Hi mensen,
Ik heb een Honda CBR900RR FireBlade uit '97. Deze heeft carburateurs en geen benzinepomp.
Als ik de motor start (koud of warm, maakt niet uit), dan moet ik altijd even een beetje gas bij geven. Als hij dan pakt en ik laat het gas los, dan zakt het toerental in naar zo'n 700 a 800 rpm. Na een paar seconden (3 of 4) gaat het toerental dan weer in een paar seconden (ook 3 of 4) omhoog naar de normale waarde (1200rpm ofzo). Daarna loopt hij prima.
Let dus op dat dit gebeurt bij koud EN warm. Het is dus niet omdat het motorblok nog koud is.
Gedaan:
- motor een paar weken geleden helemaal afgesteld (synced en 4-gas, relatief rijk afgesteld omdat ik ook circuit rij).
- carburateurs een maandje of wat geleden helemaal schoon gemaakt.
- alle slangetjes nagekeken, lijken goed te zijn.
- luchtfilter is goed en schoon.
- benzinekraan lijkt prima te zijn, benzine stroomt iig.
- bougies zijn pas geleden vervangen voor iridium versies.
- compressie is prima.
Als het toerental eenmaal stabiel is, dan loopt de motor goed en hard. Het is dus niet ECHT een probleem. Maar het is op zich niet zo goed om bij het starten gelijk de motor naar de 3000 a 4000 toeren (of zelfs meer) te laten schieten. Er is nog geen oliedruk, dus zorgt het toch elke keer weer voor een klein beetje schade in het blok.
Dus... Wat kan ik er aan doen zodat ik kan starten zonder gas bij te hoeven geven? Zijn er typische dingen die ik beter even kan controleren?
Ik heb echt het gevoel alsof het eventjes duurt voordat er genoeg brandstofdruk is. Komt dit omdat hij geen benzinepomp heeft? De FireBlade is met en zonder benzinepomp geleverd. Deze heeft er geen (en voor zo ver ik weet geen enkele Europese). Misschien kan ik er eentje plaatsen.