slijtboutje
MF veteraan
- 15 okt 2001
- 3.201
- 10
Het zwaarste deel van de veer moet boven i.v.m. onafgeveerd gewicht.
Het zwaarste deel van de veer moet boven i.v.m. onafgeveerd gewicht.
ge moet da eens uitrekenen.
dan besef je dat dat tenzij je god noemt zever is.
maar men monteerd ze met de kleinste spoed bovenaan.
Dus het zwaarste deel boven... amen.ge moet da eens uitrekenen.
dan besef je dat dat tenzij je god noemt zever is.
maar men monteerd ze met de kleinste spoed bovenaan.
Dus het zwaarste deel boven... amen.
Voor de werking van de veer maakt het verder natuurlijk geen reet uit..
Volgens mij maakt het voor de luchtkamer ook niks uit. als je de veer andersom zou monteren dan stijgt het olieniveau waardoor je dezelfde luchtkamer overhoud.wel voor de luchtkamer
Als het olieniveau stijgt, wordt de luchtkamer toch kleiner?Volgens mij maakt het voor de luchtkamer ook niks uit. als je de veer andersom zou monteren dan stijgt het olieniveau waardoor je dezelfde luchtkamer overhoud.
Of niet
Monteer jij je voorvork onder druk ofzo?Als het olieniveau stijgt, wordt de luchtkamer toch kleiner?
----> hogere druk---->hardere vering.
Overigens, lijkt het idd het meest logisch om de kant met de grootste spoed boven te houden.
Er veranderd toch niet aan je luchtkamer door je veer andersom in je vork te zettenAls het olieniveau stijgt, wordt de luchtkamer toch kleiner?
----> hogere druk---->hardere vering.
Ik denk dat je gelijk hebt.Er veranderd toch niet aan je luchtkamer door je veer andersom in je vork te zetten
Het totale volume van de veer samen met de olie blijft exact hetzelfde en daarmee je luchtkamer ook.
Als je de meeste windingen van de veer boven de olie hebt zitten zorgt het volume van de veer voor een kleine luchtkamer.
Heb je de meeste windinegn onder in de olie zitten, dan heb je de olie wel hoger staan maar je hebt minder volumevan de veer. de lucht die je in de vork hebt blijft precies hetzelfde. Toch
De luchtkamer loopt zeker niet lineair. Telkens als de luchtkamer wordt gehalveerd wordt de druk verdubbeld. Als de druk bij 10cm inveren 10 bar is dan is hij bij 5cm inveren maar 1 bar.het gaat toch om het 'progressieve' remgedrag, oftewel, hoe harder je remt, hoe stugger hij veert.
De luchtkamer bouwt lineair druk op, terwijl de windingen van de veer steeds sneller dichter bij elkaar komen en daardoor dus stugger wordt.
daarvoor dus het dichter gewonden deel onder
De luchtkamer loopt zeker niet lineair. Telkens als de luchtkamer wordt gehalveerd wordt de druk verdubbeld. Als de druk bij 10cm inveren 10 bar is dan is hij bij 5cm inveren maar 1 bar.
De progessive veer wordt dit doordat de windingen op elkaar komen liggen waardoor dit gedeelte van de veer niet meer meewerkt.
Als de vork zo'n 6cm ingeveerd is, dan liggen de kort bij elkaar liggende windingen geheel op elkaar waardoor de veer een stuk stugger wordt.dus de druk loopt versnelt op...
maar de veer levert op het lang gewonden deel minder weerstand dan op het kort gewonden deel, hij gaat dus naarmate de remkracht toeneemt eveneens 'versneld' weerstand gaan leveren, dacht ik.
jij zegt dus dat het lang gewonden deel totaal ingeveerd wordt en dat dan het kort gewonden deel een rol gaat spelen.
maar als het langere deel ingedrukt wordt, dan begint dat spul onderin toch ook al weerstand te leveren ?
Als de vork zo'n 6cm ingeveerd is, dan liggen de kort bij elkaar liggende windingen geheel op elkaar waardoor de veer een stuk stugger wordt.
Volgens mij maakt het voor de luchtkamer ook niks uit. als je de veer andersom zou monteren dan stijgt het olieniveau waardoor je dezelfde luchtkamer overhoud.
Of niet