Clignonteur

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Hoi electro-techneuten,
Mijn clignonteur was afgelopen weekend na al dat geweld (2 meetings) overleden. Eerst viel de indicatie uit en begonnen de knipperlichten raar te knipperen waarna er helemaal niets meer gebeurde...afijn, clignonteur verwisseld (zoekfunctie gebruikt en vond een post dat wanneer hij maar een klik geeft hij dood is, wat bij mij dus precies zo was), net onder het rijden gaat ie bij de hogere toeren heel raar en snel (zelfs tegen het constante branden aan) knipperen...en bij lage toeren knippert ie ook al sneller als de oude (is niet erg). Ikke dus nie blij! vooral als ik weer met 3000 toeren de snelweg op moet.
Waar kan het aan liggen? clignonteur is van jossmit en kostte 9 euro.

Kan ik trouwens die ouwe niet repareren? ik maakte hem open en zag niet meer dan een spoeltje, weerstandje (?) en condensator (kan ik die vervangen?)

bvd!
 
Laatst bewerkt:
Hoi electro-techneuten,
Mijn clignonteur was afgelopen weekend na al dat geweld (2 meetings) overleden. Eerst viel de indicatie uit en begonnen de knipperlichten raar te knipperen waarna er helemaal niets meer gebeurde...afijn, clignonteur verwisseld (zoekfunctie gebruikt en vond een post dat wanneer hij maar een klik geeft hij dood is, wat bij mij dus precies zo was), net onder het rijden gaat ie bij de hogere toeren heel raar en snel (zelfs tegen het constante branden aan) knipperen...en bij lage toeren knippert ie ook al sneller als de oude (is niet erg). Ikke dus nie blij! vooral als ik weer met 3000 toeren de snelweg op moet.
Waar kan het aan liggen? clignonteur is van jossmit en kostte 9 euro.

Kan ik trouwens die ouwe niet repareren? ik maakte hem open en zag niet meer dan een spoeltje, weerstandje (?) en condensator (kan ik die vervangen?)

bvd!

Ik heb idd wel ns de condensator vervangen, kostte nog geen hele € en knipperde ook meteen sneller ;)
(1000uF ipv 650 ofzo) en je ziet aan die condensator wel offie stuk is of niet (uitslag/aanslag of bol) Misschien nog wel ergens reserve liggen ook.

Ja idd, 25V 1000uF, op een originele staat bij mij alleen 5840 9YB, die liet ik zien aan http://www.stuutenbruin.com en kwam met die andere aanzetten, sinsdien knipperknipperknipper, ipv knipper knipper knipper :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb idd wel ns de condensator vervangen, kostte nog geen hele € en knipperde ook meteen sneller ;)
(1000uF ipv 650 ofzo) en je ziet aan die condensator wel offie stuk is of niet (uitslag/aanslag of bol) Misschien nog wel ergens reserve liggen ook.

Ja idd, 25V 1000uF, op een originele staat bij mij alleen 5840 9YB, die liet ik zien aan http://www.stuutenbruin.com en kwam met die andere aanzetten, sinsdien knipperknipperknipper, ipv knipper knipper knipper :)
Ik zat stiekum al op je altijd pasklare antwoord te wachten :} ;) het kan dus toch! hij ziet er niet bol uit :? 1200 btw.
Iemand die weet waarom die nieuwe zo tript?

full
 
Is de onderkant van die spoel nou verbrand?
-Als de condensator kapot is kun je dat 9 van de 10 keer zien, en deze ziet er op de foto nog goed uit, en ik weet eigenlijk niet of je een condensator door kunt meten.
- weerstand kun je door meten, moet je aan de hand van de kleurcode achter de weerstand zien te komen.
- spoel kun je ook door meten.
 
Is de onderkant van die spoel nou verbrand?
-Als de condensator kapot is kun je dat 9 van de 10 keer zien, en deze ziet er op de foto nog goed uit, en ik weet eigenlijk niet of je een condensator door kunt meten.
- weerstand kun je door meten, moet je aan de hand van de kleurcode achter de weerstand zien te komen.
- spoel kun je ook door meten.
Een condensator kan je doormeten met eeen capaciteitsmeter.
De weerstand op de foto is 150 ohm
 
Het kan zijn dat je nieuwe clignonteur op vermogen schakeld. Dan bepaald de stroom afname v/d lampjes de knippersnelheid.

Hoeveel watt zijn je lampen en hoeveel Watt staat er op de clignonteur. Dit kan een oorzaak zijn van het knipperen.
 
Meet maar eens voor de zekerheid je boordnet-spanning bij wisselend toerental op want ik vertrouw dit niet. Misschien is je spanningsregelaar kapot en/of de accu slecht (indien klassiek type: VLOEISTOFPEIL controleren).

Als je boordspanning oploopt boven 14 Volt is er iets goed mis.

Nog: die condensator (elco, denk om richting plus en min anders schade) bepaalt het knipper-tempo, hoe groter des te langzamer.

Relais-schakelingen die ik als handelstype zag werkten met een aftakking op de helft van het windingental van de relais-spoel (NIET de helft van de gelijkstroomweerstand dus, tenzij de spoel op zeer bijzondere -duurdere- wijze zou zijn gewikkeld).

Het is technisch ook mogelijk zònder zo'n aftakking maar werkt dan minder mooi, te ongelijke aan/uit-tijden.

Ik knutselde "vroeger" wel eens zulke schakelingen met 2 grove relais plus een condensator, als een "flip-flop", de relais-spoelen werden dan door ELKAARS contacten wisselend aangestuurd en je kon er makkelijk zoiets mee maken met om-en-om-lichten onder elkaar zoals bij grote voertuigen soms zit.


 
Laatst bewerkt:
Een condensator kan je doormeten met eeen capaciteitsmeter.
De weerstand op de foto is 150 ohm

JA, maar: met zo'n meting weet je niet wat die condensator doet onder echte werkspanning.
Bovendien variëert de capaciteit van een elco tamelijk onder invloed van de werkspanning, al gauw plus 50% min 33% (waarde loopt op onder (te) lage bedrijfsspanning).

Mijn "test-manier" bij zulke hoge waarden (1000 muF en hoger) was: losnemen en even (denk om plus en min!) laden (een seconde is meer dan zat) op de accu en na 10 minuten even de spanning meten op de los liggende condensator; mocht niet te veel gezakt zijn. Daarna: snelle kortsluit-tik die minstens een aardig knettertje/vonkje moest opleveren, òf, iets eleganter: een zwak lampje (fietslampje) ff er op laten branden (seconde(n)).

Nog: sommige meet-instrumenten kunnen sneuvelen op de restlading in zo'n grote elco.
Zo'n elco reageert tot op zekere hoogte "accu-achtig": pas na enige malen even kortsluiten bouwt zich geen noemenswaardige restlading meer op.
 
Laatst bewerkt:
JA, maar: met zo'n meting weet je niet wat die condensator doet onder echte werkspanning.
Bovendien variëert de capaciteit van een elco tamelijk onder invloed van de werkspanning, al gauw plus 50% min 33% (waarde loopt op onder (te) lage bedrijfsspanning).

Mijn "test-manier" bij zulke hoge waarden (1000 muF en hoger) was: losnemen en even (denk om plus en min!) laden (een seconde is meer dan zat) op de accu en na 10 minuten even de spanning meten op de los liggende condensator; mocht niet te veel gezakt zijn. Daarna: snelle kortsluit-tik die minstens een aardig knettertje/vonkje moest opleveren, òf, iets eleganter: een zwak lampje (fietslampje) ff er op laten branden (seconde(n)).

Nog: sommige meet-instrumenten kunnen sneuvelen op de restlading in zo'n grote elco.
Zo'n elco reageert tot op zekere hoogte "accu-achtig": pas na enige malen even kortsluiten bouwt zich geen noemenswaardige restlading meer op.
Een condensator die defect is zal altijd afwijken wat capaciteit betrefd.
Als een condensator van 1000 microfarad op een meter aangeeft tussen 970 en 1050 mag je er rustig vanuit gaan dat deze goed is,
Als je dieelectricum aangetast is dan blijkt dit meteen uit de afgelezen waarde.
Een condensator die zich op verschillende spanningen anders gedraagd is defect.
Dit kan je testen met een scoop, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt
 
Een condensator die defect is zal altijd afwijken wat capaciteit betrefd.
Als een condensator van 1000 microfarad op een meter aangeeft tussen 970 en 1050 mag je er rustig vanuit gaan dat deze goed is,
Als je dieelectricum aangetast is dan blijkt dit meteen uit de afgelezen waarde.
Een condensator die zich op verschillende spanningen anders gedraagd is defect.
Dit kan je testen met een scoop, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt

Als je een ELECTROLYTISCHE condensator lang op een veel lagere dan de nominale spanning gebruikt, bijvoorbeeld een met max-opgaaf van 63 Volt op een volt of 5, dan heb je een beste kans dat je zowat 2000 microF meet aan een zogenaamd 1000 microF exemplaar.

Die elco's zijn echt rare en trage dingen.

Trefwoord: "formeren".
 
Batterij als deze aanwezig is = kapot .
Indien er geen batterij inzit , ergens een condensator zoeken die na de
regelaar zit .
Indien de lichtsterkte van lampen constant is bij verschillend toerental ,
regelaar = OK .
Clignonteur is volgens mij OK .
 
Indien de lichtsterkte van lampen constant is bij verschillend toerental ,
regelaar = OK .

Dus als de lichtsterkte toeneemt met het toerental is de regelaar kapot?

Ik heb dit namelijk bij mijn CeeBeetje. Ik heb altijd gedacht dat dit aan de accu lag, die is namelijk al enkele jaren in erbarmelijke staat maar ik heb tot nu toe nog altijd verrekt om dat ding te verwisselen. :? :X
 
Dus als de lichtsterkte toeneemt met het toerental is de regelaar kapot?

Ik heb dit namelijk bij mijn CeeBeetje. Ik heb altijd gedacht dat dit aan de accu lag, die is namelijk al enkele jaren in erbarmelijke staat maar ik heb tot nu toe nog altijd verrekt om dat ding te verwisselen. :? :X

Een klein verschil tussen stationair draaiend en top-toeren blijft wel waarneembaar, maar echt grote afwijking in lichtsterkte duidt meestal op een kapotte spanningsregelaar.
Accu en spanningsregelaar kunnen "stervend" ook elkaar soms mollen, "meenemen".
 
Laatst bewerkt:
Dus als de lichtsterkte toeneemt met het toerental is de regelaar kapot?

Ik heb dit namelijk bij mijn CeeBeetje. Ik heb altijd gedacht dat dit aan de accu lag, die is namelijk al enkele jaren in erbarmelijke staat maar ik heb tot nu toe nog altijd verrekt om dat ding te verwisselen. :? :X

IDD maar voor alle zekerheid minimum toerental 3000 , anders is het mogelijk dat
de generator nog niet aan zijn capaciteit zit .
 
Een klein verschil tussen stationair draaiend en top-toeren blijft wel waarneembaar, maar echt grote afwijking in lichtsterkte duidt meestal op een kapotte spanningsregelaar.
Accu en spanningsregelaar kunnen "stervend" ook elkaar soms mollen, "meenemen".

Hm.. Het is IMHO geen klein verschil. Enig idee hoe ik de spanningsregelaar kan controleren? Moet er dan van te voren een nieuwe accu in?

Bij voorbaat dank!
 
Als de motor zich goed electrisch laat starten dan is de accu (nog) niet kapot.

Heb je electrische start?
Is het een accu met dopjes en zo ja, heb je het vloeistofniveau gecheckt?

Als je een voltmeter op het boordnet zet (unimeter in stand 25 of 100Volt op de accupolen of in ieder geval geheide plus en min) dan weet je in een ommezien hoe hoog je boordspanning met toerental oploopt; mag niet meer dan 14 Volt geven.
 
Allen reuze bedankt voor het meedenken! deze jongen heeft zo goed als cker zijn verdict klaarliggen (even w8ten wat jos morgen gaat zeggen).

- accupeil viel binnen de norm
- klienjonteur wattage kwam overeen (oud&nieuw, zie foto)

Liep wat te rotzooien me de ouwe ND (goed merk!!) en meende de 'klikker' (zo noem ik het maar even bij gebrek aan de juiste naam) aan elkaar 'gelast' te zien zitten. Net weer even erin gezet en waarempel; alsvanouds!! :}

verdict; vieze JIN-YI imitatie meuk terugnemen jos, anders moest ik mss maar een andere dealer gaan zoeken }) (heb geen bon :X , maar wel het doosje met zijn sticker erop). ga morgen langs voor mijn balhoofdlagers, en ik hoop dattie het wil verrekenen (iedere 9 euro is voor de student mooi meegenomen).

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan