Bernd Koggel
MF'er
- 22 sep 2020
- 201
- 142
Nee het carter is van gietaluminium, de rest is wel gietijzerHet huis is toch van gietijzer of gietstaal?
Ik denk niet dat je dat kunt solderen.
Ik ga m'n best doen, de nieuwe compressor heeft een makkelijk bereikbaar carter en die kan ik dus wel makkelijk schoonmaken en opschuren, maar de oude compressor heeft maar 1 gat bovenin waar de cilinder opzit om het carter in te komen. Het oude carter wordt dus wel echt een hele moeilijke, maar ik ga mijn best doen en hopen dat het lukt.Begrijpelijke keus. Als middelbareschoolleerling had ik ook drie bijbanen tegelijk om mijn brommerhobby te bekostigen.
Denk bij het verwerken van de metal putty even aan de voorbewerking. Voor aluminium geldt bijna altijd dat de oxidehuid verwijderd moet worden voor een goede hechting. En afhankelijk van het type aluminium, is die oxidehuid in erg korte tijd weer terug. Het verdient de aanbeveling om de voorbewerking zo kort mogelijk voor de eindbewerking uit te voeren.
Simpel gezegd: schuur het aluminium goed op met een grof schuurpapier (b.v. P40 of P60) todat het glimt. Ontvet het aluminum met pure aceton (een paar euro per liter bij de betere bouwmarkt of verfhandel). De aceton verdampt snel en laat geen residu achter. Daarna kan je de putty plaatsen.
Ik begrijp niet helemaal waar dit over gaat? Ik heb namelijk geen probleem met een deksel die vastzit. Hoort dit misschien bij een ander forum, of mis ik nu iets?tis heel simpel,: de tapeinden zijn van staal, het deksel is van aluminium, door corrosie zit het deksel muurvast op de tapeinden, goed heet maken (en niet met een lasbrander!) dit een paar x herhalen, vervolgens kruipolie of dieselolie gebruiken en he presto! hij komt los!
Bedankt, 't is geluktTopictitel aanpassen kan alleen een moderator.
Die moet je even een berichtje doen.
Ik denk officieel https://www.motor-forum.nl/members/duderuud.1/
Maar Martell is het opperhoofd van techniek, dus doe Martell maar.
Alles draait nog, maar het ziet er gewoon heel slecht uit vooral op de foto'sBeweegt er nog iets??
Als het goed is heb ik alles zo bedacht dat ik niks meer hoef te lassen. Het membraan kan bij beide compressorpompen in het spruitstuk op de carters geschroefd worden, dan hoef ik dus voor de inlaat niks te lassen. De spoelpoorten ga ik proberen om in de cilinder te graveren, als ik die namelijk buitenom laat lopen (was ik wel oorspronkelijk van plan) dan vergroot ik het volume van het carter flink en neemt de druk in het carter af. Daarvoor hoef ik dus ook niks te lassen. Voor de uitlaatpoort begin ik eerst gewoon alleen met een gat in de cilinder, als het goed gaat dan kan ik er later een echte uitlaat erop aansluiten, maar daar zou ik dan wel iets voor moeten lassen. Dit duurt alleen nog even en het zou een gok zijn om dat nu al te gaan maken zonder dat ik weet of de rest wel gaat werken.ik had eerst de laswerken voor de poorten gedaan ...
Dat is inderdaad het idee en ook mijn zorg, zal de cilinderwand dik genoeg zijn. Het lijkt mij dat de ruimte die ik niet kan maken met diepte in de cilinderwand kan compenseren door de spoelpoort breder te maken. Wat anders misschien nog kan is de groef helemaal door de cilinder heen te maken, het wordt dan een gat, daarna zou ik een buis over de lengte door midden kunnen zagen of dunne aluminium plaat verbuigen om die aan de buitenkant van de cilinder vast te maken. Daardoor zou de groef dieper worden en hoeft de groef niet breder, dit zou alleen wel moeilijker zijn, want dan moet ik de buis of het aluminium gaan lassen aan de cilinder.gewoon een groef in de cylinderwand maken, de binnenwand van het kanaal is dan gewoon de zuiger.
de vraag is dan natuurlijk : is de cylinderwand wel dik genoeg daarvoor ?
en dus ook aan het carter, vandaar mijn eerdere opmerking.dit zou alleen wel moeilijker zijn, want dan moet ik de buis of het aluminium gaan lassen aan de cilinder.
Bij de oude compressorpomp zou dat niet hoeven, want daarbij kan ik de cilinder los halen van het carter. Bij de nieuwe compressorpomp echter wel, daarom wil eerst uitzoeken wat de juiste grootte is voor een spoelpoort en uitzoeken of ik die in de cilinders kan maken zonder te hoeven lassen.en dus ook aan het carter, vandaar mijn eerdere opmerking.
hoe groot is de kans dat er iemand onstekingen en vliegwielen met magneten maakt voor kompresoren denk je ?Weet iemand waar ik vliegwielen kan vinden die de juiste maat zijn, of moet ik de vliegwielen of krukas bijvijlen om het allemaal te laten passen?
hoe groot is de kans dat er iemand onstekingen en vliegwielen met magneten maakt voor kompresoren denk je ?
ik zou met een accu ontsteking werken.
een vliegwiel heb je sowieso nodig, maar dat kan je dan zelf draaien zodat het past op de krukas. gewoon een zwaar genoeg lomp stuk ijzer. op de omtrek 5° vooor het dode punt tap je een gaatje voor M6, draai er een bout in en je hebt een pulsgever. enkel nog een puls-opnemer op 5° voor BDP plaatsen,CDITCI , bobijn en batterij aansluiten en klaar.