WillemVonGrumble
MF veteraan
- 22 aug 2010
- 38.968
- 10
Wel nu breekt mijn klomp. Wat is het nou dan? Grote overvlak is meer frictie dus meer warmte? Of groter contact patch is meer warmte afgifte. Dat laatste kan ik haast niet geloven omdat je op circuit constant de band aan het werk hebt(=wrijving) hoe kan de band dan koelen door het asfalt??
Ik en mijn broertje rijden er mee. Ik doe er denk ik een dag of 6 mee en mijn tempo is hetzelfde als het jouwe, voor gebruik ik gewoon een sc2/sc1 afhankelijk van het weer, die gaan ook lang mee met dat tempo en zijn gewoon fijner.
Iedereen bedankt voor de reacties over de CompK!Ik heb met m'n "huidige" banden nooit momentjes eigenlijk. Of ja, 1x toen het 37 graden op Zolder was en ik uit de laatste chicane bijna den highsider maakte. Maar die band was toen ook echt aan z'n laatste rondjes bezig.
Maar de CompK's geven jullie dus vertrouwen? Heb je nog over of zit je op het randje? Ik verwacht niet dat ik dit jaar 10 seconden sneller ga zijn maar iets over houden om allicht te kunnen blijven pushen is wel lekker
Kan dat niet ook met rijstijl te maken hebben? Natuurlijk zijn banden ook smaakgevoelig maar op Zolder kun je ook 1.50 rijden op Bridgestone S21. Op slicks is misschien makkelijker, maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat een slick (endurance compound of niet) "levensgevaarlijk" is terwijl een vriend van mij met een standaard Fireblade uit 1995 op S21 1.52 reed zonder problemenOnder de 1.50 op zolder en 1.13 mettet zijn die comp k levensgevaarlijk. Ze gleden alle kanten op en geven totaal geen vertrouwen. ik ben in mettet binnen gekomen na een zware oeps moment uitkomen kurkentrekker, dunlop gebruikte raceband gestoken en nergens meer last van.
Mijn ervaring een versleten sc2 geeft meer grip dan 1 dag oude compk.
Mijn tijden: 1.46 zolder 1.11.8 mettet.
Ben benieuwd hoe tijden zoldfer/mettet zich verhouden tot Assen of Zandvoort.Onder de 1.50 op zolder en 1.13 mettet zijn die comp k levensgevaarlijk. Ze gleden alle kanten op en geven totaal geen vertrouwen. ik ben in mettet binnen gekomen na een zware oeps moment uitkomen kurkentrekker, dunlop gebruikte raceband gestoken en nergens meer last van.
Mijn ervaring een versleten sc2 geeft meer grip dan 1 dag oude compk.
Mijn tijden: 1.46 zolder 1.11.8 mettet.
Hallo,
Ik weet niet zo goed waar ik mijn vraag moet stellen, maar dit lijkt me een geschikte plek. Het gaat niet over ZAC of OW wedstrijden rijden, maar meer over circuitdagen.
Ik ben een beginnend circuit rijder, en ben vorig jaar wat meer dagen gaan doen en dat dit jaar ook weer van plan. Nu heb ik vorig jaar ook wel een paar dagen regen gehad, en heb daar veel van geleerd.
Ik rijd op een cbr600f2, en rijd met straatbanden, en qua tijden denk ik eigenlijk niet dat ik er slicks op ga leggen of zo. Genoeg te winnen met gewone banden. Maar voor de regen. Op zich was ik aan het denken (aangezien een setje extra velgen voor de f2 niet de wereld kosten) dat het misschien wel leuker is om in de regen iets meer grip te hebben. Zeker met open pitlane rijd je dan de snellere rijders niet zo in de weg.
maar hoe zit dat met regenbanden? wat koop je als eerste regenband? en wat is het verschil tussen een wet en een regenband? en waar moet ik nog meer op letten (behalve dat je nooit droog met zo'n ding moet rijden)
dank voor alle antwoorden!
Gr
Wouter
Rij je op Assen zo rond de 2:10 dan zou je regenbanden kunnen overwegen.Je zou ook ervoor kunnen kiezen om je huidige straatbanden als regenbanden te gebruiken.
En een leuk setje droogweer banden aan te gaan schaffen.Daar heb je meer lol van als met regenbanden.Geen slicks neem b.v Dunlop GP racer 212 die mogen ook op de weg gebruikt worden.Er zijn meer merken die zulke banden verkopen.
Zo'n GP Racer is een straatlegale circuitband en krijg je op straat moeilijk op de juiste temperatuur (met Nederlands weer en verkeer), vergelijkbaar met een pirelli supercorsa SP of Bridgestone R10.
De Power RS is wat meer straatgericht, zoals bijvoorbeeld de pirelli rosso corsa (2).
Pilot Power 2CT of 3 zou ik persoonlijk niet gebruiken op een dedicated circuitfiets, gezien de verhalen die er rond gaan over onverwacht/plotsklaps gripverlies bij oververhitting. Ongetwijfeld zijn er mensen die er zonder problemen snelle rondes mee rijden, maar voor hetzelfde geld koop je een andere sportband die die reputatie (terecht of onterecht) niet heeft.
dat oververhittingsverhaal is vooral omdat die banden soms veel te zacht op het circuit gereden worden toch? (heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt, .
Zo'n GP Racer is een straatlegale circuitband en krijg je op straat moeilijk op de juiste temperatuur (met Nederlands weer en verkeer), vergelijkbaar met een pirelli supercorsa SP of Bridgestone R10.
De Power RS is wat meer straatgericht, zoals bijvoorbeeld de pirelli rosso corsa (2).
Pilot Power 2CT of 3 zou ik persoonlijk niet gebruiken op een dedicated circuitfiets, gezien de verhalen die er rond gaan over onverwacht/plotsklaps gripverlies bij oververhitting. Ongetwijfeld zijn er mensen die er zonder problemen snelle rondes mee rijden, maar voor hetzelfde geld koop je een andere sportband die die reputatie (terecht of onterecht) niet heeft.
Spacemonkey heeft het volgens mij over (sportieve)straatbanden..........en die moeten niet zo'n lage druk hebben.Sommige bandenmerken die moeten juist gereden worden op een lage druk 1,4-1.7 achter en voorzijde 2.1.
En dan is het compound type belangrijk voor welke buitentemp en asfalt temp.
Spacemonkey heeft het volgens mij over (sportieve)straatbanden..........en die moeten niet zo'n lage druk hebben.
.
Dat klopt ,daarom schreef ik ook sommige bandenmerkenWat ik hierbij altijd mis is dat men vragen stelt zonder eerst zelf eventjes op banden sites te kijken.
Spacemonkey heeft het volgens mij over (sportieve)straatbanden..........en die moeten niet zo'n lage druk hebben.
Pilot Powers reed ik minimaal met 2.4 en 2.6, maar ook dan begonnen ze te glijden (1.57 met een 600 op Assen) dus fluwelen handje was wel nodig.
Te lage spanning "verbrand" en vervormd het rubber teveel bij straatbanden.
ik moet zeggen, ik vind het best wel lastig om dat soort informatie op die banden sites te vinden eerlijk gezegd. Hier krijg ik veel meer info.. bijvoorbeeld dat regenbanden voor iemand als ik misschien nog niet zo'n goed idee is. (waarvoor dank)
ik zit wel nog steeds te zoeken naar een soort band die het op het circuit in de regen wat beter doet dan de pilot powers. zonder meteen naar regenbanden te hoeven, waar ik misschien weer de warmte niet in kan houden.
Wacht eventjes een regenband werkt natuurlijk altijd het beste in de regen ik heb ze zelf ook.Dus wel een goed idee en ze zijn ook veiliger.
Realiseer je wel dat je bij een half drogebaan je regenbanden al flink kapot rijdt a 400 euro.
Je kan ook op de wegbanden gaan rijden en dan 2 tempo's lager.Vertelde het je alleen maar om er eventjes goed over na te denken.Immers zo vaak regent het hier nu ook weer niet
Dan is een investering voor een goede droogweerband misschien slimmer om wat progressie te boeken?
Ah dank voor de opheldering. De ene investering sluit de andere niet uit. Ik rijd niet voor niets een goedkope motor.. Daardoor heb ik wat meer geld om aan andere zaken uit te geven (onderhoud, circuitdagen, benzine en banden)
Banden verslijten toch, en zo gauw ik die pilot powers versleten heb (of het gevoel heb dat ik daar een grens aan het bereiken ben) komt er sowieso nieuw rubber, en die dunlop band die jij aanraadt klinkt wel goed eigenlijk. Hoewel ik dan waarschijnlijk ook aan de bandenwarmers moet of niet?
Ik ga nog even goed nadenken of een regenband (of een wet band, wat is dat verschil eigenlijk?) een goed idee is voor mij. Het regent inderdaad haast nooit, maar als het regent, dan is het wel leuk om dan met wat meer vertrouwen rond te rijden. Met straatbanden kun je natuurlijk ook (zoals jij zegt) twee tandjes lager rijden, alleen levert dat in een open pitlane situatie wel een groter snelheidsverschil op, aangezien dan alle groepen door elkaar heen rijden. Dan rijd ik toch de snellere piloten iets minder in de weg dan op mijn straatbanden. Dat geeft een fijner gevoel.