CB300R

Xorbit

Die hard MF'er
18 jun 2006
375
100
Vlierzele
Hallo MF'ers,

Ik vroeg me af of er forumleden met dit pareltje rondrijden? De Honda CB300R.

1404670


Ik gebruik mijn yamaha tracer 900 de laatste tijd veel voor woon-werk omdat de file's in Belgie elke week erger lijken te worden. En de pk's van de Tracer zitten een beetje in de weg. Een keer doorhalen in derde versnelling en het ding gaat al veel te snel. Ik vind het ook zonde om woon werk te doen op mijn sportsmart supersport banden... Daarenboven zijn de kosten van kleine motorfiets veel minder. Dus ik ging even online kijken met een open geest. Misschien is het tijd voor een kleine speelbike voor woon-werk met een laag brandstofverbruik en lage onderhoudskosten?

Ik heb de lichte motoren echt 'ontdekt'. Dit ding weegt slecht 143 kg rijklaar! En omdat het topvermogen bij 31pk bescheiden is kun je nog eens 'doorhalen' zoals ik vroeger kon doen met mijn CB500F... Omdat het topvermogen zo laag is, zijn er ook veel minder brede banden nodig. Vooral achteraan. Dit heeft als voordeel dat je minder hellingshoek moet maken voor een dezelfde bochtensnelheid en radius dan met een dikke band. De handling van een lichte motor is echt heel leuk.

Ik geraakte geïnteresseerd in de CB300R door het drooggewicht en de ogenschijnlijk hoogwaardige uitrusting en vering voor zijn klasse... Mooie USD vork en geen domme box-sectie achterbrug maar een licht en fraai gevormd exemplaar. Mooie LED pinkers... Heb mij al eens kunnen op de motor zetten en het ding voelt inderdaad buitenaards licht.

1404671


Zaterdag ga ik testrijden. Ik kan niet wachten! Ik kijk ook naar de nieuwe Yamaha R3. Vind iemand dat een betere keus?
 
ruikt muf hier.. tijden niet iemand geweest..

Uberhaubt nooit bijna iemand geweest..

De vraag: rijden er mensen met dit pareltje rond..?
Nog niet, maar ik heb er 1 gekocht voor mijn vrouw:-)

Meer mensen ondertussen met een Honda cb 300 r
 
Ze zijn uitverkocht, en bij de de dealer staan er ook geen nieuwe meer. En of Honda ze volgend jaar nog in het progamma heeft is nog maar de vraag.
 
Ah, volgens mij heb ik het CB300R topic gevonden:] NICE!
Volgende week kan ik die van mij ophalen bij de dealer, ben benieuwd.

Voordat ik hier allemaal vragen ga stellen zal ik eerst even het hele topic doorlezen!:+

Nou als ik heb heb zal ik wel eens een foto's posten....
 
Zo'n ding is toch helemaal niet leuk om te rijden? Een 1290 heb je nodig! :+
 
Zo'n ding is toch helemaal niet leuk om te rijden? Een 1290 heb je nodig! :+
Zo saai dat er ondertussen al 125km op staat. :+

M'n conclusies tot nu toe:
-motor gaat vlot naar 70
- het normale verkeer is trager dan de motor
-het zadel is hard/stevig , wat voor mij een pluspunt is.
- de voorrem ingereden is remt hij goed met een ok bite.
-motorgeluid en de mechanische geluiden klinkt leuk
-motor zit goed, niet te krap voor m'n 1.84m
-bochten nemen is leuk/spannend doordat er weinig demping in de vering zit.
-de vering is soepel en comfortabel aan lagere snelheden maar bij snelle schokken/putten nogal hard.
-tanken is een beetje een uitdaging doordat het gat waar de pistool in gaat maar 1cm diep is.
-motor verandert belachelijk snel van riching en heeft een heel kleine draaicirkel.
-scherm is zeer duidelijk, zelfs in sterk zonlicht.
-dimlicht en grootlicht geven goed licht in het donker.
 
Zo saai dat er ondertussen al 125km op staat. :+

M'n conclusies tot nu toe:
-motor gaat vlot naar 70
- het normale verkeer is trager dan de motor
-het zadel is hard/stevig , wat voor mij een pluspunt is.
- de voorrem ingereden is remt hij goed met een ok bite.
-motorgeluid en de mechanische geluiden klinkt leuk
-motor zit goed, niet te krap voor m'n 1.84m
-bochten nemen is leuk/spannend doordat er weinig demping in de vering zit.
-de vering is soepel en comfortabel aan lagere snelheden maar bij snelle schokken/putten nogal hard.
-tanken is een beetje een uitdaging doordat het gat waar de pistool in gaat maar 1cm diep is.
-motor verandert belachelijk snel van riching en heeft een heel kleine draaicirkel.
-scherm is zeer duidelijk, zelfs in sterk zonlicht.
-dimlicht en grootlicht geven goed licht in het donker.
Thanks voor het delen van je indrukken, toen deze dingen voor het eerst aangekondigd werden ben ik alles gaan bekijken/lezen.
Ik vind ze qua styling en karakter echt supergaaf.
Ideaal voor woon werk verkeer en ff lekker toeren in de regio.
Helaas zijn ze vrij aan de prijs in NL.
Wat kosten deze machines gemiddeld in België eigenlijk?
Ik ga dit topic volgen, ik hoop dat er meer cb300r rijders opduiken hier. :)
 
Thanks voor het delen van je indrukken, toen deze dingen voor het eerst aangekondigd werden ben ik alles gaan bekijken/lezen.
Ik vind ze qua styling en karakter echt supergaaf.
Ideaal voor woon werk verkeer en ff lekker toeren in de regio.
Helaas zijn ze vrij aan de prijs in NL.
Wat kosten deze machines gemiddeld in België eigenlijk?
Ik ga dit topic volgen, ik hoop dat er meer cb300r rijders opduiken hier. :)
Gemiddelde is gewoon de nieuwprijs, 5599 euro dus.
Korting wordt er niet gegeven omdat de vraag veel groter is dan het aanbod.
Qua looks is het echt geweldig en netjes afgewerkt allemaal.
Ik heb er wel 5j garantie bij gekregen. (2+3j)
En tijdens de garantie periode is er Honda assistence.
 
Soms wilde ik dat ik niet te lui was om mijn foto's en microreview uit het 1290 topic hier te plakken.
 
Wel dan...

De onze is van 2019. (wel, misschien 18, ik weet het niet meer).
De uitlaat was na 2 ritten roest als een opgegraven WO1-obus. Verder is hij best volwassen en kwalitatief afgewerkt.
Ding heeft echt nul power, dus in praktijk schakel je 5x en probeer je dan het gas vol open en de teller op 110 te houden, ook in de bochten. Als je van een 'echte' motor komt, denk je het eerste kwartier in iedere bocht dat je de voorkant kwijt bent. Is hilarisch en verbazingwekkend genoeg niet minder leuk dan een 1290, op een heel andere manier.
Je gaat met amper hellingshoek ook al idioot hard door de bocht met zo'n ding. In mooie lange bochten waar je denkt op zoek te kunnen naar het eind van de banden, gaat ie niet hard genoeg om dat mogelijk te maken.
Ik kijk dus niet naar verbruik.
Mijn vrouw rijdt er hoofdzakelijk mee, die haalt onder de 3l/100km.
 
Vandaag die van mij opgehaald.
'k ben er erg blij mee! het rijdt/koppelt/schakelt allemaal erg soepel. Alleen het zadel is wat hard.

Wel meteen een vraagje: Hoe tank je fatsoenlijk met deze motor? Er zit ±15mm na de vul opening een hoekprofieltje, Hij slaat meteen af als je probeert te tanken. (vol druppelen:+ )
cb300r.jpeg
 
De running lights vind ik wel vreemd, je ziet ze ook branden vanop de motor.
Het ziet er wel leuk uit. Maar het maakt de groene pijltjes op het display een beetje overbodig_O-. Het knipperlicht zit een paar cm verder op en is prima te zien tijdens het rijden.
 
Vol druppelen, inderdaad.
Als je de juiste richting vindt van het pistool, kan je't er van een afstand inmikken, maar nooit automatisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: goos
Vandaag die van mij opgehaald.
'k ben er erg blij mee! het rijdt/koppelt/schakelt allemaal erg soepel. Alleen het zadel is wat hard.

Wel meteen een vraagje: Hoe tank je fatsoenlijk met deze motor? Er zit ±15mm na de vul opening een hoekprofieltje, Hij slaat meteen af als je probeert te tanken. (vol druppelen:+ )
Bekijk bijlage 1794429
Proficiat met de aankoop.
Geen idee hoe je normaal tankt.
Ik denk dat ik in het vervolg een trechter ofzo meeneem.
 
  • Leuk
Waarderingen: goos
Hij gaat lekker! Er staat al ruim 300km op de teller, na het weekend is de inrij periode wel voorbij:]
Wat mij opvalt is dat het zo lekker stil is in en rondom de helm. Geen gewapper en geflapper van slechte windschermen.
Ik ben zelf ongeveer 85kg, de achterveer stond op nr6 maar dat is toch te zacht. Morgen stand 7 eens proberen. eens kijken of dat bevalt. Waar hebben jullie hem op staan?

cb300rdijk.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan