Meestal als je erg ruwe spoorvorming hebt of de vorm uit de band is (zekers dat laatste, als er geen mooie ronding meer is), vervangen...........Vraagje voor de wedstrijd rijders onder ons.
Bij hoeveel MM diepte van de slijtputje in jullie slicks vervangen jullie deze?
Ik rij nu namelijk met Metzeler Racetec RR k1/k2 en mijn voorband zit er nu 1,5 jaar onder (7 circuitdagen) en heeft nog redelijk wat diepte.
Ik kan mij echter voorstellen dat afrijden tot de putjes bijna weg zijn niet geweldig is.
wie heeft er ervaring met de conti race attack slicks? In de compound medium achter en soft voor? Zijn dit acceptabele banden voor een amateur, die rond de 1.50 op zolder rijdt en ambitie heeft naar 1.47 te gaan? Je leest online vrijwel niets over deze banden... heb zeker 3 google pagina's afgezocht, en op 1 test na vind je praktisch niets.
ten tweede was ik benieuwd of ik de conti medium achterband kon combineren met sc 1 en sc2 voorbanden. Waarom, omdat ik nog 3 nieuwe voorbanden heb liggen en deze eerst wil oprijden.
Maandag rijden op zandvoort, maar kan ik nu prima met mijn pirelli slick sc2 voorband daar rond knallen?
Of gezien de voorspelde temperatuur max 14-15 graden met bewolking toch een zachtere voorband steken?
Eigenlijk nog nooit gereden met deze iets koudere temperaturen
Maandag rijden op zandvoort, maar kan ik nu prima met mijn pirelli slick sc2 voorband daar rond knallen?
Of gezien de voorspelde temperatuur max 14-15 graden met bewolking toch een zachtere voorband steken?
Eigenlijk nog nooit gereden met deze iets koudere temperaturen
Ps. Ik ben maandag ook v/d partij. Rij je nog steeds op je witte honda?
De soes van mij doet pijn aan je ogen, niet te missen
Groet,
Thijs
Warme spanning is 2.3 - 2.5 voor de slick voorbandenSC2 hoeft bij deze temperaturen geen probleem te zijn,alleen de ochtendsessies zijn waarschijnlijk onder de 10 graden....goed de bandjes opwarmen voordat je hard gaat insturen
Spanning 2,1....2,2
Ik denk dat het belangrijker is hoe het kersverse asfalt zich laat voelen via de rubbers.
De gehele baan is nu voorzien van nieuw asfalt wat nog aan het afkoelen is
Beide theorieën kloppen en moet je toepassen.Theorieën spreken elkaar tegen imo.
Hogere bandenspanning is kleine contact patch band/wegdek. Kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht wegdek. Zou dus beter op temperatuur blijven met verlies van grip door kleiner contact oppervlakte.
Lagere bandenspanning is meer vervorming van band waardoor meer warmte opgewekt wordt in de band. Daarnaast meer contact oppervlakte, wat weer zou moeten resulteren in warmte verlies.
WTF?
Thijs
Geen ervaring met de conti's
Combineren kan in mijn optiek gewoon, zelf heb ik afgelopen jaren ook met Pirelli slick voor en Bridgestone slick achter gereden
Geen idee, heb enkel gemeten bij het van de baan komen.
Vorige week met een sc1 supercorsa voor en een bsb supercorsa achter op assen gereden.
Was 5 graden 1ste sessie en 8 graden laatste sessie. Dat ging prima moet ik zeggen.
Zijn natuurlijk geen slicks, en de bsb compound is eigenlijk een omhoog gevallen straat band.
Waar ik alleen geen duidelijkheid in krijg is de bandendruk. Pirelli geeft aan lagere temperatuur heeft lagere bandenspanning nodig. Metzeler geeft aan lagere temperatuur, hogere bandenspanning.
Of lees ik dit nu verkeerd: Bedoelt Pirelli de druk bij een koude band en druk bij een opgewarmde band?
[afbeelding]
[afbeelding]
Theorieën spreken elkaar tegen imo.
Hogere bandenspanning is kleine contact patch band/wegdek. Kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht wegdek. Zou dus beter op temperatuur blijven met verlies van grip door kleiner contact oppervlakte.
Lagere bandenspanning is meer vervorming van band waardoor meer warmte opgewekt wordt in de band. Daarnaast meer contact oppervlakte, wat weer zou moeten resulteren in warmte verlies.
WTF?
Groet,
Thijs
Durf ik even niet te zeggen. Sc2 voelt wel erg goed aan als het net wat wrmer is en de sc3 voorband kan het ook erg goed doen. Is ook persoonlijk, Arie Vos reed altijd met sc2 voorband.Ff inhaken op je verhaal Ferry:
Heeft een sc2 ook een harder karkas dan een sc1, of is het echt alleen het verschil in compound?
Ja druk omlaag in de achterband. Je bent gewoon hier en daar aan het glijden. Niks mis mee. Ga je echt grip tekort komen dan een compound zachter nemen... vooral in de zomer.Als een band gaat smeren wat was dan hiervoor ook alweer de oplossing ?
Oja.....het is een endurance band.
Denk zelf de druk nog lager bij een warm asfalt.