Carburatie probleem Bandit

-Z-ander

MF veteraan
22 dec 2003
2.673
0
Terneuzen
Hallo,

Vorige week heb ik een suzuki bandit gsf 400 gekocht voor mijn vriendin maar deze loopt niet helemaal lekker zoals dit zou horen.


Dit zijn de symptonen:

* Bij onbelast gas geven zakt het toerental te langzaam, het toerental blijft hangen en zakt vervolgens te langzaam terug.

* moeilijk stationair af te stellen, bij stationair toerental lichtjes opdraaien gebeurt er vaak weinig en een aantal seconden later pas stijgt het toerental te ver door naar bv 4000 rpm, wanneer het stationair toerental ietsjes wordt teruggedraaid valt de motor weer gauw uit. ook blijft het stationair toerental niet constant, de ene keer draait deze 3000 rpm, en een aantal minuten later valt deze alweer bijna of helemaal uit bij -1000 rpm.

* Slechte gasreactie bij koude motor: pas na een kwartier rijden wordt de gasreactie beter.

* Hoge toeren gaat beter als lage toeren, bij onbelast gas geven wordt de gasreactie veel feller boven ongeveer 8000 rpm.

* starten doet de motor wel goed.


Mijn eigen idee wat er mis zou kunnen zijn:

* Symptonen lijken een beetje op een vacuum / valse lucht probleem of afstellingsprobleem.


Wat ik al nagezien heb en heb ondervonden:

* bougies zijn allen oke, wellicht ietsjes aan de lichte kant.

* inlaatrubbers zien er op het zicht van binnen en van buiten oke uit.

* gasnaald op middelste stand (nu geprobeerd 1 stand te verhogen maar probleem blijft hetzelde.)

* luchtschroeven allen 2 volledige slagen open.(4 halve slagen open vanaf dicht)

* benzinekraan blijft in elke stand lopen, ook wanneer de vacuumslang niet aangesloten is.

* rubber membramen bovenop vacuum gasschuiven zien er goed uit.

* vlotterbak ontluchting zit geen slang op aangesloten( ga er vanuit dat het de vlotterbak ontluchting is) zit aangesloten op een rail vlak boven de benzine inlaat rail van de carburateurs. deze heb ik tijdens het draaien dichtgehouden met mijn vinger maar dan valt de motor direct uit. Hij zuigt geen echt vacuum via deze plek wat mij overigens normaal lijkt.

* gaskabel loopt goed, vacuumschuiven (veerbelast) werken ook goed.

* motor zou niet begrensd zijn maar de vacuumschuiven kunnen bijna volledig open maar net niet helemaal, hij zou naar het zicht nog een mm of 4 verder open kunnen maar dat gaat dus niet, zitten geen busjes in de gasschuifdeksels. Lijkt mij verder ook niets uitmaken voor dit probleem.


Wie heeft er een idee of suggestie om dit probleem te verhelpen, want rijden is niet fijn op deze manier.

Wanneer iemand de originele afstel gegevens weet zou ik hier ook erg blij mee zijn!

Carburateurs heb ik er nu afgehaald en zal ze eens goed reinigen.

Thnx voor het meedenken en de hulp alvast!!

grtz Sander
 
De vacuum lektest mbv bv remmenreiniger of startpilot oid tijdens stationair draaien heb ik overigens nog niet uigevoerd.

Ook is het luchtfilter niet heel erg schoon kwam ik achter.
 
Hallo,

Vorige week heb ik een suzuki bandit gsf 400 gekocht voor mijn vriendin maar deze loopt niet helemaal lekker zoals dit zou horen.


Dit zijn de symptonen:

* Bij onbelast gas geven zakt het toerental te langzaam, het toerental blijft hangen en zakt vervolgens te langzaam terug.

* moeilijk stationair af te stellen, bij stationair toerental lichtjes opdraaien gebeurt er vaak weinig en een aantal seconden later pas stijgt het toerental te ver door naar bv 4000 rpm, wanneer het stationair toerental ietsjes wordt teruggedraaid valt de motor weer gauw uit. ook blijft het stationair toerental niet constant, de ene keer draait deze 3000 rpm, en een aantal minuten later valt deze alweer bijna of helemaal uit bij -1000 rpm.

* Slechte gasreactie bij koude motor: pas na een kwartier rijden wordt de gasreactie beter.

* Hoge toeren gaat beter als lage toeren, bij onbelast gas geven wordt de gasreactie veel feller boven ongeveer 8000 rpm.

* starten doet de motor wel goed.


Mijn eigen idee wat er mis zou kunnen zijn:

* Symptonen lijken een beetje op een vacuum / valse lucht probleem of afstellingsprobleem.


Wat ik al nagezien heb en heb ondervonden:

* bougies zijn allen oke, wellicht ietsjes aan de lichte kant.

* inlaatrubbers zien er op het zicht van binnen en van buiten oke uit.

* gasnaald op middelste stand (nu geprobeerd 1 stand te verhogen maar probleem blijft hetzelde.)

