Breuk in onderblok savage ls 650

Robertjan532

Rookie
26 okt 2023
8
0
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een bobber ls 650 gekocht. Nu zie ik dat er een breuk zit ter hoogte van de starter motor. Zie foto. Nu zie ik dat er onderblokken aangeboden worden maar met een ander bouwjaar mijn blok is van 1987.
Kan ik een onderblok van een later bouwjaar er onder laten zetten.
Of kan ik kijken voor een compleet nieuw blok.

RJ
 

Bijlagen

  • IMG-20230927-WA0000.jpg
    IMG-20230927-WA0000.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 3
Wat me meer opvalt is de deuken in het aluminium. Alsof iemand het terug heeft proberen te slaan. De scheur ziet er wel erg droog uit? Ik weet niet of precies dit gedeelte structureel erg belangrijk is, maar anders denk ik dat je een grote kans hebt dit carter te kunnen redden.
 
Hoi sleutelende student,
Dank je wel voor je advies maar er lekt inmiddels olie doorheen, maar inderdaad lijkt wel of ze erop hebben geslagen om de startermotor erin te krijgen of dat die was vast gelopen. Maar weet jij misschien of ik er ook een ander bouwjaar onderblok onder kan zetten want die zijn er genoeg.
RJ
 
Hoi sleutelende student,
Dank je wel voor je advies maar er lekt inmiddels olie doorheen, maar inderdaad lijkt wel of ze erop hebben geslagen om de startermotor erin te krijgen of dat die was vast gelopen. Maar weet jij misschien of ik er ook een ander bouwjaar onderblok onder kan zetten want die zijn er genoeg.
RJ

Als de scheur schoon en droog is kan je vrij eenvoudig met bv loctide afdichtkit weer dicht krijgen.
Vind je dat het stoort dan kan je er een plaatje overheen plakken.

Gezien de werking het niet beinvloed zou ik geen ander blok kopen de motor is leeftijd gezien een prima reparatie en rijd daarna net zo goed
 
Hoi sleutelende student,
Dank je wel voor je advies maar er lekt inmiddels olie doorheen, maar inderdaad lijkt wel of ze erop hebben geslagen om de startermotor erin te krijgen of dat die was vast gelopen. Maar weet jij misschien of ik er ook een ander bouwjaar onderblok onder kan zetten want die zijn er genoeg.
RJ
Olie er doorheen is niet meer plakken of lassen. Krijg je nooit meer schoon genoeg
 
Als de scheur schoon en droog is kan je vrij eenvoudig met bv loctide afdichtkit weer dicht krijgen.
Vind je dat het stoort dan kan je er een plaatje overheen plakken.

Gezien de werking het niet beinvloed zou ik geen ander blok kopen de motor is leeftijd gezien een prima reparatie en rijd daarna net zo goed
Mee eens, goed ontvetten en dan lijmen. Heb daarin ook goede ervaring met Bizon 2 componenten metaal lijm.
Als dat niet werkt kan je een altijd nog geld uitgeven voor een ander blok.
 
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een bobber ls 650 gekocht. Nu zie ik dat er een breuk zit ter hoogte van de starter motor. Zie foto. Nu zie ik dat er onderblokken aangeboden worden maar met een ander bouwjaar mijn blok is van 1987.
Kan ik een onderblok van een later bouwjaar er onder laten zetten.
Of kan ik kijken voor een compleet nieuw blok.

RJ
T/M 1994 zijn de onderdeelnummers gelijk.

Houdt er wel rekening mee dat je beide carterhelften (links, rechts) moet vervangen.
 
Dit was helaas een bekend probleem met de LS650; een relais bedient startmotor èn kleplichter.
Is dat relais niet goed meer, dan slaat de motor terug en drukt de startmotor terug waardoor deze uit het blok scheurt..
 
Kleine aanvulling, de kleplichter wordt door een solenoid via een kabel bediend.
Het relais schakeld via de decompresion controller de solenoid in. Als de kabel op de solenoid niet goed afgesteld staat krijgt de starterkrans en uiteindelijk de startmotor gigantisch op zijn kloten.

Voor zover de aansturing van het probleem.

Heb dit van een vriend.:+
 
Laatst bewerkt:
Ja ik dacht eerst aan een nieuw blok.
Maar bijna alle onderdelen in het blok zijn vervangen dus word een nieuw onderblok en alles overzetten.
Nieuw EUR 1557.88 inc 21% BTW :X

Veel werk, en potentieel kostelijk.

Je kunt t ptoberen: V inslijpen met dremel. Ontvetten. Kneedbaar metaal oid. Heel hard hopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan