Compressor tank

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Niet direct een motor gerelateerde vraag maar wellicht kunnen jullie me helpen,

Heb een Creemers compressor met helaas een lekke tank.
De vorige eigenaar heeft blijkbaar nooit fatsoenlijk condenswater afgetapt waardoor deze nu een minuscuul gaatje heeft midden onderin de tank waar langzaam belletjes water uit tevoorschijn komen.
Nu wil ik deze tank vervangen door een andere, en zit te denken om een lpg tank te kopen. Die zijn getest op een maximale druk van 25 bar, dus met de 10 bar die mijn compressor pompt zit ik sowieso veilig.
Maar een lpg tank heeft de aansluitingen bovenop zitten, dus heb ik geen aftap mogelijkheid.

Als ik de tank nu ondersteboven monteer, dus de aansluitingen aan de onderkant, en aan de uitlaat kant een vochtafscheider zet bijvoorbeeld deze: MS-LWS | Festo heb ik dan gelijk het probleem van water in de tank opgelost en toch droge lucht naar het luchtnet?

Of kan ik dit beter niet doen?
 
Het is gebruikelijk dat de vochtafscheider ná de tank zit toch? dan heeft die voor de inhoud van de tank geen nut.

Dat klopt, maar normaal zit bij een compressor tank de aansluiting aan de bovenkant. Dus dan slaat het vocht grotendeels onderin de tank neer.
Als ik nu de tank omdraai en dus de uitlaatkant aan de onderkant hou, dan (tenminste zoals ik het bedacht heb) zou het vocht tijdens luchtgebruik toch gelijk mee eruit moeten gaan? En om dat dan op te vangen wil ik dus een vochtafscheider gebruiken.
Nogmaals, geen idee of dit een werkbare oplossing is maar wil een veilige tank houden, en de huidige 100 liter tank met een lek vind ik niet veilig.
 
Ik denk dat dat werkt, je moet wel rekening houden met meer vocht in de afscheider. Het lijkt me een goed idee waarbij ik me afvraag waarom dat niet standaard toegepast wordt, daar moet ook een reden voor zijn
 
vochtafscheider werkt prima voor een klein beetje water dat met de lucht mee komt als het boven uit de tank komt. het probleem met het uit de onderkant van de tank halen is dat als de compressor loopt en de tank vol blaast er nog steeds water onder in de tank ontstaat en als je dan lucht gaat gebruiken krijgt de vochtafscheider plotseling een hele berg vocht te verwerken en dan blaast het er gewoon door heen. de tank wordt normaal gebruikt als hoofdafscheider en de restanten worden dan door de vochtafscheider gedaan.
 
2 lpg tanken nemen en van 1 de adapter plaat er uit flexen. Na heel erg goed uit laten dampen van de lpg restanten. Anders heb je een ander probleem.
Van de andere tank een stuk uit snijden wat in het gat past van de 1e tank. Schuine kanten slijpen en er netjes in lassen.
Nieuwe aansluitingen maken alles over zetten. Klaar
 
Heb hetzelfde gehad, uiteindelijk de tank verkocht. Zonder boren en lassen of zelfs geheel opnieuw bouwen zoals hierboven genoemd heb je geen andere optie.

Eerste nadeel is al 100% schoon krijgen, dat betekend vullen met water.

Heb een tijd een slang naar de bodem van de tank gehad, was 70 liter met de aansluitingen in het midden. Je hebt ook een hoop koper nodig om het e.e.a. aan te sluiten. Eventueel een tank cure op de lpg tank zodat je zeker weet dat hij voorlopig niet roest.

10 bar is genoeg om een hoop schade aan te richten dus zou hem zo origineel als mogelijk houden.
 
Je zou ook eventueel je oude tank kunnen repareren, stuk eruit slijpen en een nieuw gewalst stuk erin lassen.
Wat nog beter is is even contact op nemen met mij via PB, ik heb namelijk een hele goeie 100 liter creemer tank staan.
Die van mij was de pomp van kapot gegaan en is vervangen door een nieuwe 150 liter compressor.

Groeten.
 
vochtafscheider werkt prima voor een klein beetje water dat met de lucht mee komt als het boven uit de tank komt. het probleem met het uit de onderkant van de tank halen is dat als de compressor loopt en de tank vol blaast er nog steeds water onder in de tank ontstaat en als je dan lucht gaat gebruiken krijgt de vochtafscheider plotseling een hele berg vocht te verwerken en dan blaast het er gewoon door heen. de tank wordt normaal gebruikt als hoofdafscheider en de restanten worden dan door de vochtafscheider gedaan.

Logisch verhaal. Had niet in de gaten dat er zoveel water vrij komt bij volpompen van de ketel.

Je zou ook eventueel je oude tank kunnen repareren, stuk eruit slijpen en een nieuw gewalst stuk erin lassen.
Wat nog beter is is even contact op nemen met mij via PB, ik heb namelijk een hele goeie 100 liter creemer tank staan.
Die van mij was de pomp van kapot gegaan en is vervangen door een nieuwe 150 liter compressor.

Groeten.

U heeft een PB
 
Mooi aanbod lijkt me.
Als je aan de lpg tank wilt, onderin gaatje boren en een nippel erin met kraan, dan kun je aftappen,moet je wel kunnen lassen

Ik kan lassen, maar niet op het niveau dat ik een vat met daarin 100 liter lucht aan 10 bar vertrouw.
Als dat fout gaat komt er dus 1000 liter lucht ineens vrij.
Wil er niet eens aan denken wat er gebeurt als daar mn kinderen/vrouw/honden of ikzelf bij in de buurt ben.
 
2019-04-07 21.28.10.jpg
 
Ik kan lassen, maar niet op het niveau dat ik een vat met daarin 100 liter lucht aan 10 bar vertrouw.
Als dat fout gaat komt er dus 1000 liter lucht ineens vrij.
Wil er niet eens aan denken wat er gebeurt als daar mn kinderen/vrouw/honden of ikzelf bij in de buurt ben.

Uhmmm nu begrijp ik het even niet, je werkt wel met een compressor die lek is , en dus bijna doorgeroest, maar een nippel op een veel dikkere LPG tank lassen durf je niet?
Het veiligheidsventiel van een LPG tank staat afgesteld op 27 bar, dus die tanken kunnen veel meer druk aan, en als je wiltlassen aan een benzine of gastank, gewoon je uitlaatgassen in de tank laten stromen, daar zit zo goed als geen zuurstof meer in, dus kan nooit ontploffen of ontbranden
 
Terug
Bovenaan Onderaan