• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

cbr1000f................... een verstandige keus?

rutgertjuh

MF legend
Donateur
Lid geworden
16 jun 2004
Waarderingsscore
10.427
Ik kan van een collega van me een cbr 1000 f uit 1991 kopen. Deze motor heeft 20.000 mijlen gelopen in die tijd. En ik kan hem kpen voor 2500 euro.
Ik rijd nu een vfr750 uit 1987 dus ik ga er sowieso wel op vooruit.
Ik vraag me alleen een beetje af of het een goeie keus is en waar ik zoal bij dit type op zou moeten letten. En wat er nog aan onderdelen voor te vinden is, voor die vfr is zo ongeveer niets meer te vinden.

Kopen.

Was m'n eerste motor en deze zijn niet kapot te krijgen. Er zijn enorm veel van deze fietsen dus onderdelen zijn altijd wel te krijgen.

Kopen.

Was m'n eerste motor en deze zijn niet kapot te krijgen. Er zijn enorm veel van deze fietsen dus onderdelen zijn altijd wel te krijgen.

Kijk, aan zo'n antwoord heb ik wat. Volgende week dan toch eens zien of ik een proefritje kan maken.
Het mooie van deze motor is dat de eigenaar (de broer van mijn collega) hem nieuw gekocht heeft en er alleen op mooie dagen mee gereden heeft, het was ook geen snelweg rijder. Hij zit nu thuis met een hernia en de motor staat nu bij mijn collega in de schuur. Mijn collega heeft wel een bod gehad maar hij gunt mij de motor meer dan een ander, dus hij maakt ook geen haast met verkopen. Altijd fijn die collega's die een ander ook wat gunnen :D

Heb voor mijn Blackbird ook een CBR1000F gehad van '91 met sportuitlaten.
Goeie moto in elk geval!
Enkel rond de 50.000km beginnen ze allemaal te rammelen aan de distributieketting.
Eerst enkel als ze koud staan. Later ook als ze warm zijn.
Oplossing: Distributieketting verv. samen met de ditr.kettingspanner, en hij is weer als nieuw :)

Heb voor mijn Blackbird ook een CBR1000F gehad van '91 met sportuitlaten.
Goeie moto in elk geval!
Enkel rond de 50.000km beginnen ze allemaal te rammelen aan de distributieketting.
Eerst enkel als ze koud staan. Later ook als ze warm zijn.
Oplossing: Distributieketting verv. samen met de ditr.kettingspanner, en hij is weer als nieuw :)

Is het vervangen van een distributie ketting en de spanner niet een heel erg dure operatie?
Het lijkt me dat je dit niet zelf eventjes doet.

Ja, de distributie ketting is effe lastig.
Bij model tot '93 zit de ketting in het midden (tussen cil 2 en 3). Latere modellen na '93, daar zit de distributie rechts.
De orginele distributie ketting is trouwens uit 1 stuk.
Ofwel haal je de hele motor dus open om ze rond de krukas te leggen, ofwel slijp je ze open en zet je ze weer aan elkaar met een bijbehorende "losse" schakel.
Dat laatste is dus het makkelijkste, maar dan moet je ze wel goed aan elkaar klinken.
Je haalt de kettingspanner eruit van je CBR (vier vijsjes, en twee clipsjes losmaken ), en ook de nokkenassen moet je eruit nemen.
Dan slijp je de oude ketting door en maak je de nieuwe er voorlopig aan vast.
Omdat de nokkenassen eruit zijn kan je ne zonder zorgen aan je krukas draaien zonder je kleppen te beschadigen.
Op deze manier haal je de nieuwe ketting dus onder je krukas heen.
Daarna ketting terug op de juiste lengte aan elkaar klinken met behulp van de losse schakel.(zorgvuldig uit te voeren natuurlijk!) = volgens het principe van een achterwielketting
Ik heb mijn oude distr.ketting en spanner nog wel ergens liggen op zolder. Ik kan er eventueel wel eens een foto van maken voor de liefhebbers.
De spanner is trouwens een speciaal pricipe. Geen buiten opgebouwde uitvoering zoals bv een fireblade en dergelijke.

ah, de prijs van de ketting lag dacht ik rond de 120 euro. De spanner weet ik niet precies meer.
Als je het zelf doet valt het van prijs best mee hoor.
Heb eerst de mijne gedaan en later die van een vriend ook. Die had net het zelfde probleem.
De distributie ketting rekt na verloop van tijd. Maar je moet de spanner mee vervangen! Men heeft de spanner nl aangepast tov de uitvoering die er van de fabriek in zit. De nieuwe heeft een grotere werkzame slag.
Dat is toch wat mij opviel als ik de twee onderdelen naast elkaar hield.

Ja, de distributie ketting is effe lastig.
Bij model tot '93 zit de ketting in het midden (tussen cil 2 en 3). Latere modellen na '93, daar zit de distributie rechts.
Ik ben in het bezit van een CBR1000F van na '93 (=het SC24 dcbs-model) en daar zit de nokkenaskettingspanner toch heus nog tussen cilinders 2 en 3 gemonteerd. Aan de constructie van het blok is sinds de introductie van de CBR1000F niet zo veel gewijzigd, behalve dat de genoemde nokkenaskettingspanner is gemodificeerd (deze is echter niet verplaatst). De modificatie is echter geen garantie gebleken dat daarmee ook de problemen verdwenen. De spanner kost zo'n €90,-, de nokkenasketting zoals al gemeld €120,- . Een rammelende / ritselende / ratelende / tikkende nokkenasketting hoort enigszins bij de 1000 en zolang het niet te erg (=continue) wordt, hoeft er niet direct actie ondernomen te worden. Ik ben (heb goed gezocht) nog nergens verhalen tegengekomen van verspringende nokkenaskettingen e.d., met alle mogelijke schadelijke gevolgen van dien. Overigens heb ik bij 65000km ook mijn nokkenasketting en -spanner vervangen omdat het geritsel me begon te irriteren.

full

Het is een oerdegelijke motor die zonder grote problemen hoge kilometerstanden aan kan. Dat geldt overigens ook voor de VFR. Maar als ik moest kiezen tussen een CBR1000F (SC24) en een VFR750F (RC36-II) van gelijke leeftijd en gelijke staat van slijtage/onderhoud (heb beide in de garage staan), zou ik misschien toch liever voor de VFR kiezen. De CBR is meer een zware locomotief die behoorlijk (erg) hard doordendert, terwijl de VFR toch wat lichtvoetiger en directer stuurt en daarbij actiever aanvoelt. De CBR gaat harder, maar de VFR is (voelt) sneller. Op gebied van comfort doen ze het allebei (erg) goed, hoewel je met je benen op de CBR iets meer opgevouwen zit vanwege de hoger geplaatste voetsteunen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan