede deal zijn, maar staar je niet blind op alleen de kilometerstand. Er zijn motoren zo slecht ingereden dat ze na 10.000 al afgeschreven konden worden, terwijl anderen met goed onderhoud bij 80.000 zonder kopzorgen kunnen worden gekocht.

Verder niet vergeten:
Geen 2 jaar fabrieksgarantie (of vergelijkbaar) is NIET kopen.

Als je toch met het eerste "rijdjaar" in de maag zit zou ik gewoon voor een Gladius gaan.
Het model is niet ieder z'n smaak (niet die van mij iig), maar ik heb liever zo een met een duidelijke geschiedenis dan een motor waar van alles aan zou kunnen mankeren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan