Breuk in onderblok savage ls 650

Robertjan532

Rookie
26 okt 2023
8
0
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een bobber ls 650 gekocht. Nu zie ik dat er een breuk zit ter hoogte van de starter motor. Zie foto. Nu zie ik dat er onderblokken aangeboden worden maar met een ander bouwjaar mijn blok is van 1987.
Kan ik een onderblok van een later bouwjaar er onder laten zetten.
Of kan ik kijken voor een compleet nieuw blok.

RJ
 

Bijlagen

  • IMG-20230927-WA0000.jpg
    IMG-20230927-WA0000.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 3
Deksel eraf, startmotor eruit en dan kijken hoe goed je erbij kan, met een kleine tig toorts moet je toch een eind komen.

Goedkoop en snel zou het ook wel met jb-weld, of vergelijkbaar, dicht te plakken zijn maar dat wordt nooit fraai.
 
Deksel eraf, startmotor eruit en dan kijken hoe goed je erbij kan, met een kleine tig toorts moet je toch een eind komen.

Goedkoop en snel zou het ook wel met jb-weld, of vergelijkbaar, dicht te plakken zijn maar dat wordt nooit fraai.
Voor een goede oplossing moet je eerst kijken hoe het belast wordt, en de schade is in dit geval ontstaan omdat er veel kracht op is gekomen, zou het gewoon een blokdekseltje zijn kan het prima, het is verre van fraai maar het blijft dan wel heel waarschijnlijk, in dit geval geef ik het richting de 0 % kans dat het blijft werken met JB-weld.
 
Nee, klopt de kans is levensgroot dat het met jb weld weer kapot gaat, maar als je de oorzaak van het scheuren kunt verhelpen ben je ook wel wat verder. Zon ls650 heeft natuurlijk ook een geringe dagwaarde dus vaak heeft beunwerk de voorkeur.
 
Het is imho of lassen of brug freubelen (frezen/vijlen) en erover lassen/schroeven mits de binnenkant dit toelaat. Geen enkele lijm gaat die scheur dichthouden zolang de startmotor gebruikt gaat worden.
 
Thanks voor jullie hulp. Maar ik ga het onderblok vervangen is de goedkoopste optie. Ik heb een onderblok gevonden 1990 kosten 75.00 euries. Moet te doen zijn of haal ik me nu onnodig veel werk op me hals. Of toch laten lassen. Vind het echt lastig.
 
Waarom iets doen. Ik zou als er geen problemen zijn helemaal niets doen.

Als je een alleen het onderblok wisseld moet echt de hele motor uit elkaar en heb je dus ook nog een pakkingset en een lading oliekeringen nodig, en het is een hele hoop werk. En waarom ?
Is er nu lekkage ? zijn er problemen met de motor ? Nee? dan lekker laten zitten.
Of zoek je een leuke sleutelklus voor van de winter? Zeg dat dan gewoon en leef je uit.
 
Thanks voor jullie hulp. Maar ik ga het onderblok vervangen is de goedkoopste optie. Ik heb een onderblok gevonden 1990 kosten 75.00 euries. Moet te doen zijn of haal ik me nu onnodig veel werk op me hals. Of toch laten lassen. Vind het echt lastig.
Minste werk is waarschijnlijk te (laten) lassen. Mocht dit geen soelaas bieden, kun je altijd nog een hele berg werk op je hals halen door het blokdeel te vervangen.
 
Mijn vader (rip) heeft een ongeluk gekregen door een oliespoor van derden.
Dus van alle halfzachte oplossingen krijg ik de kriebels.
Als je onderweg een olielek krijgt door gum gum o.i.d. dan kan dat grote gevolgen hebben voor jezelf, maar ook vooral voor anderen. ;)

Lassen geef ik ook weinig kans.
Een brosse materiaalsoort en olie tot diep in de poriën.
Ontvetten op welke wijze dan ook lost dat niet zomaar op.
Langdurig verhitten net onder de smeltgrens enigzins.
(Betrokken geweest bij het vlamspuiten van onder meer sluisdeur lagerbussen .. olie bleef komen)
 
Mijn vader (rip) heeft een ongeluk gekregen door een oliespoor van derden.
Dus van alle halfzachte oplossingen krijg ik de kriebels.
Als je onderweg een olielek krijgt door gum gum o.i.d. dan kan dat grote gevolgen hebben voor jezelf, maar ook vooral voor anderen. ;)

Lassen geef ik ook weinig kans.
Een brosse materiaalsoort en olie tot diep in de poriën.
Ontvetten op welke wijze dan ook lost dat niet zomaar op.
Langdurig verhitten net onder de smeltgrens enigzins.
(Betrokken geweest bij het vlamspuiten van onder meer sluisdeur lagerbussen .. olie bleef komen)
Met alle respect, lagerbussen zijn wat anders als een aluminium carter :), ook vervuild gietaluminium is te lassen door een goede lasser, of een redelijke lasser met heel veel geduld.

Maar in dit geval is de beste oplossing het andere onderblok, wat al aangeschaft is, dus aan de slag er mee, laat het hier zien in dit topic en mochten er problemen zijn horen we dat ook graag.
 
Met alle respect, lagerbussen zijn wat anders als een aluminium carter :), ook vervuild gietaluminium is te lassen door een goede lasser, of een redelijke lasser met heel veel geduld.

Als het mijn eigen blok zou zijn, dan had ik na voorbewerking van de scheuren het dicht gehecht met een paar GYS aluminium electroden.

Maar het is niet mijn blok maar wel een optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan