Conditie van ketting van invloed op rijgedrag?

d68

Liefst een K
6 mrt 2003
24
2
Vraag me af, mijn ketting is niet helemaal regelmatig 'gesleten', op sommige punten 'hangt' ie meer door dan op een ander punten (heb 'm een keer fout gespannen O-) . Ik vraag me af op dit van invloed kan zijn op het rijgedrag met o.a. optrekken en lage snelheid bochtjes (stad). Ik verdenk de ketting maar hij zou nog zo'n 5k mee moeten kunnen.
 
Het is vrij normaal dat je ketting niet overal even strak staat. Daarom moet je ook altijd eerst het strakste punt opzoeken voordat je gaat spannen.

Wat voor invloed op het rijgedrag verdenk je de ketting dan van?

Overigens moet je niet kijken naar hoeveel km ie (theoretisch) nog mee zou moeten kunnen, maar gewoon naar de werkelijke staat. Is ie voortijdig versleten, dan is dat jammer, maar dan dient ie toch echt vervangen te worden. Tijdens accelereren komen er enorme krachten op de ketting te staan en breuk is wel het allerlaatste wat je wilt. De gevolgen kunnen niet te overzien zijn (stuk van je been af, blok aan gort, mensen die achter je rijden ernstig verwonden, etc.).
 
Waar ik de ketting van verdenk is soms niet goed/lekker kunnen optrekken en maken van langzame bochten doordat vermogen niet goed/lekker op 'achterwiel' komt. het blok loopt namelijk wel lekker. Ketting + tandwielen ziet er op oog wel goed uit, geen extreme sluitage of zo.

ps. is het voor embedded sw mensen nu ook al moeilijk een baan te vinden?
 
DislikeD.: dat af en toe niet goed kunnen optrekken met de Sevenfifty heb ik ook (12 jaar oud) en lijkt niet aan ketting te liggen. Net vervangen nl. (incl. tandwielen).
Hij trekt af en toe schokkerig op, eerste versnelling alleen. Na koppeling intrekken en meer gas geven is het beter. Lijkt erger bij warme motor. Herken je dit (of iemand anders misschien)? Iets met versnellingsbaktandwielen??
 
Terug
Bovenaan Onderaan