Crea-Bea met je decibel killer

Jelski

MF veteraan
23 jan 2006
1.260
0
Den Haag
Ik weet dat ik misschien iets ga vragen wat in een paar boeken Geluidstheorie nog niet uit te leggen is maar kunnen jullie me ff kort uitleggen hoe een decibel killer werkt?

Ik vind namelijk mn SV650 met killer dramatisch weinig geluid produceren (duh), maar met open pijp vaak is het prima, maar soms is het net ff te luid, vooral als je om half drie snachts thuiskomt en je buurman bij korps Haaglanden werkt. Ik wil geen slapende honden wakker maken.

Vandaar dat ik een beetje een tussenoplossing zoek.

Ik zat te denken aan een paar gaatjes boren in je killer, een stuk afzagen van dat ding, misschien een beetje ombuigen ofzo, maar feit blijft dat ik niet weet hoe zo'n ding nou geluid kan dempen, voor het zelfde geld krijg ik strakts een a la yoshimura jankende v-twin, lijkt me ook nix.

Wie kan mij helpen?
 
volgens mij zit het een beetje zo:

Even snel een demper doorsnede ge'paint' :9

full



bovenste demper is met decibelkiller, hier zie je de rode pijl (=uitlaatgassen) een bocht maken, hierbij worden de trillingen die die gassen maken gedempt in de demperkamer vandaar dat het geluid minder wordt. Zo zit het bij orriginele dempers ook meestal.


In de onderste demper zit een recht buisje (of in jouw geval mischien helemaal géén buisje) hierbij hoeven de gassen die bocht niet te maken en zullen dus rechtdoor uit de demperkamer stromen.. gevolg: de gassen vliegen recht door de demperkamer heen en de trillingen worden niet meer gedempt.


snappie?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zit het een beetje zo:

Even snel een demper doorsnede ge'paint' :9

[afbeelding]


bovenste demper is met decibelkiller, hier zie je de rode pijl (=uitlaatgassen) een bocht maken, hierbij worden de trillingen die die gassen maken gedempt in de demperkamer vandaar dat het geluid minder wordt. Zo zit het bij orriginele dempers ook meestal.


In de onderste demper zit een recht buisje (of in jouw geval mischien helemaal géén buisje) hierbij hoeven de gassen die bocht niet te maken en zullen dus rechtdoor uit de demperkamer stromen.. gevolg: de gassen vliegen recht door de demperkamer heen en de trillingen worden niet meer gedempt.


snappie?
Dit is dus een Laser duo-tech oplossing.
De meeste dempers hebben deze toepassing niet.

en in een open pijp ziet dater ongeveer zo uit zeg maar...althans, bij mij
[afbeelding]
Dit is het meest gebruikelijk, de gassen worden geforceerd door de demperwol waardoor ze minder snel de uitlaat verlaten en dus ook minder luid klinken.
 
moet dat pijpje dan helemaal tot aan je demper wol zitten? of gaat het alleen om die hoek?

volgens mij hoeft dat niet perse, ik denk dat het grootste effect behaaldt word doordat de diameter van de db killer kleiner is als de standaard uitstroom opening. dit dwingt de gassen eigenlijk een andere weg te zoeken. indien je het pijpje enigzins buigt zal dit rendement wel vergroot worden ofzo.
 
Geluidssterkte heeft met de amplitude van de geluidsgolf te maken. Ik heb even gezocht in welke eenheid die wordt aangeduid maar kon het ff niet vinden. Heeft het niet te maken met de grote van de opening van de dB killer en de geluidsgolven die daar doorheen kunnen? Oftewel, welke amplitude doorgelaten wordt? Als je dus een iets grotere diameter neemt dan je gewone dB killer, maar niet zo groot als je uitlaatopening zelf, dan krijg je dus een iets harder geluid (lijkt me).
 
De frequentie is ook van groot belang. Dit wordt bepaald door diameter én lengte (denk aan de pan-fluit) De motor moet voor de keuring zo min mogelijk geluid maken in het meetbereik van de apparatuur. Voor de berijder en omstanders gaat het om gebied waarin het menselijk oor het meest gevoelig is. Lage frequentiegolven zijn ook van verder te horen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan