CB 125 K5

llode

MF'er
10 aug 2006
47
0
Kalmthout
Hallo iedereen,

Ik heb mij een cb 125 k5 aangeschaft, het is er eentje van duitse afkomst. Ik heb hem in stukken gekocht en zelf niet super veel moeten doen aan de restauratie. Optisch is hij helemaal proper enkel motorisch wilt hij nog niet helemaal mee...

Dit is hem:

CB125ST007.jpg

CB125ST004.jpg


Dit is het probleem:

Als ik voor langere tijd 80 per uur rij dan valt men linker cilinder uit, met als gevolg geen vermogen meer. De topsnelheid schat ik bij deze motortjes toch wel op zijn minste 90 rekening houdend met de ouderdom... Ik rij ook altijd op reserve, anders valt ie stil bij elk kruispunt.

Ik dacht eerst dat men vlotter kapot was, hier was wat aan gesoldeerd, stond wat krom en er zat een beetje naft in. Deze heb ik vandaag vervangen maar het probleem blijft bestaan.

Dus ik kom hier iedereen om raad vragen, want ik weet niet meer waar het aan zou kunnen liggen, de ontsteking, kleppen zijn allemaal correct afgesteld.

Wat zou er volgens jullie misgaan met de linkse cilinder? Zou hij gewoon te weinig naft krijgen en dat hij daarom uitvalt omdat de vlotterbak leeg loopt?

mvg
Lode
 
kijk eens of de bougie nog vonkt op het moment dat de cilinder niet meer meewerkt.
mocht er geen vonk meer zijn op dat moment dan is misschien de bobine stuk (of zit er maar 1 bobine in).

en check ook waarom alleen je reservestand maar werkt.
 
Als hij dan stil gevallen is en ik wacht even dan komt na een tijd die andere cilinder wel terug mee, dus ik denk dat dan de bougie wel voldoende vonkt.

Zou dan de vlotterbak gewoon niet voldoende vol lopen?
 
Ik vrees dat er vuil in je tank zit en dat minstens de kraan daar goeddeels mee verstopt is geraakt. Vaak helpt een flesje carburateurreiniger-toevoeging in de brandstof, verdeeld over 2 tankbeurten.
 
Als hij dan stil gevallen is en ik wacht even dan komt na een tijd die andere cilinder wel terug mee, dus ik denk dat dan de bougie wel voldoende vonkt.

Zou dan de vlotterbak gewoon niet voldoende vol lopen?


als het de onsteking/bobine is dan zou dat goed bij de klacht passen.
een bobine die wordt namelijk warm, als er dan een breuk inwendig in de bobine zit, kan deze door uitzetten/warm worden de boel onderbreken.
na afkoelen is er weer contact en vonkt de boel weer.

dus even checken door de dop los te trekken en een reservebougie erin te doen, om de vonk te checken is snel gedaan dacht ik.


aan de andere kant, als je al de benzinekraan perse op de reservestand moet zetten, zou ik ook daar even naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Beste,


Motor begint goed te macheren, ik heb hem toch maar even naar iemand gebracht die er iets meer van kent dan ik. Nog een puntje van kritiek is dat hij maar 80 per uur loopt.

Ik heb de tandwielverhouding eens nageken en er zit vooraan 14 en achteraan 49 op.
Dit lijkt me wel een vrij foute tandwielverhouding aangezien ik veel te veel toeren doe.

Iemand een idee hoeveel er normaal op honda cb125 K5 zit? Men ketting is toch versleten dan kan ik ineens het hele zootje vervangen.


Thanks
Lode
 
is makkelijk na te rekenen met de vergelijking van tandwielverhouding vs rpm

ik weet niet of dit een accurate berekening is maar het volgende

een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling, we zegge ff 50 in de 4 = 6000 rpm
voortandwiel van 14 naar 16 = 6000 / 14 (oude wiel) x 16 (nieuwe wiel)= 6850 rpm bij 50 in de 5
en achter anders om 6000 x 49 / 54 = 5450 rpm

op deze manier (indien correct) kun je dus de toeren berekenen bij een snelheid in een versnelling

en de topsnelheid.
zeg de top is 10.000 rpm / 80 km/u
10.000 / 14 x 12 = 8550 rpm
80 / 8550 x 10.000 rpm = 93 km/u
dit kun je gebuiken om de snelheid te berekenen.
weet alleen niet of het tekort aan topsnelheid een toeren iets is of een kracht iets.
als de kracht er niet is komt de snelheid er ook nooit
 
Terug
Bovenaan Onderaan