CB450S

Gisteren en vandaag de eerste kilometers gemaakt. Wel 150 stuks omdat het rijden met 27 pk onverwachts leuk bleek! Het M-stuurtje maakt de zithouding bijzonder aangenaam, echt een retro-gevoel om op dat ding rond te tuffen.

Alleen tussen de 4.000 en 5.000 toeren, en niet onder vermogen, wil hij een beetje 'terugblazen' .. een geluid alsof hij terugslag geeft, zeg maar, en ik heb het idee dat hij valse lucht trekt bij het inlaatspruitstuk. Terwijl dat er toch netjes op lijkt te zitten ...

Als het een beetje is afgekoeld haal ik de zooi er maar weer vanaf om es goed te kijken. Misschien dat ik hem ook even bij een vriend laat synchroniseren, daar heb ik zelf geen apparaat voor.

Maar het is een genoegen om op te rijden!

g7FnwZd.jpg
 
Gisteren en vandaag de eerste kilometers gemaakt. Wel 150 stuks omdat het rijden met 27 pk onverwachts leuk bleek! Het M-stuurtje maakt de zithouding bijzonder aangenaam, echt een retro-gevoel om op dat ding rond te tuffen.

Alleen tussen de 4.000 en 5.000 toeren, en niet onder vermogen, wil hij een beetje 'terugblazen' .. een geluid alsof hij terugslag geeft, zeg maar, en ik heb het idee dat hij valse lucht trekt bij het inlaatspruitstuk. Terwijl dat er toch netjes op lijkt te zitten ...

Als het een beetje is afgekoeld haal ik de zooi er maar weer vanaf om es goed te kijken. Misschien dat ik hem ook even bij een vriend laat synchroniseren, daar heb ik zelf geen apparaat voor.

Maar het is een genoegen om op te rijden!

[afbeelding]
Jazeker, ze rijden fijn. De cb450s liet vorige week wat oliedruppels vallen. Bij het iets aandraaien van de aftapbout draaide deze meteen door zonder enige moeite . :(

Ik had al gekeken wat de originele schroefdraad was voor een tap om het eventueel op te zuiveren (12x1,5 standaard), of een helicoil of een soort van olieaftapkraan die ze oa bij louis verkopen. Er in lijmen en je bent klaar.
Om te zien wat de huidige bout voor schroefdraad had, moest ie eruit, kon ik mooi combineren met nieuwe olie, moest ie toch nog hebben.
Bljjkt de bout 11x1,5 te zijn.. :?
full


Wat is dat dan voor een rare maat.. :? Draaide er wel in dus, maar nooit goed vast te krijgen. Ff naar de lokale motorsloop hier en ik was voor 2 euro een echt goed passende aftapstop rijker. :) Een nieuw koperringetje en het was weer keurig netjes normaal vast te zetten. *D
Ik zag de bui met rotte schroefdraad in een carterpan die zich vermomd heeft als carterhelft al hangen.. '( Die schroefdraad wordt toch al vaak verne*kt.

Verder nieuwe stahlflex remleidingen,
full

schijven en blokken besteld. Schijven hebben een week of wat levertijd, maar zolang houden de oude het nog wel uit. Eentje zit net onder en de ander net boven minimum dikte.
Meteen even remklauwen schoonmaken en zuigertjes opfrissen. Loopt nu wel redelijk, maar als ik de boel toch los heb meteen maar ff meenemen. Plaats ik wel wat fotootjes van dan.

Voor de rest rijdt ie goed. Weinig over te zeggen eigenlijk.
 
Hoop. Niet dat je een scheur in je Carterpan hebt gedraaid. Staan deze 450 om bekend. Had ik ook bij mijn 450.
 
Hoop. Niet dat je een scheur in je Carterpan hebt gedraaid. Staan deze 450 om bekend. Had ik ook bij mijn 450.
Nee, daar had ik al wel het een en ander over gelezen en de schroefdraad op gecontroleerd. Was gelukkig niets mee aan de hand. Draad was ook prima, er zat alleen een bout in met een millimeter te kleine schroefdraad. Spoed was wel hetzelfde, dus hij draaide er wel in, maar door de te kleine diameter kon je hem niet vastdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Min oude CB450S is weer teruggekeerd in mijn garage om (na gebruik van 2 jaar door een van mijn zoons), door mij wat opgeknapt te worden en dan te koop aan te bieden. Een paar zaken die ik aan wilde pakken zijn oa slecht lopen (geen vermogen lijkt het), choke blijft hangen en een klein beurtje . Olie verversen, oliefilter, kleppen stellen enz. verder nog een paar rubbers van de achterknipperlichten vervangen, klepdekselpakking vernieuwen ivm lekkage en de boel gewoon oppoetsen.
Het motortje heeft weinig km's gedraaid ( zo'n 1000), is voor woon-werkverkeer gebruikt en overbrugging van de 2 jaar A2 rijbewijs. Toch vanwege de tijd ertussen dat beurtje.
Banden en ketting zijn nog in prima staat, nieuwe remschijven, remblokken vervangen , klauwen gereviseerd. Stalen remleidingen, dat alles 2 jaar geleden uitgevoerd.
Dat opknappen is een dagje werk zou je zeggen, maar bij het verwijderen van de carbs de eerste tegenvaller: het aanzuigrubber rechts viel spontaan uit elkaar, het rubber viel van de alu flens af...
IMG_20200803_125054_resized_20200804_023146229.jpg

Olielekkage en gedesintegreerd inlaatrubber rechts...

ik wist dat ie valse lucht aanzoog, maar verwachtte een lekkende O-ring oid.
Deze inlaatrubbers zijn niet meer leverbaar, maar ik heb er een gebruikt gevonden en die is onderweg hiernaartoe.

Volgende tegenvaller is dat er een kunstof moertje van het chokepennetje van de linkercarb gebroken is. Ook deze is zo'n 50 tot 60 euro om te vervangen. Dus ik heb een ad gezet op het forum voor een vervangend deel. De carb is op veel modellen gebruikt (Keihin VE21A) dus heb ik die modellen er ook maar bij gezet in de hoop dat... Er mag HIER ff gekeken worden natuurlijk!
Hier het afgebroken deel:
IMG_20200804_133620_resized_20200804_023146538.jpg


Ik ga ondertussen verder met de andere werkzaamheden, eerst het verder opknappen van de carbs en olie en rubbers vervangen.
Wordt vervolgd..:)
 
Anders ff een motorsloop bellen,die zullen best nog wel zo,n kunststofmoer ergens hebben.
 
Of anders ff een duidelijke maatvoering doorgeven, dan kijk ik ook even in mijn rommelbak.
En als de schroefdraad niet heel bijzonder is is zo'n ding wellicht ook zelf te (ver)maken.
 
Albert, dank je voor je reactie, ik heb ' m gelijmd en dat houdt goed. Maar bedankt voor je aanbod!
 
Van de week het inlaatrubber vervangen en de carbs schoongemaakt en choke mechanisme weer gangbaar gemaakt.
Voor en na:
IMG_20200803_193951.jpg

IMG_20200805_120632.jpg

Inlaatrubber vervangen met het exemplaar dat van de week binnenkwam en de carburateurs weer gemonteerd. Dievenwerk, waarom die dingen altijd zo machtig krap gemonteerd zitten?
Verder nog olie en filter vervangen, kleppen gesteld en klepdekselpakking vervangen.
Weer gestart en loopt als vanouds.
Vandaag doorgebracht met wassen en poetsen.
IMG_20200808_180100.jpg

IMG_20200808_180322.jpg

IMG_20200808_180209.jpg


En omdat ie klaar is en zijn opvolger bij mijn zoon rondrijdt (Kawa Z750 van 2009, strak ding!), gaat deze verkocht worden. Ik maak er wel een verkoop topicje voor. (11 jaar in de familie geweest...'()
 
Onverwacht snel verkocht aan kennissen die mijn advertentie zagen op FB. Via hier ook al respons. Dinsdag wordt ie opgehaald, hij blijft iig nog wel 'in zicht'.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan