BT010 te zacht voor zware motor ?

Bozzma

MF veteraan
4 apr 2004
1.858
0
Utrecht
Ik heb onder mijn BMW K1100RS BT010's zitten. Lekker aan het gummen geweest van de vakantie. En wat bleek ? De banden leken te smelten. Toen de banden nieuw waren reed de motor heerlijk. Maar na 3000 kilometer leek de voorband weg te lopen. Bij ongeveer 4000-5000 km gereden te hebben met de banden zit er totaal geen profiel meer op. Mijn maatje heeft rond dezelfde tijd dezelfde banden gekocht en heeft daarmee veel meer kilometers afgelegd. En deze zijn nog redelijk goed.

Mijn vermoeden is dat de banden te zacht zijn voor de motor. De voorband sleet zeer onregelmatig af en maakte de motor zeer instabiel. De achterband zag je gewoon opgaan.

Weet iemand of het beter is om een minder snel opwarmende band te gebruiken als een Michelin Pilot Sport ? Of heeft iemand die met eenzelfde zware fiets een sportieve bandenadvies voor me ?

Alvast bedankt !

K1100RS.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ekkof, voor jouw FZR levert Bridgestone geen passende (achter)band.

Inderdaad. Er gaan heel veel verhalen over bandenspanning in de rondte. Voor mijn BMW is 2.3 voor en 2.8 achter voorgeschreven. Maar veel motorrijders pompen wel tot een bar meer in hun banden. De Deense eigenaar van een motorcamping in Spanje hield de maximaal aangegeven druk op de band aan als spanning. Op een 1200 kawa (ZXR of zoiets).

Ook de demping bleek erg veel uit te maken. Voor heb ik geen instellingen, maar achter heb ik hem nu op zijn hardst staan en dit stuurt al een stuk beter. Wellicht ook wat dikkere olie in de vorkpoten ?
 
Als ie gaat smeren wordt de band te heet volgens mij, meer lucht erbij in pompen dus.
Expirimenteer een beetje met de spanning totdat je de juiste slijtagepatronen ziet.
 
Hee Bozzma,

Ik rij ook een K1100RS :} (+Michelins) en ik ben benieuwd hoe die 014's je bevallen.
Mijn achterband (nog van de vorige eigenaar, echt waar!) is al best platgereden (kennelijk issie voor elke bocht afgestapt, de hoek omgelopen en weer verdergereden), wat tot gevolg heeft dat je met een beetje leuke snelheid niet eens meer lekker een bocht in kan duiken; dan rij je op het 'randje' van de band en lijk je na een bepaald punt om te vallen. Is gelukkig nog niet gebeurd, maar even onbekommerd een bocht in zeilen is er niet meer bij, al helemaal niet bij nat weer :( .

Hoedanook, laat nog even weten hoe ze het doen onder je Beemert en waar je ze voor welk bedrag hebt kunnen laten monteren. Dank!

kUUk
 
Hai,

Ik lees via via een bandentest over diverse sportbanden. Je ziet dat ik redelijk sportief met die BMW om ga (trappen met die bak). Nou is het voor de banden best zwaar om die 400 kilo netjes de bocht om te krijgen en dat gedurende de gehele levensduur van de band. Nou kom ik een opmerkelijke test tegen. Het volgende gaat over de BT014:

Kurvenverhalten
Dem durchweg guten und gutmütigen Grip der BT 014-Gummis steht bei sportlicher Fahrweise eine nur ausreichende Lenkpräzision und Kurvenstabilität entgegen.
Handling und Einlenkverhalten werden bei strammer Fahrt dem Anspruch an einen Sportreifen nicht gerecht. Der Grund dafür ist nach Meinung der MOTORRAD-Tester in der zu weichen Karkasse des Vorderreifens zu suchen.

Nassfahrverhalten
Bei Nässe reicht’s für den BT 014 in Sachen Haftung für einen Platz im Mittelfeld, da diese gut und sicher ausbalanciert ist. Eine nur mittelmäßige Lenkpräzision kostet den Bridgestone jedoch Punkte.


Fazit

Zwar genügen die Kurven-eigenschaften des neuen BT 014 für zivilen Landstraßenbetrieb, aber in Standardausführung kann er seine Schwächen bei engagierter Fahrweise oder gar im Rennstreckenbetrieb nicht kaschieren. Hier wurde die notwendige Kurvenstabilität einer hohen Eigendämpfung zur Kickback-Bekämpfung geopfert.

Motorrad-Urteil:
sehr griffiger Sportreifen mit Schwächen beim engagierten Kurvenwetzen.

Mijn mening is dat het "zwakke" karkas bij zo'n zware motor veel meer telt dan bij een lichtere motor. De band heeft immers meer kilo's door de bocht te trekken en het karkas zal hierdoor meer vervormen. Dit is ook wat ik voelde in mijn motor. De oude 010 ging zelfstandig de bocht uitlopen, wat het gevoel van een driftende voorband doorgaf en bij mij een schrikreaktie teweeg brengt.

Het antwoord op de standaard vraag na een snelle rit "hoeveel OEPS momenten heb jij vandaag gehad?" kwam bij mij op een paar 100.

Nou kwam in die zelfde test de Mezzler Sportec M1 alsvolgd:

Bewertung
Kurvenverhalten
Immer noch einer der besten Sportreifen, der mit einem subjektiv enorm sicheren Fahrgefühl vom ersten Meter an begeistert. Objektiv punktet der M-1 durch gute Haftung, Kurvenstabilität undLenk
präzision sowie eine geringe Aufstellneigung. Trotzdem gibt’s was zu meckern: Sensible Heizer wünschen sich etwas mehr Rückmeldung vom Vorderrad.

Nassfahrverhalten
Bei Nässe gibt sich der Sportec ebenfalls keine Blöße und fegt mit der zweitbesten Rundenzeit um den Parcours. Doch auch auf dem rutschigen Parkett gilt: Man wünscht sich vom Vorderrad mehr Rückmeldung und bei Nässe einen Hauch mehr Haftung.


Fazit

Alles paletti: Beim Metzeler Sportec M-1 bleiben im Landstraßenbetrieb, nass oder trocken, kaum Wünsche offen – lässt man den erfahrungsgemäß hohen Ver- schleiß außen vor.
Motorrad-Urteil:
ein durchweg empfehlenswerter Pneu für Landstraße und gelegentliche Rennstreckenhatz.


Zelfs nog beter dan de Diablo's. Welke met droog wegdek vergelijkbaar zouden moeten zijn, maar met nat wegdek op grensgebied opeens onder je vandaan knallen.




Whoei. En nu gaat het moeilijk worden want echt veel keus voor sportbanden is er in onze velgmaat niet. Ik zou komen op een Mezzler M1 voor en een tourband M2 achter. Maar die M2 is een tourband. En inmiddels uit het programma genomen. Ik denk dat ik voorop die M1 wel wil proberen. Maar voor de achterband is slechts hetvolgende leverbaar: (bij motorbanden.nl)

Name       Size       type       prijs
BRIDGESTONE      160/60-18      BT 014       € 166,90
BRIDGESTONE      160/60-18      BT 020       € 162,44
BRIDGESTONE      160/60-18      BT54R       € 130,00
CONTINENTAL      160/60-18      FORCE       € 150,83
DUNLOP       160/60-18      D 208       € 157,08
DUNLOP       160/60-18      D 220 DT      € 158,87
DUNLOP       160/60-18      D205 € 158,87
METZELER      160/60-18      ROADTEC Z-6 € 190,26
METZELER      160/60-18      ME Z4            € 160,58
MICHELIN      160/60-18      PILOT ROAD      € 178,50
MICHELIN      160/60-18      M 100 X            € 163,33
PIRELLI       160/60-18      MTR 24            € 157,44

Ik ben er dus nog niet helemaal uit....


Mogelijk gaat het voor een Michelin Pilot Power worden. Deze geeft goede resultaten in de test (3e plek overall, op 2 de Pirelli, op 1 de Mezzeler maar een betere feedback en 1e plek op nat wegdek) en hier is dan een Michelin Pilot Road bij te passen op de achterband. Dan heb ik voor een band met goede grip, achter een tourband met de beste testresultaten voor die klasse. Ik heb toch maar 100 pk. Over de achteras zachtjes weglopen vind ik niet zo'n probleem. Mogelijk verslijt ik dan voor en achter precies even snel.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk wel. De K1100RS valt me te zwaar uit. Ik kan niet (meer) meekomen met een piloot op een 600 die het ding de bocht injoekeld. Doe ik hetzelfde dan zit ik met de voeten klem tussen het stepje en de motor, raakt de kuip de grond en zit ik totaal aan de grens van wat de motor nog kan. Wel heb ik gemerkt dat door een lagere versnelling te gebruiken en meer trekkracht op de motor te zetten het bochtgedrag al iets beter wordt.

De bandenkeuze blijkt bij de motor erg belangrijk te zijn omdat je verder niet veel meer met de vering kan doen. De achterdemper staat al op zijn stugst en de veerspanning ergens in het midden.

Ik zoek een lichtere motor met meer grondspeling. Een met een niet te hoge en een niet al te voorover gebogen zit. Eentje met vooral niet minder koppel dan mijn huidige motor en liefst een pk of 30 a 40 erbij. Liefst een volle kuip. Een SS waarmee je kilometers kan vreten.

Honda hoeft van mij niet (meer). Die met injectie zuipen me te veel. Suz maakt me ietwat te budged spullen al hebben ze goede bakken en zijn ze erg zuinig.

Ik weet het simpelweg nog niet. Maar ik nijg naar een K1200S. Maar 20.000 euro neertellen voor een ding op 2 wielen. Pfieuw.

Affijn.. De bandenstand staat op voor een Michelin Pilot Power (goede ervaringen onder een blackbird) en een BT014 achter. De enige sportband verkrijgbaar in mijn velgmaat (18") Ga ze morgen laten monteren bij Sabra.
 
Okee, ik snap je wel. Ik blijf hoedanook geïnteresseerd in je ervaringen!
Alvast dank. Herken je trouwens wat ik eerder over het bochtengedrag schreef? Ligt dat aan de fiets, aan de banden of ben ik nou zo'n watje '( ? *INKOPPERTJE*
 
Mijn motor had ook zoiets geks. Ik reed het profiel meer aan de zijkanten weg, maar ik had ook het gevoel dat ie bij een bepaalde hellingshoek om leek te vallen. Dit trad eigenlijk later pas op, toen de banden al flink ge/versleten waren.

Ik merkte dat de bandenspanning enorm bepalend was voor het stuurgedrag. Een te lage spanning geeft spanning op het stuur. Je moet dan in de bocht de motor naar buiten blijven sturen en veel druk op de binnenste stuurhelft geven. Erg vermoeiend. Bij een geschubde band leek het profiel de rijlijn over te nemen en de voorkant naar buiten te sturen. Maar ik heb vaak het gevoel gehad "nou gaat ie". Dit trad heel plotseling op. Daarna de schokdemper achter stugger gezet. Dit kan door een klein schroefje bovenaan de demper. Toen werd dat minder. Het rijgedrag verbeterde enorm en het vertrouwen nam weer toe.

Er gaan nog al wat spookverhalen over bandenspanning. Ik ben er nog niet achter wat de meest ideale is voor de zware K. Ik weet wel dat veel lichtere motoren hogere drukken gebruiken in dezelfde banden. Ik denk dus dat je best wat meer lucht in de banden mag hebben dan BMW voorschrijft.

Ik weet wel dat je met een goed setje banden met de BMW erg ver kan gaan. Verder dan het imago doet denken. Mijn stepjes zijn al doorgesleten. Aan de motor ligt het niet. Maar het helpt om een goede bochtlijn te rijden, de motor trekkend door de bocht te halen, je binnenste schouder iets de bocht in te duwen en je knieen stevig tegen de tank te drukken. De bocht willen halen en erop vertrouwen dat de motor het wel kan. Als het goed is heb je het stuur losjes in de handen en stuur je de motor op gewichtverplaatsing. Je tenen op de stepjes zetten en er iets druk op uitoeffenen geeft ook gevoel. Bovendien slijten je neuzen van je laarzen dan niet zo hard af *D

RSback.jpg


Ik ga mijn wieltjes morgen brengen. Ik laat je weten wat het kostte en wat mijn ervaring is. p.s. de foto is niet zo heel scherp. Maar wat kan je verwachten van een GSM-cam.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een BT014 achterband en een Michelin Pilot Power voorband gehaald bij Sabra, te vinden op www.motorbanden.nl .

Inderdaad een kromme set, maar het 18" wiel laat geen keuze voor de achterband. Een BT 014 op de vooras van een zware motor monteren, tja, dat moet je laten. Daar ben ik nu wel achter.

Uitstekende zaak. Voor zijn gebouw liggen stapels motorbanden waar alleen het middenste deel van is opgereden (?) . Voor diverse piloten valt er 's avonds heel mooi rubber weg te halen *D Ik denk als je het hem vraagt dat je het overdag ook voor nop mee mag nemen.

Iig, prima service, vakkundige en slimme bandenlegger (de eigenaar) die weet waar ie mee bezig is. Hij heeft een CBR600RR op de brug staan waar hij zelf mee raced en kan je er best het een en ander over te vertellen. Hij denkt mee en weet er daadwerkelijk ook nog wat vanaf. Van mij krijgt die man een dikke 10.

Ow, de schade was 330 euro. Bij de bandenman zou ik 292 euro aftikken incl. verzendkosten maar dan moet ik ze nog laten monteren a 10 euro per band en wegwerpheffing a 2,50 per band maakt 317,- en daarmee niet bijster interessant. Bij de motorzaak in Vianen zou ik 360 kwijt zijn maar dan hoefde ik niet de wielen zelf los te halen.

Morgen 1e proefrit op deze siliconen sloffen ! Eerst maar eens rustig aan dus. Dan komende maand nog maar eens een weekendje Eiffel plannen om even lekker te gummen zoals het hoort :]
 
Laatst bewerkt:
Honda hoeft van mij niet (meer). Die met injectie zuipen me te veel. Suz maakt me ietwat te budged spullen al hebben ze goede bakken en zijn ze erg zuinig.

Ik weet het simpelweg nog niet. Maar ik nijg naar een K1200S. Maar 20.000 euro neertellen voor een ding op 2 wielen. Pfieuw.
Alsof die K1200S niet zuipt.

[me]Bandito Bob die denkt dat een Fazer 1000 voldoet aan jouw wensen.[/me]
 
Aan je Avatar te zien snap ik wel hoe je band zo snel op gaat *D

Zal ik mijn fiets ook knijpen naar 25Kw ? Dan kan ik ook naar BT020 zonder bang te zijn voor uitbreken *D

Zonder gekheid, hoe lang heb je nog "voorwaardelijk" ? :)

Ik moet nu nog een maandje met 25kw rijden :)
Keedown geen probleem.
Maar nu heb ik voor ook een Pirelli Diablo liggen, schaamrandje is voor op sommige plaatsen helemaal weg en op andere stukken heb ik weer een randje van 1-1.5mm. De schaamrand is dus zeg maar gegolfd :? Hoe kan dit???? (dit komt wel door 150km/h bochtenwerk)
Mijn vering staat redelijk stug.
Achterband (BT020) schaamrand v minder dan 0.5 cm en de band slijt netjes rond af.
Ook van de zomer mee in Luxemburg gereden en ook daar is de band prima bevallen!
 
Foutebloes :

Is je wiel wel goed geballanceerd ? Is het lood er niet vanaf gevallen ? Zit er geen slag in je band ?

Bob:

Je, shit zeg, dat ding loopt ook 1 op 10 tot 1 op 15...... Allemachtig !

Bandenspanning en wilde verhalen:

1 rider (voor) 2,24 bar (achter) 2.53 bar
2 riders 2,44 / 2,74
2 riders and luggage 2,74 / 2,95
²Many K1100RS (wide rims) riders who have experienced bent rims recommend increasing these numbers by at least 0,3 bar

2,2 voor is met de bridgestone rijden als op een lekke band. 2,3/ 2,4 vond ik fijner. Achter had ik 2,8 tot 3 bar. Maar aan de slijtage te zien was dit een tikkeltje aan de harde kant.

Nou moet ik er met de Michelin en de BT014 weer even opnieuw achter gaan komen.
 
Laatst bewerkt:
De Michelin bevalt uitstekend.

Insturen was even wennen. De motor stuurt totaal anders. Lichter, zekerder, vaster. T mag dan een zware motor zijn, hij voelt weer aan als een gooi en smijtfiets met een jeugdig karakter.

Love it !
 
Terug
Bovenaan Onderaan