Capaciteit PDF

Op dergelijke content zit altijd copyright en mag dus niet zomaar gedeeld worden.

Maar goed, dat is natuurlijk niks nieuws. Dit is in 1912 vastgelegd in de auteurswet.
 
Er zal ook nog verschil zitten tussen degene die achter de scanner zit om een boek te digitaliseren en het de wereld in schopt of de bezielde hobbyist die zijn bronnen deelt
 
  • Eens
Waarderingen: Brnk
Nou...wat is illegale content. Ik heb een account bij een erg grote data base. Daar kun je tokens kopen om vervolgens handboeken te downloaden. Als je zelf upload krijg je ook diezelfde tokens om te downloaden.

Dus zeg het maar, is het dan alsnog illegale content? Ik weet het oprecht niet. Lijkt mij gekocht, dus van mij en mag ik het delen?

Je doet wat aangebrand ;) Ik neem aan dat je oprecht denkt dat het ok is.

Zwart-wit is het simpel:
Een slimme gast zet een website op, je mag er content opzetten dan bouw je tegoed op.
En je kan content kopen via tokens. Hij verdiend er dus lekker aan. (daar zit het verdien model en hij verkoopt vast mail adressen en ipadressen ernaast)
Dus ja die site die je noemt is Shady.

Volgens de auteurswet mag dit dus niet (zelf scannen/epub doorzetten enz enz) dus de upload is al illegaal zoals @Duderuud goed opmerkt.
Dat jij het koopt maakt het niet legaal. Je download illegale content en dat blijft zo (gratis of voor 1000 eur maakt niet uit)

En ja MF kan hier op aangesproken worden, we zijn in Nederland verwent met een hoop mogelijkheden tot downloaden enz, maar langzaam worden de teugels aangetrokken.
Steeds vaker worden sites er op aangesproken en of uit de lucht gehaald.
 
Je koopt van een heler , zo kan je het zien. Nee niet Jomanda ..

Grappig dat er als voorbeeld een recente motor word gebruikt in het voorbeeld met blz 53 .
Ik zou eigenlijk verwachten dat op een gegeven moment de copyright verloopt, wat met oer oer oer oude romans zoals Pride and Prejudice bijvoorbeeld is.
Maar een oude handleiding van 1 of oudere brommer met een marktwaarde van 1000 euro...

Digitaal verspreiden lijkt me iig beter voor het milieu dan al die 1000 kopieën op papier :)
 
Denk dat het winstoogmerk, of in dit geval het ontbreken ervan, wel van invloed is of men actief gaat speuren en aanhouden…
of zelf dan, meer dan mogelijk , tot een veroordeling zal leiden , waarbij “schuldig, zonder opgelegde strafmaat” , in een zin zal staan.
 
Ik heb eigenlijk niet meer zoveel zin om hier te reageren om meerdere redenen, maar die houd ik wel even voor me. Er mag van mij trouwrns ook wel een slot op!

Misschien hebben we genoeg als @Brnk een link naar zijn bron geeft 🤷‍♂️
1.....
2.....
3.....
4.....

En zo zal ik er nog wel een paar vergeten.

Ik heb er een stuk of 70. Hier in een mappie. Stuk voor stuk handboeken van motoren waar ik aan gesleuteld heb of voor info voor naasten die wat wilde weten. En zo dus ook voor mensen die hier hulp nodig hadden.

Edit: Ik heb de linkjes trouwens weggehaald ivm de regels. Dat mag niet gepost worden heb ik geleerd. En om hiervoor tegen een ban op te lopen, vind ik totaal onzinnig en heb ik geen zin in.
 
Laatst bewerkt:
Dit is één van de redenen waarom OEM's naar digitaal beveiligde workshop sites zijn gegaan. Je kunt toegang kopen maar is te duur voor de privé gebruiker. En OEM's vermijden zo de discussie waar iemand garantie wil claimen omdat hij denkt alles helemaal goed gedaan te hebben zonder enige training. Bij de meeste merken beslist de dealer/monteur ook niet meer over garantie, de aanvraag gaat online naar de fabriek, en die beslissen.

Maar als het oudere, al meerdere jaren niet meer nieuw verkrijgbare motoren betreft dan mogen van mij de PDF workshop manuals op internet. Het zijn dan oudere, niet meer geupdate documenten.
 
@Duderuud, hoe denken jullie dan naar linken naar PDF's op andere sites? @Brnk dan kan je een topic met links aanmaken waarin je verwijst naar een web-directory welke niet onder de jurisprudentie van M.-F. valt. Dat kan je dan nog héél mooi opzetten, door de faciliteiten binnen MF
 

Vergelijkbare onderwerpen

A
Reacties
2
Weergaven
740
Anoniempje436
A
Terug
Bovenaan Onderaan