Burgman AN 250 start koud moeizaam

Paul66

MF'er
29 mei 2022
53
19
Veenendaal
Goedemorgen,

Sinds vorige zomer heb ik een Burgman 250 gekocht en ben de tweede eigenaar. De scooter had 18000 km gereden daar heb ik er zelf vorig jaar 3000 km bijgezet.

De scooter rijd erg fijn maar er is een ding. Toen het kouder werd ging de koude start erg moeilijk. Ik dacht het komt vast omdat hij de laatste jaren erg weinig tot niet had gereden. Dus besloot te beginnen met een revisie van de carburateur, dit heb ik uitbesteed. Toen ik de carburateur op ging halen werd mij verteld dat er op wat verstopte kanaaltjes na de carburateur als nieuw was. Dus ik dacht die verstopping was vast de reden van de startproblemen bij koude start. Helaas!
HIj start uiteindelijk wel maar moet na dat de benzinepomp is uit gepompt en ik drie keer het gas heb open gedraaid en hem dan start, dit zeker drie keer herhalen en dan blijft hij net aan lopen.

Het is een type E4 en is in 2002 geïmporteerd uit Frankrijk met een Keihin CVK 30 mm carburateur alle afstellingen zijn volgens het WPH.

Verder heb ik het volgende gedaan;
Elektrische choke vervangen
Kleppen gesteld volgens WPH
Bougie vonkt goed
Vacuum gedeelte (milieuklep) gecontroleerd
Inlaatspruitstuk gecontroleerd op schuurtjes
Lektest gedaan rondom Carb en luchtfilter.
Benzineslangen vervangen incl nieuw filter. (oude was brandschoon)

Heb zelf altijd best veel gesleuteld maar heb het gevoel dat ik iets vergeet te checken, of is het gewoon zo dat een wat oudere motorscooter qua techniek. Met koud weer slechter start. Want als hij warm is rijd hij heerlijk. Een ding heb ik nog niet aangepakt er zit een 7A accu in dit zou een 9A moeten zijn.

Tips zijn van harte welkom!
 
Zo'n ding heeft een automatische choke. Je moet beslist van het gas afblijven bij een koude start.
Door dat gejengel aan het gas tijdens het starten verstoor je het mengsel.
En het gas opendraaien, voor het starten, heeft totaal geen zin omdat het een CV carburateur is, dus er gebeurt dan verder niets.
Is de accu gezond ?
 
Zo'n ding heeft een automatische choke. Je moet beslist van het gas afblijven bij een koude start.
Door dat gejengel aan het gas tijdens het starten verstoor je het mengsel.
En het gas opendraaien, voor het starten, heeft totaal geen zin omdat het een CV carburateur is, dus er gebeurt dan verder niets.
Is de accu gezond ?
Goedemorgen, ik dacht dat door de gas handel een paar keer te gebruiken je de acceleratiepomp bediende en er zo wat extra benzine in de Carb kwam. De Accu is 2 Amp te licht volgens WPH en wordt vandaag vervangen door een juiste Accu.
 
Goedemorgen, ik dacht dat door de gas handel een paar keer te gebruiken je de acceleratiepomp bediende en er zo wat extra benzine in de Carb kwam. De Accu is 2 Amp te licht volgens WPH en wordt vandaag vervangen door een juiste Accu.
De benzinekraan zal vacuüm gestuurd zijn, dus er gaat pas benzine stromen als de motor draait.
De accelaratie pomp is eigenlijk geen pomp.
2 Ah ? Dat is wel erg weinig.
Maar een nieuwe accu heeft aanmerkelijk meer startcapaciteit.
Laad hem wel eerst even op voor dat je hem plaatst. Met de juiste acculader.
 
De benzinekraan zal vacuüm gestuurd zijn, dus er gaat pas benzine stromen als de motor draait.
De accelaratie pomp is eigenlijk geen pomp.
2 Ah ? Dat is wel erg weinig.
Maar een nieuwe accu heeft aanmerkelijk meer startcapaciteit.
Laad hem wel eerst even op voor dat je hem plaatst. Met de juiste acculader.
Er zit een benzinepomp op via de Milieuklep zit er een vacuümslangetje aan de caburateur.
 
