Hallo,
Vorige week heb ik een suzuki bandit gsf 400 gekocht voor mijn vriendin maar deze loopt niet helemaal lekker zoals dit zou horen.
Dit zijn de symptonen:
* Bij onbelast gas geven zakt het toerental te langzaam, het toerental blijft hangen en zakt vervolgens te langzaam terug.
* moeilijk stationair af te stellen, bij stationair toerental lichtjes opdraaien gebeurt er vaak weinig en een aantal seconden later pas stijgt het toerental te ver door naar bv 4000 rpm, wanneer het stationair toerental ietsjes wordt teruggedraaid valt de motor weer gauw uit. ook blijft het stationair toerental niet constant, de ene keer draait deze 3000 rpm, en een aantal minuten later valt deze alweer bijna of helemaal uit bij -1000 rpm.
* Slechte gasreactie bij koude motor: pas na een kwartier rijden wordt de gasreactie beter.
* Hoge toeren gaat beter als lage toeren, bij onbelast gas geven wordt de gasreactie veel feller boven ongeveer 8000 rpm.
* starten doet de motor wel goed.
Mijn eigen idee wat er mis zou kunnen zijn:
* Symptonen lijken een beetje op een vacuum / valse lucht probleem of afstellingsprobleem.
Wat ik al nagezien heb en heb ondervonden:
* bougies zijn allen oke, wellicht ietsjes aan de lichte kant.
* inlaatrubbers zien er op het zicht van binnen en van buiten oke uit.
* gasnaald op middelste stand (nu geprobeerd 1 stand te verhogen maar probleem blijft hetzelde.)
* luchtschroeven allen 2 volledige slagen open.(4 halve slagen open vanaf dicht)
* benzinekraan blijft in elke stand lopen, ook wanneer de vacuumslang niet aangesloten is.
* rubber membramen bovenop vacuum gasschuiven zien er goed uit.
* vlotterbak ontluchting zit geen slang op aangesloten( ga er vanuit dat het de vlotterbak ontluchting is) zit aangesloten op een rail vlak boven de benzine inlaat rail van de carburateurs. deze heb ik tijdens het draaien dichtgehouden met mijn vinger maar dan valt de motor direct uit. Hij zuigt geen echt vacuum via deze plek wat mij overigens normaal lijkt.
* gaskabel loopt goed, vacuumschuiven (veerbelast) werken ook goed.
* motor zou niet begrensd zijn maar de vacuumschuiven kunnen bijna volledig open maar net niet helemaal, hij zou naar het zicht nog een mm of 4 verder open kunnen maar dat gaat dus niet, zitten geen busjes in de gasschuifdeksels. Lijkt mij verder ook niets uitmaken voor dit probleem.
Wie heeft er een idee of suggestie om dit probleem te verhelpen, want rijden is niet fijn op deze manier.
Wanneer iemand de originele afstel gegevens weet zou ik hier ook erg blij mee zijn!
Carburateurs heb ik er nu afgehaald en zal ze eens goed reinigen.
Thnx voor het meedenken en de hulp alvast!!
grtz Sander
Vorige week heb ik een suzuki bandit gsf 400 gekocht voor mijn vriendin maar deze loopt niet helemaal lekker zoals dit zou horen.
Dit zijn de symptonen:
* Bij onbelast gas geven zakt het toerental te langzaam, het toerental blijft hangen en zakt vervolgens te langzaam terug.
* moeilijk stationair af te stellen, bij stationair toerental lichtjes opdraaien gebeurt er vaak weinig en een aantal seconden later pas stijgt het toerental te ver door naar bv 4000 rpm, wanneer het stationair toerental ietsjes wordt teruggedraaid valt de motor weer gauw uit. ook blijft het stationair toerental niet constant, de ene keer draait deze 3000 rpm, en een aantal minuten later valt deze alweer bijna of helemaal uit bij -1000 rpm.
* Slechte gasreactie bij koude motor: pas na een kwartier rijden wordt de gasreactie beter.
* Hoge toeren gaat beter als lage toeren, bij onbelast gas geven wordt de gasreactie veel feller boven ongeveer 8000 rpm.
* starten doet de motor wel goed.
Mijn eigen idee wat er mis zou kunnen zijn:
* Symptonen lijken een beetje op een vacuum / valse lucht probleem of afstellingsprobleem.
Wat ik al nagezien heb en heb ondervonden:
* bougies zijn allen oke, wellicht ietsjes aan de lichte kant.
* inlaatrubbers zien er op het zicht van binnen en van buiten oke uit.
* gasnaald op middelste stand (nu geprobeerd 1 stand te verhogen maar probleem blijft hetzelde.)
* luchtschroeven allen 2 volledige slagen open.(4 halve slagen open vanaf dicht)
* benzinekraan blijft in elke stand lopen, ook wanneer de vacuumslang niet aangesloten is.
* rubber membramen bovenop vacuum gasschuiven zien er goed uit.
* vlotterbak ontluchting zit geen slang op aangesloten( ga er vanuit dat het de vlotterbak ontluchting is) zit aangesloten op een rail vlak boven de benzine inlaat rail van de carburateurs. deze heb ik tijdens het draaien dichtgehouden met mijn vinger maar dan valt de motor direct uit. Hij zuigt geen echt vacuum via deze plek wat mij overigens normaal lijkt.
* gaskabel loopt goed, vacuumschuiven (veerbelast) werken ook goed.
* motor zou niet begrensd zijn maar de vacuumschuiven kunnen bijna volledig open maar net niet helemaal, hij zou naar het zicht nog een mm of 4 verder open kunnen maar dat gaat dus niet, zitten geen busjes in de gasschuifdeksels. Lijkt mij verder ook niets uitmaken voor dit probleem.
Wie heeft er een idee of suggestie om dit probleem te verhelpen, want rijden is niet fijn op deze manier.
Wanneer iemand de originele afstel gegevens weet zou ik hier ook erg blij mee zijn!
Carburateurs heb ik er nu afgehaald en zal ze eens goed reinigen.
Thnx voor het meedenken en de hulp alvast!!
grtz Sander