cb350f pootprobleem

brikos

Die hard MF'er
28 dec 2004
712
1
Nederland
hier maar eens een topic, want het probleem begint topic waardig te worden.

in het kort:
mijn cb350f wiel zit niet goed in de voorvork:

askortcu8.jpg


andere kant:

wielrechtsfd9.jpg


(gek è? :? )

twee opties:
as tekort
poten tever naar buiten

ik kreeg van gais de tussenafstand van cb350 poten: 130mm en van een cb500 140mm.

nu meette ik 137mm, maarja meting van gais was met rolmaat en mijnes was mogelijk niet op de goede plek dus niets is zeker. Het gekke is namelijk dat de poten wel goed klemmen in kroonplaat en Tstuk. Als die van een grotere broer zouden zijn zouden de binnenpoten niet goed moeten klemmen. Maargoed misschien dat het allemaal nèt wel klemt.

Ik heb de maten wat nauwkeuriger genomen, zou iemand willen kijken bij zijn cb350f?

binnenpootdiameter: 32,5mm
Hart op hart afstand van de gaten in de kroonplaat: 172,5mm

ik ga zo verder met meten die maten edit ik er wel bij. Als iemand alvast even zou willen kijken..
 
slechte ideeen bestaan niet :)

maar de as hoort er zo in. En omdraaien maakt hem niet langer, daar de totale lengte tekort is. Dus volges mij is dat niet de oplossing.

gaisafstandsy0.jpg

hier de afstand die gais had gemeten. Me schuifmaat staat op 130mm ingesteld. 130mm zou de tussenafstand van een 350moeten zijn. Maar zoals gezegd zijn beide metingen wat onnouwkeurig.

vandaar wat meer metingen:

pootdiarr2.jpg

binnenpoot diameter: 32,5mm

pootafstandht4.jpg

dit is de afstand buiten de poten om zegmaar, deze twee maten geven:
205 - 32,5 = 172,5mm hart op hart afstand dussen de binnenpoten aan de bovenkant.

pootafstandonderkr9.jpg

dit is de hart op hart afstand aan de onderkant. Omdat me schuifmaat niet verder komt dan 140mm heb ik het onnouwkeurig met een lineaal moeten meten, maar het scheeltwel erg veel met 172,5mm.

aan de onderkant meet ik zon 181mm, minus buitenpoot dikte van 43mm geeft dat zon 138mm tussenafstand op de plaats waar gais gemeten heeft. Waar dus 130 350f maat is en 140 500f maat is.

De poten zijn niet krom.

hier foto van me kroonplaat en Tstuk;

tstukne3.jpg


tstukuo5.jpg


tot slot nog een foto van de as, deze keer duidelijk:
aseindelinksek9.jpg


aseinderechtswn7.jpg


en hier de maten:
asks7.jpg

(aslengte is 20cm is beetje vertekend door de foto)

wielop5.jpg


dat klopt wel volges mij, ik zie in ieder geval nergens een zaagrand, enkel netjes gedraaide randjes die mooi afgebraand zijn en tov de rest vande as netzo verweerd zijn. Dus als iemand dezelfde maten meet voor deze dingen dan klopt dat allemaal wèl en staan de poten dus tever uit elkaar. Is het alleen de vraag hoe dat in vredesnaam kan.

kortom, wie heeft een as/kroonplaat/tstuk of iets waar hij even aan zou willen meten? en wie herkent mijn kroonplaat/tstuk als zijnde iets anders dan cb350f spul?

zou erg fijn zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
dat weet ik en heb ik al gedaan. (staat in de topic post) poten zijn niet krom.

@jacob: 500 poten zijn inderdaad 2,5mm dikker. Dat zo nooit passen. maar misschien van een 550 wel? of 400? heeft die toevallig niet net andere kroonplaten?

as korter zou ook kunnen, dat het een cb350t wiel is ofzo (ik roep maar wat) Er zaten veel cb400 onderdelen bij de motor toen ik um kocht. Dus misschien is er iets van een 400? (de as of kroonplaat of..)

ister toevallig iemand die een 350as voor mij na kan meten?
of iemand die weet wat het verschil is met een 350 en 400 kroonplaat/tstuk of as?
 
De 360 zit ook HOH op 172 met een aslengte van 205.
Als je aan de onderkant HOH 181 meet, dan zijn de poten iig krom.
Draai die binnenpoten eens 90graden in de kroonplaat/T-stuk en meet dan nog eens aan de onderkant.

ps:
Bij mij zit de KMtelleraandrijving tegen de buitenpoot bij jou zit veel ruimte.
 
joah dat klopt, kilometer teller ding hoort tegen de poot te zitten.

kromme poot lijkt wel het logischt, maar heb ik al gechecked, maar zal het nog eens dubbel gaan checken.

tot zo ;)
 
voorpoten zijn definitief niet krom.


heb de buiten poten gedraad beiden 4x 90graden, en de binnen poten, maakt allemaal niets uit voor de tussenafstand.

wat ik wel ontdekte is dat als ik de asmoer van de schijfrem kant omdraai de as precies lang genoeg is. Maar dan klopt het volgens de tekening niet en is de afstandbus tekort.

:?

en feit blijft dat boven de Hart op hart afstand 172 is, en onder 182.
(of zou het horen dat de poten iets naar buiten staan?)

en weet iemand of 400 kroonplaten t zelfde zijn als 350? stel dat er maar een mm verschil in zit, zou dat onderaan een verschil van 10mm kunnen veroorzaken...

iemand tips?
 
bingo!

het zitum in het volgende:

bingool5.jpg


deze maat is bij de kroonplaat14mm,
bij het Tstuk is deze 14,.. (... nogwat maar weet niet precies hoeveel door het scheitweer maar in iedergeval rond de 1 a 2 milimeter!)

daardoor komen de poten scheef te staan en is onderaan (5x de afstand, dus 5x de 1 a 2 milimeter = 1 cm!) ruimte over bij het voorwiel.

Heel even dacht ik dat het kan komen doordat de klemopening van het Tstuk aan de binnenkant zit, en bij de kroonplaat buitenaan, maar na een beetje vaster en losser draaien bleek dit niet zo veel verschil te maken.

(nu zou ik kunnen denken: hoe de fuck kan dit precies passen en gegelijkertijd zoveel verschillen? ist mssn cb 350/400 combi ofzo?)
eigenlijk boeit me dat nu ook weer niet zoveel en zou ik liever iemand vinden die de zijnes eens op zou willen meten en mij kan vertellen of 14 de juiste binnenmaat is, of 14,2.

en is er iemand die nog een Tstuk heeft liggen voor een 350f?
uiteraard tegen vergoeding,
ruil onderdelen heb ik ook als je dat liever hebt. bvd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan