Cardan reactie BMW

Bee12

MF'er
6 mrt 2005
50
0
Leiderdorp
Ik zat met een collega te bomen over het effect van een cardan bij bijvoorbeeld BMW's, hoe zit dat eigenlijk?
Waarom kun je bijvoorbeeld moeilijker wheelie's maken?
 
Een cardan reactie heeft daar niets mee te maken, je komt gewoon vermogen te kort en zo'n ding is te lang en te zwaar. _O-
Probeer het maar eens met een R 1100 S, die krijg je echt wel simpel op z'n achterwiel.
 
Op oudere cardan-fietsen heb jij de zgn cardan-reactie..gashendel open, achterkant omhoog, gas dicht, achterkant naar beneden. (een paar cm, maar je zou wel van merken)
Maar dit reactie heeft nix met wheelies te maken.....gaat gewoon goed. Ik heb zelf een Honda CX500 gezien in bijna verticaal staand 100m scheuren (Hero :} )

Het probleem ligt in de motor. Jij kun een motor-blok zien als een grote gyroscoop: als ie draaide mee in de rijrichting (singles, sommige twins, triples en meeste fours) heeft 'ie geen invloed op jouw lijn tijdens rijden (en wheelie'n).
Maar: als de motor draaide op 90 graden van de rij-richting, (bij flat-twins, flat-fours, sommige V-twins), de hele fiets heeft de neiging om rond de krukas te draaien. (Geef gas stationair op een oude BMW of CX, hele ding gaat een paar cm springen naar rechts)
Dit is een probleem tijdens een wheelie....of stoppie. Het kan wel, maar jij moet echt weten waar jij aan begint.

Dus, de oude "cardan is gevaarlijk bij wheelies" verhaal is dus niet echt waar, het is gewoon toeval dat de meeste motoren met een wheelie-onvriendelijk motor-blok, heb ook cardan aandrijving.
 
De oude BMW's met cardanas hebben een reactie als je gas geeft. De motor klimt als het ware met de achterkant iets omhoog.
Dat komt niet door de cardanoverbrenging maar door de haakse overbrenging achter.
Dat is tegenwoordig opgelost door een stang die dus deze kracht tegengaat.

Met een ketting heb je geen last van dat klimmen, de krachten gaan horizontaal door het frame.

Het andere effect dat motoren hebben waarvan de lijn van de krukas in het verlengde van het frame ligt is de kracht veroorzaakt door de versnelling van de motor.
Tijdens gas geven zal het vliegwiel versnellen. Voor het versnellen heb je een kracht nodig en ook zal hierdoor een reactiekracht ontstaan die de motor de andere kant op wil duwen. Eigenlijk roteren om de krukas heen. Deze kracht voel je doordat het net is of je motor een kant op wil "vallen"

Als de krukas dwars ligt, dus haaks op het frame dan, dan gebeurt hetzelfde alleen merk je er niets van. Als je voor en achterwiel ieder op een weegschaal zet dan zie je dat de ene kant lichter wordt en de andere zwaarder. Alleen tijdens gas geven. Dus alleen tijdens het versnellen want bij constant toerental is deze kracht 0.

Gr,
Henk
 
meer het kantelen van de motor wat je voelt.

check een automotor maar eens, motorkap open en gasgeven, je ziet het blok dan schudden. Hetzelfde doet een motorblok in een motor, staat de krukas nu dwars op de rijrichting dan merk je het niet zo, ligt de krukas in de lengte dan wil de motor toch echt even opzij.
 
..ik kreeg mijn vroegere R100RS ook op't achterwielletje omhoog....
voldoende bagage en meissie achterop, iets te graag weg willen en hup daar ging de beierse bokworst met voorwiel de lucht in,....al optrekkend zó over een kruising heen...... 8-) ....écht wel een big smile voor de rest van de dag.....
 
Verlies in cardans is iets groter dan een ketting.
De meeste cardanfietsen zijn geen PK pakhuizen of de wielbasis is ook nog eens erg lang omdat ze als doel hebben als toerfiets door te gaan.

Nu kan je er vanalles aan doen of aanleren er mee om te gaan en dan til je de voorkant zo omhoog en wel met nagenoeg elke fiets.

Ja ook met choppers 8-)
 
Welnee, je trekt hem zo los, ik vind het juist wel fijn die lange wielbasis, veel stabieler met wheelies, net als een TDM ook een fijne wheelie fiets alleen dan met ketting.
En ik merk niets van de zijdelingse krachten als ik op het achterwiel rij, alleen als ik voor het stoplicht aan het gas jengel dan beweegt hij naar rechts.
En met de paralever achtervork heb je geen cardan reacties, eigenlijk gewoon 2 kruiskoppelingen en een reactiestang, tevens om de cardanklok tegen te houden als je remt.....wel eens bij je fiets vergeten je trommelrem vast te zetten?
en vervolgens je remkabel opgewonden? ;)
 
De tegenwoordige BMW's hebben lichtgewicht vliegwielen in verhouding tot de oude.
Op een R50 merk je dat wel degelijk tijdens gas geven. Op de R100/7 die ik later had was ik al gewend en is het mij niet meer opgevallen.

Gr,
Henk
 
Wheelie is geen kwestie van bruut vermogen. Het wheelie-effect wordt deels veroorzaakt door het 'in de ketting klimmen', het voorste kettingwiel trekt a.h.w. de motor aan de ketting omhoog. Dit effect ontbreekt bij een cardan, vandaar dat een R1100S wat moeilijker op het achterwiel te zetten is (wat ik juist een voordeel vind). Onmogelijk is het niet, getuige de capriolen in de BoxerCup t/m. vorig jaar.
 
Wat je "in de ketting klimmen" noemt , doet een cardan ook hoor en precies het zelfde!!
Wat gebeurt er als je denkbeeldig je achterwiel zou vasthouden? dan gaat de voorkant van je motor omhoog ipv dat het achterwiel gaat draaien.
Zowel bij ketting als cardan, je zou het in de cardan klimmen kunnen noemen... *O*
 
:^

komt door de reactie tgv de aangelegde kracht op het achterwiel. Dat heeft te maken met de hoek van de kracht en de geometrie van de motor. Je zou het zelfde effect ook bij een moderne motorfiets kunnen foceren als je een andere tandwiel verhouding gaat gebruiken (moet je wel een erg bont maken om de achterkant te liften)
 
Als je voor en achterwiel ieder op een weegschaal zet dan zie je dat de ene kant lichter wordt en de andere zwaarder. Alleen tijdens gas geven. Dus alleen tijdens het versnellen want bij constant toerental is deze kracht 0.

Nee, die kracht is niet 0, de resulterende kracht is 0. De kracht tgv de aandrijving is er altijd, hij wordt alleen gecompenseerd door de vering ;) Als je gas geeft dan gaat hij omhoog, houd je het gas stil dan staat hij "stabiel", laat je het gas los dan zakt hij weer. Actie en reactie :)

Dat is tegenwoordig opgelost door een stang die dus deze kracht tegengaat.

Bij de huidige opbouw van het paralever systeem dient die stang voor een kantelpunt te creëren welke ver staat van het achterwiel zonder dat je een achterbrug van 2meter nodig hebt. Ik meen dat het kantelpunt van de achterbrug ergens tussen de cilinder en het stuur lag maar ben er niet 100% zeker van. Denk dat het bij de GS wel ongeveer correct is.

wireframes.gif

Het raakpunt van de verlengde van de reactiestang en de achterbrug is het kantelpunt.
 
Laatst bewerkt:
CHEVY454,
Deze kracht is 0.
Het gaat over het moment dat de motor uitoefend door het versnellen/vertragen van het vliegwiel. Dit geeft een tegenkoppel zolang je versneld ov vertraagd.
Heel duidelijk is dat er geen krachten zijn als het vliegwiel niet versneld of vertraagd. Alleen corioliskrachten als je de motor in zijn geheel dwars op de draairichting roteerd (in bochten tijdens het rijden)

Het "klimmen" als je optrekt komt door de kracht die het achterwiel op het wegdek uitoefend in combinatie met het gewicht van de motor.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan