Cardo Scala Rider Q2 XL

man of atlantic

Die hard MF'er
9 okt 2007
505
32
Wehl
Cardo Scala Rider Q2 XL kun je op en in je helm maken. Je kunt dan je gsm en navigatie ontvangen en gebruiken. Ook zit er een fm-radio ingebouwd. Heeft iemand ervaring met dergelijke apparatuur? Het is ook te gebruiken in communicatie met andere motorrijders en je meerijder.
 
Ik heb ook de scala rider. En gebruik hem in combinatie met mijn garmin zumo.
De radio gebruik ik nooit maar zit er wel in. In heb de versie waar ik NIET met anderen kan praten maar wel de telefoon op kan nemen etc,

Het ligt er aan welke helm je hebt voor het bellen onder rijden. Ik heb een jethelm en als ik harder dan 50 rij dan kan de ander mij niet of amper verstaan door de wind turbelentie rond de mic. Zelf vind ik het wel erg handig dat ik bv even op een parkeer plaats kan gaan staan en dan even naar bv huis kan bellen dat ik er aan kom zonder mijn helm af te zetten. Ook kan je zien dat er iemand belt en dan even langs de kant gaan staan en terug bellen. Kletsen onder het rijden doe ik niet meer. Werkt dus alleen bij lage snelheid tenzij je een intergraal helm hebt denk ik.

De stem van de navigatie is duidelijk te verstaan. Ze praat ook harder wanneer je harder rijdt. Dat draadlose bevalt MIJ uitstekend. Ik heb twee speakers en de voel ik toTAAL niet zitten in de helm. Dat bleutooth gevalletje zit zonder schroeven en plakken zeer goed vast op mijn helm.

Kortom... ik kan niet meer zonder haha.

Echter één nadeel (maar dat heeft niks met de scala te maken) Als je een dagje rijdt met bluetooth aan op je mobiel dan is ie snel leeg.Je mobiel dus haha De scala hoef ik zelden te laden thuis. Doet het erg lang.
 
Laatst bewerkt:
Op de site van webbikeworld staat een verslag en ervaringen van gebruikers.
Het oorspronkelijke verslag in het Engels, hier
Een door google vertaalde NL versie, hier
 
Laatst bewerkt:
De communicatie tussen 2 Q2 sets is erg goed. Mijn vrouw en ik hebben beiden een Nolan N102 systeemhelm. We kunnen elkaar met 120 km/u nog goed verstaan, wanneer zij op de Bandit rijdt en ik op de Burgman. We hebben zeker 250 meter bereik, met uitschieters tot wel 400m. *D

Wat echt waardeloos is is de bluetooth met de onze auto-TomTom (GO720) :( . Eindeloos geprobeerd maar die heb ik dus nooit via bluetooth kunnen verbinden. Dat is een bekend onoplosbaar probleem. Bij de telefoon lukte dat wel maar dat gebruik ik in praktijk niet.

De FM-radio is flut. :( Alleen als je in een straal van 10km blijft kun je een zender vasthouden. Je kunt hem eventueel wel nog gebruiken om je TomTom via FM te laten zenden. Dan moet je wel flink wat gekraak voor lief nemen. Tegenwoordig gebruik ik voor dat doel mijn Sansa Fuse MP4-player (ideaal ding!) met Creative in-ear oordopjes. Die sluiten zo goed af dat ik geen aparte oordoppen meer hoef te gebruiken. De radio van de Sanza geeft de volle 40km tijdens mijn rit rond Eindhoven een goede ontvangst van de zelfde zender.

De batterij-tijd van de Q2 is prima. Ik ben nog nooit batterij tekort gekomen (mits vooraf opgeladen).

Na een tijdje heb ik bij www.louis.de een extra lange microfoonarm besteld omdat mijn zoon klaagde dat hij mij achterop moeilijk kon verstaan. Het is essentieel dat de microfoon pal voor je mond zit. Het is sowieso handig om per helm een microfoonarm te monteren wanneer je meerdere helmen hebt.

Die nieuwe arm had een heel mooie voorziening: een MP3-ingang. Die doet mooi mee in de totale communicatie. Dus als mijn vrouw praat zwijgt de MP3 (zo hoort dat, he?! ;) ). Die ingang kan ik nu ook gebruiken voor een storingsvrije ontvangst van mijn TomTom, die ook als MP3-jukebox kan functioneren.
 
vraag:
Is er ook een kastje voor op je dashboard zodat je kan zien wie er belt? (bluetooth)
 
vraag:
Is er ook een kastje voor op je dashboard zodat je kan zien wie er belt? (bluetooth)
Is een waterdichte box voor je telefoon wellicht iets? Want dan kun je gewoon zien wie er belt. Vervolgens kun je de telefoon gewoon bedienen via je Cardo-set.
 
Hallo
Heb zelf ook een cardo scala rider
Leuk ding en erg duidelijk en zeker als solorider bike to bike
ik gebruik de radio niet, te gevaarlijk
Wel vind ik dat je handschoenen draagt, je de knopjes niet kan bedienen
wat ook wel jammer is dat, als ik een tijdje niet praat, hij uitgaat en mijn vrouw iets wil zeggen ik het niet hoor. :( hij blijft dan uit.
Ik moet dan eerst spreken als hij weer aangaat
Als iemand weet hoe je dit anders kan instellen , zou ik dit graag willen weten


verder, leuk ding !!!!!! :]
 
(Even een update)

Omdat we over niet al te lange tijd met 3 motoraars binnen het gezin zijn en we pas 2 Q2-setjes hadden, vond ik dat een mooie gelegenheid om de nieuwe G4 uit te proberen (aangeschaft via www.elsware.nl). Een van de problemen met de Q2 was namelijk dat daarmee geen bluetooth playback van de iPhone mogelijk was. Met de G4 heb ik inmiddels kunnen vaststellen dat dat wel werkt. Da's ook verrekkes handig met navigeren via TomTom op de iPhone. Er zijn dus vanaf nu geen kabeltjes meer nodig. YES!!! Volgens mij is dus HET ideale audio-/telefonie-/intercom-/navigatiecenter voor je scoot: iPhone met TomTom, Cardo G4 en RAM-mount voor iPhone.

Alleen moet ik nog een goede oplossing bedenken voor het geval het regent en ik toch op de iPhone wil kunnen kijken. Een plastic zakje werkt niet echt lekker.

Ik moet e.e.a. nog gaan inbouwen in een helm. Tegen de tijd dat ik dat heb gedaan zal ik ook nog andere functionaliteit gaan testen die beter zou moeten zijn dan bij de Q2 (belabberde radio ZONDER RDS, onmogelijk te pairen met een TomTom GO720).

Ook het bereik zou groter moeten zijn, hoewel ik berichten lees dat de beloofde 1,6km bij lange na niet wordt gehaald. Maar op zich vond ik dat bereik van de Intercom-functie bij de Q2 al prima. En omdat de andere familieleden met Q2 rondrijden, zal ik dat niet kunnen testen.

Ik pas dit berichtje dus t.z.t. verder aan.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die een oplossing weet om een Scala Rider Q2 te laten pairen met een TomTom 720 GO??
 
ja gewoon volgens het boekje 6 seconden de knop op je scala inhouden zodat die rood begint te knipperen en dan zoeken met je tomtom als je tomtom hem niet ziet moet je je tomtom updaten de software dan he
 
ja gewoon volgens het boekje 6 seconden de knop op je scala inhouden zodat die rood begint te knipperen en dan zoeken met je tomtom als je tomtom hem niet ziet moet je je tomtom updaten de software dan he

Je bedoeld rood/blauw knipperen nadat je de CTRL knop min 6 sec ingedrukt hebt.
Heb ik gedaan, vervolgens vind de TT de scala na op connect bluetooth device.
Maar bij het verbinden komt er een foutmelding:

Geen ondersteunende software gevonden voor dit telefoontoestel.... |(

En dan niets meer...TT is volledig uptodate.
 
hmmmm je moet ook geen gsm paren maar communicatie zo uit mijn hoofd heeft die 720 die of was het de 720XL
DAt weet ik maar ik kan alleen maar Bluetooth apparaat verbinden selecteren en dan komt TT met deze melding...

Zal wel aan TT liggen....Zal ze wel mailen...
 
ff gegoogled die Go kan maar 1 bluetooth connectie aan dus als je telefoon al verbonden is wil die zo wie zo geen scala connecten

en las in een andere link dat juist de 720 go en T niet kunnen connecten met een headset
 
Laatst bewerkt:
ff gegoogled die Go kan maar 1 bluetooth connectie aan dus als je telefoon al verbonden is wil die zo wie zo geen scala connecten

en las in een andere link dat juist de 720 go en T niet kunnen connecten met een headset


Dat ben ik ook ondertussen ook aan de weet gekomen.... ;(
Komt natuurlijk omdat de GO niet echt voor op de motor bedoeld is...... :(

Scala ondersteunt de rider (en zijn versies) wel..

Maar om nu een rider te kopen omdat de scala niet werkt......Hmmm weet het niet!!
 
dan zou ik personlijk een zumo kopen bijvoorbeeld de zumo 220 ondanks dat de garmin een wat onhandiger menu heeft en iets achterloop met de kaarten
 
Terug
Bovenaan Onderaan