Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn
En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.
Is je accu wel volgeladen?
Ik vermoed van niet of dat ie al rot is, even de accuspanning meten tijdens het starten.
Ook belangrijk, is de accu wel de juiste?, als je er een accu(tje) van bv een R6 aanhangt zal die te kort startpower leveren. (CCA)
Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn
En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.
neen, dat kan niet.
en is uit de andere cylinder de bougie er ook uit als je de compressie probeert te meten ? batterij lijkt mij sowieso niet al te fris meer.
startspanning meten ! (klemspanning heet dat)
Ook bij monteren van de nokkenas heb ik de gewichtjes van de nokkenassen af gehaald (kacr of zoiets van Kawasaki)
Dit zal er natuurlijk ook voor zorgen dat er meer kracht nodig is om te starten . Goh....
Zonder aan gashevel te komen, gaat t blok rond, en als je wel aan de gashevel komt, wil het niet meer rond?Vandaag eindelijk aan de Vulcan begonnen, nadat er vorig jaar na kop revisie bleek dat hij flink olie verbruikt
(In tussentijd geen tijd en zin gehad )
Nu wou ik dus met een verse accu de compressie testen .
Echter als ik met gas open test dan wilt het start relais op een gegeven moment blijven hangen .. net alsof er teveel weerstand op staat.
Zonder het gas open te draaien wilt hij wel rond blijven draaien.
Echter kan ik niks meten op deze manier
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ook is er geen mogelijkheid om de motor warm te laten draaien, is het dan ook mogelijk om een goede meting te krijgen ?
Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn
En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.
Ik heb dit nog nooit gezien of gehoord.
Maar het staat toch in de service manual dus zal dit wel kloppen .
Iemand enig idee waarom dit zo is ?
Zonder aan gashevel te komen, gaat t blok rond, en als je wel aan de gashevel komt, wil het niet meer rond?
Mechanisch gezien zou dat andersom moeten zijn, bij een probleem.
ik dacht dat jij er verstand van moest hebben maar ik begin toch te twijfelen. als je de klep open zet zuig je meer lucht aan om te comprimeren en moet je dus ook meer kracht zetten om het te comprimeren en dan is het dus ook niet vreemd dat je dan een startmotor treft die die extra kracht niet kan geven en dus stil gaat staan. zeker als je vergeet de andere bougie er ook uit te trekken dan moet hij dus op 2 cilinders meer kracht zettenZonder aan gashevel te komen, gaat t blok rond, en als je wel aan de gashevel komt, wil het niet meer rond?
Mechanisch gezien zou dat andersom moeten zijn, bij een probleem.
Bij mij niet, verschaft toch nuttige informatie?
alleen maar hoe je compressie is, verder ook niets
Wat geeft de fabriekant op kwa toegestane verbruik ?Je kan een prima compressie hebben en toch een hoog olieverbruik.
Mijn ex FZR1000 had een goede compressie,132pk ahw en gebruikte een liter op de 1600km.
Wat geeft de fabriekant op kwa toegestane verbruik ?
Ik weet van diverse auto merken dat 1 liter op 1000 km maximale is wat de auto mag verbruiken (eigenlijk niet normaal)
Ik zal het anders formuleren,
Mijne rookt ontiegelijk blauw/zwart , daarbij heb ik na ongeveer 300km 3kwart liter olie erbij moeten gooien .
Bougies zijn git zwart van de olie .
Adrie Spierings die hem zou afstellen constateerde ook dat hij olie eruit gooit .
Het staat toch redelijk duidelijk beschreven lijkt mij.
[afbeelding]
Het verschil qua compressie tussen de voorste en achterste cilinder komt door de automatische decompresseur (KACR). Ik meen ergens gelezen te hebben dat TS deze er uit heeft gehaald, dus de compressie behoort in dat geval voor en achter gelijk te zijn.
Voor het meten schrijft Kawa dat je bij de te meten cilinder 1 bougie moet verwijderen en bij de andere cilinder beide. Dit om de weerstand te verlagen en hierdoor een goede meting (met hoger toerental) te krijgen.
Wil je de andere cilinder meten, dan monteer je daar weer 1 bougie en verwijder je de bougie van de cilinder die je al gemeten hebt.
Deze Vulcans hebben o.a. last van vreemd uitslijtende cilinders. Soms zo vreemd dat het ding alleen tijdens de opwarmfase begint te roken (olie) als een ketter en als ie warm is is alles over.
TS schrijft dat er een kop(pen)revisie is uitgevoerd, dus dan zouden de kleprubbers en geleiders goed moeten zijn.
Mijn vraag is dan waarom er toen niet meteen is gekeken naar de rest, dus cilinders/zuigers en veren? Het blok moet al uit het frame om fatsoenlijk aan de koppen te werken en als de koppen er af zijn zitten de cilinders ook al los.
Oh, mocht je besluiten om het blok uit te bouwen om de oorzaak aan te pakken, vervang dan ook meteen de drijfstanglagers! Dit is een zwak punt bij die blokken.
door het weder monteren van een cilinderkop op ingelopen cilinders en zuigerveren,
kan / zal vervorming optreden bij de cilinders, waardoor het olie verbruik ineens enorm
kan toenemen.
compressie test zegt niets over de toestand van de motor, daarvoor zul je een cilinderlektest moeten uitvoeren dunkt me
Is het, in het geval van deze motor zoals ik in eerdere reactie lees, dan verstandig dit met koude en warme motor te doen?
En de lektest zegt natuurlijk niks over de toestand van de olischraapveren.