Combinatie van V en A-band

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
16.264
10.122
Als je achter al een zogenaamde Bias (gordel) band hebt, is het dan aan te raden om voor óók een Bias te nemen of kan je eventueel gewoon voor een Radiaal kiezen?
 
Als je achter al een zogenaamde Bias (gordel) band hebt, is het dan aan te raden om voor óók een Bias te nemen of kan je eventueel gewoon voor een Radiaal kiezen?
Ik zou nooit Radiaal met Bias-Ply mengen.
Zowieso zou ik de bijpassende voorband bij de achterband kopen, is meestal wel het beste....je verslijt een achterband ongeveer 2x zo snel als een voorband.
 
Het mag dus niet radiaal/diagonaal.

Fietsen tot ca 1995 werden vaak afgelevert met diagonaal V en A.

Op deze fietsen is vaak ook geen radiaal leverbaar.

De ervaring leert, een diagonaal achter met een radiaal voor (bv. een Laser) beter stuurt.

NIET ANDEROM. DUS GEEN RADIAAL ACHTER EN DIAGONAAL VOOR !!!!!!!!!!

Het komt de veiligheid ten goede.
 
Wettelijk gezien is het verboden om én een radiaal én een diagonaalband op één motor te hebben.
Het mag dus niet radiaal/diagonaal.

Fietsen tot ca 1995 werden vaak afgelevert met diagonaal V en A.

Op deze fietsen is vaak ook geen radiaal leverbaar.

De ervaring leert, een diagonaal achter met een radiaal voor (bv. een Laser) beter stuurt.

NIET ANDEROM. DUS GEEN RADIAAL ACHTER EN DIAGONAAL VOOR !!!!!!!!!!

Het komt de veiligheid ten goede.

Gealarmeerd door dit 'feit' heb ik nog even snel op de Michelin site gekeken wat meneer Bibendum aanraadt voor mijn Honda SLR650.

En jawel: voor een diagonaal en achter een radiaalband: Anakee 100/90 17H en 130/80 R17H.

Gelukkig maar, want ik rijd al jaren met deze combinatie rond. :P (snel nog even naar buiten gegaan om op de banden te kijken)

Als ik diep in mijn geheugen graaf meen ik me ook te herinneren dat de allereerste productiemotor met een radiaalband, ik dacht een Honda VF1000, ook voorop nog gewoon een diagonaalband had.

Een zaak voor de Mythbusters?
 
Terug
Bovenaan Onderaan