Heb hem net nog weer gestart, dit lukt alleen met voor het starten een paar keer het gas open en dicht te draaien. Zonder aan het gas te komen. Slaat hij niet aan. Maar er zijn zeker vier a vijf pogingen voor nodig. Als hij dan eenmaal loopt, draait hij keurig en reageert direct op het gas.
 
Het kan zijn dat er bij dit model een afwijkend type carburateur is gemonteerd, maar motorfietscarburateurs hebben sinds eind jaren '70 geen acceleratiepomp meer.
 

Bijlagen

  • IMG_5762.JPG
    IMG_5762.JPG
    166 KB · Weergaven: 34
  • IMG_5761.JPG
    IMG_5761.JPG
    156,8 KB · Weergaven: 33
Heb hem net nog weer gestart, dit lukt alleen met voor het starten een paar keer het gas open en dicht te draaien. Zonder aan het gas te komen. Slaat hij niet aan. Maar er zijn zeker vier a vijf pogingen voor nodig. Als hij dan eenmaal loopt, draait hij keurig en reageert direct op het gas.
Ik ben nog steeds van mening dat het een nutteloze manier van starten is. Wij hebben hier 5 scooters en een enkele heeft ook weleens startproblemen na lang stil staan.
Dan nog , niet aan dat gas zitten tijdens een koude start.
Doordat de zuiger op en neer gaat ontstaat er onderdruk waardoor de benzinekraan geopend wordt.
Dan stroomt er pas benzine naar de carburateur.
Test je e-choke eens op werking.

 
Je kan hem ook testen met gevulde vlotterbak. Dat zie je als het goed is een straaltje benzine in de venturi.

Ik ben nog steeds van mening dat het een nutteloze manier van starten is. Wij hebben hier 5 scooters en een enkele heeft ook weleens startproblemen na lang stil staan.
Dan nog , niet aan dat gas zitten tijdens een koude start.
Doordat de zuiger op en neer gaat ontstaat er onderdruk waardoor de benzinekraan geopend wordt.
Dan stroomt er pas benzine naar de carburateur.
Test je e-choke eens op werking.

Beste Broos,
Ik waardeer je reacties, maar er zit geen benzinekraan maar een benzine pomp die tussen de tank en carburateur zit. Deze begint te pompen zodra ik de motorscooter op contact zet. En als ik hem van de Carburateur af haal en het contact aan zet spuit de benzine eruit.
Daarnaast heb ik zelf ook een bromscooter, daar zit een inderdaad vacuümklep tussen tank en carburateur. Hierbij moet je inderdaad van het gas afblijven tijdens de koude start.

Groet Paul.
 
Beste Broos,
Ik waardeer je reacties, maar er zit geen benzinekraan maar een benzine pomp die tussen de tank en carburateur zit. Deze begint te pompen zodra ik de motorscooter op contact zet. En als ik hem van de Carburateur af haal en het contact aan zet spuit de benzine eruit.
Daarnaast heb ik zelf ook een bromscooter, daar zit een inderdaad vacuümklep tussen tank en carburateur. Hierbij moet je inderdaad van het gas afblijven tijdens de koude start.

Groet Paul.
Mijn motor heeft ook een benzinepomp, maar ook een vacuüm gestuurde benzine kraan.
Zodoende.
 
Ben weer iets verder gekomen,
Als ik met de koude start het acceleratiepompje handmatig blijf bedienen dan blijft de motor lopen en na een halve minuut ook zonder het acceleratiepompje handmatig te bedienen. Ik denk dan, dan krijgt hij tijdens de koude start te weinig benzine. Of is dat een foute aanname?
 
Ben weer iets verder gekomen,
Als ik met de koude start het acceleratiepompje handmatig blijf bedienen dan blijft de motor lopen en na een halve minuut ook zonder het acceleratiepompje handmatig te bedienen. Ik denk dan, dan krijgt hij tijdens de koude start te weinig benzine. Of is dat een foute aanname?
Of te veel lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan