• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

carbs twin afstellen

Lid geworden
7 jul 2004
Waarderingsscore
0
weet iemand of je om carburateurs van een tweecilinder te synchroniseren ook een vacuummeter nodig hebt? Of zijn er andere truukjes om carburateur van twins af te stellen?

grt

Dat doe ik gewoon zelf zonder vacuummeters.
Zorg eerst dat alles goed is zoals bougies compressie carburateurs schoon membranen heel en goed gemonteerd naald positie juist.
Vervolgens koude motor op starten en controleren of beide cilinders meewerken bij stationair draaien en voor dat de uitlaten heet worden met de hand controleren of ze gelijktijdig opwarmen.
Op het gehoor merk je ook vaak al of beide cilinders gelijk staan.
Als een twee cilinder ongelijk staat dan pakt hij vaak niet lekker op vanaf stationair en meestal trilt de motor heftiger bij kruissnelheid.
Of de carburateurs ook echt in de zelfde stand staan bij gas dicht weet ik niet maar deze methode werkt bij mij perfect op mijn XS400.
Opmerkelijk was wel dat ik het vrij regelmatig iets bij moet stellen met de stelschroef tussen de carburateurs en dan steeds in de zelfde richting. :)

Laatst bewerkt:
Hoi

Volgens mij moet je 't zonder kunnen.....
Mij is 't ook gelukt; het Haynes boek heeft er een goede beschrijving voor; zoiets als:
- eerst de bekabeling goed en gelijk
- per cilinder de stationair sproeier goed stellen (start bij 3/4 slag vanaf dicht, snelste toerental zoeken)
- toerental per cilinder gelijk zetten (aanslag gasschuif)

Rik

Synchen:

Als je carbs schoon en afgesteld zijn:

Gewoon slang nemen , deze als een U bevestigen tegen een plank.
Half vullen met dunne motorolie.
aansluiten op vacuumaansluitingen (waar je normaal ook je metertjes aansluit)
met warme motor de nivo's gelijk stellen.

HOPPA sync voor 1 euro (kosten slang en olie)

Wim

dit werkt prima voor een 2 cylinder.heb het ook gedaan bij mijn xv920
ongeveer een hoogte van 30cm motor olie genomen en gekeken dat in beide richtingen de vakuum hetzelfde is.
staat ook op een webpagina beschreven,maar heb hem nu niet bijde hand...

Blacks

Terug
Bovenaan Onderaan