CB550 spanningsregelaar

Antio

Rookie
10 apr 2014
12
0
een jaar geleden heb ik een CB550 aangeschaft waar de bedrading vreselijk van vernield is. Dus ik zag het als uitdaging om de gehele bedrading overnieuw te doen. Van scratch ben ik begonnen met het schema bij de hand. Het heeft wat langer geduurd dan verwacht maar het werkt allemaal behalve:
De spanningsregelaar

Het gaat om een CB550 uit 1978

Het probleem: een contineau verbruik van +/- 3 ampere wanneer de spanningsregelaar aangesloten is bij een niet lopende motor. Wanneer de accu wordt aangesloten wordt het interne relay in de spanningsregelaar bekrachtigd en gaat er dus gelijk een stroom lopen, waar loopt deze stroom door? De dikke weerstand? (Mij is de werking van de 4e spoel in de dynamo,een relay en een weerstand met een aftakking onduidelijk dat dit voor een spanningsregeling kan zorgen.)

Hoe de regelaar aangesloten moet worden heb ik van internet kwa kleurcodering: >hier<

hoe heb ik het aangesloten:
zwart = positieve spanning
wit = 4e spoel in dynamo
groen = massa
(andere kan van de 4e spoel gaat ook naar massa volgens schema)

Wat ik dus eigenlijk wil weten is wanneer zou het relay bekrachtigd moeten worden intern in de spanningsregelaar, hoe werkt het en wat doe ik verkeerd aangezien hij 3 ampere trekt contineau.
 
Wanneer de spanningsregelaar afgekoppeld wordt is het stroomverbruik weg, een minimaal verbruik blijft over. Dus het komt van de spanningsregelaar.
 
Dat is dan wel een snelle conclusie, naar mijn weten zitten onder het dekseltje een relay. Deze schakelt in en functioneerd waarschijnlijk dus naar behoren. Een 3 ampere zou omgezet kunnen worden in warmte over de dikke groene weerstand aan de bovenkant maargoed hoe werkt deze spanningsregelaar? Thats the question ;P
 
met wat nieuwe zoektermen heb ik op google gezocht. Deze site kunnen vinden: >klik<

ik ga binnenkort de spanningsregelaar even openmaken en kijken wat ik kan proberen.

Bedankt voor jullie hulp, ik laat het resultaat nog weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan