• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

cb 750 uit 77 kietelen

john82

Rookie
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Beste mensen,
Ik heb nog een cb 750 k7 uit 77 staan. Deze wil ik graag zover mogelijk opvoeren.
Om mijn kennis wat te vergroten en lekker te kunnen sleutelen. Hij is reeds voorzien van k&n filtertjes en een open 2 in 1 uitlaat. Hoe het zit met de sproeiers weet ik niet want daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Wie heeft er BUDGET-VRIENDELIJKE tips en trucs om er zoveel mogelijk uit te halen? Alle tips zijn meegenomen. BVD John

met een open uitlaat en filters moet je de sproeiers hier wel op aanpassen wil het nut hebben.

toch denk ik dat de vermogenswinst te minimaal is om merkbaar te zijn. ik vrees datje voor weinig ook niks kan kietelen.

ik heb bij de mijne de cilinders laten opboren en boldor zuigers laten plaatsen, meen 812 cc :?

ik weet niet of dit echt veel pk's of nm's gaat opleveren maar dat was ook niet het uitgangspunt. kreeg de tip voor wat meer koppel en aangezien die toch los moest maar laten doen. meen zelfs nog ruimte te hebben voor een overmaat dat mocht het vastlopen ofzo dan kan die nog naar meen 866 cc met een wiseco kit.

kan er nog niks over zeggen omdat het project nog niet rijdbaar is en zodoende blok helaas nog niet kunnen testen :)

Er is zat op te voeren aan die blokken,,maar niet voor een budget prijsje,
ik heb vroeger een CB750 racer gehad ,daar was nog mee gereden op
de 24u van LeMans ,dat was een hele snelle motor voor die tijd,maar
dat was niet ff open filtertjes en een uitlaatje ,de winst die je daar
mee behaald is te verwaarlozen ,een snelle nokkenas helpt wel aardig
wat ,maar als je echt wat vermogenswinst wil behalen zal je toch nog meer moeten
aanpassen.

Ken iemand die heeft er een snelle nokkenas in met een elektrische onsteking en vervroeger.

Maar dat schilt toch aardig wat met mijn standaard cb. Bij mij is ie onderin vrij sterk (in verhouding dan :p ) Dat andere ding word pas wakker bij 6k rpm Maar gaat dan wel een stuk sneller dan de mijne onderin doet ie vrij weinig
Rijd meer als een 16klepper vind ik.
Stationair draait die dan wel een stuk minder maja.

Laatst bewerkt:
Je kan alleen het maximale vermogen uit het blok halen als je er verstand van hebt en weet waar je mee bezig bent.

En hoe moet je leren weten waar je mee bezig bent als je niet weet waar je mee bezig bent?

Juist ja, gewoon doen en ervaring opdoen. Experimenteren en alles wat je doet eerst goed beredeneren.

Maar als je gehecht bent aan dat motorblok, zou ik er niet mee gaan experimenteren :).

Overigens zou je ook eens kunnen denken aan een port polish. Dwz. de inlaat- en uitlaatkanalen van de cylinders polijsten zodat de lucht wat minder weerstand krijgt. Meestal zijn de inlaat en uitlaatkanalen ongepolijst en hebben de wanden zo'n zandstructuur.

Je zou ook nog kunnen denken aan een intercooler. Maar zo'n ding is normaal nogal groot en ik betwijfel of je er veel pk's extra mee krijgt. Met een turbo zul je het verschil wel merken, maar gewoon zo...?

Ik vraag me bij mijn motorfiets (919 Fireblade) trouwens best af wat er zou gebeuren als ik de airbox met glanzende folie zou bekleden. De airbox hangt vrijwel direkt boven het blok, dus die wordt flink verwarmd. De motor zit dus altijd voorverwarmde lucht aan te zuigen als het blok heet is.

Bedankt mensen voor de reacties. En edkedk, al doende leert men is de insteek, en dit verstand ervan groeit dus steeds. Met budget-vriendelijk bedoelde ik niet: no-budget, het mag best wat kosten. Ik hoop alleen dat mensen mij misschien verder kunnen helpen met creatieve ideeen ipv gewoon zo'n dure big-bore kit kopen...
Over de filtertjes en de uitlaat kan ik kort zijn, die zaten er al op toen ik hem kocht, of dit iets uit haalt weet ik dus niet echt. Er is mij wel verteld dat een 2x 2in1 systeem beter werkt tav trekkracht onderin dan een 4in 1. Klopt dit? Zoniet heb ik iig nog een 4in1 liggen.
In ieder geval zijn alle ideeen en tips welkom. Vriendelijk bedankt, John

Dat klopt met een 4-2-1 heb je wel iets meer trekkracht onderin dat geld
ook voor een 4-2-2,dat past ook beter bij een oud model want dat zijn
toch geen hoge toeren motoren,wat misschien ook helpt is een kop van
een cb750f2 die heeft denk ik grotere kleppen dus dat zal ook wel wat schelen.

Laatst bewerkt:
Je zou eens naar een testbank kunnen gaan. Daar laten opmeten wat je nu hebt (dan kun je ook het effect meten na wijzigingen). Meestal zijn de mensen die met zo'n testbank werken liefhebbers die je graag wat tips geven.

Of de motor heeft nog maar weinig vermogen dat alleen een
revisie al meer pk,s opleverd.
Een kennis dacht dat zijn 1100 150pk had ,toen de motor
op de testbank was geweest bleken er maar 90 in te zitten :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan