casal k270

rondjerijder

MF'er
22 okt 2010
61
0
Al enige tijd ben ik de derde eigenaar van een 125cc casal motorfietsje, ondanks het hoge bromfiets gehalte, tuf ik er graag wat op rond in de buurt.
Nou begin ik te denken dat ik de enige ben die zo'n ding heeft in nederland.
Men schat hem als oostblokker in of men weet te vertellen dat het een Portugese licentie bouw is van Zundapp. Het eerste is absoluut niet zo en het tweede maar gedeeltelijk waar.
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar gegevens en of eigenaren in NL. maar word niet veel wijzer. Ja, dat ik maar in Portugal bij een casalclub moet informeren. Helaas is mijn Portugees niet meer zo als het nooit geweest is.
Wie weet meer te vertellen over dit fietsje en liever nog, wie heeft er eentje [gehad?]
De toenmalige importeur kon mij ook niet meer helpen aan gegevens en ondanks zijn bekendheid in de Zundapp wereld wist hij geen eigenaren van een casal k270.
Is het nu zo dat ik een mooie zeldzaamheid heb of is het een fiets die niemand wil hebben en ben ik daarom misschien de enige eigenaar in NL???
full
 
Ze zijn inderdaad wel zeldzaam in Nederland. Ze waren niet bestemd voor export staat in mijn boekje.
full


full
 
Ik heb wel ooit (1973) een casal 50cc (bromfietsblokje) gehad, sprekend een zündapp blok.
 
Ik heb wel ooit (1973) een casal 50cc (bromfietsblokje) gehad, sprekend een zündapp blok.
Staat ook in mijn boekje en daar staal wel een importeurs naam bij:
Casal Nederland BV, Stijpsestraat 37, Einhoven.

Geen afbeelding trouwens in het boekje.
 
Casal en Zundapp zijn idd een beetje familie van elkaar, in grote lijnen gaat het verhaal dat Casal een ingenieur bij Zundapp heeft "weg gekocht". In mijn schooltijd had een klasgenoot een Casal brommer van zijn opa gekregen, lach en hoon van de Kreidler en Zundapp scene was zijn deel tot ze gingen rijden.
Wat liep dat brommertje goed zeg en kon de Duitsers goed bijhouden. Wat betreft de import, die in Eindhoven is nieuw voor mij, ik had begrepen dat Massink uit Toldijk deze dingen importeerde. Mijn K 270 is wel nieuw gekocht in NL. hoe het dan met die import zit weet ik dan ook niet.
De eerste eigenaar had hem geloof ik gekocht bij een dealer[?] in Noord Holland maar hang me daar niet aan op. Er is dus minstens 1 nieuwe verkocht in NL, restpartij of grijze import door een bromfietshandel......? Ooooit zal ik er wel achter komen, in elk geval alvast bedankt voor de reacties.
Oja, de tweede eigenaar komt uit Emmen, daar in de buurt woont Boltje toch ook? Gaat er een lichtje branden?
In elk geval heb ik toch wel iets unieks, of het daadwerkelijk enige waarde heeft intereseerd me niet zo.
 
In mijn boek--alle motoren-- heet dat,staat een Casal,die dus in Nederland geimporteerd is geweest.
tussen 73 en 77 geproduceerd,124 cc
Prijs in 1973 was fl 2195.00.
Het boek is te groot om de bladzij te scannen,anders deed ik dat voor je.
 
Wel toevallig dat hij ook nog in Emmen geweest is, ben hem voor zover ik me herinerren kan nog nooit tegen gekomen.
 
Dat je hem in Emmen niet hebt zien rijden verbaasd mij ook niet, toen ik hem kreeg verzoop hij onder het rijden. Het kurkje [jawel KURK] van de choke was in vergaande staat van destructie, heb hem vervangen door een rubberen. Toen bleek de hoofdsproeier aan de kleine kant, deze geruimd naar 120. Redelijke kleur nu aan de kaars en loopt nu dus ook wat beter.
Graag had ik geweten welke maat sproeier de fabriek voor schreef, staat hier iets van in jouw boek, Bantam?
 
Heb destijds een Casal bromfiets gehad....in dejaren '70 was de importeur de fa. Boele uit Haastrecht

Die zijn ook bezig geweest met 125cc crossblokken van casal? Of dit de zelfde blokjes zijn als die ik eronder heb weet ik niet.
Bedankt, ben weer een stukje verder. :}
 
heb een paar keer op een 50cc mogen rijden, en was idd behoorlijk snel.
heeft er hier ook nog eentje heel lang in de ringvaart liggen rotten, bij de waterzuivering tussen de twee schipholwegen.
 
Hey Rondjerijder,

ik heb hier een casal 125cc k270 staan, een schuurvondst en wil er graag vanaf. Misschien dat jij er, als liefhebber, nog wat aan hebt. Anders gaat hij waarschijnlijk naar de stort.
De motor is van mijn schoonvader geweest die hem in de jaren 70 gekocht heeft. Meer info weet ik er niet van.
 
Ha Cees,als liefhebber Rondjerijder hem niet wil,mag ik me dan aanbieden als liefhebber?
ben zelf ook aan hrt restaureren geweest en zoek weer eens wat nieuws.
Ik merk het wel.
 
Hey Bamtam,

prima, want hij staat mij vreselijk in de weg. Van Rondjerijder hoor of zie ik niks dus ik vind het best. Vergeet niet, het is een echte schuurvondst. Ik weet ook niet of alle onderdelen erbij zitten. Mijn emailadres is cees_jelles@hotmail.com, misschien kunnen we wat afspreken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan