Boxeren in de Bergen (pt II)

BomSan

Die hard MF'er
1 sep 2005
251
0
Na de burn-out van 30/05 nog maar een keer proberen, onder het motto:
Topic Typen En Opslaan In Word = Best Handig. :Y

Algemene motorpraat of WWD? Hieronder vind je vnl boxer-ervaring, dus toch maar voor het eerste gekozen, hoewel liefhebbers van een leuke vakantiebestemming ook kunnen doorlezen. Komt 'ie.

Driekwart jaar geleden hebben mijn vrouw en ik "onze" Kawa ZRX 1100 ingeruild voor een 2e hands BMW boxer, een R 1100 S. Ik wilde een fiets met veel trekkracht onderin (lekker veel koppel), een strak stuurgedrag en ABS. De ervaringen van een vriend met een R 1150 GS en onze voorkeur voor toersport deden ons besluiten een proefrit te gaan maken op een S. We waren eigenlijk meteen verkocht. De aparte maar in onze ogen prachtige lijnen van de motor, het strakke sturen, de telelever, de onderhoudsvrije kardan en het geweldige remsysteem, wat ons betreft niets dan lof. Nu zijn wij de afgelopen tien jaar steeds met Hemelvaart met vrienden en vriendinnen naar het buitenland gegaan op de motor, voornaamste doel: bochtjes rijden in de bergen, lekker eten (liefst twee keer warm per dag) en 's-avonds het genot van een biertje (of twee of...). Een bont gezelschap, variërend van een VFR 1000 R uit 84 tot een K 1200 R uit 05 en zelfs een Heritage Softail. De boxer kon deze Hemelvaart dus voor het eerst worden getest! Om zowel solo als duo te kunnen rijden ging m'n meissie op een gehuurde Bandit 650 S mee: zelf rijden is toch het leukst, maar de S was helaas voor haar al bezet ;) De bestemming was dit jaar het Thüringerwald, voormalig Oost-Duitsland, redelijk dicht bij Tsjechië, 550 km vanaf Utrecht: vertrek op woensdag, drie dagen rondrijden, zondag terug.

De West-Duitsers hebben na de eenwording vrijwel al het asfalt op zowel grotere als kleinere wegen geheel vernieuwd. De wegen daar zijn (behalve in de kleinere dorpjes) vrijwel vlekkeloos, hoewel in dit jaargetijde soms behoorlijk bezaaid met geel-oranje stuifmeel restanten die voor gladheid kunnen zorgen. Haarspelden om van te dromen, kronkelende bosweggetjes en bochtige B-wegen waarop je 100 mag en vaak veel harder kan...
Je komt weinig auto's tegen en nog minder vrachtwagens, veel van de kleinere weggetjes zijn namelijk verboden voor vrachtverkeer. De omgeving is zo mogelijk nog beter. Zeer bosrijk - binnen een straal van 75 km rondom de plaats waar wij zaten (Katzhütte) zijn al een stuk of acht nationaal parken te vinden - en veel hoogteverschillen: 150 dagen sneeuw per jaar in dat gebied! Het weer was van tijd tot tijd wat minder, enige regen is ons niet bespaard gebleven. Dag 1 een heel kort ritje gemaakt als gevolg van overdadige regenval, dag 2 hebben we tot 14.30 uur drooggereden en dag 3 vrijwel de hele dag, net als de heen- en terugreis. De prijzen vielen mij tot slot erg mee: een kamer met half pension kostte zo'n 40 euro pp pn.

Eerlijk is eerlijk, het rijden op de boxer was even wennen. Ik had tot nu toe alleen maar viercylinders in mijn bezit gehad, behalve dan een Suzuki GT 550 3cylinder 2takt in een heel ver verleden. Een enkele keer op een geleende of gehuurde 2cylinder gereden, maar dat was dan ook mijn enige ervaring met twins.
Ik had al eerder gemerkt dat de boxer (m.i. mede door het hoge koppel) bij terugschakelen bij een iets te hoog toerental het achterwiel kort kan laten blokkeren, iets gas blijven geven gaat dit echter tegen. Dat is dus opletten geblazen op (drijf)natte wegen, zeker bergafwaarts en met bladeren op de weg. Hoewel de boxer prima trekt vanaf zo'n 2000 toeren vind ik het prettiger rijden om de motor boven de 3000 toeren te houden. Dat maakt dat ik bergop- of afwaarts meestal in twee of drie heb gereden op de natte en kleinere wegen, snelheid ligt dan tussen de 50 en 80 km p/u. Het koppel maakt eveneens dat het gas er in die situatie niet te hard op moet. Ik heb hierbij overigens ook (constant 3000 toeren) voor het eerst KFR ervaren, komende maanden maar eens kijken wat ik kan met de oplossingen die op het R 11/12 S topic staan. Het "telelever" sturen / dempen en de Michelin Pilot Road's lieten verder niets te wensen over. Ik heb letterlijk slechts een keer voor en een keer achter op een lasnaad in het asfalt een lichte stap opzij gevoeld, terwijl wij dagelijks over natte en bebladerde wegen heen zijn gereden.