* luchtschroeven allen 2 volledige slagen open.(4 halve slagen open vanaf dicht)

* benzinekraan blijft in elke stand lopen, ook wanneer de vacuumslang niet aangesloten is.

* rubber membramen bovenop vacuum gasschuiven zien er goed uit.

* vlotterbak ontluchting zit geen slang op aangesloten( ga er vanuit dat het de vlotterbak ontluchting is) zit aangesloten op een rail vlak boven de benzine inlaat rail van de carburateurs. deze heb ik tijdens het draaien dichtgehouden met mijn vinger maar dan valt de motor direct uit. Hij zuigt geen echt vacuum via deze plek wat mij overigens normaal lijkt.

* gaskabel loopt goed, vacuumschuiven (veerbelast) werken ook goed.

* motor zou niet begrensd zijn maar de vacuumschuiven kunnen bijna volledig open maar net niet helemaal, hij zou naar het zicht nog een mm of 4 verder open kunnen maar dat gaat dus niet, zitten geen busjes in de gasschuifdeksels. Lijkt mij verder ook niets uitmaken voor dit probleem.


Wie heeft er een idee of suggestie om dit probleem te verhelpen, want rijden is niet fijn op deze manier.

Wanneer iemand de originele afstel gegevens weet zou ik hier ook erg blij mee zijn!

Carburateurs heb ik er nu afgehaald en zal ze eens goed reinigen.

Thnx voor het meedenken en de hulp alvast!!

grtz Sander
Misschien stel je te hoge eisen.
Mijn vriendin mankeert ook het een en het ander aan.
:+
 
Mijn Bandit 600 had soortgelijke problemen, maar deze waren verholpen na het schoonmaken van de carburateur en vervangen van de bougies. Bleken vol troep te zitten. Liep erg onrustig in stationair, wilde nog wel eens afslaan en gas geven ging met horten en stoten.
 
Choke blijft zo te zien niet hangen, komen allen goed terug.

Lopen doet ze zelf goed hoor;) alleen de motor kan dus beter!

Carbs zal ik eens opendraaien om te controleren op vuiligheid.


weet iemand wat de sproeiermaten behoren te zijn of hoe ver de luchtschroeven open zouden moeten staan? Of waar ik dit ergens online zou kunnen opzoeken?
 
thnx! zie staan dat de luchtschroeven 1,25 slag open moeten.

Worden hier volledige slagen mee bedoeld of "halve" slagen?

Oftewel: staat de term "slag" voor een halve omwenteling of voor een hele omwenteling?


Op dit moment staan ze dus sowieso verder open als volgens deze specificatielijst. zal ze eens aanpassen.
 
je kan beter je carb,s.
ultrasoon laten reinigen grote kans dat er een kanaal verstopt zit.
benzine van tegenwoordig is niet de beste.
je kan ook eerst proberen met een flesje forte moto power 1.
misschien heb je mazzel.
 
je kan beter je carb,s.
ultrasoon laten reinigen grote kans dat er een kanaal verstopt zit.
benzine van tegenwoordig is niet de beste.
je kan ook eerst proberen met een flesje forte moto power 1.
misschien heb je mazzel.

Zal ze eerst eens goed zelf reinigen en alle sproeiers controleren, de luchtschroeven iets verder dicht zetten en nogmaals proberen en evt eens proberen met die forte reiniger ja:)
 
Bandit 400 is erg gevoelig voor afstelling carburateurs, dus ik zou het daar zoeken.
Het klinkt alsof hij te arm loopt. Ik gok stationairmengsel te arm of grote afwijking synchronisatie

Ahh iemand met bandit 400 ervaring zo te zien!

Heb van alles al geprobeerd. De remmenreinigertest is hij sowieso hard voor gezakt, bij het spuiten van remmenreiniger rondom de inlaatspruitstukken en carburateurs schoot het toerental ver omhoog dus alles inlaatrubbers losgehaald en extra afdichtmiddel tussen gezet en alle vacuumschuifdeksels afgedicht(miste overigens een rubbertje van 1 vd vacuum synchronisatiepijpjes)

Verder nog de pilot yets / luchtschroeven verder terug gedraaid.
Rijden doet hij nu veel beter, maar stationair toerental blijft een probleem.

Wat me wel opviel is dat de pilot yets/luchtschroeven bij een gelijke stand ( 1 volle slag open vanaf dicht) niet allemaal gelijk staan, als je in de carburateurs klijkt zie je bij ene carburateur de naaldpunten uitsteken in de carburateur, en bij een andere carburateur zit de naaldpunt nog diepoer in de carburateur zodat je hem niet eens kunt zien, scheelt ongeveer een millimeter schat ik.

Als ik nu de remmenreinigertest uitvoer komt het toerental al veel minder op maar op sommige plaatsen komt het toerental nog op, zoals ik het kan inschatten misschien wel bij de gasklep-as wellicht dat er hier ietsjes speling op zit en zodoende lucht ingezogen kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan