Bernd Koggel
MF'er
- 22 sep 2020
- 201
- 142
Ik weet niet waar ik zo snel een vliegwiel van een zitmaaier vandaan haal, maar dat andere idee met een bout ga ik misschien proberen. Ik zocht steeds naar een 150cc vliegwiel, omdat de compressorpomp 150cc is, maar ik ga nu ook even opzoek naar grotere vliegwielen, bijvoorbeeld 500cc, want dat is ook een standaardmaat. Misschien past dat, of in elk geval beter.
Met een adapter zou moeilijk zijn omdat alle vliegwielen te klein zijn, een adapter zou dat verschil alleen maar vergroten.
Oké wat dan van dit: uitlaattiming van 180 graden met een zo groot mogelijke uitlaat, ik had gelezen dat die tot ongeveer 62% van de cilinderdiameter kon zijn. En een inlaattiming van 110 graden, dat geeft een blowdown van 25 graden, om die te vergroten zou eigenlijk de uitlaat nog iets omhoog moeten. Zou dat beter zijn?denk het niet als je maar 2 poorten hebt. je hebt tijd (lagere toerentallen) en doorstroming (grootte van de poort) en beide bepalen hoeveel mengsel je in de cylinderkrijgt. met maar 2 poorten heb je meer timing nodig dan met 5. houd je de toerentallen laag heb je ook weer minder blowdown nodig en kan het verschil tussen TO en UO kleiner.
Wat zou jij aanraden voor een 150cc cilinder met een max van ongeveer 2000 toeren en een 50cc cilinder met een max van ongeveer 3800 toeren?je hebt helemaal geen uitlaat van 180° nodig, dan zit je bijna in competitie-teritorium.
Met een poelietrekker kun je die er zo af halen. En zoals al eerder opgemerkt, flink wat kruipolie in laten trekken.Ik ben begonnen met de poorten maken, het duurt wat lang doordat een deel van de koelvinnen weggeslepen moet worden met een kleine Parkside dremel, maar het lukt wel.
Alleen loop ik tegen een probleem aan met de kleine compressor, het vliegwiel moet eraf, ik heb de moer los die hem tegenhoudt, maar nu wil ik zeker weten dat ik een poelietrekker moet gaan gebruiken. (Ik wil niet iets kapot maken) Zou iemand mij kunnen zeggen of ik nu het vliegwiel eraf kan trekken of dat die nog ergens vast zit, aan de hand van de foto's?
Bekijk bijlage 1569610Bekijk bijlage 1569611
Het carter is opgevuld met een metaalplamuur, dat is niet ideaal, want het carter kan niet volledig worden opgevuld. Toch denk ik dat ik bij beide carters de ruimte 30-45% verkleint heb en daarmee de spoelwerking wel wat vergroot. De kleine compressor heb ik niet weer in elkaar gezet, dat doe ik hopelijk binnenkort, maar van de grote weet ik dat de spoelwerking wel wat verbetert is.hoe ga je het carter opvullen? bij een normale 2 tact is het carter helemaal gevuld met de krukas om zoveel mogelijk onderdruk te krijgen voor zuigen en spoelen, als je nu alleen maar een zuiger in het carter op en neer laat gaan, krijg je nauwelijks spoelwerking
Volgens mij heb ik deze video gezien, maar ik zal er nog maar een keer iets beter naar kijken, bedankt.In het volgende filmpje komen nog wel een paar zaken voorbij waar jij misschien ook wel iets mee kunt.
maar hoe ga je smeren dan? nu wordt de krukas gesmeerd via spatsmering als ik het goed heb, dan is de olie in de tweetact benzine volgens mij niet genoeg?Het carter is opgevuld met een metaalplamuur, dat is niet ideaal, want het carter kan niet volledig worden opgevuld. Toch denk ik dat ik bij beide carters de ruimte 30-45% verkleint heb en daarmee de spoelwerking wel wat vergroot. De kleine compressor heb ik niet weer in elkaar gezet, dat doe ik hopelijk binnenkort, maar van de grote weet ik dat de spoelwerking wel wat verbetert is.
Als dit uiteindelijk niet genoeg blijkt zal ik de ruimte misschien nog kunnen verkleinen door het contragewicht helemaal rond te maken, bijvoorbeeld door een dun gebogen aluminium plaatje vast te solderen en daarna de zijkanten ervan te dichten, daardoor zou het contra gewicht flink wat meer ruimte innemen zonder zwaarder te worden. Dit wil ik nu alleen nog niet doen, omdat het best wel wat tijd zou kosten.