Mooiste moment, ondanks de motregen: we reden vanuit een dorpje tegen een berg op, een sparrebos in. Het dorpje lag redelijk hoog, op de berg hing een soort regenmist waardoor het leek alsof we door de wolken reden door het sparrebos. Vergelijkbaar met normale mist, maar toch anders: ene moment lettelijk geen twintig meter zicht, volgende moment door flarden "bewolking" heen rijden die tussen de torenhoge sparrebomen hangen, om daarna weer door lichte nevel heen te rijden. Dat alles bij een redelijk aangename omgevingstemperatuur van zo'n 12 tot 14 graden.

Al met al, vijf memorabele dagen en aan te raden als bestemming! Liefst op een boxer natuurlijk...
 
Mooi verhaal, alleen neem de volgende keer powers ipv roads

Oh ja en een zwarte S ipv rood :( :(
 
KFR= Konstant FahrRükeln (of hoe je het dan ook precies schrijft)

Het komt er op neer dat als je met constant gas laag in toeren rijdt (typisch <3500 rpm) het voor kan komen dan de motor niet mooi constant rijdt, maar dan iets zachter en dan weer harder (dus net alsof er een klein beetje aan het stuur wordt getrokken). Dit is een gevolg van de Euro-zoveel normen waar BMW altijd al een paar jaar voor de officiële invoering wil voldoen. Die Euro-zoveel normen heeft als gevolg dat de motor heel arm wordt afgesteld en vooral bij lagere toerentallen verbrandt het benzine-lucht mengsel niet altijd helemaal goed maar de ene keer beter dan de andere keer. Dus krijg je bij de ene slag een grotere moment geleverd dan bij een andere slag -> niet mooi constant lopende motor. BMW heeft dit uiteindelijk opgelost door per cilinder een extra bougie toe te voegen waardoor het mengsel aan twee kanten wordt 'aangestoken'.
 
KFR= Konstant FahrRükeln (of hoe je het dan ook precies schrijft)

Het komt er op neer dat als je met constant gas laag in toeren rijdt (typisch <3500 rpm) het voor kan komen dan de motor niet mooi constant rijdt, maar dan iets zachter en dan weer harder (dus net alsof er een klein beetje aan het stuur wordt getrokken). Dit is een gevolg van de Euro-zoveel normen waar BMW altijd al een paar jaar voor de officiële invoering wil voldoen. Die Euro-zoveel normen heeft als gevolg dat de motor heel arm wordt afgesteld en vooral bij lagere toerentallen verbrandt het benzine-lucht mengsel niet altijd helemaal goed maar de ene keer beter dan de andere keer. Dus krijg je bij de ene slag een grotere moment geleverd dan bij een andere slag -> niet mooi constant lopende motor. BMW heeft dit uiteindelijk opgelost door per cilinder een extra bougie toe te voegen waardoor het mengsel aan twee kanten wordt 'aangestoken'.
Haha thx :D maar het was dus 'voor het idee', want ik had de vorige keer dat dit topic er was al antwoord gekregen.

Maar thx :) duidelijke uitleg ook.
 
Mijn S uit 2001 had ook geen last van KFR. :]

R1100Skuip.jpg


Back on topic. ;)
 
Het voortanden? Waar heb jij op school gezeten?!


8-)


Enne... hebbie geen ' op je toetsenbord? Of vind je de , gewoon makkelijker?


O-)

voortanden is altijd een setje; dus het setje voortanden *D

' heknie
, hekwel

:W

boxeren in de bergen kan trouwens ook niet :N dit is een: anagram in controversiele tegenspraak zijnde een alliteratie van een retorische vraag zodat het kofschip zinGt :)
 
boxeren in de bergen kan trouwens ook niet :N dit is een: anagram in controversiele tegenspraak zijnde een alliteratie van een retorische vraag zodat het kofschip zinGt :)

Non scholae sed vitae discimus :}

BB locuta, causa finita.

Nu kijken of dit ooit nog on topic wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan